gepubliceerd op 16 september 2009
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 juli 1998 betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap
14 MEI 2009. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 juli 1998 betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de artikelen 4 § 3, 2e lid, 8 § 1, 2e lid en 9, 2e lid van het decreet van 2 juni 1998 houdende organisatie van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap zoals gewijzigd bij het decreet van 23 januari 2009 houdende diverse bepalingen betreffende de erkenning van de beroepskwalificaties vereist voor de uitoefening van ambten in de inrichtingen voor gewoon en gespecialiseerd voorschools, lager en secundair onderwijs, kunstonderwijs, onderwijs voor sociale promotie en niet-universitair hoger onderwijs, kunstsecundair onderwijs met beperkt leerplan van de Franse Gemeenschap en de internaten die van deze inrichtingen afhangen, en in de psycho-medisch-sociale centra, betreffende het verlof voor sportactiviteiten en houdende diverse dringende maatregelen inzake onderwijs;
Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 juli 1998 betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan;
Gelet op het protocol van 24 maart 2009 van het suboverlegcomité van de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de Inrichtende machten van het onderwijs en van de gesubsidieerde PMS-centra voor het niet-confessioneel onderwijs;
Gelet op het protocol van 24 maart 2009 van het comité voor provinciale en plaatselijke Overheidsdiensten, Afdeling II en van het Onderhandelingscomité voor de personeelsstatuten van het vrij gesubsidieerd onderwijs;
Gelet op het advies van de Raad van State gegeven op 4 mei 2009 bij toepassing van artikel 84, § 1, 1e lid, 1° van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 19 februari 2009;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 13 maart 2009;
Op de voordracht van de Minister belast met het Kunstsecundair onderwijs met Beperkt leerplan;
Na beraadsleging, Besluit :
Artikel 1.In artikel 1 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 juli 1998 betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, worden de volgende wijzigingen aangebracht : A) Onder 2° wordt een punt « f » toegevoegd, luidend als volgt : « f. stemvorming - jazz; »;
B) Onder 3° wordt een punt « d » toegevoegd, luidend als volgt : « d. multidisciplinaire vorming. ».
Art. 2.In artikel 2 van voornoemd besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap wordt de volgende wijziging aangebracht : Onder punt 2°, wordt een letter « o » toegevoegd, luidend als volgt : « o. elektroakoestische muziek. »;
Art. 3.In artikel 5 van voornoemd besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap worden de volgende wijzigingen aangebracht : A) Onder 1° wordt een punt « f » toegevoegd, luidend als volgt : « f. de cursussen lyrische kunst. ».
B) Onder 2° wordt een punt « e » toegevoegd, luidend als volgt : « e. de cursussen multidisciplinaire vorming. ».
Art. 4.In bijlage nr. 1 van voornoemd besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap worden de volgende wijzigingen aangebracht : A) Onder de punten 2° Op het gebied van de muziek, 3° Op het gebied van de spreek- en toneelkunst en 4° Op het gebied van de danskunst, worden de woorden « 1 à 2 lestijden » telkens vervangen door de woorden « 1 of 2 lestijden ».
B) Voor elk opschrift van basiskunstcursus, in de kolom « Nagestreefde doelstellingen en toetsstenen inzake bekwaamheid », worden de woorden « 2° bekwaamheidsniveaus » vervangen door de woorden « 2° Basisvaardigheden » C) Onder punt « 1° Op het gebied van de beeldende, visuele kunsten en de kunsten in de ruimte », In de tabel « Multidisciplinaire vorming » : - Onder punt « 1° Voorbereidingsfilière », kolom « Structuur en lesrooster van de leergangen », rubriek « Atelier A3 », worden de woorden « 1 a 3 jaar, naar rata van 3, 4, 5 of 6 lestijden/week » vervangen door de woorden « 3 jaar naar rata van 2 à 6 lestijden/week »; - Onder punt « 2° Vormingsfilière », kolom « Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden » wordt de huidige tekst vervangen door de volgende tekst luidend als volgt : « Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 15 jaar die geslaagd zijn voor een multidisciplinaire vorming van het A3-atelier van de voorbereidingsfilière of op gunstig advies van de klassen- en toelatingsraad »;
In de tabel « Multidisciplinaire vorming en verschillende specialiteiten van de kunstambachten, grafische en picturale opzoekingen, het gedrukte beeld, de geschiktmaking, de textielcreatie, de monumentale kunsten, de kunsten in de ruimte en de vuurkunsten » : - Onder punt « 3° kwalificatiefilière », kolom « Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden » wordt de huidige tekst aangevuld met de volgende woorden : « en op gunstig advies van de klassen- en toelatingsraad van de betrokken specialiteit ». - Onder punt « 4° Overgangsfilière », kolom « Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden » wordt de huidige tekst vervangen door de volgende tekst luidend als volgt : « - Toegankelijk in het 1e jaar voor de leerlingen van minstens 18 jaar die voor de basiskunstcursus geslaagd zijn van de multidisciplinaire vorming van de vormingsfilière of op gunstig advies van de Klassen- en toelatingsraad van de betrokken specialiteit; - Toegankelijk voor de leerlingen ingeschreven voor kwalificatiefilière die een heroriëntatie wensen, op gunstig advies van de Klassen- en toelatingsraad van de betrokken specialiteit en mits het nodige volgen van de cursus kunstgeschiedenis en esthetica; - Toegankelijk in het 2e of het 3e jaar voor de leerlingen die houder zijn van het kwalificatiegetuigschrift en studies wensen verder te zetten, op gunstig advies van de Klassen- en toelatingsraad van de betrokken specialiteit en mits het nodige volgen van de cursus kunstgeschiedenis en esthetica.
Tijdens hun studiecyclus moeten de leerlingen tegelijkertijd de bijkomende kunstlessen kunstgeschiedenis en esthetica volgen naar rata van minstens 1 lestijd/week gedurende de eerste 3 studiejaren en naar rata van 2 lestijden/week gedurende de 3 volgende jaren. » D) Onder punt « 2° Op het domein van de muziek », in de tabel « Jazz-instrumenten (verschillende specialiteiten) », punt « 3° Overgangsfilière », kolom « Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden », wordt de huidige tekst aangevuld met de volgende woorden : « Tijdens hun studiecyclus, moeten de leerlingen tegelijkertijd de bijkomende cursus jazz-ensemble volgen. Vanaf het eerste jaar moeten de leerlingen tegelijkertijd de bijkomende cursus algemene vorming jazz gedurende minstens 2 jaar volgen. » Na de tabel « Stemvorming - Zang », worden het volgende opschrift en de volgende tabel toegevoegd : « STEMVORMING-JAZZ
Structuur en lesrooster van de cursussen
Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden
Doelstellingen inzake kunstopvoeding en kunstvorming en basisvaardigheden
1° Vormingsfilière 5 jaar naar rata van 1 of 2 lestijden/week
Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 7 jaar die ingeschreven zijn voor de basiscursussen muziekvorming en stemvorming - zang. 1° Doelstellingen De basis leggen voor : het ademhalingsbeheer;het technisch beheer; het kritisch beluisteren; het samenstellen van een repertorium; het lezen en ontcijferen; de formele en stylistische kennis van de gezongen kunstwerken; De improvisatie. 2° Basisvaardigheden Binnen de nagestreefde doelstellingen, globaal een eerste graad aantonen van : autonomie, artistieke intelligentie (coherentie en bewustheid);creativiteit; technisch beheer.
2° Kwalificatiefilière 5 jaar naar rata van 1 of 2 lestijden/week
Ofwel toegankelijk voor de leerlingen van minstens 12 jaar die geslaagd zijn voor de vormingsfilière; Ofwel toegankelijk voor de leerlingen van minstens 12 jaar, op beslissing van de klassen- en toelatingsraad.
1° Doelstellingen Uitbreiding van de nagestreefde doeleinden in een vormingsfilière.2° Basisvaardigheden Doormiddel van het gebruik van de verworven kennis een werkelijke aanleg aantonen voor : autonomie, artistieke intelligentie (coherentie en bewustheid);creativiteit, technisch meesterschap.
3° Doorstromingsfilière 5 jaar naar rata van 1 of 2 lestijden/week
Op beslissing van de Klassen- en toelatingsraad voor de leerlingen van minstens 12 jaar. Gedurende hun studiecyclus moeten de leerlingen tegelijkertijd de bijkomende cursus jazz-ensemble volgen.
Vanaf het 1e jaar moeten de leerlingen tegelijkertijd de bijkomende cursus algemene vorming jazz volgen gedurende minstens 2 jaar.
1° Doelstellingen In een geest van voorbereiding tot het kunsthoger onderwijs, uitbreiding van de doelstellingen van de vorming, in verscheidene bestudeerde muziektalen.2° Basisvaardigheden Binnen de nagestreefde doelstellingen een uitgesproken zin aantonen voor : autonomie, artistieke intelligentie, creativiteit, technisch meesterschap.
E) Onder punt « 3° Op het gebied van de spreek- en toneelkunst » : In de tabel « DICTIE - SPECIALITEIT WELSPREKENDHEID », kolom « Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden » : - Punt « 3° Kwalificatiefilière », worden de woorden « Toegankelijk voor de leerlingen van tenminste 13 jaar die geslaagd zijn voor tenminste een studiejaar van de leergang dictie in vormingsfilière » aangevuld met de woorden « of voor minstens twee studiejaren multidisciplinaire vorming in vormingsfilière »; - Punt « 4° Overgangsfilière », worden de woorden « Bij beslissing van de Klas- en de Toelatingsraad voor de leerlingen van ten minste 14 jaar die geslaagd zijn voor ten minste een studiejaar van de leergang dictie in de vormingsfilière » aangevuld met de woorden « of voor ten minste twee studiejaren van de cursus multidisciplinaire vorming in een vormingsfilière »;
In de tabel « VOORDRACHTKUNST - SPECIALITEIT INTERPRETATIE », kolom « Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden » : - Punt « 2° Kwalificatiefilière », worden de woorden Toegankelijk voor de leerlingen van ten minste 13 jaar die geslaagd zijn voor ten minste een jaar van deze basisleergang in vormingsfilière » aangevuld met de woorden « of voor ten minste twee studiejaren van de cursus multidisciplinaire vorming in een vormingsfilière »; - Punt « 3° Overgangsfilière », worden de woorden « Bij beslissing van de Klas- en de Toelatingsraad voor de leerlingen van ten minste 14 jaar die geslaagd zijn voor ten minste een studiejaar van de leergang dictie in de vormingsfilière » aangevuld met de woorden « of voor ten minste twee studiejaren van de cursus multidisciplinaire vorming in een vormingsfilière »;
In de tabel « TONEELKUNST - SPECIALITEIT INTERPRETATIE » : - Punt « 1° Vormingsfilière », wordt de inhoud van de kolommen « Structuur en lesrooster van de leergangen » en « Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden » vervangen door de volgende inhoud :
Structuur en lessenrooster van de leergangen
Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden
1° Vormingsfilière « a.Lessen voor kinderen : 2 à 6 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week. b. Lessen voor volwassenen : 2 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week.»
Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 8 jaar.
Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 14 jaar. »
- Punt « 2° Kwalificatiefilière », kolom « Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden », worden de woorden « Toegankelijk voor de leerlingen van ten minste 16 jaar die geslaagd zijn voor ten minste een jaar van deze basisleergang op dat gebied in vormingsfilière » aangevuld met de volgende woorden « of voor ten minste twee studiejaren van de cursus multidisciplinaire vorming in een vormingsfilière »; - Punt « 3° Overgangsfilière », worden de woorden Bij beslissing van de Klas- en de Toelatingsraad voor de leerlingen van ten minste 15 jaar die geslaagd zijn voor ten minste een studiejaar van die basiscursus in de vormingsfilière » aangevuld met de volgende woorden « of voor ten minste twee studiejaren van de cursus multidisciplinaire vorming in een vormingsfilière »;
Na de tabel « TONEELKUNST - SPECIALITEIT INTERPRETATIE » worden het opschrift en de volgende tabel toegevoegd : « MULTIDISCIPLINAIRE VORMING
Structuur en lessenrooster van de leergangen
Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden
Doelstellingen inzak e opvoeding en kunstvorming en basisvaardigheden
Vormingsfilière a. Lessen voor kinderen : 2 à 6 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week.b. Lessen voor volwassenen : 2 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week.»
Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 8 jaar.
Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 14 jaar.
1° Doelstellingen De leerling aanzetten tot de wereld van de creatieve expressie : Dichtkunst, dramatische en niet-dramatische kunst. De aanpak van de verscheidene podiumsituaties gebonden aan het woord en het gebaar vormen de basisvorming.
De verschillende praktijken van artistieke mondelinge expressie aanvatten door de nieuwsgierigheid van de leerling te wekken en hem toe te laten zijn ontdekkingen te ontwikkelen.
Gevarieerd esthetisch onderzoek ontwikkelen.
De denkwijze, persoonlijk of van een auteur, beheersen en ontwikkelen, doorheen het podiumspel.
De spraakexpressie in situatie confronteren met de technische beheersing.
De leerling ertoe brengen vertrouwd te geraken met de zin, de denkwijze, de techniek en de expressie van de verbale en non-verbale taal, door de ontdekking, de observatie en de waardering van de gelezen en/of geïnterpreteerde kunstwerken.
De verbeelding en de expressie ontwikkelen door een groepsspel onderworpen aan participatie- en coöperatieregels met ontdekking van de rijkdommen van de verschillende artistieke specialiteiten van het domein van de woord- en toneelkunsten.
Het onderscheid maken tussen artistieke situaties van de woordkunsten en van de toneelkunsten. 2° Basisvaardigheden Betreffende de nagestreefde doelstellingen toont de leerling door het gebruik van zijn verworven kennis, zijn capaciteit tot autonomie, artistieke intelligentie, creativiteit en technische beheersing aan.»
F) Onder punt « 4° Op het gebied van de danskunst », onder het opschrift « JAZZ-DANS », in de kolom « Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden », onder het opschrift « 1° Vormingsfilière », worden de woorden « Toegankelijk voor de leerlingen van ten minste 10 jaar. » vervangen door de woorden : « Toegankelijk voor de leerlingen van ten minste 8 jaar ».
Art. 5.In bijlage nr. 2 van voornoemd besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap, worden de volgende wijzigingen aangebracht : A) Onder de punten « 2° Op het gebied van de muziek, 3° Op het gebied van de spreek- en toneelkunst en 4° Op het gebied van de danskunst, worden de woorden « 1 à 2 lestijden » telkens vervangen door de woorden « 1 of 2 lestijden ».
B) Voor elk opschrift van bijkomende kunstcursus, wordt het opschrift van de kolom « Doelstellingen » vervangen door een nieuw opschrift luidend als volgt : « Doelstellingen voor de kunstopvoeding en de kunstvorming »;
C) Onder punt « 1° Op het gebied van de beeldende, visuele kunsten en de kunsten in de ruimte », in de tabel « Kunstgeschiedenis en esthetica » : - Kolom « Structuur en lesrooster van de leergangen », worden de woorden « 6 à 8 jaar » vervangen door de woorden « 3 of 6 jaar »; - Kolom « Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden » wordt de huidige tekst vervangen door de volgende tekst luidend als volgt : « Toegankelijk voor de leerlingen ingeschreven voor de basiskunstcursussen van de kwalificatiefilière en van de doorstromingsfilière; Op gunstig advies van de Klassen- en toelatingsraad voor de leerlingen ingeschreven voor de basiskunstcursus « multidisciplinaire vorming » van de vormingsfilière. » D) Onder punt « 2° Op het gebied van de muziek » : Tabel « ALGEMENE JAZZ-VORMING », kolom « Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden », worden de woorden « Toegankelijk voor de leerlingen die ofwel : ingeschreven zijn voor de basisleergang instrumentale jazz-vorming; van de Klas- en Toelatingsraad vrijstelling hebben bekomen voor het volgen van de basisleergang. » vervangen door de woorden « Toegankelijk voor de leerlingen ofwel : - ingeschreven voor een basiscursus instrumentale of stemvorming (klassiek of jazz); ervan vrijgesteld de basiscursus instrumentale of stemvorming (klassiek of jazz) te volgen door de Klassen- en toelatingsraad. » Tabel « JAZZ-ENSEMBLE », kolom « Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden », worden de woorden : « Toegankelijk voor de leerlingen die ofwel : ingeschreven zijn voor de basisleergang instrumentale vorming of die hun studies instrumentale vorming (klassieke of jazz) van de kwalificatie- of overgangsfilière hebben beëindigd; van de Klas- en Toelatingsraad vrijstelling hebben bekomen voor het volgen van de Basisleergang. » vervangen door de woorden « Toegankelijk voor de leerlingen ofwel : -ingeschreven voor een basiscursus instrumentale of stemvorming (klassiek of jazz); - die hun studies voor instrumentale of stemvorming (klassiek of jazz) beëindigd hebben van de kwalificatie- of doorstromingsfilière; - ervan vrijgesteld de basiscursus instrumentale of stemvorming te volgen (klassiek of jazz) door de Klassen- en toelatingsraad. » Na de tabel « Begeleidingsgitaar », worden volgend opschrift en tabel toegevoegd : « ELEKTROAKOESTISCHE MUZIEK
Structuur en lessenrooster van de leergangen
Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden
Doelstellingen inzake kunstopvoeding en kunstvorming
Lessen voor kinderen : 1 à 8 jaar, naar rata van 1, 2 of 3 lestijden/week.
Lessen voor volwassenen : 1 à 8 jaar, naar rata van 1, 2 of 3 lestijden/week. »
Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 7 jaar.
Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 14 jaar.
- De creativiteit ontwikkelen in het klankgeheel voor zichzelf en/of in verband met de andere media (compositie op « live »-drager). - Beperkt luisteren en de beluisteringsnieuwsgierigheid verfijnen. - De artistieke intelligentie ontplooien door het analytisch beluisteren van de kunstwerken van het hedendaags repertorium en de zelfevaluatie van zijn eigen productie. - Het onderscheidingsvermogen van de leerling ontwikkelen tegenover de rijkdom van het audiodigitaal instrumentarium. »
Art. 6.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2009.
Brussel, 14 mei 2009.
Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister van Leerplichtonderwijs, C. DUPONT