Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 23 april 2020
gepubliceerd op 04 mei 2020

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2020030830
pub.
04/05/2020
prom.
23/04/2020
ELI
eli/besluit/2020/04/23/2020030830/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

23 APRIL 2020. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, zoals gewijzigd, artikel 20;

Gelet op het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur, artikel 7/3, hernummerd bij het decreet van 14 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/03/2019 pub. 13/05/2019 numac 2019012238 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur om de rol te verstevigen van de Commissie voor de toegang tot de administratieve documenten van de Franse Gemeenschap sluiten, artikel 8, §§ 1 en 2, gewijzigd bij de decreten van 30 maart 2007 en 14 maart 2019, artikel 8/1, eerste lid, ingevoegd bij het decreet van 14 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/03/2019 pub. 13/05/2019 numac 2019012238 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur om de rol te verstevigen van de Commissie voor de toegang tot de administratieve documenten van de Franse Gemeenschap sluiten;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 april 1995 ter uitvoering van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur;

Gelet op de "Gendertest", op 8 januari 2020 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 4 februari 2020;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 20 februari 2020;

Gelet op het advies nr. 67.088/4 van de Raad van State, verleend op 8 april 2020, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat de aanneming van het decreet van 14 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/03/2019 pub. 13/05/2019 numac 2019012238 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur om de rol te verstevigen van de Commissie voor de toegang tot de administratieve documenten van de Franse Gemeenschap sluiten tot wijziging van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur, een grondige herziening vereist van de werkwijze van de Commissie voor de toegang tot administratieve documenten, zoals bepaald in het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 april 1995 tot uitvoering van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur;

Op de voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit gelden de volgende definities: 1° decreet van 22 december 1994 : het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur;2° Commissie : de Commissie voor de toegang tot administratieve documenten bedoeld in artikel 8 van het decreet van 22 december 1994;3° ambtenaren : personeelsleden van de Regeringsdiensten van de Franse Gemeenschap en publiekrechtelijke rechtspersonen die onder de Franse Gemeenschap ressorteren.

Art. 2.Voor de afgifte van een kopie van een administratief document kan een vergoeding van 0,10 euro per bladzijde worden gevraagd. HOOFDSTUK 2. - De Commissie voor de toegang tot administratieve documenten

Art. 3.De in artikel 8, § 2, van het decreet van 22 december 1994 bedoelde beroepen en aanvragen om advies worden aangetekend verzonden naar het volgende adres: Commission d'accès aux documents administratifs Ministère de la Communauté française Boulevard Leopold II, 44 1080 Bruxelles Beroepen en aanvragen om advies kunnen ook per e-mail worden verstuurd naar cada@cfwb.be

Art. 4.Elk lid van de Commissie wordt benoemd voor een hernieuwbare termijn van vier jaar.

Op verzoek van de voorzitter of elk lid en na de betrokkene te hebben gehoord, kan de Regering het mandaat van de voorzitter of elk lid voortijdig beëindigen in de volgende gevallen : 1° als het de waardigheid van zijn ambt aantast;2° indien hij het vertrouwelijke karakter van de beraadslaging niet eerbiedigt of vertrouwelijke documenten waartoe hij in het kader van de uitoefening van zijn mandaat toegang heeft, verspreidt;3° indien hij aan de beraadslagingen van de Commissie deelneemt terwijl hij zich in de in punt 6 bedoelde situatie bevindt.

Art. 5.§ 1. De voorzitter leidt de debatten. Hij wijst voor elk dossier een verslaggever aan. In overleg met de secretaris stelt hij de datum van de vergaderingen vast en stelt hij de agenda op.

De secretaris stuurt de Voorzitter en elk lid van de Commissie voor elk van zijn vergaderingen een oproeping met de agenda en de nodige documentatie.

Elke oproeping wordt ten minste drie werkdagen voor de datum van de vergadering verzonden. § 2 Indien een lid verhinderd of afwezig is, wordt hij vervangen door zijn plaatsvervanger.

Indien een lid ontslag neemt of om welke reden dan ook ophoudt lid van de Commissie te zijn, voltooit zijn plaatsvervanger de ambtstermijn.

Indien de Voorzitter verhinderd is, ontslag neemt of om welke reden dan ook ophoudt lid van de Commissie te zijn, wordt zijn ambt door de ondervoorzitter uitgeoefend.

Art. 6.Het is de leden van de Commissie verboden aanwezig te zijn bij een beraadslaging over een aangelegenheid waarin zij een persoonlijk belang hebben of waarin hun ouders of familieleden tot de vierde graad een dergelijk belang hebben.

Het is de leden van de Commissie tevens verboden aanwezig te zijn bij een beraadslaging over gevallen waarin zij rechtstreeks betrokken zijn geweest bij de administratieve beslissing ten aanzien waarvan een aanvraag om advies of een beroep is ingediend.

Art. 7.De Commissie kan slechts geldig beraadslagen indien haar Voorzitter of Ondervoorzitter en twee van haar leden aanwezig zijn.

De beslissingen en adviezen worden genomen met een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de Voorzitter doorslaggevend.

De beslissingen en adviezen worden met redenen omkleed.

Art. 8.Deelname aan vergaderingen van de Commissie geeft de leden die geen ambtenaar zijn recht op een presentiegeld, waarvan het bedrag als volgt wordt vastgesteld: 1° Voorzitter: 100 EUR;2° Lid: 75 EUR. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd volgens de verhouding tussen het gezondheidsindexcijfer van januari van het lopende jaar en dat van januari van het jaar waarin dit besluit in werking treedt. Zij dekken de werkzaamheden ter voorbereiding van de dossiers.

De leden van de Commissie die geen ambtenaar zijn, komen in aanmerking voor de vergoedingsregeling van het Koninklijk Besluit van 18 januari 1965 tot vaststelling van het algemeen reglement op de reiskosten.

Art. 9.De Commissie stelt een huishoudelijk reglement vast. Het wordt in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.

Art. 10.Het secretariaat van de Commissie wordt verzorgd door een personeelslid van de diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap.

Art. 11.De werkingskosten van de Commissie en haar secretariaatactiviteiten komen ten laste van de begroting van de Franse Gemeenschap. HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen

Art. 12.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 april 1995 tot uitvoering van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur wordt opgeheven.

Art. 13.De Minister die bevoegd is voor ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 23 april 2020.

Voor de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister-president, P.-Y. JEHOLET De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, voor Gelijke Kansen en het Toezicht op WBE, Fr. DAERDEN

^