gepubliceerd op 01 juli 2009
Besluit 2009/223 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie houdende uitvoering van het decreet van 13 mei 2004 met betrekking tot de sociale samenhang en met betrekking tot het Gewestelijk Centrum voor de bevordering van de alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen
30 APRIL 2009. - Besluit 2009/223 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie houdende uitvoering van het decreet van 13 mei 2004 met betrekking tot de sociale samenhang en met betrekking tot het Gewestelijk Centrum voor de bevordering van de alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen
Het College, Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 13 mei 2004 met betrekking tot de sociale samenhang, gewijzigd bij het decreet van 15 januari 2009, en inzonderheid op artikel 15bis ;
Gelet op het advies van de afdeling « Sociale Samenhang » van de Brusselse Franstalige Adviesraad voor Welzijnszorg en Gezondheid, gegeven op 17 februari 2009;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 27 februari 2009;
Gelet op het akkoord van het Lid van het College, bevoegd voor de Begroting;
Gelet op advies 46.215/4 van de Raad van State, gegeven op 6 april 2009 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voordracht van het Lid van het College, bevoegd voor Sociale Samenhang, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Artikel 1.Dit besluit regelt, overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid bedoeld in artikel 128 van de Grondwet.
Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit moet worden verstaan onder : 1° Het College : het College van de Franse Gemeenschapscommissie;2° De Minister : het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie bevoegd voor Sociale Samenhang;3° De administratie : de diensten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie;4° Het decreet : het decreet van 13 mei 2004 met betrekking tot de sociale samenhang, gewijzigd bij het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 15 januari 2009;5° De Adviesraad : de afdeling « Sociale Samenhang » van de Brusselse Franstalige Adviesraad voor Welzijnszorg en Gezondheid;6° Het Brussels Centrum voor Alfabetisering : het Gewestelijk Centrum voor de bevordering van de alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen. HOOFDSTUK II. - Procedure tot aanstelling, hernieuwing en beëindiging van de aanstelling van het Brussels Centrum voor Alfabetisering
Art. 3.Er wordt bij bekendmaking in het Belgisch Staatsblad een oproep tot kandidaturen uitgeschreven, waarvan het model wordt vastgesteld in bijlage I van dit besluit.
De kandidaturen moeten bij ter post aangetekend schrijven toegestuurd worden aan of tegen ontvangstbewijs afgegeven worden bij de Minister binnen de dertig werkdagen na het verschijnen van de oproep tot kandidaturen in het Belgisch Staatsblad. Gelijktijdig wordt een afschrift toegestuurd aan de administratie.
Art. 4.Het College onderwerpt de kandidaturen aan een vergelijkende analyse en maakt deze over aan de Adviesraad die binnen de dertig dagen na de aanhangigmaking een advies uitbrengt.
Art. 5.Het College stelt het Brussels Centrum voor Alfabetisering aan voor een periode van vijf jaar.
Wanneer het College de aanstelling van het Brussels Centrum voor Alfabetisering niet wenst te hernieuwen, dan stelt de Minister het hiervan ten minste één jaar vóór het einde van de lopende aanstellingsperiode bij aangetekend schrijven op de hoogte. In dit geval wordt ten minste zes maanden vóór het einde van de lopende aanstellingsperiode een nieuwe oproep tot kandidaturen uitgeschreven.
Wanneer de Minister de aanstelling van het Brussels Centrum voor Alfabetisering wenst te hernieuwen, dan legt hij de Adviesraad ten minste zes maanden vóór het einde van de aanstellingsperiode een voorstel tot hernieuwing van de aanstelling voor.
De aanstelling wordt hernieuwd voor een periode van vijf jaar.
Art. 6.§ 1. Als het Brussels Centrum voor Alfabetisering zijn opgelegde opdrachten of de voorwaarden verbonden aan de uitoefening van deze opdrachten niet vervult zoals bepaald in dit besluit, dan stuurt de administratie het Brussels Centrum voor alfabetisering met betrekking tot deze tekortkomingen een waarschuwing toe. § 2. Er wordt aan het Brussels Centrum voor Alfabetisering een termijn toegestaan van drie maanden om deze te verhelpen. Als na het verstrijken van deze termijn de vastgestelde tekortkomingen niet op bevredigende wijze zijn verholpen, dan stelt de Minister een procedure in tot beëindiging van de aanstelling van het Brussels Centrum voor alfabetisering. § 3. De Minister legt aan de Adviesraad een voorstel voor dat gericht is op het beëindigen van de aanstelling van het Brussels Centrum voor Alfabetisering en stelt het daarvan in kennis.
De Adviesraad nodigt het Brussels Centrum voor Alfabetisering uit om te worden gehoord binnen de dertig dagen na de aanhangigmaking, begeleid door de raadsman van zijn keuze en verstrekt zijn advies binnen de vijftien dagen na de hoorzitting of binnen de twee maanden na de aanhangigmaking, indien het niet wenst te worden gehoord.
De briefwisseling met betrekking tot deze procedure wordt bij ter post aangetekend schrijven verstuurd. § 4. Het College neemt zijn beslissing betreffende de aanstelling van het Brussels Centrum voor Alfabetisering en betekent deze binnen de 15 dagen nadat het deze genomen heeft. Als de beslissing de beëindiging van de aanstelling beoogt, dan valt deze op het einde van de derde volledige maand die volgt op de beslissing van het College.
Art. 7.Wanneer het Brussels Centrum voor Alfabetisering een einde wenst te stellen aan zijn aanstelling, dan stelt dit het College hiervan bij ter post aangetekend schrijven op de hoogte, uiterlijk één jaar vóór de datum waarop het deze aanstelling wenst te beëindigen. HOOFDSTUK III. - Bepalingen betreffende de uitvoering van de opdrachten
Art. 8.In het raam van zijn opdracht om in te staan voor de coördinatie van de voorzieningen voor alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen organiseert het Brussels Centrum voor alfabetisering minstens één keer per jaar een reflectie- en informatiebijeenkomst met de actieve krachten die begaan zijn met Alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Deze ontmoeting wordt georganiseerd in overleg met het Gewestelijk Ondersteuningscentrum.
Het organiseert op eigen initiatief of naargelang de behoeften geformuleerd door de actieve krachten die begaan zijn met alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen, hetzij themagerichte of transversale werkgroepen, hetzij gerichte ontmoetingen tussen de actieve krachten.
Het wordt ermee belast de informatie in verband met alfabetisering en Frans taalonderricht voor laag- of ongeschoolde volwassenen te laten doorstromen aan de hand van de meest geschikte middelen binnen de sector van de alfabetisering en het Frans taalonderricht voor volwassenen, alsook binnen de sector van de sociale samenhang.
Art. 9.Het Brussels Centrum voor Alfabetisering is zowel op kwalitatief als op kwantitatief vlak voldoende uitgerust om de zes opdrachten die vastgelegd zijn in het decreet, te vervullen.
Daartoe dient voorzien te worden in de volgende functies : 1° directiepersoneel;2° opdrachthouders;3° administratief en financieel personeel;4° onthaalpersoneel;5° pedagogische adviseurs;6° opleiders. Alle functies moeten aanwezig zijn. Zij kunnen tevens ingevuld worden door personeel dat wordt aangeworven in het kader van een plan tot opslorping van de werkloosheid.
Art. 10.Het Brussels Centrum voor Alfabetisering stelt de criteria vast die gelden voor de detachering van de opleiders bedoeld in artikel 15bis, 6°, van het decreet en omkleedt zijn beslissingen conform daarmee met redenen.
Het brengt de aanvragende verenigingen of overheid en de administratie op de hoogte van zijn beslissingen.
Art. 11.§ 1. De cursisten zijn volwassenen die niet of amper kunnen lezen of schrijven of die in geen enkele taal de basisvaardigheden en -kennis beheersen die overeenstemmen met het beoogde niveau na het voltooien van het lager onderwijs of het behalen van het getuigschrift basisonderwijs of na de eerste graad van het middelbaar onderwijs.
De cursussen richten zich zowel tot mannen als vrouwen en er wordt een evenwichtig aanbod nagestreefd.
De alfabetisering en het Frans taalonderricht die worden verstrekt door het Brussels Centrum voor Alfabetisering of door diens in artikel 15bis, 6°,van het decreet bedoelde partners uit het verenigingsleven of uit de openbare sector, hebben tot doel de cursist een mondelinge en schriftelijke taalbeheersing van het Frans bij te brengen op het niveau van het getuigschrift basisonderwijs voor wat betreft de alfabetisering en op het niveau van de eerste graad van het middelbaar onderwijs voor wat betreft het Frans taalonderricht.
De alfabetisering en het Frans taalonderricht worden zodanig ingericht dat de opleiders en de cursisten een sfeer van diversiteit ervaren.
De acties die kaderen in de alfabetisering en het Frans taalonderricht steunen op een emancipatorische en interculturele pedagogische benadering met een collectieve en participatieve invulling die ertoe strekt de cursisten taal-, lees-, schrijf- en rekenvaardigheden bij te brengen en hen te leren omgaan met de communicatietechnologieën, zodanig dat zij in staat worden gesteld zich in de maatschappij uit te drukken, het woord te nemen, vat te hebben op hun eigen leven, leefwereld en omgeving.
Het is de bedoeling dat de cursisten via deze acties, die opgevat zijn als een leer- en ontwikkelingsproces, hun doelstellingen weten te verwezenlijken. Daarbij wordt tevens rekening gehouden met de leertijd die eigen is aan ieder persoonlijk traject. De uiteindelijke bedoeling bestaat erin dat de cursist de Franse taal volledig onder de knie krijgt, waardoor hij betere kansen krijgt om deel te nemen aan het maatschappelijk leven, een grotere verantwoordelijkheid kan opnemen, en op het vlak van zelfstandigheid en socialisatie beschikt over grotere vaardigheden.
Naast het bijbrengen van zowel mondelinge als schriftelijke taalbeheersing van het Frans hebben de cursussen tevens tot doel de toegang van de cursisten tot de nieuwe communicatietechnologieën te bevorderen. §.2. Het Brussels Centrum voor Alfabetisering is verplicht voor het inrichten van de cursussen een beroep te doen op opleiders die een vorming genoten hebben om alfabetiserings- en Franse taalcursussen te verstrekken, zich te houden aan de kwaliteitscriteria door de cursisten met het oog op een vlot onderricht aangepaste lokalen en kwaliteitsvol opleidingsmateriaal ter beschikking te stellen.
De alfabetiserings- en Franse taalcursussen worden ingericht per groep en worden gespreid over minstens zeven uur per week overdag en over minstens vier uur tijdens de avond. § 3. Om het profiel van de opleidingsaanvraag en het bestaande aanbod optimaal op mekaar te kunnen afstemmen, legt iedere cursist bij zijn inschrijvingsaanvraag een taalniveautest Frans af.
Aan het einde van de opleidingsmodule of minstens één keer per jaar worden de verworvenheden van iedere cursist objectief vastgesteld op grond van een evaluatieprocedure en wordt samen met hem geanalyseerd welke vooruitgang hij nog kan boeken.
Het Centrum is verplicht te waken over de regelmaat van de opleiders en, bij afwezigheid van meer dan twee weken, de passende maatregelen te treffen om de opleiding te laten voortlopen en zo de cursisten niet te benadelen en het vooropgestelde leerritme aan te houden.
Art. 12.Het Brussels Centrum voor Alfabetisering stelt jaarlijks uiterlijk tegen 30 april op grond van het door de administratie vastgelegde model een activiteitenverslag op.
Dat verslag bevat voor elk van de zes in het decreet bepaalde opdrachten een analyse en een voorstelling van de activiteiten van het centrum alsook een globale analyse van de activiteiten van het centrum. HOOFDSTUK IV. - Toekenning van subsidies
Art. 13.Aan het Brussels Centrum voor alfabetisering wordt een geïndexeerd forfaitair jaarbedrag toegekend van 796.000 euro voor het vervullen van zijn opdrachten.
Dit bedrag dekt de personeels-, opleidings- en werkingskosten van het Brussels Centrum voor Alfabetisering.
Het forfaitair bedrag wordt op 1 januari van ieder jaar aangepast op basis van volgende formule : Basisbedrag x gezondheidsindex van de maand december van het vorige jaar/Gezondheidsindex van de maand december 2008 HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen
Art. 14.Het lid van het College dat bevoegd is voor Sociale Samenhang, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 15.Dit besluit wordt van kracht op 1 mei 2009.
Het College stelt het Brussels Centrum voor Alfabetisering uiterlijk op 1 januari 2010 aan.
Brussel, 30 april 2009.
Door het College : Het Lid van het College bevoegd voor Sociale Samenhang, Ch. PICQUE De Voorzitter van het College, B. CEREXHE
Bijlage I Gewestelijk Centrum voor de bevordering van de alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen of Brussels Centrum voor Alfabetisering Oproep tot kandidaturen I. Wettelijke grondslag Het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 13 mei 2004 met betrekking tot de sociale samenhang, gewijzigd bij het decreet van 15 januari 2009, bepaalt in artikel 15bis dat het College voor vijf jaar een gewestelijk centrum voor de bevordering van de alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen (hierna genoemd het Brussels Centrum voor Alfabetisering) aanstelt en subsidieert.
II. Het Brussels Centrum voor alfabetisering vervult de volgende opdrachten : 1° Franstalige en niet-Franstalige volwassenen onthalen en hen doorverwijzen naar de meest geschikte voorzieningen voor alfabetisering en Frans taalonderricht;2° de voorzieningen voor alfabetisering voor Franstalige volwassenen en die voor alfabetisering en Frans taalonderricht voor niet-Franstalige volwassenen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest coördineren en, op verzoek van zijn partners, zijn methodologische en pedagogische vakkundigheid terzake ten dienste stellen;3° alfabetiseringscursussen verstrekken aan volwassenen, welke ook hun afkomst is, en die niet beschikken over een toereikende schriftelijke taalbeheersing van het Frans;4° alfabetiserings- en Franse taalcursussen verstrekken aan laag- of ongeschoolde volwassenen wier moedertaal niet het Frans is en die niet beschikken over een toereikende mondelinge en schriftelijke taalbeheersing van het Frans;5° de personen opleiden die instaan voor het verstrekken van de in de punten 3° en 4° bedoelde alfabetiserings- en Franse taalcursussen alsook de andere beroepsmensen die nodig zijn om deze opleidingen in te richten;6° bij zijn partners uit het verenigingsleven en de openbare sector geschoolde opleiders detacheren om alfabetiserings- en Franse taalcursussen te verstrekken aan laag- of ongeschoolde personen. III. Voorwaarden om in aanmerking te komen 1° De kandidaat moet een vereniging zonder winstoogmerk zijn en hoofdzakelijk actief zijn op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.2° De kandidaat moet kunnen aantonen dat hij beschikt over een grondige kennis en ervaring op het vlak van alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen alsook over een goede kennis van de instanties die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest begaan zijn met alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen. IV. Voorwaarden betreffende de uitvoering van de opdrachten 1° In het raam van zijn opdracht om in te staan voor de coördinatie van de voorzieningen voor alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen organiseert het Brussels Centrum voor Alfabetisering minstens één keer per jaar een reflectie- en informatiebijeenkomst met de actieve krachten die begaan zijn met alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het organiseert op eigen initiatief of naargelang de behoeften geformuleerd door de actieve krachten die begaan zijn met alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen, hetzij themagerichte of transversale werkgroepen, hetzij gerichte ontmoetingen tussen de actieve krachten.
Het wordt ermee belast de informatie in verband met alfabetisering en Frans taalonderricht voor laag- of ongeschoolde volwassenen te laten doorstromen aan de hand van de meest geschikte middelen binnen de sector van de alfabetisering en het Frans taalonderricht voor volwassenen, alsook binnen de sector van de sociale samenhang. 2°. Het Brussels Centrum voor Alfabetisering is zowel op kwalitatief als op kwantitatief vlak voldoende uitgerust om de zes opdrachten die vastgelegd zijn in het decreet, te vervullen.
Daartoe dient voorzien te worden in de volgende functies : a) directiepersoneel;b) opdrachthouders;c) administratief en financieel personeel;d) onthaalpersoneel;e) pedagogische adviseurs;f) opleiders. Alle functies moeten aanwezig zijn. Zij kunnen tevens ingevuld worden door personeel dat wordt aangeworven in het kader van een plan tot opslorping van de werkloosheid. 3° Het Brussels Centrum voor Alfabetisering stelt de criteria vast die gelden voor de detachering van de opleiders bedoeld in artikel 15bis, 6°, van het decreet en omkleedt zijn beslissingen conform daarmee met redenen. Het brengt de aanvragende verenigingen of overheid en de administratie op de hoogte van zijn beslissingen. 4° - De cursisten zijn volwassenen die niet of amper kunnen lezen of schrijven of die in geen enkele taal de basisvaardigheden en -kennis beheersen die overeenstemmen met het beoogde niveau na het voltooien van het lager onderwijs of het behalen van het getuigschrift basisonderwijs of na de eerste graad van het middelbaar onderwijs. - De cursussen richten zich zowel tot mannen als vrouwen en er wordt een evenwichtig aanbod nagestreefd. - De alfabetisering en het Frans taalonderricht die worden verstrekt door het Brussels Centrum voor Alfabetisering of door diens in artikel 15bis, 6° van het decreet bedoelde partners uit het verenigingsleven of uit de openbare sector, hebben tot doel de cursist een mondelinge en schriftelijke taalbeheersing van het Frans bij te brengen op het niveau van het getuigschrift basisonderwijs voor wat betreft de alfabetisering en op het niveau van de eerste graad van het middelbaar onderwijs voor wat betreft het Frans taalonderricht. - De alfabetisering en het Frans taalonderricht worden zodanig ingericht dat de opleiders en de cursisten een sfeer van diversiteit ervaren. - De acties die kaderen in de alfabetisering en het Frans taalonderricht steunen op een emancipatorische en interculturele pedagogische benadering met een collectieve en participatieve invulling die ertoe strekt de cursisten taal-, lees-, schrijf- en rekenvaardigheden bij te brengen en hen te leren omgaan met de communicatietechnologieën, zodanig dat zij in staat worden gesteld zich in de maatschappij uit te drukken, het woord te nemen, vat te hebben op hun eigen leven, leefwereld en omgeving. t is de bedoeling dat de cursisten via deze acties, die opgevat zijn als een leer- en ontwikkelingsproces, hun doelstellingen weten te verwezenlijken. Daarbij wordt tevens rekening gehouden met de leertijd die eigen is aan ieder persoonlijk traject. De uiteindelijke bedoeling bestaat erin dat de cursist de Franse taal volledig onder de knie krijgt, waardoor hij betere kansen krijgt om deel te nemen aan het maatschappelijk leven, een grotere verantwoordelijkheid kan opnemen, en op het vlak van zelfstandigheid en socialisatie beschikt over grotere vaardigheden. - Naast het bijbrengen van zowel mondelinge als schriftelijke taalbeheersing van het Frans hebben de cursussen tevens tot doel de toegang van de cursisten tot de nieuwe communicatietechnologieën te bevorderen. - Het Brussels Centrum voor Alfabetisering is verplicht voor het inrichten van de cursussen een beroep te doen op opleiders die een vorming genoten hebben om alfabetiserings- en Franse taalcursussen te verstrekken, zich te houden aan de kwaliteitscriteria door de cursisten met het oog op een vlot onderricht aangepaste lokalen en kwaliteitsvol opleidingsmateriaal ter beschikking te stellen. - De alfabetiserings- en Franse taalcursussen worden ingericht per groep en worden gespreid over minstens zeven uur per week overdag en vier uur tijdens de avond. - Om het profiel van de opleidingsaanvraag en het bestaande aanbod optimaal op mekaar te kunnen afstemmen, legt iedere cursist bij zijn inschrijvingsaanvraag een taalniveautest Frans af. - Aan het einde van de opleidingsmodule of minstens één keer per jaar worden de verworvenheden van iedere cursist objectief vastgesteld op grond van een evaluatieprocedure en wordt samen met hem geanalyseerd welke vooruitgang hij nog kan boeken. - Het Centrum is verplicht te waken over de regelmaat van de opleiders en, bij afwezigheid van meer dan twee weken, de passende maatregelen te treffen om de opleiding te laten voortlopen en zo de cursisten niet te benadelen en het vooropgestelde leerritme aan te houden. 5° Het Brussels Centrum voor alfabetisering stelt jaarlijks uiterlijk tegen 30 april op grond van het door de administratie vastgelegde model een activiteitenverslag op. Dat verslag bevat voor elk van de zes in het decreet bepaalde opdrachten een analyse en een voorstelling van de activiteiten van het centrum alsook een globale analyse van de activiteiten van het centrum.
V. Subsidiëring Aan het Brussels Centrum voor Alfabetisering wordt een geïndexeerd bedrag van 796.000 euro toegekend.
VI. Procedures betreffende de aanstelling als Brussels Centrum voor Alfabetisering De procedures inzake de aanstelling, de hernieuwing of de intrekking van de aanstelling door het College van het Brussels Centrum voor Alfabetisering zijn vastgelegd in het besluit 2009/223 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie houdende uitvoering van het decreet van 13 mei 2004 met betrekking tot de sociale samenhang, gewijzigd bij het decreet van 15 januari 2009, en met betrekking tot het Gewestelijk Centrum voor de bevordering van de alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen, dat aan deze oproep tot kandidaturen is gehecht.
VII. Kandidaturen De kandidaturen moeten bij ter post aangetekend schrijven toegestuurd worden aan of tegen ontvangstbewijs afgegeven worden bij de Minister binnen de dertig werkdagen na het verschijnen van de oproep tot kandidaturen in het Belgisch Staatsblad.
Gelijktijdig wordt een afschrift toegestuurd aan de administratie;
De akten van kandidaatstelling dienen minstens te omvatten : 1. De statuten van de VZW.2. Een verantwoording die aantoont dat de kandidaat beantwoordt aan de gestelde voorwaarden om in aanmerking te komen; 3. Een beschrijving van de wijze waarop de kandidaat zich voorneemt de zes opdrachten te verrichten die hem worden toebedeeld, alsook de menselijke middelen (kwalificaties, ervaring,...) en de materiële middelen (lokalen, materiaal,...) waarover hij hiertoe beschikt; 4. Een activiteitenverslag van het jaar dat aan de kandidatuur voorafgaat;5. De rekeningen van de VZW en een voorbegroting voor de opdrachten van het Brussels Centrum voor alfabetisering. Gezien om te worden aangehecht aan het besluit 2009/223 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie, houdende uitvoering van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 13 mei 2004 met betrekking tot de sociale samenhang, gewijzigd bij het decreet van 15 januari 2009, en met betrekking tot het Gewestelijk Centrum voor de bevordering van de alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen.