Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 16 juni 2022
gepubliceerd op 23 juni 2022

Besluit van de regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de werkingsregels voor de examencommissies voor de certificeringsproef aan het einde van de initiële opleiding die toegang verleent tot de opleiding voor de bevorderingsambten van inspecteur, alsook de weging tussen de beoordelingscriteria en de nadere regels voor de organisatie en de beoordeling van de proef

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2022032435
pub.
23/06/2022
prom.
16/06/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

16 JUNI 2022. - Besluit van de regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de werkingsregels voor de examencommissies voor de certificeringsproef aan het einde van de initiële opleiding die toegang verleent tot de opleiding voor de bevorderingsambten van inspecteur, alsook de weging tussen de beoordelingscriteria en de nadere regels voor de organisatie en de beoordeling van de proef


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de Algemene Inspectiedienst, zoals gewijzigd bij het decreet van 24 februari 2022, artikelen 26, vierde lid en 28, vijfde lid;

Gelet op de "Gendertest" van 15 maart 2022 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in alle beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het syndicaal onderhandelingsprotocol in het onderhandelingscomité van sector IX, het provinciaal en lokaal comité voor overheidsdiensten - afdeling II en het onderhandelingscomité voor het statuut van het personeel van het gesubsidieerd vrij onderwijs, volgens de procedure van het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 houdende organisatie van de betrekkingen tussen de overheidsbesturen en de vakbonden van de ambtenaren die onder deze besturen ressorteren, gesloten op 31 maart 2022;

Gelet op het advies nr. 71.416/2 van de Raad van State, uitgebracht op 1 juni 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 21 januari 2021Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 21/01/2021 pub. 27/01/2021 numac 2021040176 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de competentieprofielen bedoeld in de artikelen 17, derde lid, en 33, eerste lid, van het decreet van 10 januari 2019 betreffende de algemene inspectiedienst sluiten tot vaststelling van de bevoegdheidsprofielen bedoeld in de artikelen 17, derde lid, en 33, eerste lid, van het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de Algemene Inspectiedienst;

Gelet op het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 3 juni 2021Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 03/06/2021 pub. 08/06/2021 numac 2021041983 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de proef voor de toelating tot de initiële opleiding voor de toegang tot de ambten van inspecteur met toepassing van de artikelen 12, eerste en tweede lid, 13, § 5, 17 en 19 van het decreet van 10 januari 2019 betreffende de algemene inspectiedienst sluiten tot vaststelling van het initiële opleidingsplan voor inspecteurs bij toepassing van artikel 22, § 2, eerste lid, van het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de Algemene Inspectiedienst;

Overwegende dat menige kandidaten tot de initiële opleiding worden toegelaten;

Overwegende dat het een goed bestuurspraktijk is om maximaal 7 kandidaten per dag te interviewen; dat, uitgaande van een tijdsduur van 70 à 80 minuten per kandidaat en rekening houdend met het feit dat de procedure waarschijnlijk verscheidene weken in beslag zal nemen, het redelijk is te voorzien in het interviewen van 5 kandidaten per werkdag;

Overwegende dat het 12 dagen zou nemen om de persoonlijke schriftelijke producties te analyseren en te evalueren en 23 dagen om de 113 kandidaten te auditen, d.w.z. bijna vier en een halve week alleen al voor de auditie;

Overwegende dat de samenstelling van de examencommissie, zoals bepaald in bovengenoemd decreet, een groot aantal actoren mobiliseert die zich voor lange tijd zullen moeten onttrekken aan hun verantwoordelijkheden en het beheer van hun opdrachten;

Overwegende de moeilijkheid om één enkele algemene ambtenaar van rang 15 minstens elke dag gedurende twee maanden te mobiliseren;

Overwegende dat het derhalve noodzakelijk is voor de certificeringsproef verscheidene examencommissies samen te stellen, zoals is toegestaan bij artikel 28 van bovengenoemd decreet;

Op de voordracht van de minister van Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit : TITEL I. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° "het decreet": het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de Algemene Inspectiedienst;2° "de certificeringsproef": de certificeringsproef bedoeld in namelijk de artikelen 21 en 25 van het decreet;3° "de examencommissie": de examencommissie(s) voor de certificatieproef samengesteld overeenkomstig artikel 28 van het decreet.4° "de kandidaat": de kandidaat die een attest voorlegt waaruit blijkt dat hij elk deel van de initiële opleiding daadwerkelijk voor ten minste 75 % heeft gevolgd of het bewijs dat hij daarvan is vrijgesteld krachtens artikel 24 van het decreet overeenkomstig artikel 23, tweede lid, van het decreet;5° "het college van voorzitters": wanneer er meerdere examencommissies zijn samengesteld, een college bestaande uit de voorzitters van die examencommissies die, door middel van bij consensus genomen beslissingen, belast zijn met de coördinatie van de werkzaamheden van de door hen voorgezeten examencommissies, teneinde de eenheid van de beoordeling en de gelijke behandeling van de kandidaten te waarborgen.6° "het dossier": de persoonlijke schriftelijke productie bedoeld in de artikelen 25 en 26 van het decreet. TITEL II. - Werkwijze van de examencommissie(s) met toepassing van de artikelen 26, 27 en 28 van het decreet

Art. 2.§ 1. De examencommissie komt geldig bijeen indien minstens de helft van haar leden aanwezig is. § 2. De examencommissie kan slechts geldig vergaderen indien de voorzitter of zijn plaatsvervanger en ten minste één lid van elk van de drie examencommissie-onderdelen bedoeld in artikel 28, eerste lid, 2°, 3° en 4° van het decreet aanwezig zijn. § 3. De vergaderingen van de examencommissie kunnen in persoon, per videoconferentie of door een combinatie van persoonlijke aanwezigheid en per videoconferentie worden georganiseerd, afhankelijk van de gezondheidssituatie of de behoeften van een goede organisatie.

Art. 3.De examencommissie wordt bijgestaan door een of meer secretarissen, aangewezen door de algemene ambtenaar die de leiding heeft van de algemene directie voor de sturing van het onderwijsstelsel. De secretaris is niet stemgerechtigd. Hij is inzonderheid belast met het in alle vertrouwelijkheid opmaken van de notulen van de beraadslagingen van de examencommissie, het meedelen van de beslissingen van de examencommissie en het in kennis stellen van de vakbondsorganisaties van het organiseren van de proeven, zodat zij de vergaderingen als waarnemers kunnen bijwonen, overeenkomstig artikel 28, vierde lid, van het decreet.

Art. 4.De beslissingen van de examencommissie worden genomen bij de meerderheid van stemmen van de aanwezige leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Art. 5.§ 1. De plaatsvervangende leden nemen alleen zitting indien de gewone leden verhinderd zijn wegens overmacht, het belang van de dienst of een mogelijk belangenconflict, inzonderheid in de in paragraaf 2 bedoelde gevallen. Deze motivering moet tijdig en schriftelijk aan de voorzitter en de secretaris van de examencommissie worden meegedeeld. § 2. Een examencommissielid mag niet deelnemen aan de beraadslagingen over een kandidaat van wie hij de echtgeno(o)t(e), samenwonende partner, ouder of familielid is tot en met de vierde graad.

Art. 6.Het examencommissielid oefent zijn mandaat uit in volkomen onafhankelijkheid, striktheid, discretie en onpartijdigheid. Hij is tot geheimhouding verplicht met betrekking tot de inhoud en de vorm van de certificeringsproef, de inhoud en de vorm van de beraadslagingen en alle informatie van persoonlijke aard die hem in de uitoefening van zijn ambt ter kennis zou kunnen komen. Hij dient zich te onthouden van publieke verklaringen of uitspraken over de context, de beginselen en de organisatie- en beraadslagingsmethoden van deze proef, zowel vóór, tijdens als na het examen. Hij verbindt zich ertoe met grote inzet aan de werkzaamheden van de examencommissie deel te nemen.

Art. 7.§ 1. De examencommissie is inzonderheid belast met het interviewen en beoordelen van de kandidaten, het valideren van de motivering van de beslissingen voor elke kandidaat en het indelen van de kandidaten naar ambt, overeenkomstig de artikelen 26 en 27 van het decreet. Wanneer overeenkomstig artikel 28 van het decreet meerdere examencommissies worden ingesteld die belast zijn met de certificeringsproef, wordt de indeling naar ambt die door elke examencommissie wordt uitgevoerd, mits voorafgaande coördinatie bepaald door het college van voorzitters, bijgestaan door minstens één externe deskundige per examencommissie. § 2. De examencommissie stelt een schema op voor het interview van kandidaten voor de certificeringsproef. § 3. Wanneer overeenkomstig artikel 28 van het decreet meerdere examencommissies worden ingesteld, coördineert het college van voorzitters de aanneming door de door hen voorgezeten examencommissies van een gemeenschappelijk schema voor het interview met alle kandidaten die voor elk van de examencommissies worden opgeroepen. § 4. De verdeling van de ambten tussen de examencommissies wordt bepaald door de regering. In geval van een duidelijk onevenwicht in verband met het aantal kandidaten dat door elk examencommissie van de certificeringsproef moet worden gehoord, of in geval van onvoorziene omstandigheden, kan het College van voorzitters bij een met redenen omklede beslissing deze verdeling aanpassen om het goede verloop van de certificeringsproef te waarborgen.

TITEL III. - Nadere regels voor de organisatie en beoordeling van de certificeringsproef

Art. 8.§ 1. Het dossier bestaat uit maximaal twaalf bladzijden A4, eventuele bijlagen niet meegerekend, met inachtneming van de volgende kenmerken: lettertype Calibri 11, interlinie 1,14, standaardmarge.

De regering draagt de voor de onderwijsinspectie verantwoordelijke minister op, de kandidaten langs elektronische weg in kennis te stellen van de datum waarop de sollicitatie moet worden ingediend.

Deze datum wordt ten vroegste 30 kalenderdagen na de laatste dag van de initiële opleiding vastgesteld. De indiening van het dossier wordt voor alle kandidaten op hetzelfde tijdstip en onder dezelfde voorwaarden georganiseerd. De kandidaat dient zijn dossier in PDF- en WORD-formaat elektronisch naar de overheidsdiensten te sturen. In geval van verschil tussen de twee formaten, prevaleert de PDF-versie. § 2. De regeringsdiensten sturen minstens tien werkdagen voor de vastgestelde datum een e-mail met ontvangstbevestiging naar de kandidaten voor de certificeringsproef.

De verdediging van het dossier door de kandidaten bedoeld in artikel 26, tweede lid, van het decreet, kan op verschillende data worden georganiseerd.

De volgorde van de kandidaten wordt bepaald door de numerieke volgorde van de inspecteursambten zoals vermeld in de bijlage bij het decreet.

Binnen elk ambt worden de kandidaten in alfabetische volgorde gerangschikt.

Art. 9.§ 1. Het schriftelijke gedeelte bestaat uit het indienen van het dossier zoals omschreven in artikel 26, eerste lid, van het decreet.

Kandidaten moeten verwijzingen naar ideeën en citaten die van iemand anders dan henzelf afkomstig zijn, duidelijk vermelden.

Elke vorm van plagiaat is verboden en zal worden bestraft in de eindscore van de proef. § 2. Het mondelinge gedeelte bestaat uit een onderhoud (interview) met een examencommissie, tijdens hetwelk de kandidaat-inspecteur een van de twee persoonlijke casestudy's uit zijn dossier verdedigt. De kandidaat kiest het persoonlijke geval dat hij wenst voor te leggen, overeenkomstig artikel 26, tweede lid, van het decreet. De kandidaat deelt zijn keuze aan de examencommissie mee wanneer hij het dossier aan de regeringsdiensten toezendt. De kandidaat kan de presentatie vergezeld doen gaan van een ondersteuning, inzonderheid met behulp van presentatiesoftware. De steun zal niet worden geëvalueerd.

Voor de mondelinge presentatie van de casestudy is maximaal 15 minuten per kandidaat toegestaan. Er wordt maximaal 30 minuten uitgetrokken voor vragen van de examencommissie.

De syndicale vertegenwoordigers kunnen, uitsluitend als waarnemer, de verdediging van het dossier voor de examencommissie bijwonen, overeenkomstig artikel 28, vierde lid, van het decreet. Zij zijn gehouden tot de grootst mogelijke discretie tijdens de verdediging van het dossier en tot geheimhouding met betrekking tot de inhoud van de proef, zelfs na afloop van de certificatieprocedure.

Art. 10.Wanneer overeenkomstig artikel 28 van het decreet meerdere examencommissies worden ingesteld, worden alle kandidaten voor het zelfde ambt door eenzelfde examencommissie beoordeeld, teneinde het gelijkheidsbeginsel te eerbiedigen.

Art. 11.Kandidaten die voor meer dan één ambt van inspecteur solliciteren, worden eenmaal door dezelfde examencommissie gehoord, die door het College van Voorzitters wordt aangewezen met inachtneming van de goede organisatie van alle audities.

TITEL IV. - Weging van de beoordelingscriteria

Art. 12.Voor elk van de vijf beoordelingscriteria, vermeld in artikel 26, derde lid, van het decreet, wordt een score van 30 punten toegekend. Het totaal wordt teruggebracht tot 100 punten.

De toegekende score stopt bij het tweede cijfer achter de komma. In geval van ex aequo wordt het derde cijfer achter de komma in aanmerking genomen, enzovoort, totdat de ex aequo toestand is verbroken.

Art. 13.Het resultaat van de certificeringsproef en de rangschikking van de kandidaten naar ambt die voor de proef zijn geslaagd, worden door de examencommissie aan de regering meegedeeld en uiterlijk 40 werkdagen na de laatste mondelinge verdediging in het kader van de certificeringsproef die aan het einde van een initiële opleiding wordt georganiseerd, ter kennis van de kandidaten gebracht.

TITEL V. - Slotbepalingen

Art. 14.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het wordt aangenomen.

Art. 15.De voor de Inspectie van het Onderwijs bevoegde minister is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 16 juni 2022.

De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Minister van Onderwijs, C. DESIR

^