Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 04 april 2024
gepubliceerd op 26 april 2024

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van het onteigeningsplan volgens de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden ten algemenen nutte ten gunste van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek voor het goed gelegen aan de Van Hoegaerdestraat 39 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2024004050
pub.
26/04/2024
prom.
04/04/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

4 APRIL 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van het onteigeningsplan volgens de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden ten algemenen nutte ten gunste van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek voor het goed gelegen aan de Van Hoegaerdestraat 39 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de wet van 27 mei 1870 houdende vereenvoudiging der bestuurlijke pleegvormen in zaken van onteigening voor openbaar nut;

Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de ordonnantie van 22 februari 1990 betreffende de onteigeningen voor openbaar nut doorgevoerd en toegestaan door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;

Gelet op de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering, meer bepaald de artikelen 1, 2, 4, 7 tot 9, 19 tot 34, 51 tot 59, 71, 73 tot 75, en haar uitvoeringsbesluiten;

Gelet op de ordonnantie van 23 december 2022 tot verlenging van sommige termijnen van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering (OSH), tot toekenning van de mogelijkheid om een allerlaatste programmawijziging door te voeren en tot verlenging van een termijn bepaald in de ordonnantie van 31 mei 2018 met betrekking tot de toekenning van subsidies voor investeringen in gemeentelijke sportinfrastructuur;

Gelet op de beraadslaging van 23 februari 2022 waarbij de gemeenteraad van Sint-Jans-Molenbeek het basisdossier van het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" goedkeurt ;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 23 juni 2022Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 23/06/2022 pub. 06/07/2022 numac 2022021040 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een globaal bedrag van 37 500 000 euro ten gunste van de gemeenten voor de herwaardering van de wijken in het kader van de duurzame wijkcontracten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 23/06/2022 pub. 21/10/2022 numac 2022032879 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een globale subsidie van 1 050 000,00 euro aan de Brusselse lokale besturen, in het kader van het diversiteitsbeleid in het Brusselse ambtenarenapparaat voor het jaar 2022 type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 23/06/2022 pub. 10/04/2024 numac 2022032780 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de betrekkingen en van de subsidies inzake de professionele inschakeling van jongeren uit instellingen voor alternerend onderwijs bij de gemeentebesturen voor het schooljaar 2022-2023 sluiten waardoor een subsidie wordt verleend aan gemeente Sint-Jans-Molenbeek in het kader van het herwaarderingsprogramma voor het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" ;

Overwegende dat het goed waarop de onteigeningsprocedure van toepassing is in 2022 werd geschat door de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel Fiscaliteit;

Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 28 september 2022 waarbij o.a. werd beslist om de aankoop goed te keuren van het goed met een oppervlakte van 255 m2, gelegen in de Van Hoegaerdestraat 39 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek, ingeschreven in het kadaster in de 2e afdeling, sectie B, nummer 3x2 voor een maximumbedrag van 562.600 euro en de Technische Dienst van de Dienst Infrastructuur en Stadsontwikkeling op te dragen om te onderhandelen over de aankoop van dit goed;

Gelet op de aangetekende brief van 1 december 2022, opgesteld door de Technische Dienst van de Dienst Infrastructuur en Stedelijke Ontwikkeling, ter kennisgeving van het bod van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek voor de aankoop van het genoemde perceel voor een bedrag van 485.000 euro, overeenstemmend met het bedrag van de schatting van Brussel Fiscaliteit;

Gelet op de aangetekende brief van 26 juni 2023, opgesteld door de Technische Dienst van de Dienst Infrastructuur en Stedelijke Ontwikkeling, houdende kennisgeving van het bod van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek tot aankoop van het genoemde perceel voor een bedrag van 562.000 euro, wat overeenstemt met het bedrag van de schatting van Brussel Fiscaliteit, vermeerderd met de herbestemmingsvergoedingen;

Gelet op de beraadslaging van 20 december 2023 waarbij de gemeenteraad van Sint-Jans-Molenbeek de motiveringen met betrekking tot onteigening voor openbaar nut en bij dringende omstandigheden goedkeurt en de Brusselse Hoofdstedelijke Regering vraagt een onteigeningsbesluit uit te vaardigen voor het goed dat als volgt in het kadaster is ingeschreven: - 2e afdeling, sectie B, nummer 3x2, gelegen aan de Van Hoegaerdestraat 39 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek ;

Overwegende dat het perceel dat in het kadaster is ingeschreven als 2e afdeling, sectie B, nummer 3x2, gelegen aan de Van Hoegaerdestraat 39 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek, deel uitmaakt van operatie 1.2 "Welzijnshuis" van het DWC "Zwarte Vijvers";

Overwegende dat de aankoop van voornoemd perceel noodzakelijk is voor de voltooiing van het programma, zoals opgenomen in operatie 1.2;

Overwegende dat artikel 7, 5e lid, van de organieke ordonnantie van 6 oktober 2016 bepaalt dat een onroerend goed slechts het voorwerp van een subsidie kan zijn indien de begunstigde ervan er een zakelijk recht op heeft;

Overwegende dat artikel 8 van de organieke ordonnantie van 6 oktober 2016 bepaalt dat alle aankopen van onroerende goederen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een stedelijk herwaarderingsprogramma, van de wijzigingen ervan of van de aanvullingen erop mogen gebeuren door middel van onteigening ten algemenen nutte;

Overwegende dat het voornoemde perceel is opgenomen in de voorkoopperimeter "Simonis" vastgesteld bij besluit van de Brusselse Hoofdstedelijk Regering van 16 juni 2022;

Overwegende dat het goed gelegen aan de Van Hoegaerdestraat 39 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek momenteel bestaat uit een herenhuis en een garage voor autoreparaties;

Overwegende dat het goed grenst aan het huidige jeugdhuis D-BROEJ-VMJ van de Vlaamse Gemeenschapscommissie, Vermicellifabriekstraat 10, 1080 Sint-Jans-Molenbeek;

Overwegende dat de uitvoering van het programma, uit een oogpunt van openbaar nut, de aankoop door de gemeente van het onroerend goed vereist om een uitbreiding van het huidige jeugdcentrum te realiseren op de plaats van het bestaande herenhuis en om een collectieve groene binnenplaats te creëren op de plaats van de huidige autogarage;

Overwegende dat, in overeenstemming met het basisprogramma van het DWC "Zwarte Vijvers", het onroerend goed zal worden bestemd voor een openbare voorziening voor jongeren en in het bijzonder voor psychologische ondersteuning van jonge vrouwen, die zal worden beheerd door D-BROEJ-VMJ;

Overwegende dat de openbare voorziening onderdak kan bieden aan ontvangstruimten voor meisjes, activiteiten en workshops voor NEET-doelgroepen (Not in Employment, Education or Training), ruimten voor onderwijsondersteuning, ruimten voor activiteiten en taallessen, ruimten voor psychologische ondersteuning (met name voor vrouwen);

Overwegende dat het huizenblok tussen de Van Hoegaerdestraat, de Vermicellifabriekstraat, de Piersstraat en de Schmitzstraat voor 88% bebouwd is, dat ongeveer 8% van de oppervlakte bestaat uit ondoordringbare open ruimten en dat slechts ongeveer 4% van de oppervlakte bestaat uit doordringbare en beplante open ruimten;

Overwegende dat, overeenkomstig het basisprogramma van het DWC "Zwarte Vijvers", de autogarage zou worden afgebroken, het terrein zou worden gesaneerd en een beplante gemeenschappelijke binnenplaats zou worden aangelegd met het oog op het verminderen van de ondoordringbaarheid van het blok;

Overwegende dat de aanleg van voornoemde begroeide gemeenschappelijke binnenplaats het hitte-eilandeffect zou verminderen;

Overwegende dat de aanleg van voornoemde begroeide binnenplaats de creatie van habitats voor de plaatselijke flora en fauna kan bevorderen en de beplanting met inheemse plantensoorten kan inhouden;

Overwegende dat het pand gelegen is in een gebied met middelmatig overstromingsgevaar (25 tot 50 jaar) en in de nabijheid van een gebied met hoog overstromingsgevaar (minstens eens in de 10 jaar) vastgesteld door Leefmilieu Brussel;

Overwegende dat het ontharden van die ruimte en de integratie ervan in het groene netwerk de waterhuishouding zal verbeteren en het risico op overstromingen zal verminderen;

Overwegende dat, in overeenstemming met het basisprogramma van het DWC "Zwarte Vijvers", de ontwikkeling van een nieuwe openbare voorziening de sociale cohesie binnen de wijk zal bevorderen en de uitwisselingen tussen de verschillende generaties, culturen, geslachten en sociale groepen die in de wijk aanwezig zijn, zal verbeteren;

Overwegende dat de eigenaar niet binnen de gevraagde termijn heeft geantwoord en dat de twee biedingen bijgevolg als geweigerd worden beschouwd;

Overwegend dat er op 12 juni 2023 een vergadering met de eigenaar werd georganiseerd door de Technische Dienst van de Dienst Infrastructuur en Stedelijke Ontwikkeling met het oog op onderhandelingen over de aankoop van het goed en dit in overeenstemming met artikel 8 van de organieke ordonnantie van 6 oktober 2016;

Overwegende dat, aangezien deze stappen geen resultaat hebben opgeleverd, de onteigening van het genoemde perceel in het algemeen belang moet worden overwogen, in overeenstemming met artikel 8 van de organieke ordonnantie van 6 oktober 2016;

Overwegende dat de verwerving van voornoemd perceel en de onmiddellijke inbezitneming ervan noodzakelijk zijn voor de voltooiing van het programma, kunnen ze worden uitgevoerd door middel van onteigening ten algemenen nutte;

Overwegende dat, overeenkomstig de bepalingen van artikel 27, § 1 van de organieke ordonnantie van 6 oktober 2016 en artikel 3, § 2 van de ordonnantie van 23 december 2022 tot verlenging van bepaalde termijnen van voornoemde ordonnantie, de termijn voor de uitvoering van het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" 56 maanden bedraagt vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de beslissing van de Regering om het duurzaam wijkcontract goed te keuren, d.w.z. vanaf 1 juli 2022;

Overwegende dat de gemeente verplicht is om binnen die termijn de zakelijke rechten op voornoemd perceel te verwerven, alle studies uit te voeren die nodig zijn voor de voltooiing van de operatie en de overheidsopdrachten te gunnen die nodig zijn voor de uitvoering van het project;

Overwegende dat de door de Vlaamse Regering aan de Vlaamse Gemeenschapscommissie toegekende subsidie slechts de verwerving, de studies en de werken kan financieren die vóór 31 december 2025 zullen worden uitgevoerd;

Overwegend dat de noodzaak om die stappen te ondernemen binnen een termijn van maximaal 56 maanden en met inachtneming van de termijnen bepaald in de organieke ordonnantie van 6 oktober 2016, alsook het aflopen van de subsidie toegekend door het Vlaamse Gewest, een beroep op de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden rechtvaardigen;

Overwegende dat de in acht te nemen termijnen niet toelaten dat het begin van de onteigeningsprocedure wordt uitgesteld of dat de gewone procedure wordt gebruikt;

Overwegende dat het daarom gerechtvaardigd is de onteigening voort te zetten volgens de regels voorzien door de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte met het oog op onmiddellijke effectieve inbezitneming en het halen van de deadlines voor de uitvoering van het project, op straffe van het onmogelijk maken van de voltooiing van het project;

Overwegende dat, aangezien de noodzaak van een onmiddellijke inbezitneming gerechtvaardigd is, de onteigening moet worden voortgezet volgens de regels voorzien door de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte, zoals voorgeschreven door artikel 8, § 2 van de ordonnantie van 6 oktober 2016;

Overwegende dat artikel 8, § 1 van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering toestaat dat "alle aankopen van onroerende goederen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een stedelijk herwaarderingsprogramma, van de wijzigingen ervan of van de aanvullingen erop mogen gebeuren door middel van onteigening ten algemenen nutte" en dat artikel 8, § 3 vermeldt dat "de openbare begunstigden van de programma's voor stedelijke herwaardering mogen optreden als onteigenende overheden in het kader van deze programma's";

Overwegende dat de aankoop van dit perceel nodig is voor de realisatie van het programma van stedelijke herwaardering en dus, in overeenstemming met artikel 8 van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering, gerealiseerd kan worden via onteigening ten algemenen nutte;

Overwegende dat het de bedoeling is om de uitvoering van een prioritair project van het herwaarderingsprogramma voor het duurzaam wijkcontract "Zwarte Vijvers" mogelijk te maken;

Overwegende dat het volledige basisdossier van het duurzame wijkcontract "Zwarte Vijvers" van 8 november 2021 tot 8 december 2021 onderworpen werd aan een openbaar onderzoek en dat de overlegcommissie tijdens haar vergadering van 21 december 2021 een gunstig advies heeft uitgebracht;

Overwegende derhalve dat het nodig is om het goed snel in bezit te nemen teneinde dit in het raam van dit programma te herwaarderen;

Overwegende derhalve dat het voor het algemeen nut noodzakelijk is over te gaan tot de inbezitneming van het perceel weergegeven op de onteigeningsplannen, en dat overeenkomstig de bepalingen van de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Op voorstel van de Minister-President bevoegd voor Stadsvernieuwing;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Wordt goedgekeurd het onteigeningsplan betreffende het onroerend goed dat als volgt in het kadaster is ingeschreven: - 2e afdeling, sectie B, nummer 3x2, gelegen in de Van Hoegaerdestraat 39 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek;

Art. 2.Het is noodzakelijk, omwille van het openbaar nut, het perceel aangegeven op het onteigeningsplan, vermeld in artikel 1 te onmiddellijk in bezit te nemen;

Art. 3.De gemeente Sint-Jans-Molenbeek wordt gemachtigd om over te gaan tot de onteigening;

Art. 4.De rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden ten algemenen nutte, bepaald bij de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, kan op de onteigening worden toegepast.

Art. 5.De Minister-President bevoegd voor Stadsvernieuwing wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 4 april 2024.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken, R. VERVOORT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^