Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 12 juli 2017
gepubliceerd op 31 augustus 2017

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap waarbij de oprichting van inclusieve klassen en vestigingen van het gespecialiseerd onderwijs binnen inrichtingen voor gewoon onderwijs wordt toegelaten

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2017013073
pub.
31/08/2017
prom.
12/07/2017
ELI
eli/besluit/2017/07/12/2017013073/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

12 JULI 2017. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap waarbij de oprichting van inclusieve klassen en vestigingen van het gespecialiseerd onderwijs binnen inrichtingen voor gewoon onderwijs wordt toegelaten


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving, inzonderheid op artikel 24, § 2, 13° ;

Gelet op het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, inzonderheid op de artikelen 185, § 1, 189, § 4 en § 5, en 196, tweede lid;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 14 september 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 14/09/2016 pub. 14/10/2016 numac 2016029481 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende machtiging voor de oprichting van een vestigingsplaats voor gespecialiseerd basisonderwijs van type 2 te 6032 Mont-sur-Marchienne sluiten houdende machtiging voor de oprichting van een vestigingsplaats voor gespecialiseerd basisonderwijs van type 2 te 6032 Mont-sur-Marchienne;

Overwegende dat het gaat om projecten inzake inclusie van leerlingen met specifieke behoeften;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 12 juni 2017;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van XXXXXXX ;

Gelet op de gendertest, op 16 mei 2017 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op de verschillende aanvragen, ingediend door de inrichtende machten die een klas of een vestiging voor gespecialiseerd onderwijs van type 2 in het gewoon onderwijs wensen te organiseren;

Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Op grond van de afwijking bepaald in artikel 24, § 2, 13°, van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving, en op grond van de afwijking bepaald in artikel 185, § 1, van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, laat de Regering de oprichting van klassen en vestigingen voor gespecialiseerd onderwijs van type 2 toe.

Voor de oprichting van de vestigingen, wordt de toelating toegekend op voorwaarde dat de normen bedoeld bij het voormelde decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten bereikt zijn.

Art. 2.De locatie en de gegevens van de klassen en vestigingen van het gespecialiseerd onderwijs en van hun partners van het gewoon onderwijs worden in de bijlagen 1 en 2 opgenomen.

Art. 3.Er wordt een begeleidingscomité ingesteld voor het opvolgen en goedkeuren van projecten in verband met de oprichting van inclusieve klassen of vestigingen, ressorterend onder het gespecialiseerd onderwijs, binnen inrichtingen voor gewoon onderwijs. Het wordt voor een periode van twee jaar geïnstalleerd.

Het begeleidingscomité is onder andere samengesteld uit vertegenwoordigers van : - CAP 48; - het Kabinet van Mevrouw de Minister Marie-Martine SCHYNS; - de vier onderwijsnetten; - de Diensten van de Inspectie van het gewoon onderwijs en het gespecialiseerd onderwijs; - ouderverenigingen; - de "Service Universitaire Spécialisé en Autisme (SUSA)(Universitaire Dienst gespecialiseerd voor autisme).

Het vergadert minstens twee keer per schooljaar.

Art. 4.De coördinatoren die voor elk onderwijskarakter en voor elk schooljaar worden aangesteld, worden onder meer belast met het begeleiden en coördineren van de startfase van elk project, om de vooruitgang, de moeilijkheden en de behoeften vast te stellen die door de pedagogische teams van de partnerscholen worden ondervonden.

Gedurende het gehele traject brengen de coördinatoren het begeleidingscomité op de hoogte van de evolutie van de verschillende projecten, opdat die in de loop van het proces zouden kunnen worden aangepast.

Ze moeten eveneens het begeleidingscomité de relevante gegevens meedelen die dat project duurzaam en herhaalbaar kunnen maken.

Art. 5.De opdrachthouders die, voor twee schooljaren, voor elk project voor inclusieve klassen of vestigingen, worden aangesteld, hebben onder meer de volgende prioritaire doelstellingen : een uitwisselingsplaats voor beide onderwijsniveaus oprichten, een overzicht van de activiteiten geleidelijk vaststellen die gezamenlijk kunnen worden uitgevoerd door de leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs en van het gewoon onderwijs, en als contactpersoon, een verbindingspunt zijn voor het geheel van de op de site aanwezige leerkrachten.

Daartoe kunnen ze inlichtingen gaan inwinnen bij de pedagogische coördinatoren van de verschillende netten alsook bij de diensten van de inspectie van het gespecialiseerd onderwijs en het gewoon onderwijs.

Art. 6.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2017.

Art. 7.De Minister bevoegd voor het gespecialiseerd onderwijs wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 12 juli 2017.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS

^