gepubliceerd op 12 juli 2017
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het beroep, ingediend bij de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tegen het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot omlegging van de buurtweg nr. 31, genaamd Keelbeekpad, de gedeeltelijke afschaffing van het buurtpad nr. 36, de volledige afschaffing van het buurtpad nr. 43, opgenomen in de atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren
22 JUNI 2017. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het beroep, ingediend bij de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tegen het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot omlegging van de buurtweg nr. 31, genaamd Keelbeekpad, de gedeeltelijke afschaffing van het buurtpad nr. 36, de volledige afschaffing van het buurtpad nr. 43, opgenomen in de atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980, inzonderheid haar artikel 6, § 1, I, 1° en X, 1° ;
Gelet op de bijzondere wet van 16 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/01/1989 pub. 06/11/2008 numac 2008000907 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten houdende overdracht aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van alle Rijkswegen en alle verworven terreinen met het oog op de bouw van de wegen op zijn grondgebied;
Gelet op de wet van 10 april 1841 op de buurtwegen;
Gelet op het administratief dossier en inzonderheid : De aanvraag, bij de stad Brussel ingediend op 23 december 2013 door de nv CAFASSO i.o., vertegenwoordigd door dhr. Geert DHONT, voor de omlegging van de buurtweg nr. 31, genaamd Keelbeekpad, de gedeeltelijke afschaffing van de buurtweg nr. 36, de volledige afschaffing van de buurtweg nr. 43, opgenomen in de atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren (ontvangstbewijs d.d. 30.04.2014);
De wijziging van de aanvraag, ingediend op 23 maart 2015;
De besprekingen van de gemeenteraad van de stad Brussel van 18 mei 2015, die een voorlopig gunstig advies uitgebracht heeft over het rooilijnplan AF-00-005, dat luidt als volgt : "De gemeenteraad, Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de wet van 10.04.1841 met betrekking tot de buurtwegen;
Gelet dat een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning (ref. 14W/14) in gediend werd met betrekking tot : de afbraak van gebouwen, het kappen van 300 bomen, de bouw van een strafcomplex en de aanleg van de onmiddellijke omgeving van de site; de aanleg, op het grondgebied van de stad, van het begin van de geplande verbindingsweg (op het grondgebied van de gemeente Machelen) vanaf de Woluwelaan, in afwachting van de voorziene heraanleg van deze laan (dossier 11W/13); de omlegging en de plaatselijke heraanleg van het Keelbeekpad op de site rondom het complex.
Overwegende dat de inplanting van het complex een gedeeltelijke omlegging van het Keelbeekpad vergt, in de Atlas van de buurtwegen opgenomen onder de naam 'buurtweg nr. 31';
Gelet dat de aanvraag met betrekking tot deze omlegging bij de stad ingediend werd op 23.12.2013;
Gelet dat de stedenbouwkundige en de milieuvergunning voor de gevangenis onderworpen werden aan een effectenstudie;
Gelet dat het ontwerp van bestek van deze effectenstudie en het dossier van de stedenbouwkundige vergunning voor de gevangenis en haar onmiddellijke omgeving onderworpen werden aan een openbaar onderzoek d.d. 16.06.2014 tot 30.06.2014;
Overwegende dat na de effectenstudie een gewijzigd project ingediend werd op 23.03.2015;
Overwegende dat het plan van de omlegging van de buurtweg eveneens gewijzigd werd;
Gelet dat het SV/MV-dossier aan een openbaar onderzoek onderworpen werd van 03.04.2015 tot 08.05.2015;
Overwegende dat de procedure van de omlegging of verlegging van een buurtweg geregeld wordt door de wet van 10.04.1841 op de buurtwegen;
Gelet dat de van rechtswege bestaande buurtwegen nrs. 36 en 43 in de Atlas van de buurtwegen opgenomen werden, maar in feite niet langer bestaan;
Overwegende dat in het kader van de verleggingsprocedure een algemeen rooiplan goedgekeurd dient te worden vooraleer de buurtweg verlegd wordt;
Gelet dat dit rooiplan door aanvrager opgemaakt werd en de rooilijnen opneemt die afgeschaft, omgelegd of vastgelegd dienen te worden;
Overwegende dat deze procedure tot de aanneming van het rooiplan gevolgd zal worden door een procedure voor de verlegging van de buurtweg in kwestie, met onder meer een nieuw openbaar onderzoek;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen, Besluit : Artikel 1 : Het rooilijnplan voorlopig goedkeuren met het oog op de omlegging van de buurtweg nr. 31.
Artikel 2 : De gedeeltelijke afschaffing van de buurtweg nr. 36 en de totale afschaffing van de buurtweg nr. 43 voorlopig goedkeuren.
Artikel 3 : Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de wettelijke formaliteiten;
Het openbaar onderzoek van 20 augustus tot 18 september 2015 en het proces-verbaal betreffende de sluiting van het onderzoek waaruit blijkt dat 137 bezwaarschriften ingediend werden;
Het advies van de overlegcommissie van 30 september 2015; " MEERDERHEIDSADVIES : STAD BRUSSEL : - Overwegende dat de reacties in het kader van het openbaar onderzoek aanduiden dat de verplaatsing en afschaffing op zich van de paden de substantiële vermindering van kwaliteit comfort en beleving onvoldoende compenseren, zoals vandaag geboden wordt door de bestaande verbindingsweg tussen Haren en Diegem en door lokale tracés van andere paden; - Overwegende de afwezigheid van een voorstel tot splitsing van het Keelbeekpad door de bijkomende creatie van een omleiding langs het noordwesten van de site, bovenop de voorgestelde zuidoostelijke omleiding; - Overwegende de onvoldoende voorgestelde breedtes voor het verlegde tracé en voor het gedeelte specifiek langs de spoorweg; - Overwegende het ontbreken op dit ogenblik van concrete garanties voor het realiseren van alternatieven en maatregelen welke bovenvermeld verlies kunnen compenseren;
ONGUSTIG MINDERHEIDSADVIES : Gewestelijke Directie Stedenbouw GUNSTIG ADVIES onder voorbehoud van volgende voorwaarden : - langs de spoorwegzijde, een tweede aftakking voorzien welke het Keelbeekpad verbindt met de Witloofstraat; - het verhard deel van het nieuw Keelbeekpad en de verbinding met de Witloofstraat tot 4 meter verbreden teneinde dit pad in alle veiligheid te kunnen laten gebruiken door fietsers en voetgangers; - de aansluiting van het nieuwe Keelbeekpad aan het bestaande tracé verbreden en verzorgen; - een bijkomende strook van 2m breed vrijhouden langs het pad aan de spoorwegzijde ten westen van het perceel om, desgevallend, de aanleg van een fiets GEN route te kunnen voorzien;
De gevraagde wijzigingen zijn substantieel en vereisen één nieuw openbaar onderzoek." De wijziging van de aanvraag, ingediend op 14 maart 2016;
Het openbaar onderzoek van 21 april tot 20 mei 2016, en het proces-verbaal betreffende de sluiting van het onderzoek, waaruit blijkt dat 299 bezwaarschriften ingediend werden;
De besprekingen van de gemeenteraad van de Stad Brussel van 27 juni 2016 waarbij een gunstig advies gegeven wordt over het rooilijnplan AF-00-005-B waarop de rooilijn wordt weergegeven met het oog op de omlegging van het buurtpad nr. 31, de gedeeltelijke afschaffing van de buurtweg nr. 36, de volledige afschaffing van de buurtweg nr. 43, opgenomen in de Atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren, en de gedeeltelijke afschaffing van het feitelijke pad enerzijds, en op het plan AF-00-006-B van verlegging/omlegging van de buurtweg nr. 31 anderzijds, luiden als volgt : De gemeenteraad, Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet dat een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend werd met betrekking tot : de afbraak van gebouwen, het kappen van 300 bomen, de bouw van een strafcomplex en de aanleg van de onmiddellijke omgeving van de site; de aanleg, op het grondgebied van de stad, van het begin van de geplande verbindingsweg (op het grondgebied van de gemeente Machelen) vanaf de Woluwelaan, in afwachting van de voorziene heraanleg van deze laan (dossier 11W/13); de omlegging en de plaatselijke heraanleg van het Keelbeekpad op de site rondom het complex.
Overwegende dat de inplanting van het strafcomplex een gedeeltelijke omlegging van het Keelbeekpad vergt, in de Atlas van de buurtwegen opgenomen onder de naam 'buurtweg nr. 31, de gedeeltelijke afschaffing van de buurtweg nr. 36 en de volledige afschaffing van het pad nr. 43;
Gelet dat een aanvraag met betrekking tot deze omleggingen en afschaffingen bij de stad ingediend werd door CAFASSO op 23.12.2013;
Gelet dat de stedenbouwkundige en de milieuvergunning voor de gevangenis onderworpen werden aan een effectenstudie;
Gelet dat het ontwerp van bestek van deze effectenstudie en het dossier van de stedenbouwkundige vergunning voor de gevangenis en haar onmiddellijke omgeving onderworpen werden aan een openbaar onderzoek d.d. 16.06.2014 tot 30.06.2014;
Overwegende dat na de effectenstudie een gewijzigd project ingediend werd op 23.03.2015;
Overwegende dat de plannen met betrekking tot de buurtwegen eveneens gewijzigd werden;
Overwegende dat de procedures van de omlegging, verlegging of afschaffing van een buurtweg geregeld worden door de wet van 10.04.1841 op de buurtwegen;
Overwegende dat in het kader van de verleggingsprocedure een algemeen rooiplan goedgekeurd dient te worden vooraleer de buurtweg verplaatst wordt;
Gelet dat dit rooiplan door aanvrager opgemaakt werd en dat het de rooilijnen waarvan hij de afschaffing, de omlegging of de vastlegging vraagt, opneemt;
Gelet dat de gemeenteraad voorlopig het rooiplan AF-00-005 goedgekeurd heeft met het oog op de omlegging/verlegging van het pad nr. 31, de gedeeltelijke afschaffing van buurtweg nr. 36 en de volledige afschaffing van buurtweg nr. 43 tijdens de zitting van 18 mei 2015;
Overwegende dat deze procedure tot de aanneming van het rooiplan gevolgd dient te worden door een procedure voor de verlegging/omlegging van de buurtweg in kwestie, met onder meer opnieuw een openbaar onderzoek;
Overwegende dat het aangewezen was om op dezelfde datums het openbaar onderzoek te organiseren, over enerzijds het nieuwe rooiplan van de buurtweg nr. 31 Keelbeekpad, de gedeeltelijke afschaffing van buurtweg nr. 36 en de volledige afschaffing van buurtweg nr. 43, en, anderzijds, over de verlegging van buurtweg nr. 31 (artikel 28 van de wet op de buurtwegen van 1841);
Overwegende dat de Raad goedgekeurd heeft dat het voorlopige plan AF-00-006 voor de verlegging/omlegging van de buurtweg nr. 31 op 29 juni 2015 goedgekeurd heeft;
Overwegende dat de 2 openbare onderzoeken plaatsvonden van 20.08.2015 tot 18.09.2015;
Overwegende de 137 reacties;
Overwegende dat de reacties vooral betrekking hebben op het historische aspect van de buurtweg nr. 31, die noodzakelijk is voor de zachte mobiliteit, op de lengte van het nieuwe tracé, de afschaffing van een verbinding (weg nr. 43) tussen Haren en de Witloofstraat, breedte voorzien voor de omlegging, over de fauna en de flora;
Overwegende dat hun breedte volgens de Atlas van de buurtwegen 1,65 m bedraagt;
Gelet dat de van rechtswege bestaande buurtwegen nrs. 36 en 43 in de Atlas van de buurtwegen opgenomen werden, maar feitelijk niet langer bestaan;
Overwegende dat de effectenstudie aanbevolen heeft om de nieuwe weg minimum 2 m breed te maken;
Overwegende dat de effectenstudie overigens vastgesteld heeft dat een breedte van overal meer dan 2 m betekent dan de gevangenisomheining verplaatst moet worden;
Overwegende het advies van Vlaams-Brabant, dat voorstelt om naast de spoorweg een fietssnelweg aan te leggen van minstens 4 m breed;
Gelet op het advies van de overlegcommissie d.d. 30 september 2015, opgemaakt in het Nederlands, dat vrij vertaald als volgt luidt : MEERDERHEIDSADVIES : STAD BRUSSEL : - Overwegende dat de reacties in het kader van het openbaar onderzoek aanduiden dat de verplaatsing en afschaffing op zich van de paden de substantiële vermindering van kwaliteit comfort en beleving onvoldoende compenseren, zoals vandaag geboden wordt door de bestaande verbindingsweg tussen Hare en Diegem en door lokale tracés van andere paden; - Overwegende de afwezigheid van een voorstel tot splitsing van het Keelbeekpad door de bijkomende creatie van een omleiding langs het noordwesten van de site, bovenop de voorgestelde zuidoostelijke omleiding; - Overwegende de onvoldoende voorgestelde breedtes voor het verlegde tracé en voor het gedeelte specifiek langs de spoorweg; - Overwegende het ontbreken op dit ogenblik van concrete garanties voor het realiseren van alternatieven en maatregelen welke bovenvermeld verlies kunnen compenseren;
ONGUSTIG MINDERHEIDSADVIES : Gewestelijke Directie Stedenbouw GUNSTIG ADVIES onder voorbehoud van volgende voorwaarden : - langs de spoorwegzijde, een tweede aftakking voorzien welke het Keelbeekpad verbindt met de Witloofstraat; - het verhard deel van het nieuw Keelbeekpad en de verbinding met de Witloofstraat tot 4 meter verbreden teneinde dit pad in alle veiligheid te kunnen laten gebruiken door fietsers en voetgangers; - de aansluiting van het nieuwe Keelbeekpad aan het bestaande tracé verbreden en verzorgen; - een bijkomende strook van 2m breed vrijhouden langs het pad aan de spoorwegzijde ten westen van het perceel om, desgevallend, de aanleg van een fiets GEN route te kunnen voorzien;
De gevraagde wijzigingen zijn substantieel en vereisen van één nieuw openbaar onderzoek." Overwegende dat de verplaatsing en afschaffing van de paden zoals voorgesteld wordt, de substantiële vermindering van kwaliteit en comfort onvoldoende compenseren die de bestaande verbindingsweg tussen Haren en Diegem en de het plaatselijke tracé van andere paden vandaag bieden;
Overwegende met name de afwezigheid van een voorstel tot ontdubbeling van het Keelbeekpad door de aanleg van een omlegging langs het noordwesten van de site, bovenop de voorgestelde zuidoostelijke omlegging;
Overwegende de ontoereikende breedte die voorgesteld wordt voor het omgelegde/verlegde tracé en voor het gedeelte specifiek langs de spoorweg;
Overwegende het ontbreken op dit ogenblik van concrete garanties voor het realiseren van alternatieven en maatregelen die bovenvermeld verlies kunnen compenseren;
Overwegende dat het nut van het project om de paden nrs. 31, 43, 36 af te schaffen/ te verleggen/ om te leggen, zoals het door aanvrager ingediend werd, bijgevolg niet bewezen is;
Overwegende dat aanvrager op 14 maart 2016 gewijzigde plannen ingediend heeft voor de buurtwegen naar aanleiding van de opmerkingen die uitgebracht werden;
Overwegende dat de wijzigingen aan de oorspronkelijke aanvraag als volgt samengevat kunnen worden : de toevoeging van een bijkomende strook langsheen de spoorweg om een aansluiting te creëren op de Witloofstraat; de verbreding van alle wegen tot 4 m; de verbreding en de afwerking van de aansluitingen van de nieuwe weg op de oude;
Overwegende dat de aanvrager ook nieuwe plannen ingediend heeft in het kader van de aanvraagprocedure tot stedenbouwkundige vergunning n.a.v. het schrijven 'artikel 191 BWRO' van de vergunningverlenende overheid;
Overwegende het tweede openbaar onderzoek, georganiseerd van 21.04.2016 tot 20.05.2016 op basis van de wijzigingsplannen van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning en van de wijzigingsplannen met betrekking tot de afschaffing, de omlegging en/of de verlegging van de buurtwegen;
Overwegende de 299 reacties;
Overwegende dat de reacties opnieuw vooral betrekking hebben op het historische aspect van de buurtweg nr. 31 die belangrijk is voor de zachte mobiliteit, op de lengte van het nieuwe tracé, op de afschaffing van een verbinding tussen Haren-dorp en de Witloofstraat, en op de omvang van het gevangenisproject;
Overwegende dat, de overlegcommissie tijdens haar bijeenkomst van 1 juni 2016 geen advies uitgebracht heeft over de aanvraag tot rooi- en omleggingsplan;
Overwegende dat de wijzigingsplannen strekken tot het voorstellen van een comfortabele verbinding tussen Diegem en Haren;
Overwegende dat voor het nieuwe tracé een breedte van 4 m voorzien is;
Overwegende dat de breedte van 4 m gevraagd was door Vlaams-Brabant, dat een fietssnelweg wil aanleggen naast de spoorweg;
Overwegende overigens dat aanvrager door een eenzijdige verbintenis d.d. 25 mei 2016 ook de aanleg van een park en van een bijkomende verbinding langs de spoorweg tot aan de Haachtsesteenweg voorzien heeft, evenals van een loopbrug die dat park verbindt met de Wilgeroosjestraat waardoor nieuwe doorgangen voor de actieve modi gecreëerd worden;
Overwegende dat aanvrager een erfdienstbaarheid van openbare doorgang op private grond verleend heeft in verband met het terrein van voornoemd park en de nieuwe wegen voor de actieve modi;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen, Besluit : Enig artikel : Het plan AF-00-006-B voor de verlegging/omlegging van de buurtweg nr. 31 goedkeuren.
Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering d.d. 23 december 2016 houdende de omlegging van de buurtweg nr. 31, genaamd Keelbeekpad, de gedeeltelijke afschaffing van de buurtweg nr. 36, de volledige afschaffing van de buurtweg nr. 43, opgenomen in de atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren en de gedeeltelijke afschaffingen van het feitelijke pad, overeenkomstig bijgevoegde plannen AF-00-005-B en AF-00-006-B, alle gelegen op het grondgebied van de Stad Brussel, betekend aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Brussel en dat luidt als volgt : Overwegende dat er een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend werd betreffende de bouw van een penitentiaire instelling en de aanleg van de onmiddellijke omgeving van de site, onder meer door de omlegging en de plaatselijke herinrichting van het Keelbeekpad;
Overwegende dat het openbaar onderzoek betreffende de wijzigingen aan deze paden van 21 april 2016 tot 20 mei 2016 heeft aanleiding gegeven heeft tot reacties met betrekking tot het historische aspect en het nut voor de zachte mobiliteit, tot de lengte van het nieuwe tracé, tot het milieu en de fauna, tot de afschaffing van een verbinding met de Beaulieu-Wandeling, met Diegem, en tussen het dorp Haren en de Witloofstraat, tot de onverenigbaarheid met de doelstellingen van het GewOP, van het richtschema en van de ontwikkeling van Haren alsook tot het ontbreken van openbaar nut van het bouwproject van de penitentiaire instelling;
Overwegende dat het GewOP een instrument is voor de globale planning van de gewestelijke ontwikkeling waarvan de bepalingen indicatief zijn (artikel 21 van het BWRO);
Dat het richtschema een richtinggevend document is dat een beeld schetst van de grote tendensen inzake aanleg of heraanleg van een terrein (zie met name prioriteit 5, punt 1.2.6. van het GewOP) en dat het dus ook een richtinggevende waarde heeft;
Dat het om de hierna uiteengezette redenen bijgevolg mogelijk is van die documenten af te wijken;
Overwegende dat de wijzigingen aan deze paden ertoe strekken een comfortabele verbinding tussen Diegem en Haren voor te stellen en dat de gewijzigde plannen een bijkomende aftakking toevoegen langsheen de spoorweg om een verbinding te creëren naar de Witloofstraat;
Dat de afschaffing van het deel van de feitelijke buurtweg op het terrein van de aanvrager niet elke doorgang verhindert tussen de Witloofstraat en de buurtweg nr. 31 als omgeleid en geen invloed heeft op de verbinding tussen Haren en Diegem;
Dat de aanvrager van de stedenbouwkundige vergunning zich er bovendien toe verbonden heeft te voorzien in de aanleg van een park en een bijkomende verbinding langs de spoorweg tot aan de Haachtsesteenweg evenals van een loopbrug die dat park verbindt met de Wilgeroosjestraat waardoor nieuwe doorgangen voor de actieve modi gecreëerd worden;
Dat het ook onredelijk is te beweren dat het nieuwe tracé onbegaanbaar is door een verlenging van slechts 200 m en een niveauverschil van 10 m;
Overwegende bovendien dat voorzien wordt een erfdienstbaarheid van openbare doorgang op private grond te verlenen met betrekking tot het terrein van voornoemd park en van nieuwe wegen voor de actieve modi;
Dat het niet aangetoond is dat de eenvoudige wijziging van het pad nr. 31 van die aard is dat ze een invloed heeft op de biologische waarde van de spoorwegbermen en op de fauna en de biodiversiteit; dat deze impact bestudeerd is in het kader van de effectenstudie voor voornoemde aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning; dat er een groene ruimte gecreëerd zal worden die zodoende de impact op de landschapswaarde van de site zal beperken;
Overwegende dat het Europees Hof voor de Rechten van de Mens België meermaals veroordeeld heeft voor mensonwaardige gevangenisomstandigheden als gevolg van de overbevolking (zie met name EHRM, 25 november 2014, Vasilescu v. België, verzoekschrift nr. 64682/12);
Dat deze overbevolking en de mensonterende levensomstandigheden die eruit voortvloeien ook aangeklaagd werden door verschillende ter zake bevoegde ngo's zoals de Liga voor Mensenrechten en het Internationaal Observatorium voor het Gevangeniswezen, alsook door het Comité tegen Foltering van de Verenigde Naties (CAT) en het Comité ter Voorkoming van Foltering (CVF);
Dat het bouwproject voor een penitentiaire instelling dus nodig is in het licht van de problematiek van de overbevolking in de gevangenissen, om bij te dragen tot de inperking ervan en dat het project bijgevolg wel degelijk van openbaar nut is;
Overwegende dat de bedoelde wegen niet gewijzigd of afgeschaft moeten worden in het geval dat het project van de penitentiaire instelling niet uitgevoerd wordt;
Gelet op de stukken tot vaststelling van de regelmatigheid van het onderzoek waaraan het voorstel onderworpen werd;
Besluit : De omlegging van de buurtweg nr. 31, genaamd Keelbeekpad, de gedeeltelijke afschaffing van de buurtweg nr. 36, de volledige afschaffing van de buurtweg nr. 43, opgenomen in de atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren en de gedeeltelijke afschaffingen van het feitelijke pad, overeenkomstig bijgevoegde plannen AF-00-005-B en AF-00-006-B, alle gelegen op het grondgebied van de stad Brussel.
De publicatie in het Belgisch Staatsblad van 31 januari 2017 van hogergenoemd besluit en de aanplakking ervan door het college van burgemeester en schepenen van de stad Brussel van 5 februari tot 12 februari 2017;
Het beroep ingediend bij de Brusselse Hoofdstedelijke Regering op 14 februari 2017 door de heren Olivier VERFAILLE, Luc DE ROOMS, Serge DACOS en Pascal JACQMIN;
Overwegende dat verzoekers, na hun beschrijving van de context van de aanvraag, oordelen dat de groene ruimte die gecreëerd wordt om de afschaffing en de omlegging van de betreffende buurtwegen te compenseren, ontoereikend is gelet op de projecten die zich rond Haren ontwikkelen en de toenemende bevolkingsdichtheid;
Overwegende dat verzoekers de nadruk leggen op de uitzonderlijke biologische waarde die de spoorwegbermen van lijn 36 toegeschreven wordt; Dat zij van mening zijn dat de omlegging van de oorspronkelijke weg naar een smalle weg onmiddellijk tegen deze bermen catastrofale gevolgen zou hebben voor deze kwaliteiten; Dat zij met name het lot van de vleermuizen en van de egels noemen, waarmee de overheid geen rekening lijkt gehouden te hebben;
Overwegende dat de motivering van de betwiste akte, waarin de afschaffing/omlegging van de betreffende buurtwegen enkel verantwoord zou worden door de noodzaak om het hoofd te bieden aan de toenemende gevangenispopulatie, in strijd zou zijn met de beweringen van de gevangenisexperten die geciteerd worden; Dat zij bijgevolg oordelen dat de bouw van een mastodontgevangenis niet verantwoord is;
Overwegende dat verzoekers van oordeel zijn dat het project onvoldoende helder is wat betreft de manier waarop de afschaffing/omlegging van de buurtwegen aansluit op het bouwproject van de gevangenis, en dat het enkel in verhouding tot het project van de gevangenisconstructie geëvalueerd en gemotiveerd zou zijn; Dat zij daarom van mening zijn dat het openbaar onderzoek niet doeltreffend was en niet toeliet dat rekening gehouden werd met de adviezen en de belangen van iedereen;
Overwegende dat de verzoekers benadrukken dat de buurtwegen nrs. 36 en 43, in tegenstelling tot wat blijkt uit de besprekingen van de gemeenteraad van 18 mei 2015, nog altijd bestaan; Dat zij eraan toevoegen dat de afschaffing van buurtweg 43 overigens de Witloofstraat en zijn bewoners zou insluiten;
Overwegende dat verzoekers van mening zijn dat de Regering niet nagegaan is welke wijzigingen aan deze wegen de minste nadelen opleveren voor de inwoners van Haren en voor het milieu; Dat de betwiste akte overigens niet zou verklaren waarom de renovatie van de bestaande gevangenissen niet de voorkeur kreeg, en evenmin waarom de Keelbeeksite gekozen werd;
Onderzoek Overwegende dat het Keelbeekpad, dat in de Atlas van de buurtwegen opgenomen werd als 'buurtweg nr. 31', de nieuwe strafinrichting in de Witloofstraat in Haren doorkruist en in tweeën snijdt; Dat de buurtwegen nrs. 36 en 43 ook in de Atlas van de buurtwegen aangeduid werden; Dat het deel van weg nr. 36 dat op de site ligt, feitelijk niet meer bestaat, en dat weg nr. 43, waarvan niet bewezen werd dat hij feitelijk nog bestaat, een kleine verbinding vormt tussen het Keelbeekpad en de Witloofstraat;
Overwegende dat de vestiging van het strafcomplex dus een gedeeltelijke afwijking van pad nr. 31 vereist, de gedeeltelijke schrapping van de buurtweg nr. 36 en de schrapping van weg nr. 43; dat de omlegging en de plaatselijke heraanleg van het Keelbeekpad op de site rondom het toekomstige complex loopt;
Overwegende dat de verplaatsing/schrapping van de buurtwegen 31, 36 en 43 een comfortabele verbinding tussen Diegem en Haren voorstellen en dat een bijkomende aftakking voorzien wordt langsheen de spoorweg zodat een verbinding naar de Witloofstraat gecreëerd wordt;
Dat het traject voor het overige behouden blijft door de Witloofstraat, waarop het Keelbeekpad aan beide uiteinden uitkomt;
Overwegende dat het Keelbeekpad volgens de Atlas van de buurtwegen ter plaatse 1,65 m breed is;
Overwegende dat het tracé van het pad met 2 x 2 m verbreed werd met het oog op de aanleg van een fietssnelweg naast het voetgangerspad, langsheen de spoorweg;
Dat deze verbreding, bedoeld om zowel het voetgangers- als het fietsverkeer te vergemakkelijken, bovendien hun veiligheid garandeert;
Dat bovendien de aanleg van een park voorzien wordt langsheen de spoorweg tot aan de Haachtsesteenweg, evenals evenals van een loopbrug die dat park verbindt met de Wilgeroosjestraat waardoor nieuwe doorgangen voor de actieve modi gecreëerd worden;
Overwegende dat de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning, zoals ze gewijzigd werd (plannen en documenten van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning, art. 191 met referentie W14/2014), een openbare doorgang op private bodem voorstelt;
Overwegende dat uit wat voorafgaat, blijkt dat de eerste en voornaamste functie van de betreffende wegen, nl. mensen toe te laten zich van het ene punt naar het andere te verplaatsen, behouden blijft, met aandacht voor goede omstandigheden voor de zachte mobiliteit;
Overwegende dat de kritiek op de onvoldoende afmetingen van de aan te leggen groene ruimte ten opzichte van de vermoedelijke toename van de bevolking als gevolg van onder meer andere projecten die uitgevoerd worden, niets te maken heeft met de verlegging/afschaffing van de buurtwegen 31, 36 en 43; Dat het huidige beroep geen enkele waardering toelaat in het kader van een andere administratieve politie die het voorwerp van een specifieke wetgeving uitmaakt;
Deze deze groene ruimte hoe dan ook de impact op de landschapskwaliteit van de site beperkt;
Overwegende dat, aangezien de buurtwegen per definitie voor de zachte mobiliteit voorbehouden worden, niet met zekerheid gesteld wordt dat de fauna en de flora op de bermen van spoorweglijn 36 niet gevrijwaard zou blijven door hun gebruikers;
De effectenstudie heeft overigens aanbevelingen geformuleerd ter attentie van de aanvrager van de gemengde vergunning met betrekking tot de fauna en de flora die op de site gevrijwaard moet worden (pp. 51 tot 53 van de niet-technische samenvatting); Dat de milieuvergunning met name de omstandigheden definieert die het ecologische beheer van de site beoogt, zowel wat de fauna als wat de flora betreft, met inbegrip van de vogels, met als doel dat hiermee bij de start van de werken rekening gehouden wordt;
Dat het ten slotte aangewezen is te verduidelijken dat de bedoelde wegen niet in het GBP liggen, noch in groene zone, noch in groene zone met grote biologische waarde; Dat ze evenmin in beschermd Natura 2000-landschap liggen, of in een landschap dat het voorwerp uitmaakt van een bijzondere erfgoedbescherming;
Overwegende dat de verplaatsing/afschaffing van de buurtwegen 31, 36 en 43 in het bouwproject van een strafinrichting kadert, een activiteit die het GBP indeelt als uitrusting van collectief belang of van openbare dienst; Dat het voorzien van deze uitrusting noodzakelijk is, gezien de overbevolking van de gevangenispopulatie, om bij te dragen tot de beteugeling ervan; Dat het algemeen belang op het spel staat; Dat het dus wel degelijk een project van openbaar nut betreft;
Overwegende dat de bedoelde wegen niet gewijzigd of afgeschaft moeten worden in het geval dat het project van de penitentiaire instelling niet uitgevoerd wordt;
Overwegende dat uit het administratieve dossier blijkt dat het publiek, conform de wet van 10.04.1841 op de buurtwegen, wel degelijk geraadpleegd werd en dat het antwoord gegeven heeft op de adviesaanvragen en de bezwaren die bij deze gelegenheid geformuleerd werden; Dat de aanvankelijke aanvraag onder meer aangepast werd;
Overwegende dat de verwijzingen van verzoekers naar de adviezen van de gevangenisexperts en de kritieken op de gemaakte keuzes om het probleem van de toenemende gevangenispopulatie het hoofd te bieden, gebaseerd zijn op overwegingen die niets te maken hebben met de buurtwegenpolitie; Dat hierop bijgevolg niet geantwoord moet worden;
Overwegende anderzijds dat elke overweging en kritiek op het bouwprofiel van het toekomstige complex evenmin verband houden met de kwestie van de wijziging van de buurtwegen; Dat deze appreciatie deel uitmaakt van de stedenbouwkundige politie; Dat in dit geval de stedenbouwkundige vergunning betreffende de bouw van de gevangenis de geplande bouwprofielen van het toekomstige complex geanalyseerd en geëvalueerd heeft;
Overwegende dat, wat de zogenaamde insluiting van de Witloofstraat betreft, de afschaffing van de weg nr. 43 die gedeeltelijk op het terrein van de aanvrager ligt, niet elke doorgang verhindert tussen de Witloofstraat en de buurtweg nr. 31 zoals hij omgeleid wordt, en geen invloed heeft op de verbinding tussen Haren en Diegem;
Dat inderdaad herinnerd moet worden, enerzijds, aan een bijkomende vertakking, voorzien langsheen de spoorweg om een verbinding met de Witloofstraat te creëren; Dat anderzijds het pad nr. 31 slechts gedeeltelijk omgelegd wordt en aansluit om het niet-gewijzigde pad, dat naar de Witloofstraat loopt;
Overwegende ten slotte dat het nieuwe tracé gevormd wordt door een verlenging van slechts 200 m, met een hoogteverschil van 10 m, opdat de verplaatsingen van de personen tussen Diegem en Haren niet in het gedrang komen;
Dat het overigens niet de buurtwegenpolitie toekomt om te verklaren waarom de site van Haren de voorkeur kreeg voor de vestiging van het strafcomplex, en dat in verband hiermee verwezen wordt naar de effectenstudie over het gevangenisontwerp en naar het masterplan 2008-2012-2016 voor een menselijkere gevangenisinfrastructuur - stand van zaken, uitvoering en vervanging van 14 december 2010;
Overwegende dat uit al wat voorafgaat, blijkt dat de regering terecht, om redenen die hij desgevallend nog altijd verdedigt, op 23 december 2016 bij besluit de omlegging van buurtweg nr. 31, het zogenaamde Keelbeekpad, de gedeeltelijke afschaffing van het buurtpad nr. 36, de volledige afschaffing van het buurtpad nr. 43, opgenomen in de atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren, vastgelegd heeft;
Dat dit bevestigd dient te worden;
Op voordracht van de minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, belast met Territoriale Ontwikkeling, onder meer met Ruimtelijke Ordening, Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Het beroep, ingediend bij de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tegen het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 23 december 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 23/12/2016 pub. 31/01/2017 numac 2017040013 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de omlegging van het buurtpad nr. 31, genaamd Keelbeekpad, de gedeeltelijke afschaffing van het buurtpad nr. 36, de volledige afschaffing van het buurtpad nr. 43, opgenomen in de atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren sluiten tot omlegging van het buurtpad nr. 31, genaamd Keelbeekpad, de gedeeltelijke afschaffing van het buurtpad nr. 36, de volledige afschaffing van het buurtpad nr. 43, opgenomen in de atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren, wordt ontvankelijk en niet-gegrond verklaard;
Er wordt beslist tot de omlegging van het buurtpad nr. 31, genaamd Keelbeekpad, de gedeeltelijke afschaffing van het buurtpad nr. 36, de volledige afschaffing van het buurtpad nr. 43, opgenomen in de atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren en de gedeeltelijke afschaffingen van het feitelijke pad, overeenkomstig bijgevoegde plannen AF-00-005-B en AF-00-006-B, alle gelegen op het grondgebied van de Stad Brussel.
Art. 2.Dit besluit zal worden bekendgemaakt aan verzoekers, de heren Olivier Verfaille, Luc De Rooms, Serge Dacos en Pascal Jacqmin.
Art. 3.Een eensluidend afschrift van dit besluit en van de bijgevoegde plannen zal naar het college van burgemeester en schepenen van de stad Brussel verzonden worden.
Art. 4.De minister-president bevoegd voor Ruimtelijke Ordening, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 22 juni 2017.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Territoriale Ontwikkeling, Stedelijk Beleid, Monumenten en Landschappen, Studentenaangelegenheden, Toerisme, Openbaar Ambt, Wetenschappelijk Onderzoek en Openbare Netheid, R. VERVOORT
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld