Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 28 november 2002
gepubliceerd op 21 januari 2003

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende toepassing van artikel 8, § 1, lid 1, van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2002029625
pub.
21/01/2003
prom.
28/11/2002
ELI
eli/besluit/2002/11/28/2002029625/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

28 NOVEMBER 2002. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende toepassing van artikel 8, § 1, lid 1, van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 27 maart 2002 betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3;

Gelet op het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, inzonderheid op artikel 8;

Overwegende het planvoorstel van de Begeleidingscommissie omtrent de prioritaire orientaties en thema's voor de opleiding tijdens de loopbaan van de onderwijzers van het basisonderwijs in al de onderwijsnetwerken, van 13 november 2002;

Op de voordracht van de Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, de Opvang en de Opdrachten toegewezen aan de ONE;

Gelet op de beraadslaging van de Regering van de Franse Gemeenschap van 28 november 2002, Besluit :

Artikel 1.De prioritaire thema's en orientaties betreffende de opleidingen ingericht op het Macro-niveau gedurende het schooljaar 2003/2004 zijn de volgende : - initiatie in de pedagogische bedenking omtrent de ontwikkeling door het toeëigenen van aangepaste technieken van de vaardigheden bepaald bij de basisvaardigheden; voorrang wordt verleend aan de vaardigheden betreffende het beheersen van de Franse taal als transdisciplinaire vaardigheid, gedurende de twee halve dagen van verplichte opleiding ingericht overeenkomstig artikel 16 van het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, gegeven door de Inspectie; - hulpverlening voor het uitwerken van instrumenten ter evaluatie van de beheersing van de vaardigheden bepaald bij de basisvaardigheden; - opleiding tot het uitbaten van nieuwe technologieën inzake informatie en communicatie; - opleiding tot het toeëigenen van teksten betreffende de organisatie van het onderwijs; - opleiding met inachtneming van de doelstellingen bedoeld bij artikel 6, 3°, van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren. Zo worden de opleidingen gericht op het ontwikkelen van burgerschap door het aanleren van de taal voor nieuwkomers in het onderwijs, het inrichten van wijsbegeerteworkshops voor kinderen, het verstaan van de werking van onze democratische samenleving rekening houdend met het feit dat zij multicultureel is.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 3.De Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, de Opvang en de Opdrachten toegewezen aan de ONE, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 28 november 2002.

Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, de Opvang en de Opdrachten toegewezen aan de « O.N.E. », J.-M. NOLLET

^