gepubliceerd op 10 april 2024
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de betrekkingen en van de subsidies inzake de professionele inschakeling van jongeren uit instellingen voor alternerend onderwijs bij de gemeentebesturen voor het schooljaar 2022-2023
23 JUIN 2022. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de betrekkingen en van de subsidies inzake de professionele inschakeling van jongeren uit instellingen voor alternerend onderwijs bij de gemeentebesturen voor het schooljaar 2022-2023
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, artikelen 92 tot 95;
Gelet op de ordonnantie van 24 december 2021 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022;
Gelet op het besluit van de Regering van 16 december 2021 betreffende begrotingscontrole, de begrotingsopmaak, de begrotingswijzigingen en de monitoring van de gewestelijke entiteit;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18 juli 2000Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 18/07/2000 pub. 04/08/2000 numac 2000031263 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering sluiten tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering, artikel 5, 14 ;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 22/07/2019 pub. 01/08/2019 numac 2019013668 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering sluiten tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;
Gelet op het gunstig advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 2 juni 2022;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 14 juni 2022;
Gelet op de Gelijkekansentest van 2 mei 2022;
Overwegende dat, voor het begrotingsjaar 2022, de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een bedrag van 1 000 000,00 EUR voorziet in vastleggingskrediet op de basisallocatie 10.005.27.06.43.21;
Overwegende dat de tewerkstelling van laaggeschoolde jongeren een prioriteit is voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;
Gelet op de omzendbrief van 18 mars 2022 betreffende de aanwerving van jonge stagiairs uit de Brusselse instellingen voor Alternerend Onderwijs en Opleiding binnen de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
Overwegende dat de Centres d'Education et de Formation (CEFA), de Centra Deeltijds Onderwijs (CDO), de Service Formation PME en Syntra zich dagelijks inzetten voor de inschakeling van laaggeschoolde jongeren in het werkmilieu;
Overwegende dat de jongeren uit het alternerend onderwijs hun stage hoofdzakelijk in de privé-sector vervullen, hoewel samenwerking met de overheidssector ten volle gerechtvaardigd is;
Op de voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijk Regering belast met de Plaatselijke besturen;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Een subsidie van een globaal bedrag van 912 000,00 EUR, ten laste van basisallocatie 10.005.27.06.43.21 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022, wordt toegekend aan de Brusselse gemeenten verdeeld als vermeld in artikel 4.
Art. 2.§ 1 - Deze subsidies zijn bestemd om van 1 september 2022 tot 31 augustus 2023 de kosten te dekken die voor de gemeenten zijn verbonden aan het in dienst nemen van jongeren uit de CEFA, de CDO, de SFPME en Syntra met een Startbaanovereenkomst van type 2 van niveau E of D, voor onbepaalde tijd of voor een bepaalde tijd ten belope van maximaal: - 12 000,00 euro maximum per betrekking die door een jongere binnen de gemeenteadministratie wordt bekleed; § 2 - Overeenkomstig artikel 19, 6°, van de ordonnantie van 24 december 2021 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022 en met het oog op het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, worden de gemeenten gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 1 september 2022.
Bovengenoemde uit te voeren acties houden rechtstreeks verband met de aanwerving van stagiairs. Aangezien alternerend onderwijs gebaseerd is op een aaneensluitende afwisseling van les- en opleidingsperiodes, is het absoluut noodzakelijk dat de contracten een volledig schooljaar beslaan en dat ze dus op 1 september kunnen aanvangen.
Art. 3.Ingeval de overeenkomst vroegtijdig stopgezet wordt, wordt de betrekking toegewezen aan een andere jongere naar rato van de resterende looptijd. Daartoe werkt de gemeente nauw samen met de Brusselse operatoren inzake alternerend onderwijs. Algemeen dienen de gemeenten ervoor te zorgen dat de betrekkingen daadwerkelijk bezet zijn tijdens de in aanmerking genomen periode.
De integratie van jongeren uit de CEFA/CDO/SFPME/Syntra in het gemeentepersoneel moet niet tot stand komen door de vervanging van het huidige personeel of de huidige stagiair(e)s.
De begeleiders, mentoren, de afgevaardigde voor het toezicht zullen de jongeren in de instellingen voor alternerend onderwijs begeleiden. Wat inhoudt dat elke jongere individueel wordt begeleid tijdens elke fase in zijn/haar parcours.
Deze begeleiders/mentoren treden eveneens op als de tussenpersoon tussen het opleidingscentrum en de werkplaats van de jongere. In dat kader bestaat een van hun opdrachten erin aan de hand van een opleidingsboekje na te gaan of de lessen die verstrekt worden in de onderwijsinstelling afgestemd zijn op de opleiding die gegeven wordt op de arbeidsplaats. Deze periodieke controle, die uitgevoerd wordt in samenwerking met de mentor (een personeelslid van de gemeente), wordt aangepast aan de noden van de jongere door zijn sterke en zwakke punten vast te stellen.
De begeleider/mentor, de afgevaardigde voor het toezicht van de jongere is ook de referentiepersoon van de mentor met betrekking tot de pedagogische, educatieve en administratieve plannen.
De gemeenten zullen regelmatig gesprekken organiseren tussen de begeleiders/mentoren en de mentoren die deel uitmaken van hun personeel
Art. 4.De betrekkingen worden verdeeld als volgt:
Communes/Gemeenten
Nombre de postes Aantal betrekkingen
Montant maximum octroyé Toegekend maximum bedrag
Anderlecht
10
120 000,00
Auderghem/Oudergem
6
72 000,00
Berchem-Sainte-Agathe
2
24 000,00
Bruxelles-Ville/Stad Brussel
13
156 000,00
Evere
3
36 000,00
Forest/Vorst
4
48 000,00
Ixelles/Elsene
5
60 000,00
Koekelberg
2
24 000,00
Molenbeek-St-Jean/St-Jans-Molenbeek
12
144 000,00
Saint-Josse/Sint-Joost
2
24 000,00
Schaerbeek/Schaarbeek
4
48 000,00
Watermael-Boitsfort/Watermaal-Bosvoorde
3
36 000,00
Woluwe-Saint-Lambert/Sint-Lambrechts-Woluwe
7
84 000,00
Woluwe-Saint-Pierre/Sint-Pieters-Woluwe
3
36 000,00
Total/Totaal
76
912 000,00
Art. 5.§ 1 - De subsidie zal in twee schijven worden uitgekeerd op de bankrekening van elke begunstigde gemeente.
Een eerste schijf (voorschot van 50 %) zal vrijgegeven worden tegen afgifte van een schuldvordering volgens de modaliteiten bepaald in artikel 6, tegen 15 oktober 2022. § 2 - Het saldo zal uitgekeerd worden: - na ontvangst en analyse van de in § 4 bedoelde verantwoordingsstukken; - tegen overlegging van een schuldvordering gericht aan de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel volgens de modaliteiten bepaald in § 3, binnen de termijn van 30 dagen nadat de begunstigde het verzoek van de bevoegde ordonnateur heeft ontvangen. § 3 - De schuldvorderingen moeten rechtstreeks in PDF-formaat ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Brussel Financiën en Begroting - op het adres invoice@gob.brussels De schuldvordering vermeldt: - de reden van de betaling, - het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd, - het nummer van het visum voor de vastlegging - het bankrekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet worden.
De begunstigde zal uitsluitend de schuldvordering gebruiken die hem door de administratie wordt overgemaakt. Het document moet gedateerd en ondertekend worden door een persoon die gemachtigd is de begunstigde te binden.
De brief met de notificatie van het toegekend bedrag zal in één verzending met de schuldvordering in PDF formaat worden doorgestuurd.
Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde in PDF-formaat verstuurd worden naar volgend adres: isp@gob.brussels § 4 - De verantwoordingsstukken bestaan uit: - de arbeidsovereenkomsten en eventuele bijlage; - de driemaandelijkse attesten van lesbezoek geleverd door de scholen; - de individuele rekeningen (van bezoldiging) van de jongeren die door de gemeente zijn aangeworven; - de recapitulatieve tabel volledig ingevuld alsook gedateerd en getekend door een persoon die bevoegd is om de begunstigde te binden.
De door de administratie bezorgde vragenlijst volledig ingevuld moet tegelijkertijd met de voormelde verantwoordingstukken bezorgd worden. § 5. De aanvaardbare personeelskosten zijn de volgende: bruto lonen, maaltijdcheques, patronale bijdragen aan DIBISS en vervoerskosten met uitsluiting van alle andere uitgaven (verzekeringen, verschillende toelagen).
De verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 13 oktober 2023 elektronisch ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Plaatselijke besturen op volgend adres: plaatselijke-besturen@gob.brussels, tegen elektronisch ontvangstbewijs. .
De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend.
Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de voormelde datum.
Indien een uitgave gesubsidieerd wordt door meerdere overheden, moet een uitsplitsing volgens subsidiërende overheid mee bezorgd worden.
De controle van deze stukken door de beherende administratieve dienst moet het mogelijk maken uit te maken of de vastgelegde uitgaven werkelijk plaatsvonden voor de verwezenlijking van de acties waarin dit besluit voorziet.
Indien na controle van de bewijsstukken het bedrag van de aanvaarde bewijsstukken lager ligt dan het bedrag van de toegekende subsidie, zal de subsidie slechts uitbetaald worden ten belope van het bedrag van de aanvaarde bewijsstukken.
Nadat voornoemde stukken gecontroleerd zijn, wordt de begunstigde door de bevoegde ordonnateur verzocht een schuldvordering over te maken met vermelding van het eindbedrag dat hem toegekend is op grond van de controle.
Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde, vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen. Alle correspondentie moet verstuurd worden aan Brussel Plaatselijke Besturen, op het volgend adres: plaatselijke-besturen@gob.brussels.
De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door de begunstigde uiteengezette middelen.
Art. 6.De Minister belast met de Plaatselijke besturen mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.
Art. 7.De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten en voor de evaluatie van het project.
Art. 8.Dit besluit heeft uitwerking op 1 september 2022.
Art. 9.De Minister bevoegd voor de Plaatselijke besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 23 juni 2022.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met de Plaatselijke besturen, B. CLERFAYT