gepubliceerd op 22 februari 2002
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende oprichting van een begeleidingscomité voor de toegang tot Internet via de server van de Franse Gemeenschap
13 DECEMBER 2001. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende oprichting van een begeleidingscomité voor de toegang tot Internet via de server van de Franse Gemeenschap
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 87, § 1, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 15 juni 2001;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 21 juni 2001;
Gelet op het akkoord van de Minister van Ambtenarenzaken, gegeven op 29 juni 2001;
Gelet op de beraadslaging van de Regering van de Franse Gemeenschap over de aanvraag om advies aan de Raad van State, advies dat binnen een termijn van maximum één maand verleend dient te worden;
Gelet op het advies 31.989/2 van de Raad van State, gegeven op 10 oktober 2001 in toepassing van artikel 84, lid 1, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op de voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken belast met de administratieve informatica;
Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Het begeleidingscomité
Artikel 1.Er wordt een begeleidingscomité opgericht voor de toegang tot Internet via de server van de Franse Gemeenschap binnen de diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de schoolinrichtingen georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, hierna "Comité" genoemd.
Het Comité wordt namelijk belast met : 1° het voorstellen van een gedragscode voor Internetgebruikers, die door iedere persoon die toegang heeft tot Internet via de server van de Franse Gemeenschap in acht dient te worden genomen.Deze gedragscode a) bevat de gedragsregels voor iedere gebruiker van Internet;b) herhaalt de bepalingen met betrekking tot de bescherming van het privé-leven inzonderheid voor de toegang tot electronische boodschappen.2° het evalueren van de efficiëntie en de relevantie van het controlesysteem voor informatietoegang ingericht door de Franse Gemeenschap;3° het voordragen van criteria voor de toegangscontrole waardoor op optimale wijze vermeden wordt dat de inhoud van de sites en de forums die via de server van de Franse Gemeenschap toegankelijk zijn, schadelijk zou zijn;4° het uitbrengen van adviezen en het formuleren van voorstellen, op eigen initiatief of op aanvraag van de Regering van de Franse Gemeenschap, met als doel het verbeteren van het toegangscontrolesysteem;5° het uitbrengen van voorstellen omtrent de voorwaarden voor de toegang tot de archivering va de bezochte sites met vermelding, onder andere, van de personen die er toegang toe hebben en de duur van de archivering.
Art. 2.De Administrateur-generaal van het Algemeen Bestuur Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek of diens afgevaardigde beslist over : 1° de aanvragen tot opheffing van de contrôle, om pedagogische redenen;2° de klachten omtrent sites of discussieformus die zonder geldige reden ontoegankelijk zouden zijn;3° de klachten betreffende sites of discussieforums die toegankelijk zijn hoewel ze het niet zouden moeten zijn. Het advies van het Comité wordt vereist voor de punten 2° en 3°.
De aanvragen moeten ingediend worden bij de Administrateur-generaal van het Algemeen Bestuur Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek of diens afgevaardigde. HOOFDSTUK II. - Samenstelling
Art. 3.Het Comité bestaat uit 14 leden die aangewezen zijn door de Regering onder de volgende categorieën : 1° vier vertegenwoordigers van het Ministerie van de Franse Gemeenschap, 2° de Voorzitter van de Raad voor Mediaopvoeding, 3° een universitaire deskundige, 4° twee vertegenwoordigers van de federaties van ouderverenigingen, 5° vier vertegenwoordigers van de inrichtende machten van het onderwijs ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, 6° twee vertegenwoordigers van verenigingen die de verdediging van de rechten van de Mens tot doel hebben. Het voorzitterschap wordt waargenomen door de Secretaris-generaal of diens afgevaardigde.
De Regering wijst een plaatsvervanger voor ieder werkend lid aan.
Bij verhindering of afwezigheid van een lid wordt het vervangen door zijn plaatsvervanger. Bij verhindering of afwezigheid van de voorzitter wordt hij vervangen door de ondervoorzitter.
In geval van drie onverantwoorde afwezigheden worden de leden van ambtswege ontslagen.
Het secretariaat wordt waargenomen door een ambtenaar van de Diensten van het Algemeen Secretariaat van het Ministerie van de Franse Gemeenschap.
Het mandaat van de leden duurt vier jaar en is hernieuwbaar.
Art. 4.Wanneer er technische vragen gesteld worden die bijzondere bevoegdheden vergen kan het Comité een beroep doen op deskundigen.
Deze laatsten hebben zitting met raadgevende stem.
Art. 5.De bij artikel 3, 2° tot 6° en bij artikel 4 bedoelde leden die geen lid zijn van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap genieten een zitpenning voor hun deelname in de vergaderingen van het Comité. De zitpenningen dekken ook de bijkomende werkzaamheden naast de zittingen. HOOFDSTUK III. - Werking
Art. 6.De voorzitter bepaalt de datum van de vergaderingen en de agenda. Hij leidt de debatten.
De Secretaris stuurt aan ieder lid een oproeping met vermelding van de agenda en met de nodige documentatie.
Het begeleidingscomité kan enkel geldig beraadslagen als zeven leden aanwezig zijn, waaronder minstens een vertegenwoordiger van het Ministerie van de Franse Gemeenschap.
Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Het Comité kan, voor ieder punt van de agenda, beslissen iedere persoon te horen die het nuttig acht voor zijn beraadslaging.
Binnen een termijn van vijf dagen vanaf de vergadering, stuurt de Secretaris de notulen aan de leden van het Beleidscomité.
Hij zendt ze binnen dezelfde termijn aan de Regering over wanneer zij het advies van het Comité heeft gevraagd.
Art. 7.Het Comité legt zijn huishoudelijk reglement ter goedkeuring aan de regering voor.
Art. 8.Tijdens het laatste kwartaal van het burgerlijk jaar, stelt het Comité een jaarlijks verslag over de werkzaamheden van het voorbije jaar, dat hij aan de Regering overzendt. HOOFDSTUK IV. - Begroting
Art. 9.Er wordt een jaarlijkse begroting aan de financiering van het Comité besteed. Deze begroting omvat namelijk de werkingskosten van het Secretariaat, de verplaatsingskosten van alle leden van het Comité alsook de zitpenningen waarvan het bedrag op 1.000 BEF (24,7894 euro )voor de leden bedoeld bij artikel 3, 2° en 6° en de deskundigen bedoeld bij artikel 4 bepaald wordt. Deze bedragen worden elk jaar op 1 januari geïndexeerd. HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen
Art. 10.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 11.De Minister van Ambtenarenzaken bevoegd voor de Administratieve Informatica is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 13 december 2001.
Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister van Cultuur, Begroting, Ambtenarenzaken, Jeugd en Sport, R. DEMOTTE