Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 23 december 2016
gepubliceerd op 31 januari 2017

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de omlegging van het buurtpad nr. 31, genaamd Keelbeekpad, de gedeeltelijke afschaffing van het buurtpad nr. 36, de volledige afschaffing van het buurtpad nr. 43, opgenomen in de atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2017040013
pub.
31/01/2017
prom.
23/12/2016
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

23 DECEMBER 2016. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de omlegging van het buurtpad nr. 31, genaamd Keelbeekpad, de gedeeltelijke afschaffing van het buurtpad nr. 36, de volledige afschaffing van het buurtpad nr. 43, opgenomen in de atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980, inzonderheid haar artikel 6, § 1, I, 1° en X, 1° ;

Gelet op de bijzondere wet van 16 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/01/1989 pub. 06/11/2008 numac 2008000907 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten houdende overdracht aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van alle Rijkswegen en alle verworven terreinen met het oog op de bouw van de wegen op zijn grondgebied;

Gelet op de wet van 10 april 1841 op de buurtwegen;

Gelet op de beslissingen van de gemeenteraad van de Stad Brussel van 27 juni 2016 waarbij een gunstig advies gegeven wordt over het rooilijnplan AF-00-005-B waarop de rooilijn wordt weergegeven met het oog op de omlegging van het buurtpad nr. 31, de gedeeltelijke afschaffing van het buurtpad nr. 36, de volledige afschaffing van het buurtpad nr. 43, opgenomen in de atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren en de gedeeltelijke afschaffing van het feitelijk pad enerzijds, en op het plan AF-00-006-B van rechttrekking/verlegging van het buurtpad nr. 31 anderzijds;

Overwegende dat er een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning is ingediend betreffende de bouw van een penitentiaire instelling en de omgevingsaanleg op de site, onder meer door de omlegging en de plaatselijke herinrichting van het Keelbeekpad;

Overwegende dat het openbaar onderzoek betreffende de wijzigingen aan deze paden van 21 april 2016 tot 20 mei 2016 heeft plaatsgevonden en aanleiding gegeven heeft tot reacties met betrekking tot het historische aspect en het nut voor de zachte mobiliteit, tot de lengte van het nieuwe tracé, tot het milieu en de fauna, tot de afschaffing van een verbinding tussen de Beaulieu Wandeling, naar Diegem, en tussen het dorp Haren en de Witloofstraat, tot de onverenigbaarheid met de doelstellingen van het GewOP, van het richtschema en van de ontwikkeling van Haren alsook tot het ontbreken van openbaar nut van het bouwproject van de penitentiaire instelling;

Overwegende dat het GewOP een instrument is voor de globale planning van de gewestelijke ontwikkeling waarvan de bepalingen indicatief zijn (artikel 21 van het BWRO);

Dat het richtschema een richtinggevend document is dat een beeld schetst van de grote tendensen inzake aanleg of heraanleg van een terrein (zie met name prioriteit 5, punt 1.2.6. van het GewOP) en dat het dus ook een richtinggevende waarde heeft;

Dat het om de hieronder uiteengezette redenen bijgevolg mogelijk is van die documenten af te wijken;

Overwegende dat de wijzigingen aan deze paden ertoe strekken een comfortabele verbinding tussen Diegem en Haren voor te stellen en dat de gewijzigde plannen een bijkomende aftakking toevoegen langs de spoorweg om een verbinding te creëren naar de Witloofstraat;

Dat de afschaffing van het deel van het feitelijke buurtpad op het terrein van de aanvrager niet elke doorgang verhindert tussen de Witloofstraat en het buurtpad nr. 31 als omgeleid en geen invloed heeft op de verbinding tussen Haren en Diegem;

Dat de aanvrager van de stedenbouwkundige vergunning zich er bovendien toe verbonden heeft te voorzien in de aanleg van een park en een bijkomende verbinding langs de spoorweg tot aan de Haachtsesteenweg evenals van een loopbrug die dat park verbindt met de Wilgeroosjestraat waardoor nieuwe doorgangen voor de actieve modi gecreëerd worden;

Dat het ook onredelijk is te beweren dat het nieuwe tracé onbegaanbaar is door een verlenging van slechts 200 m en een niveauverschil van 10 m;

Overwegende bovendien dat het gepland is een erfdienstbaarheid van openbare doorgang op private grond te verlenen met betrekking tot de grondslag van voornoemd park en de nieuwe wegen voor de actieve modi;

Dat het niet aangetoond is dat de eenvoudige wijziging van het pad nr. 31 van die aard is dat ze een invloed heeft op de biologische waarde van de spoorwegbermen en op de fauna en de biodiversiteit; dat deze impact bestudeerd is in het kader van de effectenstudie voor voornoemde aanvraag tot stedenkundige vergunning; dat er een groene ruimte gecreëerd zal worden die zodoende de impact op de landschapswaarde van de site zal beperken;

Overwegende dat het Europees Hof voor de Rechten van de Mens België meermaals veroordeeld heeft voor mensonwaardige gevangenisomstandigheden veroorzaakt door overbevolking (zie met name EHRM, 25 november 2014, Vasilescu v. België, verzoekschrift nr. 64682/12);

Dat deze overbevolking en de mensonterende levensomstandigheden die eruit voortvloeien ook aangeklaagd werden door verschillende ter zake bevoegde 'ngo's zoals de Liga voor Mensenrechten en het Internationaal Observatorium voor het Gevangeniswezen alsook door het Comité tegen Foltering van de Verenigde Naties (CAT) en het Comité ter Voorkoming van Foltering (CVF);

Dat het bouwproject voor een penitentiaire instelling dus nodig is in het licht van de problematiek van de overbevolking in de gevangenissen om bij te dragen tot de inperking ervan en dat het bijgevolg wel van openbaar nut is;

Overwegende dat de bedoelde paden niet gewijzigd of afgeschaft moeten worden in het geval dat het project van de penitentiaire instelling niet uitgevoerd wordt;

Gelet op de stukken tot vaststelling van de regelmatigheid van het onderzoek waaraan het voorstel onderworpen werd;

Op voordracht van de Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Territoriale Ontwikkeling, in het bijzonder de Ruimtelijke Ordening;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De omlegging van het buurtpad nr. 31, genaamd Keelbeekpad, de gedeeltelijke afschaffing van het buurtpad nr. 36, de volledige afschaffing van het buurtpad nr. 43, de volledige afschaffing van het buurtpad nr. 43, opgenomen in de atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren en de gedeeltelijke afschaffingen van het feitelijk pad, overeenkomstig bijgevoegde plannen AF-00-005-B en AF-00-006-B, alle gelegen op het grondgebied van de Stad Brussel.

Art. 2.Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit en van de erbij gevoegde plannen zal naar het college van burgemeester en schepenen van de Stad Brussels verzonden worden.

Art. 3.De Minister die bevoegd is voor Ruimtelijke Ordening, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 23 december 2016.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Plaatselijke Besturen, Territoriale Ontwikkeling, Stedelijk Beleid, Monumenten en Landschappen, Studentenaangelegenheden, Toerisme, Openbaar Ambt, Wetenschappelijk Onderzoek en Openbare Netheid, R. VERVOORT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^