Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 04 oktober 2018
gepubliceerd op 31 oktober 2018

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot aanstelling van de leden van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2018014645
pub.
31/10/2018
prom.
04/10/2018
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

4 OKTOBER 2018. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot aanstelling van de leden van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 september 1996 tot regeling van de samenstelling en de werkwijze van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten, gewijzigd bij besluiten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 maart 1998 en 3 oktober 2002, artikel 3;

Overwegende dat het mandaat van de leden van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten die aangesteld werden krachtens de besluiten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 juli 2013, 19 maart 2015, 16 juni 2016 en 22 september 2016 verstrijkt op 17 juli 2018;

Overwegende dat na de oproep tot kandidaten, die op 27 maart 2018 op blz. 30371 in het Belgisch Staatsblad werd bekendgemaakt, elf kandidaatstellingen tijdig werden ingediend, namelijk van - de heer Quentin PIRONNET, per e-mail van 27.03.18; - de heer David BAELE, per e-mail van 04.04.18; - de heer Jonathan HOBE, per e-mail van 17.04.18; - de heer Frédéric EGGERMONT, per e-mail van 8.05.2018 en 25.05.18; - mevrouw Laura JANSSENS, per e-mail en per aangetekend schrijven van 15.05.18; - mevrouw Joëlle SAUTOIS, per e-mail van 21.05.18; - mevrouw Cathleen AERTS, per e-mail van 21.05.18; - de heer Renaud VAN MELSEN, per e-mail en per aangetekend schrijven van 22.05.18; - mevrouw Lynn THERRY, per e-mail van 25.05.18; - mevrouw Anne-François VOKAR, per e-mail van 25.05.18; - de heer Marc OSWALD, per e-mail van 25.05.2018 en een bijkomende e-mail van 29.05.18.

Overwegende dat een aantal kandidaten al lid zijn van de GCTB; dat geen enkele onder hen zich onwaardig heeft gedragen bij deze ambtsbekleding, en dat ze door de verworven ervaring de aangelegenheid van de toegang tot bestuursdocumenten goed beheersen, zodat het aangewezen is het aflopende mandaat te hernieuwen van de huidige mandaathouders die zich opnieuw kandidaat hebben gesteld, alsook om plaatsvervangers met aflopend mandaat als leden aan te duiden voor de leden met aflopend mandaat die hun mandaat niet wensen te hernieuwen;

Overwegende dat onder de negen mandaten mevrouw Anne-Françoise VOKAR, mevrouw Lynn THERRY en mevrouw Cathleen AERTS aldus kunnen worden aangesteld als ambtenarenleden, naast mevrouw Joëlle SAUTOIS en de heer Frédéric EGGERMONT als externe leden;

Overwegende dat de commissievoorzitter met aflopend mandaat niet om de hernieuwing van zijn mandaat heeft verzocht, en dat er slechts één kandidaatstelling was, namelijk de heer Marc OSWALD, die auditeur is bij de Raad van State en dus de voorwaarde vervult van artikel 2 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 september 1996 tot regeling van de samenstelling en de werkwijze van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten; dat het bijgevolg betaamt hem aan te stellen;

Overwegende dat nog één mandaat voor de Franstalige taalrol moet worden ingevuld; dat maar één persoon zich kandidaat heeft gesteld, namelijk de heer Jonathan HOBE; dat hij master in de rechten is en als attaché de functie van jurist uitoefent bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel; dat het bijgevolg betaamt hem aan te stellen;

Overwegende dat de heren Quentin PIRONNET en Renaud VAN MELSEN zich kandidaat hebben gesteld voor een mandaat van externe plaatsvervanger; dat uit de vergelijking van hun kandidaatstellingen blijkt dat ze inhoudelijk een erg gelijklopende academische loopbaan hebben, maar met een tijdsverschil van 10 jaar; dat de heer Renaud VAN MELSEN een grotere ervaring heeft, aangezien hij zowel aan de universiteit als aan de balie verbonden is gebleven, en overigens een beduidend hoger aantal publicaties op zijn naam heeft; dat zijn kandidaatstelling voorrang geniet;

Overwegende dat de heer David BAELE en mevrouw Laura JANSSENS zich kandidaat hebben gesteld voor een mandaat van externe plaatsvervanger voor de Nederlandstalige taalrol; dat de heer David BAELE licentiaat in de bestuurswetenschappen is en zijn loopbaan zich hoofdzakelijk bij het openbaar ambt heeft afgespeeld; dat hij geen academische of wetenschappelijke activiteit vermeldt; dat mevrouw Laura JANSSENS advocate is en dossiers heeft behandeld op het vlak van toegang tot bestuursdocumenten; dat ze geen onderwijsopdracht vermeldt, maar dat ze aan twee seminars heeft meegewerkt en twee publicaties aankondigt; dat beide kandidaten de door het besluit van 26 september 1996 bepaalde voorwaarden vervullen; dat, gelet op het feit dat het besluit bepaalt dat de GCTB is samengesteld uit enerzijds ambtenaren en anderzijds externe personen, het niet passend kan lijken een ambtenaar aan te stellen als een extern lid, zelfs al betreft het een ambtenaar bij een andere overheid dan de overheden waarvoor de GCTB bevoegd is; dat mevrouw Laura JANSSENS overigens vermeldt dat ze als advocate dossiers heeft behandeld op het vlak van toegang tot bestuursdocumenten, en dat ze een wetenschappelijke activiteit aantoont als spreekster op twee seminars over leefmilieu; dat hieruit voortvloeit dat voorkeur moet worden gegeven aan de kandidaatstelling van mevrouw Laura JANSSENS;

Op de voordracht van de minister belast met Openbaar Ambt, Besluit :

Artikel 1.Worden aangesteld als leden van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 1. in de hoedanigheid van voorzitter: - de heer Marc OSWALD, auditeur bij de Raad van State;2. in de hoedanigheid van leden: a) twee leden die personeelsleden zijn van een bestuur van het Gewest; - mevrouw Anne-François VOKAR; - mevrouw Lynn THERRY; b) twee leden die geen personeelsleden zijn van een bestuur van het Gewest; - mevrouw Joëlle SAUTOIS; - de heer Frédéric EGGERMONT; 3. in de hoedanigheid van plaatsvervangers: a) twee leden die personeelsleden zijn van een bestuur van het Gewest; - de heer Jonathan HOBE; - mevrouw Cathleen AERTS; b) twee leden die geen personeelsleden zijn van een bestuur van het Gewest; - de heer Renaud VAN MELSEN; - mevrouw Laura JANSSENS.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 18 juli 2018.

Art. 3.De minister die bevoegd is voor Ambtenarenzaken wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 4 oktober 2018.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met de Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Stadsvernieuwing, Huisvesting, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, R. VERVOORT

^