gepubliceerd op 01 oktober 2019
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 mei 2014 tot uitvoering van de artikelen 8, § 1, 20, 23, 31, 32, 33, 37, 47 en 50 van het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie
8 MEI 2019. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 mei 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 22/05/2014 pub. 05/11/2014 numac 2014029659 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot toepassing van de artikelen 8, § 1, 20, 23, 31, 32, 33, 37, 47 en 50 van het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie sluiten tot uitvoering van de artikelen 8, § 1, 20, 23, 31, 32, 33, 37, 47 en 50 van het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie, artikel 23;
Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 mei 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 22/05/2014 pub. 05/11/2014 numac 2014029659 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot toepassing van de artikelen 8, § 1, 20, 23, 31, 32, 33, 37, 47 en 50 van het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie sluiten tot toepassing van de artikelen 8, § 1, 20, 23, 31, 32, 33, 37, 47 en 50 van het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie;
Gelet op de "gendertest" van 13 december 2018, uitgevoerd overeenkomstig artikel 4, tweede alinea, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 21 december 2018;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 16 januari 2019;
Gelet op het onderhandelingsprotocol van 28 februari 2019 van het Overlegcomité tussen de Regering van de Franse Gemeenschap en de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en van de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra die door de Regering worden erkend;
Gelet op het onderhandelingsprotocol van 28 februari 2019 van het Comité sector IX, van het Comité voor de plaatselijke en provinciale overheidsdiensten - afdeling II, en van het Onderhandelingscomité voor de statuten van het personeel van het vrij gesubsidieerd onderwijs;
Gelet op het protocol van 15 maart 2019 waarbij werd vastgesteld dat de organisaties die de ouders van leerlingen op gemeenschapsniveau vertegenwoordigen, werden geraadpleegd overeenkomstig artikel 7, § 2, van het decreet van 30 april 2009 betreffende de verenigingen van ouders van leerlingen en de representatieve organisaties van verenigingen van ouders van leerlingen in de Franse Gemeenschap;
Gelet op advies nr. 65.842/2 van de Raad van State, gegeven op 23 april 2019, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste alinea, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op het decreet van 14 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/03/2019 pub. 14/05/2019 numac 2019012346 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot versteviging van de schoolherinschakeling van leerlingen van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4 die niet meer beantwoorden aan de definitie van regelmatige leerling, en houdende diverse maatregelen inzake laattijdige inschrijving, melding, schoolbezoek en vrijstelling van bepaalde cursussen sluiten tot versteviging van de schoolherinschakeling van leerlingen van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4 die niet meer beantwoorden aan de definitie van regelmatige leerling, en houdende diverse maatregelen inzake laattijdige inschrijving, melding, schoolbezoek en vrijstelling van bepaalde cursussen;
Gelet op de schrapping van de afwijking van de verplichting om de cursussen en activiteiten van een bepaald studiejaar effectief en regelmatig te hebben gevolgd, zoals voorzien in het voormelde decreet van 14 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/03/2019 pub. 14/05/2019 numac 2019012346 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot versteviging van de schoolherinschakeling van leerlingen van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4 die niet meer beantwoorden aan de definitie van regelmatige leerling, en houdende diverse maatregelen inzake laattijdige inschrijving, melding, schoolbezoek en vrijstelling van bepaalde cursussen sluiten;
Overwegende dat bepaalde situaties in het onderwijs van een leerling niet samenhangen met voortijdig schoolverlaten en daarom op een andere manier moeten worden benaderd;
Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.In het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 mei 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 22/05/2014 pub. 05/11/2014 numac 2014029659 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot toepassing van de artikelen 8, § 1, 20, 23, 31, 32, 33, 37, 47 en 50 van het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie sluiten tot toepassing van de artikelen 8, § 1, 20, 23, 31, 32, 33, 37, 47 en 50 van het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie, wordt aan artikel 9, de volgende wijzigingen aangebracht: 1° Er wordt een nieuw niveau § 2bis ingevoegd, luidend als volgt: " § 2bis.- Worden beschouwd als gewettigde afwezigheden de halve dagen waarin: 1° de leerling geplaatst is in een instelling die behoort tot de sector hulpverlening aan de jeugd of gezondheid voordat hij zich tijdens het schooljaar had ingeschreven in een inrichting voor leerplichtonderwijs, op voorwaarde dat hij/zij een getuigschrift voorlegt waaruit blijkt dat hij/zij heeft voldaan aan de verplichting om naar school te gaan voor die periode;2° de leerling een alternerende opleiding heeft gevolgd die georganiseerd wordt door het Waals instituut voor alternerende opleiding, zelfstandigen en kmo's (IFAPME), door de Dienst Opleiding van de Kleine en Middelgrote Ondernemingen (SFPME), opgericht binnen de diensten van de Franse Gemeenschapscommissie, of door een gelijkaardige opleidingsverstrekker in het Vlaams Gewest, vóór zijn inschrijving in de loop van het schooljaar in het onderwijs met volledig leerplan;3° de leerling ingeschreven werd in het thuisonderwijs alvorens zich tijdens het schooljaar in te schrijven in een inrichting die door de Franse Gemeenschap wordt georganiseerd of gesubsidieerd;4° de leerling ingeschreven werd in het hoger onderwijs of het onderwijs voor sociale promotie, alvorens zich tijdens het schooljaar in te schrijven in een door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde inrichting voor leerplichtonderwijs;5° de leerling ingeschreven werd in een vorm van onderwijs, afdeling of studierichting waarin hij of zij niet had mogen worden ingeschreven, vóór zijn of haar inschrijving in de loop van het schooljaar in het studiejaar waarvoor hij voldoet aan de toelatingsvoorwaarden om als regelmatige leerling te worden beschouwd;6° de leerling van zijn of haar school uitgesloten werd voordat hij of zij in de loop van het schooljaar in een andere inrichting voor leerplichtonderwijs werd ingeschreven. Halve dagen afwezigheid, opgeteld tussen de laatste dag van aanwezigheid in een inrichting bedoeld in 1°, 2° of 4°, of de laatste dag van het thuisonderwijs, en de dag van de daadwerkelijke inschrijving van de leerling in zijn nieuwe school, worden niet als gewettigde afwezigheid beschouwd."; 2° Er wordt een nieuw § 2ter ingevoegd, luidend als volgt : « § 2ter.- Een leerling die in de loop van het schooljaar is ingeschreven in een inrichting voor gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan, met inachtneming van de toelatingsvoorwaarden, wordt beschouwd als gewettigd afwezig in de periode voorafgaand aan de inschrijving, op voorwaarde dat hij/zij een aanwezigheidsbewijs kan voorleggen waaruit blijkt dat hij/zij heeft voldaan aan zijn/haar schoolplicht tijdens deze periode.
Wordt ook beschouwd als gewettigd afwezig, de leerling die zich tijdens het schooljaar inschrijft in een studiejaar waarvoor hij of zij aan het begin van het schooljaar niet aan de toelatingsvoorwaarden voldeed. De leerling krijgt een bewijs van aanwezigheid voor de periode tot wanneer hij of zij een ander studiejaar heeft gevolgd.
De halve dagen afwezigheid die zijn verzameld tussen de datum van het in het eerste lid of het tweede lid bedoelde bewijs van aanwezigheid en de effectieve inschrijvingsdatum van de leerling in zijn nieuwe school of zijn terugkeer naar zijn inrichting, worden niet als gewettigde afwezigheden beschouwd. »; 3° In § 3, eerste lid, worden de woorden "in § 2bis en in § 2ter," ingevoegd tussen de woorden "omschreven in § 1" en de woorden "worden aan de beoordeling overgelaten".
Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2019.
Art. 3.De Minister bevoegd voor het Leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 8 mei 2019.
De Minister-President, bevoegd voor Gelijke kansen en Vrouwenrechten, R. DEMOTTE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS