Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juli 2018
gepubliceerd op 14 december 2018

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een subsidie van 8.500.000,00 EUR aan de Brusselse gemeenten en OCMW's voor het jaar 2018 teneinde de zachte mobiliteit van hun personeelsleden te bevorderen

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2018015187
pub.
14/12/2018
prom.
19/07/2018
ELI
eli/besluit/2018/07/19/2018015187/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 JULI 2018. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een subsidie van 8.500.000,00 EUR aan de Brusselse gemeenten en OCMW's voor het jaar 2018 teneinde de zachte mobiliteit van hun personeelsleden te bevorderen


DE BRUSSELSE HOOFDSTEDELIJKE REGERING, Onder voorbehoud van goedkeuring van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2018, inzonderheid op het beschikbare krediet ingeschreven op basisallocatie 10.005.27.17.43.22;

Gelet op de Bijzondere wet met betrekking tot de Brusselse Instellingen van 12 januari 1989, artikel 4 ;

Gelet op de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980, artikel 6, § 1, II, 1° ;

Gelet op het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 2 juni 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 02/06/2016 pub. 12/08/2016 numac 2016031519 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 2 juni 2016 tot goedkeuring van het Gewestelijk lucht-klimaat-energieplan sluiten tot goedkeuring van het Gewestelijk lucht-klimaat-energieplan van 2 juni 2016 ;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën;

Gelet op de akkoordbevinding van de minister van Begroting;

Overwegende het protocol 2016/01 afgesloten in het comité C van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op 8 maart 2016;

Overwegende dat het nodig is om de gemeenten en OCMW's ondersteuning te bieden bij hun zachte mobiliteitsbeleid;

Overwegende dat de gemeenten en OCMW's een financiële impuls moeten krijgen voor het versterken van de beleidsinstrumenten die de zachte mobiliteit van hun personeelsleden aanmoedigen;

Overwegende dat daartoe krachtens het protocol 2016/01 gewestelijke middelen moeten worden vrijgemaakt;

Overwegende dat de personeelsuitgaven belangrijke en terugkerende lasten zijn;

Op voordracht van de Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Binnen de grenzen van de begrotingskredieten die hiertoe zijn ingeschreven op de basisallocatie 10.005.27.17.43.22 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het dienstjaar 2018, wordt een subsidie van 8.500.000,00 EUR aan de Brusselse gemeenten en OCMW's toegekend tot dekking van de terugbetaling van de woon-werkverplaatsingskosten van het gemeente- en ocmw personeel, alsook tot dekking van de kosten voor het verwerven van MIVB abonnementen om hun personeelsleden toe te laten hun dienstverplaatsingen uit te voeren.

Art. 2.Het personeel dat in aanmerking komt voor deze subsidie omvat alle personen die op de personeelslijst staan en die door de gemeente of het OCMW bezoldigd worden. Er is geen beperking wat betreft het statuut, het type arbeidscontract of de duur ervan.

Art. 3.Enkel de onderstaande posten kunnen met de subsidie worden gefinancierd: a) de voetgangersvergoedingen, ten belope van € 0,23/km, met een maximum van € 390,00 per jaar en per persoon.Dit bedrag kan geïndexeerd worden en zal toegepast worden; b) de fietsvergoedingen, ten belope van € 0,23/km.Dit bedrag kan geïndexeerd worden ; c) de MIVB-abonnementen in het kader van de derde-betalerovereenkomst die met de MIVB, de gemeenten en het OCMW tegen het gewestelijk tarief werd gesloten. Voormelde bedragen worden verhoogd met de eventuele sociale bijdragen.

De voetgangers- en fietsvergoedingen kunnen enkel gefinancieerd worden om de woon-werkverplaatsingen te dekken.

Het MIVB abonnement wordt ter beschikking gesteld voor de dienstverplaatsingen (professionnele verplaatsingen toegestaan door de leidend ambtenaar of zijn afgevaardigde) en/of voor de woon-werkverplaatsingen.

Art. 4.Het MIVB-abonnement voor de dienstverplaatsingen kan niet gecumuleerd worden met de vergoedingen voor de woon-werkverplaatsingen.

De kosten verbonden aan de voetgangers- en fietsvergoedingen en de kosten voor de dienstverplaatsingen kunnen gecumuleerd worden.

Art. 5.§ 1. De betaling van de in artikel 1 bedoelde subsidie gebeurt in een enkele keer: - na ontvangst en analyse van de in § 3 bedoelde verantwoordingsstukken en - tegen overlegging van een schuldvordering gericht aan de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel volgens de modaliteiten bepaald in § 2, binnen de termijn van 15 dagen nadat de begunstigde het verzoek van de bevoegde rekenplichtige heeft ontvangen.

Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde, vanaf de ontvangst van de brief van de rekenplichtige over 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen.

De bevoegde rekenplichtige neemt de eindbeslissing na analyse van de verweermiddelen van de begunstigde. § 2. De schuldvorderingen moeten als origineel exemplaar opgestuurd worden naar de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Directie Comptabiliteit - CCN - Lokaal 8.119, Vooruitgangstraat 80 bus 1, 1035 Brussel.

De schuldvordering vermeldt: de reden van de betaling, het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd, het visumnummer voor vastlegging, het bankrekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet worden.

Bovendien moet deze schuldvordering opgesteld worden op papier met briefhoofd, gedateerd en ondertekend door een persoon die gemachtigd is de begunstigde te binden.

Indien bankgegevens gecreëerd of gewijzigd worden, dient een schriftelijk attest van de begunstigde via een apart schrijven naar volgend adres gestuurd te worden: Master Data - Brussel Financiën en Begroting CCN - 8e verdieping (bureau 8.119), Vooruitgangsstraat 80 bus 1, 1035 Brussel. § 3. De bewijsstukken bestaan uit: de lijst van de personeelsleden die een tegemoetkoming in de door hen uitgevoerde verplaatsingskosten hebben gekregen, met vermelding van het soort kosten dat in aanmerking werd genomen (MIVB-abonnement, voetgangersvergoedingen fietsvergoeding) alsook het terugbetaalde bedrag. Deze lijst moet gecertificeerd zijn door ofwel de Burgemeester, de gemeentesecretaris of de gemeentelijke ontvanger, ofwel door de voorzitter van het Vast bureau, de secretaris van het OCMW of de ontvanger van het OCMW. een kopie van de MIVB-facturen en van het betalingsbewijs;

De bewijsstukken moeten verplicht ten laatste op 30 maart 2019 opgestuurd worden naar de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Plaatselijke Besturen - Directie Gesubsidieerde Initiatieven, City Center, Kruidtuinlaan 20, 1ste verdieping, 1035 Brussel.

De begunstigde gemeenten moeten ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend.

Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de hierboven vermelde datum.

De controle van deze bewijsstukken door de beherende administratieve dienst moet toelaten vast te stellen of de verrichte uitgaven daadwerkelijk zijn aangegaan voor de verwezenlijking van de acties waarin dit besluit voorziet.

Art. 6.De minister bevoegd voor de Plaatselijke Besturen of zijn Administratie mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.

Art. 7.De directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel is aangewezen als de administratieve dienst die toeziet op het goed beheer van de door dit besluit toegekende kredieten.

Art. 8.Dit besluit heeft uitwerking op 1 januari 2018.

Art. 9.De minister die bevoegd is voor de Plaatselijke Besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 19 juli 2018.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT

^