Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 17 juli 2019
gepubliceerd op 29 augustus 2019

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van artikel 2, 2° en 3°, en de artikelen 9, 11, 18 en 19 van het decreet van 7 februari 2019 betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de onderwijstaal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2019014129
pub.
29/08/2019
prom.
17/07/2019
ELI
eli/besluit/2019/07/17/2019014129/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

17 JULI 2019. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van artikel 2, 2° en 3°, en de artikelen 9, 11, 18 en 19 van het decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/02/2019 pub. 18/03/2019 numac 2019040713 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de onderwijstaal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/02/2019 pub. 18/03/2019 numac 2019040713 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de onderwijstaal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, de artikelen 2, 2°, d), en 3°, b), 9, eerste lid, 11, eerste lid, 18, § 5, en 19, § 1;

Gelet op de « gendertest », op 19 februari 2019 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 29 maart 2019;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 2 april 2019;

Gelet op het onderhandelingsprotocol van 6 mei 2019 van het Onderhandelingscomité van sector IX, van het Comité van de plaatselijke en provinciale overheidsdiensten, afdeling II, en van het Onderhandelingscomité voor de statuten van het personeel van het gesubsidieerd vrij onderwijs;

Gelet op het onderhandelingsprotocol van 6 mei 2019 van het Overlegcomité tussen de Regering van de Franse Gemeenschap en de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra erkend door de Regering;

Gelet op het raadplegingsprotocol van 16 mei 2019 van het Raadplegingscomité voor de organisaties die ouders vertegenwoordigen en Ouderverenigingen;

Gelet op het advies nr. 66.351/2 van de Raad van State, gegeven op 10 juli 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat de Regering bij het decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/02/2019 pub. 18/03/2019 numac 2019040713 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de onderwijstaal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, bevoegd is verklaard om de nadere regels voor de controle van de beheersing van de onderwijstaal vast te stellen;

Overwegende dat de Regering op grond van bovengenoemd decreet bevoegd is om de nadere regels vast te stellen voor het opbouwen van een FLA-ondersteuningsproject en een opvang- en scholarisatiestelsel, om het model van het ontvankelijkheidsgetuigschrift vast te stellen en om de vormen te bepalen van de partnerschapsovereenkomst tussen een school die een DASPA organiseert en een of meer scholen;

Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/02/2019 pub. 18/03/2019 numac 2019040713 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten: het decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/02/2019 pub. 18/03/2019 numac 2019040713 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de onderwijstaal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap;2° niveau B1: dit niveau wordt gedefinieerd door het gemeenschappelijk Europees referentiekader voor talen.Het beoogt de volgende vaardigheden: kan de essentiële punten begrijpen bij het gebruik van duidelijke en standaardtaal en als het om bekende zaken in werk, school, vrije tijd, enz. gaat, kan omgaan met de meeste situaties die men tegenkomt bij het reizen in een regio waar de doeltaal wordt gesproken, kan een eenvoudig en samenhangend gesprek houden omtrent bekende onderwerpen en aandachtsgebieden en kan een gebeurtenis, ervaring of droom vertellen, een hoop of doel omschrijven en in het kort de redenen of uitleg voor een project of idee toelichten. HOOFDSTUK 2. - Nadere regels voor de ontwikkeling van instrumenten voor de beoordeling van de beheersing van de onderwijstaal

Art. 2.Om de drie jaar worden evaluatie-instrumenten voor de beoordeling van de onderwijstaal ontwikkeld om de taalvaardigheid van een met de nieuwkomer of een FLA-leerling gelijkgestelde leerling te controleren.

Beoordelingsinstrumenten mogen niet worden gebruikt om leerlingen of scholen te rangschikken.

Art. 3.§ 1. De beoordelingsinstrumenten maken het mogelijk om de beheersing van de onderwijstaal in relatie tot niveau B1 te beoordelen. Zij worden ook opgesteld rekening houdend met het niveau van het kleuter- en lager onderwijs en de leeftijd van de leerlingen in het secundair onderwijs. § 2°. In het kleuteronderwijs wordt voor leerlingen in het tweede en derde jaar van het kleuteronderwijs een evaluatie-instrument ontwikkeld om de beheersing van de onderwijstaal te beoordelen in relatie tot twee vaardigheden: luisteren en spreken.

Voor leerlingen in het eerste en tweede jaar van het lager onderwijs wordt een evaluatie-instrument ontwikkeld om de beheersing van de onderwijstaal in twee vaardigheden te beoordelen: luisteren en spreken.

Voor leerlingen van het derde en vierde jaar van het lager onderwijs wordt een evaluatie-instrument ontwikkeld om hun beheersing van de onderwijstaal te beoordelen in relatie tot vier vaardigheden: luisteren, spreken, lezen en schrijven.

Voor leerlingen van het vijfde en zesde jaar van het lager onderwijs wordt een evaluatie-instrument ontwikkeld om de beheersing van de onderwijstaal in vier vaardigheden te beoordelen: luisteren, spreken, lezen en schrijven.

Voor de leerlingen van het secundair onderwijs wordt een evaluatie-instrument ontwikkeld voor leerlingen van 12 tot 14 jaar en een evaluatie-instrument voor leerlingen van 15 tot 18 jaar over de beheersing van de onderwijstaal in vier vaardigheden: luisteren, spreken, lezen en schrijven.

Art. 4.§ 1. Voor de constructie van evaluatie-instrumenten als omschreven in artikel 3 wordt een technische groep opgericht voor een periode van één jaar, per niveau van het basis- en secundair onderwijs, die als volgt wordt samengesteld: - de voorzitter van de Sturingscommissie of zijn afgevaardigde, die de twee technische groepen voorzit; - een onderzoeker van een universitair team of van een hogeschool voor beide technische groepen; - twee leden van de Algemene Inspectiedienst, benoemd door de Regering per onderwijsniveau; - per onderwijsniveau, drie steunende en begeleidingsadviseurs voor de federatie van de inrichtende machten die het confessionele vrije onderwijs organiseren, twee steunende en begeleidingsadviseurs voor de federatie van de inrichtende machten van het officiële en vrije niet-confessionele onderwijs en één steunende en begeleidingsadviseur voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap; - een vertegenwoordiger van de Minister voor het leerplichtonderwijs. § 2. Het secretariaat van de technische groepen wordt verzorgd door een ambtenaar van de Algemene Administratie van het Onderwijs. § 3. De Regering benoemt de leden van de in lid 1 bedoelde technische groepen. Voor elk werkend lid wordt een plaatsvervanger benoemd.

Art. 5.De technische groep voert de volgende opdrachten uit: - de ontwikkeling van het volledige instrument voor de beoordeling van de onderwijstaal in het kleuteronderwijs; - de ontwikkeling van drie volledige en afzonderlijke instrumenten voor de beoordeling van de beheersing van de onderwijstaal in het lager onderwijs; - de ontwikkeling van twee volledige en afzonderlijke instrumenten voor de beoordeling van de beheersing van de onderwijstaal in het secundair onderwijs; - het bepalen, op basis van de leeftijd van de student, van het niveau van de taalvaardigheid in de onderwijstaal met behulp van de hierboven vermelde beoordelingsinstrumenten; - het ontwerpen van de informatie met betrekking tot de bovengenoemde instrumenten; - de definitie van instructies voor het afnemen en de correctie van de verschillende taken van het bovengenoemde instrument in de vorm van een handleiding voor het afnemen en een correctieschema voor onderwijsteams; - de uiteindelijke lay-out van de evaluatie-instrumenten; - de organisatie van een testprocedure voor het evaluatie-instrument op basis van een representatieve steekproef van scholen tijdens het schooljaar voorafgaand aan de inwerkingtreding van de evaluatie-instrumenten.

De technische groep zorgt ervoor dat rekening wordt gehouden met de bijzondere toestanden van leerlingen met bijzondere behoeften als bedoeld in artikel 102, lid 1, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 28/01/1998 numac 1997029394 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 type decreet prom. 24/07/1997 pub. 06/11/1997 numac 1997029343 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten, inzonderheid door te zorgen voor redelijke aanpassingen.

Art. 6.De leden van de technische groepen en alle andere personen die bij het werk betrokken zijn, zijn gebonden door een discretieplicht met betrekking tot de inhoud van de evaluatie-instrumenten. HOOFDSTUK 3. - Het bepalen van het niveau van beheersing van de onderwijstaal via beoordelingsinstrumenten

Art. 7.Het onderwijsteam is verantwoordelijk voor de beoordeling van het niveau van beheersing van de onderwijstaal met behulp van de in artikel 3 bedoelde beoordelingsinstrumenten, teneinde vast te stellen of leerlingen al dan niet moeten worden beschouwd als met nieuwkomers gelijkgestelde leerlingen of als FLA-leerlingen.

Art. 8.De naleving van de instructies en nadere regels voor het afnemen en corrigeren van de taken vallen onder de verantwoordelijkheid van de inrichtende machten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde onderwijs. De schooldirecteur ziet erop toe dat de instructies voor het afnemen en corrigeren van de beoordeling worden nageleefd.

Art. 9.De communicatie van de instrumenten voor de evaluatie van de beheersing van de onderwijstaal en het correctieschema, met inbegrip van de weging van de taken, wordt verzorgd door een computertoepassing die onder toezicht van de Algemene Inspectiedienst ter beschikking van de scholen wordt gesteld.

Art. 10.In afwijking van artikel 9 stellen de Regeringsdiensten de scholen, tot 1 september 2022, instrumenten ter beschikking voor de beoordeling van de taalvaardigheid en de nadere regels voor het afnemen van de taken van deze instrumenten, overeenkomstig de procedures die zij vaststellen.

Art. 11.Het niveau van taalvaardigheid in de onderwijstaal wordt door de school gecodeerd in de SIEL-computerapplicatie. Elke school verstrekt de Regeringsdiensten de nodige documenten voor de verificatie van de schoolbevolking alsook anonieme gegevens over het niveau van beheersing van de onderwijstaal in het kader van de controle bepaald in de artikelen 24 en 25 van het decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/02/2019 pub. 18/03/2019 numac 2019040713 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten. HOOFDSTUK 4. - Nadere regels voor de bouw van een FLA-ondersteuningssysteem en een opvang- en onderwijssysteem voor nieuwkomers en gelijkgestelde leerlingen

Art. 12.Het FLA-begeleidingsstelsel omvat de elementen die zijn vastgesteld in artikel 9 van het decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/02/2019 pub. 18/03/2019 numac 2019040713 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten. Deze elementen worden geïntegreerd in de STURING-toepassing bedoeld in het besluit van 24 oktober 2018 van Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van artikel 67, § § 2 tot 6, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 28/01/1998 numac 1997029394 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 type decreet prom. 24/07/1997 pub. 06/11/1997 numac 1997029343 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten tot toepassing van artikel 67, §§ 2 tot 6, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 28/01/1998 numac 1997029394 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 type decreet prom. 24/07/1997 pub. 06/11/1997 numac 1997029343 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren.

Art. 13.Het systeem voor de opvang en scholarisatie van nieuwkomers en gelijkgestelde leerlingen omvat de elementen die in artikel 11 van het decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/02/2019 pub. 18/03/2019 numac 2019040713 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten zijn vastgelegd. Deze elementen worden geïntegreerd in de STURING-toepassing bedoeld in het besluit van 24 oktober 2018 van Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van artikel 67, § § 2 tot 6, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 28/01/1998 numac 1997029394 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 type decreet prom. 24/07/1997 pub. 06/11/1997 numac 1997029343 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten tot toepassing van artikel 67, §§ 2 tot 6, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 28/01/1998 numac 1997029394 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 type decreet prom. 24/07/1997 pub. 06/11/1997 numac 1997029343 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren. HOOFDSTUK 5. - Model van het toelaatbaarheidsattest en bepaling van de vormen betreffende de partnerschapsovereenkomst

Art. 14.Het model van het in artikel 18, § 5, van het decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/02/2019 pub. 18/03/2019 numac 2019040713 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten bedoelde toelaatbaarheidsattest is opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.

Art. 15.De model-partnerschapsovereenkomst bedoeld in artikel 19 van het decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/02/2019 pub. 18/03/2019 numac 2019040713 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten is opgenomen in bijlage 2 bij dit besluit.

De naar behoren ingevulde partnerschapsovereenkomst moet uiterlijk op 15 oktober aan de Regeringsdiensten worden toegezonden, op straffe van nietigverklaring.

Art. 16.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2019.

Art. 17.De Minister bevoegd voor het leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 17 juli 2019.

De Minister-President, belast met Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, R. DEMOTTE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS .

^