gepubliceerd op 19 december 2018
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de prioritaire studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op netoverschrijdend niveau, van de personeelsleden van het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de PMS-centra, voor het schooljaar 2019-2020
21 NOVEMBER 2018. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de prioritaire studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op netoverschrijdend niveau, van de personeelsleden van het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de PMS-centra, voor het schooljaar 2019-2020
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het
decreet van 27 maart 2002Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
27/03/2002
pub.
17/05/2002
numac
2002029247
bron
ministerie van de franse gemeenschap
Decreet betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap
sluiten betreffende de sturing van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3;
Gelet op het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de PMS-centra en de oprichting van een Instituut voor de opleiding tijdens de loopbaan, inzonderheid op artikel 15;
Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 november 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 22/11/2017 pub. 09/01/2018 numac 2017032066 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan, voor het schooljaar 2018-2019 sluiten tot toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de PMS-centra en de oprichting van een Instituut voor de opleiding tijdens de loopbaan, voor het schooljaar 2018-2019;
Gelet op de "gendertest" van 16 oktober 2018 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;
Gelet op de voorstellen van de Sturingscommissie van 18 september 2018;
Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.De prioritaire thema's en studierichtingen van de opleidingen tijdens de loopbaan georganiseerd op netoverschrijdend niveau, voor de personeelsleden van het gewoon secundair onderwijs en het gespecialiseerd onderwijs, gedurende het schooljaar 2019-2020 hebben tot prioritair doel het implementeren van het Pact voor excellentieonderwijs te ondersteunen en bevatten, in elk geval, de volgende elementen: 1. Bijwerking van de kennis: zijn kennis verrijken om een inhoud, een beroep beter te beheersen: a) wetenschappelijke kennis: voorbeeld: bijdrage van het recentste onderzoek op het vlak van de cognitiewetenschappen, inzonderheid neurowetenschappen maar ook betreffende de relevantie van het blijven zitten, de differentiatie, de leerstoornissen, de remediëring en de sociologie van het curriculum;b) disciplinair: algemene en kwalificerende opleiding: voorbeeld: nieuwe Franstalige Belgische auteurs, taalvaardigheids- en lichamelijke opvoeding, kennismaking met het optreden, opvoeding tot verkeersveiligheid, opleiding tot secourisme (eerste hulp) en inzonderheid de reddende gebaren, evolutie van de techniek in de autosector, financiële opleiding, verantwoordelijke consumptie, enz;c) ten opzichte van een onderwijsniveau: vakontdekking, eigenaardigheden van het gespecialiseerd onderwijs, specifieke stoornissen, nieuwe hervormingen inzonderheid deze die voortvloeien uit het Pact voor execellentieonderwijs, integratie, taalbad, opvang en ontwikkeling van het kind, gezondheid en hygiëne;d) ten opzichte van een ambt: veiligheidseisen die specifiek zijn voor sommige ambten of vakken, opleidingen voor stagemeesters;e) recht en onderwijs;schoolwetgeving en administratief dossier; f) opvoeding tot het milieu en de duurzame ontwikkeling in de schoolcursus en in de opleiding van leerkrachten.2. Vragen over de algemene pedagogie en didactiek: individueel plan, ontwikkelen van de leerling, motivering, studierichting, analyse van het leerproces, analyse van de fouten, evaluatie, inaanmerkingneming van de specifieke behoeften van de leerling in het gewoon onderwijs (inzonderheid inzake redelijke aanpassingen, meer specifiek in het gewoon onderwijs), pedagogie aangepast aan het gespecialiseerd onderwijs, verstevigen van de beheersing van de schooltaal inzonderheid voor de kringen voortkomend uit de migratie en/of die armer zijn en optimalisering van de taalcompetenties van nieuwkomers en allofonen in het kader van het Frans als vreemde taal;3. In het bijzondere kader van het aanleren van de schooltaal, verstevigen van de hedendaagse kennis en praktijken gebonden aan FLSco: band, enerzijds, tussen cognitie en taal, en, anderzijds, tussen lexicale eenheden en grammaticale eenheden die specifiek zijn voor vakinhoud, taaldiagnose en pedagogische keuze.4. Vakdidactiek of bijzondere didactiek: Didactische analyse van een vakbegrip of gebied (punt problematische aangelegenheid of knelpunten begrippen).Deze opleidingen zullen in verband staan met de nieuwe referentiesystemen. Indien mogelijk zouden de keuzes gemaakt worden op basis van de resultaten van de externe evaluaties. In dit kader zal aan de verwijzing naar de ICT(Onderwijs) gewerkt worden. 5. Opleiding tot de waarneming en de evaluatie: docimologie, statuut van de fout in leerprocessen (in aanmerking nemen en exploitatie ervan), verscheidene types van evaluatie, opbouwen van evaluatie-instrumenten en criteriaroosters ermee verbonden, opvatten van richtlijnen om zich een opdracht eigen te maken, tools voor het waarnemingsvermogen inzake taal.6. Verstand van de verschijnselen van de intermenselijke relaties, beperkte groepen en ontwikkeling van de gedragingen die eigen zijn aan het beheer van de menselijke en democratische relaties op het niveau van de leerlingen (inzonderheid pesterijen onder leerlingen op school);7. Relaties en communicatie tussen volwassenen en persoonlijke ontwikkeling van de volwassene (inzonderheid collegiaal werk met inbegrip van de ambtenaren van de PMS-centra, partnerschappen (vb.in verband met het afhaken van school)), relaties school-gezinnen; 8. Studie van de sociale, economische en culturele factoren, tegenover de evolutie van de maatschappij, nieuwe technologieën en het digitale tijdperk, die het gedrag van kinderen en hun leeromstandigheden beïnvloeden (inzonderheid afhaken van school);9. Bevordering van de ontwikkeling van de digitale competenties van leerkrachten en het gebruik van digitale tools door leerkrachten volgens verschillende benaderingen inzonderheid de exploitatie en creatie van digitale hulpbronnen, de digitale techniek in onderwijspraktijken om nieuwe paden te betreden (waaronder het scenariseren van onderwijsstelsels die de numerieke techniek integreren), de creatie van differentiatiestrategieën met behulp van digitale tools, de beroepsontwikkeling via het zich eigen maken of de versteviging van digitale competenties, en het faciliteren van de verwerving van digitale competenties door de lerende, de opleidingen tot bedrijfstoepassingen.10. Culturele en artistieke opvoeding (klank en muziek - visueel en beeld - taal en lichamelijk - culturele pedagogie), opvoeding tot de media.
Art. 2.De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de netoverschrijdende opleiding tijdens de loopbaan van de leden van het technisch personeel van de psycho-medisch-sociale centra gedurende het schooljaar 2019-2020, hebben tot prioritair doel het implementeren van het Pact voor excellentieonderwijs voor het onderwijs en bevatten, in elk geval, de volgende elementen: 1. Bijwerking van de kennis (bij voorbeeld het wetenschappelijk niveau, theorieën en begrippen in menselijke wetenschappen, institutionele evolutie);2. Wetgevingsaspecten, ethiek, deontologie;3. Studie van de sociale, economische en culturele factoren die het gedrag van de jongeren en hun leeromstandigheden beïnvloeden, met inaanmerkingneming van de evolutie van de maatschappij, de nieuwe technologieën en het digitaal tijdperk;4. Technieken en tools in verband met het vak (analyse van de aanvraag, onderhoud, collectieve benadering, testing, waarneming, opvatten en opstellen van documenten);5. Moeilijkheden opsporen.Diagnostiek. Begeleiding, Intervisie en Supervisie; 6. Studiekeuze 7.Specifieke behoeften (inclusief onderwijs, evolutieve benadering van het pact, redelijke aanpassingen, integratie, etc.);. 8. Steun voor ouderschap;9. Preventie.Gezondheidsopvoeding; 10. Partnerschappen - netwerk- institutionele analyse (inzonderheid in het kader van een bijzondere gebeurtenis in de school of in het kader van de integratie);11. Relatie en communicatie tussen volwassenen en persoonlijke ontwikkeling van de volwassene (inzonderheid collegiaal werk met inbegrip van de ambtenaren van de PMS-centra, partnerschappen (vb.In verband met het afhaken van school)); 12. Ontwikkeling van de cultuur van de zelfevaluatie binnen de centra.
Art. 3.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 november 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 22/11/2017 pub. 09/01/2018 numac 2017032066 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan, voor het schooljaar 2018-2019 sluiten tot toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de PMS-centra en de oprichting van een Instituut voor de opleiding tijdens de loopbaan, voor het schooljaar 2018-2019, wordt opgeheven.
Art. 4.De Minister van Leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 21 november 2018.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS