Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 oktober 2021
gepubliceerd op 07 december 2021

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een bijzondere subsidie van 207.000 € aan de gemeenten van het Brussels Gewest in toepassing van de ordonnantie van 13 februari 2003

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2021034029
pub.
07/12/2021
prom.
14/10/2021
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

14 OKTOBER 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een bijzondere subsidie van 207.000 € aan de gemeenten van het Brussels Gewest in toepassing van de ordonnantie van 13 februari 2003


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle;

Gelet op de ordonnantie van 13 februari 2003 houdende de toekenning van bijzondere subsidies aan de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Gelet op de ordonnantie van 18 december 2020 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2021, inzonderheid het beschikbare krediet op basisallocatie 10.005.27.15.43.21;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister bevoegd voor Financiën en Begroting;

Overwegende dat het verlenen van bijstand aan en het begeleiden van jongeren die op school en/of in het professionele leven zijn uitgesloten een taak van gemeentelijk belang vormt;

Overwegende dat de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn in eerste lijn deelnemen aan het vervullen van deze taak;

Overwegende dat het vervullen van deze taak leidt tot een begrotingstekort van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn dat door de gemeenten ten laste wordt genomen;

Gelet op de Gelijkekansentest ;

Overwegende dat, voor het begrotingsjaar xxx, de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een bedrag van 207.000 EUR voorziet in vastleggingskrediet op de basisallocatie 10.005.27.15.43.21;

Overwegende dat de tegemoetkoming van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan bijdragen tot de aanzuivering van de financiën van de gemeenten die dit tekort ten laste nemen;

Op voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Plaatselijke Besturen ;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Er wordt een bijzondere subsidie van 207.000 € toegekend aan de gemeenten die deelnemen aan de organisatie van een individuele pedagogische workshop in hun OCMW. De subsidie zal evenredig worden verdeeld tussen de deelnemende gemeenten. Deze toelage is ten laste van de basisallocatie 10.005.27.15.43.21 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het jaar 2021.

Art. 2.De subsidie wordt toegekend voor het uitvoeren, tussen 01/01/2021 en 31/12/2021, van de acties ingeschreven in de overeenkomst die de begunstigde heeft gesloten met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Overeenkomstig artikel 17, 6°, alinéa 2, van de ordonnantie van 18 december 2020 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2021 en met het oog op het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, word(en)t de begunstigde gemachtigd om de acties die zijn opgenomen in voornoemde overeenkomst uit te voeren vóór de ondertekening van dit besluit.

Art. 3.§ 1. De subsidie in twee schijven worden overgeschreven.

Een voorschot zal worden overgeschreven tegen overlegging van - de ondertekende overeenkomst; - een schuldvordering die uiterlijk naar de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel moet worden verstuurd volgens de modaliteiten bepaald in § 3; § 2. Het saldo zal uitgekeerd worden: - na ontvangst en analyse van de in § 4 bedoelde verantwoordingsstukken, ten belope van het bedrag van de uitgaven die gedaan werden tijdens de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 ; - tegen overlegging van een schuldvordering gericht aan de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel volgens de modaliteiten bepaald in § 3, binnen de termijn van 30 kalenderdagen nadat de begunstigde het verzoek van de bevoegde ordonnateur heeft ontvangen. § 3. . De schuldvorderingen moeten rechtstreeks in PDF-formaat ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Brussel Financiën en Begroting - aan het adres invoice@gob.brussels.

De schuldvordering vermeldt: - de reden van de betaling, - het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd, - het nummer van het visum voor de vastlegging - het bankrekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet worden.

De begunstigde zal uitsluitend de schuldvordering gebruiken die hem door de administratie wordt overgemaakt. Het document moet gedateerd en ondertekend worden door een persoon die gemachtigd is de begunstigde te binden. De brief met de notificatie van het toegekend bedrag zal bij deze verzending worden toegevoegd.

Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde afzonderlijk verstuurd worden naar volgend adres: Master Data - Brussel Financiën en Begroting - Iris Tower - Sint-Lazarusplein 2, 22ste verdieping, te 1035 Brussel. § 4. De bewijsstukken moeten voldoen aan de voorschriften van de overeenkomst.

De verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 25 maart 2022 ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Plaatselijke besturen - naar volgend adres: plaatselijke-besturen@gob.brussels ter attentie van de Directie Gesubsidieerde Initiatieven.

De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend.Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de hierbovenvermelde datum.

Nadat voornoemde stukken gecontroleerd zijn, wordt de begunstigde door de bevoegde ordonnateur verzocht een schuldvordering over te maken met vermelding van het eindbedrag dat hem toegekend is op grond van de controle.

Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde, vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen.

De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door de begunstigde uiteengezette middelen.

Art. 4.De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.

Art. 5.De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten.

Art. 6.Elke aanvraag tot wijziging van de overeenkomst dient schriftelijk gericht te worden aan de beherende administratieve dienst aangewezen in artikel 5. Bij akkoord zal een bijvoegsel opgesteld worden.

Art. 7.Dit besluit heeft uitwerking op 1 januari 2021.

Art. 8.De Minister bevoegd voor Plaatselijke besturen is belast met de uitvoering van dit besluit Brussel, 14 oktober 2021.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering.

R. VERVOORT Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met de plaatselijke Besturen.

B. CLERFAYT

^