Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 03 februari 2000
gepubliceerd op 27 mei 2000

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende bepaling van het percentage externe achterstand, per onderwijsniveau, dat een verergerende situatie vormt, in toepassing van artikel 4, § 4, van het decreet van 30 juni 1998 dat erop gericht is alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te geven, inzonderheid door de invoering van maatregelen voor positieve discriminatie

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2000029114
pub.
27/05/2000
prom.
03/02/2000
ELI
eli/besluit/2000/02/03/2000029114/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

3 FEBRUARI 2000. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende bepaling van het percentage externe achterstand, per onderwijsniveau, dat een verergerende situatie vormt, in toepassing van artikel 4, § 4, van het decreet van 30 juni 1998 dat erop gericht is alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te geven, inzonderheid door de invoering van maatregelen voor positieve discriminatie


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 30 juni 1998 dat erop gericht is alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te geven, inzonderheid door de invoering van maatregelen voor positieve discriminatie, inzonderheid op artikel 4, § 4;

Gelet op het voorstel van de Algemene raad voor het basisonderwijs, ingediend op 20 januari 2000;

Gelet op het voorstel van de Algemene overlegraad voor het secundair onderwijs, ingediend op 20 januari 2000;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 21 januari 2000;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 27 januari 2000;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid gemotiveerd door het feit dat de Raad van de Franse Gemeenschap, in artikel 8, § 1, lid 3, van het decreet van 30 juni 1998 dat erop gericht is alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te geven, inzonderheid door de invoering van maatregelen voor positieve discriminatie, zoals gewijzigd bij het decreet van 23 december 1999 houdende verschillende maatregelen betreffende de begrotingsfondsen, het onderwijs, het kinderwelzijn en de structurele fondsen, beslist heeft dat de coördinatiecomités de Regering en de betrokken inrichtende machten moeten inlichten over de middelen bepaald op basis van lid 2 van dezelfde paragraaf, ten laatste op 1 maart 2000; dat de coördinatiecomités de ontwerpen tot verdeling van de beschikbare middelen enkel tot stand kunnen brengen indien zij kennis hebben van de scholen en vestigingsplaatsen die voor positieve discriminatie in aanmerking komen; dat het tot de bevoegdheid van de Regering behoort de lijsten met inrichtingen, scholen en vestigingsplaatsen die voor positieve discriminatie in aanmerking komen te bepalen, krachtens artikel 4, § 7, van het voornoemd decreet van 30 juni 1998; dat deze bepaling er ook in voorziet dat de Regering de voorstellen van iedere Algemene raad betreffende deze lijsten dient te bekomen; dat iedere Algemene raad, om er eventueel rekening mee te houden, overeenkomstig § 6 van artikel 4 van het voornoemd decreet, het percentage externe achterstand vooraf moet kennen dat door de Regering is bepaald; dat dit percentage dan ook zonder verwijl dient te worden vastgesteld;

Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 28 januari 2000, in toepassing van artikel 84, lid 1, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister van Kinderwelzijn, tot wiens bevoegdheid de Positieve Discriminaties in het verplicht onderwijs behoren en de Minister van Secundair Onderwijs;

Gelet op de beraadslaging van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 februari 2000, Besluit :

Artikel 1.In het basisonderwijs wordt het percentage externe achterstand dat een verergerende situatie vormt op minstens 20 bepaald.

Art. 2.In het secundair onderwijs wordt het percentage externe achterstand dat een verergerende situatie vormt op minstens 65 bepaald.

Art. 3.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 3 februari 2000.

Art. 4.De Minister tot wiens bevoegdheid de Positieve Discriminaties in het verplicht onderwijs behoren en de Minister tot wiens bevoegdheid het Secundair Onderwijs behoort, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 3 februari 2000.

Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, de Opvang en de Opdrachten toevertrouwd aan de ONE, J.-M. NOLLET De Minister van Secundair Onderwijs, Kunsten en Letteren, P. HAZETTE

^