gepubliceerd op 29 januari 2021
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap ter uitvoering van artikel 59, lid 2, van decreet van 10 januari 2019 betreffende de Algemene Inspectiedienst
21 JANUARI 2021. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap ter uitvoering van artikel 59, lid 2, van decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de Algemene Inspectiedienst
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het
decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
10/01/2019
pub.
26/02/2019
numac
2019040370
bron
ministerie van de franse gemeenschap
Decreet betreffende de algemene inspectiedienst
sluiten betreffende de Algemene Inspectiedienst, artikel 59, lid 2;
Gelet op de "Gendertest" van 7 januari 2020, uitgevoerd overeenkomstig artikel 4, lid 2, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in alle beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;
Gelet op het protocol voor vakbondsonderhandelingen in het kader van het Sector IX-onderhandelingscomité, het Provinciaal en Lokaal Overheidsdienstcomité, Afdeling II, en het Onderhandelingscomité voor het Statuut van de Personen in het gesubsidieerd vrij onderwijs overeenkomstig de procedure van het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 houdende organisatie van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van de werknemers die onder deze overheid ressorteren, dat op 23 november 2020 is gesloten;
Gelet op advies 68.450/2 van de Raad van State, uitgebracht op 5 januari 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten betreffende de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Onderwijs voor sociale promotie en de Minister van Onderwijs;
Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt onder "decreet" verstaan het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de Algemene Inspectiedienst. HOOFDSTUK II. - Procedures voor de verspreiding van de oproep tot het indienen van kandidaturen en de indiening van kandidaturen
Art. 2.De oproep tot het indienen van kandidaturen wordt gedaan door middel van een ministeriële omzendbrief en bevat de objectieve criteria voor de selectie.
Art. 3.De kandidaturen tot voorlopige aanstelling in een bevorderingsambt van inspecteur, krachtens artikel 59, tweede lid, van het decreet, worden per aangetekende brief ingediend bij de Algemene Inspectiedienst, Havenlaan 16, 1080 Brussel.
De uiterste datum voor de verzending van de kandidaturen is vastgesteld in de ministeriële omzendbrief betreffende de oproep tot het indienen van kandidaturen, waarbij de poststempel als bewijs geldt.
Art. 4.De sollicitaties moeten een geactualiseerd curriculum vitae en een motivatiebrief bevatten, op straffe van nietigheid.
Kandidaten die in hun huidige dienstverband onderworpen zijn aan een tuchtregeling, voegen bij hun aanvraag een certificaat betreffende de stand van zaken van hun tuchtdossier. HOOFDSTUK III. - Aanwervingsprocedures en selectiecriteria
Art. 5.1. De selectie van de kandidaten wordt gemaakt door een examencommissie van ten minste drie personen, waaronder : 1° twee leden van de Algemene Inspectiedienst, namelijk: - de coördinerende inspecteur-generaal die voorzitter is; - een inspecteur-generaal of een coördinerende inspecteur; 2° een lid van de Regeringsdiensten. § 2. Het secretariaat van de examencommissie wordt verzorgd door de Algemene directie voor de Sturing van het onderwijsstelsel.
Art. 6.§ 1. De selectie van de kandidaten bestaat uit twee fasen: 1° analyse van de schriftelijke kandidatuurdossiers;2° mondeling interview met de geselecteerde kandidaten. § 2. De in § 1, 1° bedoelde fase omvat twee subfasen: 1° de controle van de voorwaarden bedoeld in artikel 58, eerste lid, van het decreet;2° analyse van het curriculum vitae en de motivatiebrief met betrekking tot schriftelijke communicatievaardigheden en bewezen ervaring voor het bevorderingsambt. Aan het einde van deze fase worden in principe drie kandidaten geselecteerd voor elk te vervullen ambt. Deze kandidaten worden uitgenodigd voor de stap bedoeld in § 1, 2°. § 3. De fase bedoeld in § 1, 2° is bedoeld om te beoordelen of de kandidaat: 1° mondelinge communicatievaardigheden;2° kennis van de instelling en haar opdrachten;3° de in de oproep tot het indienen van kandidaturen vermelde gedragsvaardigheden, waaronder minstens het vermogen tot autonomie, het vermogen tot samenwerking en het vermogen tot aanpassing. Het mondelinge interview duurt 50 minuten en kan worden voorafgegaan door een gelijkwaardige periode van schriftelijke voorbereiding. HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen
Art. 7.Dit besluit treedt in werking op de dag van zijn aanneming.
Art. 8.De minister bevoegd voor het onderwijs voor sociale promotie en de minister bevoegd voor het leerplichtonderwijs zijn belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 21 januari 2021.
De Minister-president, P.-Y. JEHOLET De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor sociale promotie, Universitaire Ziekenhuizen, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, Sport en de Promotie van Brussel, V. GLATIGNY De Minister van Onderwijs, C. DESIR