Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 02 juni 2016
gepubliceerd op 12 augustus 2016

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 2 juni 2016 tot goedkeuring van het Gewestelijk lucht-klimaat-energieplan

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2016031519
pub.
12/08/2016
prom.
02/06/2016
ELI
eli/besluit/2016/06/02/2016031519/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

2 JUNI 2016. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 2 juni 2016 tot goedkeuring van het Gewestelijk lucht-klimaat-energieplan


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing, artikelen 1.4.1 tot 1.4.13;

Gezien de bezorging ter informatie van het ontwerp van plan en het milieu-effectenrapport, op 30 april 2015 aan het Vlaams Gewest, aan het Waals Gewest en aan de federale overheid, met toepassing van artikel 1.4.8 van het Brussels Wetboek voor Lucht, Klimaat en Energiebeheersing;

Gelet op het advies van de Adviesraad voor Huisvesting, gegeven op 15 juli 2015;

Gelet op het advies van de Raad van Gebruikers van elektriciteit en gas van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 17 juni 2015;

Gelet op het advies van de Raad voor het Leefmilieu van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 18 juni 2015;

Gelet op het advies van de Gewestelijke Ontwikkelingscommissie, gegeven op 23 juni 2015;

Gelet op het advies van de Gewestelijke Mobiliteitscommissie, gegeven op 29 juni 2015;

Gelet op het advies van de Economische en Sociale Raad van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 6 juli 2015;

Gelet op het advies van Brussel Mobiliteit (Gewestelijke Overheidsdienst Brussel), gegeven op 24 juli 2015;

Gelet op het advies van Impulse.Brussels, gegeven op 29 juli 2015;

Gelet op het advies van de Vereniging van de Stad en de Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 31 juli 2015;

Gelet op het advies van Brussel Stedelijke Ontwikkeling (Gewestelijke Overheidsdienst Brussel), gegeven op 31 juli 2015;

Gelet op de adviesaanvraag die op 22 mei 2015 bij Brugel is ingediend, met toepassing van artikels 1.4.6, derde lid, en 1.4.10 van het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing;

Overwegende dat geen advies is verstrekt door Brugel binnen de gestelde termijn;

Gelet op het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing, artikel 1.4.10, laatste lid;

Gelet op de resultaten van het openbaar onderzoek, uitgevoerd van 25 mei tot 31 juli 2015 overeenkomstig de procedure zoals bedoeld in artikel 1.4.9 van het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing;

Overwegende dat het Gewestelijk lucht-klimaat-energieplan een oriëntatie-, programmatie- en integratiedocument voor het lucht-, klimaat- en energiebeleid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is;

Overwegende dat het Gewestelijk lucht-klimaat-energieplan de richtlijnen vastlegt die op korte, middellange en lange termijn gevolgd moeten worden bij de besluitvorming door de Regering, het gewestelijk bestuur, de instellingen van openbaar nut, de privépersonen belast met een missie van openbare dienst en - in aangelegenheden van gewestelijk belang - de gemeentes;

Op voordracht van de minister belast met Leefmilieu en Energie;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Overeenkomstig artikel 1.4.13 van het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing keurt de Regering het Gewestelijk lucht-klimaat-energieplan goed, weergegeven in de bijlage bij dit besluit, vergezeld van zijn milieuverklaring.

Art. 2.De Minister die bevoegd is voor Leefmilieu en Energie, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 2 juni 2016.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Gewest Regering, R. VERVOORT De Minister van Huisvesting, Levenskwaliteit, Leefmilieu en Energie, Mevr. C. FREMAULT

Bijlage GEWESTELIJK LUCHT-KLIMAAT-ENERGIEPLAN Het plan, het milieueffectenrapport en de milieuverklaring kunnen worden gedownload op http://www.leefmilieu.brussels/themas/lucht-klimaat/acties-van-het-gewest/lucht-klimaat-en-energie-een-geintegreerde-visie Of beschikbaar op aanvraag bij Leefmilieu Brussel - BIM, Thurn & Taxis-site Havenlaan 86C/3000 1000 Brussel 02-775 75 75.

Inhoudstafel: LIJST VAN DE ACRONIEMEN INLEIDING EEN GEWESTELIJK LUCHT-KLIMAAT-ENERGIEPLAN HOOFDLIJN 1. GEBOUWEN 1.1. REGLEMENTERING MAATREGEL 1. Wegnemen van de obstakels voor bepaalde werken die gericht zijn op de verbetering van energie-efficiëntie van gebouwen.

MAATREGEL 2. Bevorderen van de mechanismen die de energieprestatie van huurgebouwen verbeteren MAATREGEL 3. Aanvullen van de bestaande reglementering op het vlak van de energie-efficiëntie en de energieprestatie-eisen bij de uitvoering van werken MAATREGEL 4. Invoering van een verplichtingsregeling ten laste van de stookolieleveranciers 1.2. STIMULERINGSBELEID MAATREGEL 5. Invoering van mechanismen voor certificatie en labeling als "duurzaam gebouw" MAATREGEL 6. Uitbreiding van het systeem van leningen voor investeringen in energie-efficiëntie en in hernieuwbare energiebronnen MAATREGEL 7. Promoten en bestuderen van de invoering van alternatieve financieringssystemen MAATREGEL 8. In het kader van de hervorming van de vastgoedfiscaliteit rekening houden met criteria van energieprestaties van het gebouw MAATREGEL 9. Financiële stimulansen verbeteren en versterken 1.3. VOORBEELDROL VAN DE OVERHEID MAATREGEL 10. Toezien op een geleidelijke renovatie van de overheidsgebouwen en het energiebeheer ervan verbeteren MAATREGEL 11. De certificatie "duurzaam gebouw" opleggen voor openbare vastgoedprojecten MAATREGEL 12. Versterken van de lopende goede praktijken voor overheidsgebouwen of gebouwen gefinancierd door de overheid MAATREGEL 13. De toegang tot financiering voor overheidsprojecten bevorderen via een ESCO 1.4. COMMUNICATIE EN BEGELEIDING MAATREGEL 14. Consolideren van de dynamische begeleiding van privépersonen via het energiehuis in synergie met de andere actoren te velde MAATREGEL 15. Consolideren van de begeleiding van de bouwheren en beheerders van gebouwen op het vlak van duurzaam bouwen MAATREGEL 16. De mede-eigenaars helpen de energie-efficiëntie van hun gebouwen verbeteren 2.1. GEWESTELIJK PROGRAMMA VOOR CIRCULAIRE ECONOMIE EN ZIJN SECTORALE BENADERING VAN DE BOUWSECTOR MAATREGEL 17. Het gewestelijk programma voor circulaire economie en zijn sectorale benadering van de bouwsector uitwerken en uitvoeren 2.2. REGLEMENTERING MAATREGEL 18. De kwaliteit van de interventie garanderen via een erkennings- en goedkeuringssysteem voor vaklieden van de duurzame bouw 2.3. OPLEIDING MAATREGEL 19. Versterken van het onderwijs en de opleidingen in het domein van duurzaam bouwen 2.4. ONDERSTEUNENDE MAATREGELEN MAATREGEL 20. Ontwikkelen van de technische referenties en de tools die ter beschikking worden gesteld van de vaklieden in het domein van de duurzame bouw 2.5. INNOVATIE MAATREGEL 21. Ondersteunen van innovatie in het domein van de duurzame bouw MAATREGEL 22. Opvoeren van de vermindering van het energieverbruik in scholen door technische maatregelen en educatieve initiatieven te combineren HOOFDLIJN 2. VERVOER MAATREGEL 23. Ingrijpen op het vlak van ruimtelijke ordening MAATREGEL 24. RATIONALISEREN VAN VERPLAATSINGEN, VOORAL VAN HET WOON-WERKVERKEER MAATREGEL 25. Het vrachtwagengebruik rationaliseren MAATREGEL 26. Het gebruik van de wagen rationaliseren MAATREGEL 27. Alternatieven voor de personenwagen bevorderen MAATREGEL 28. De bedrijfsvervoersplannen voortzetten en versterken MAATREGEL 29. Een permanente gewestelijke lage-emissiezone invoeren MAATREGEL 30. De verkeersbelastingen herzien op basis van milieucriteria MAATREGEL 31. Het rijgedrag aanpassen MAATREGEL 32. De milieuprestaties van de voertuigen verbeteren MAATREGEL 33. Opzetten van en/of deelnemen aan de interfederale en internationale coördinatie voor transportkwesties en hun impact op het milieu HOOFDLIJN 3. HERNIEUWBARE ENERGIE MAATREGEL 34. Een gewestelijke strategie bepalen voor het ontwikkelen van hernieuwbare energieën MAATREGEL 35. De elementen invoeren van een volledig systeem van intelligent beheer van energieproductie vanuit hernieuwbare bronnen MAATREGEL 36. Het gebruik van hernieuwbare energiebronnen door de overheid stimuleren MAATREGEL 37. Stimuleren van het aanbod van energieproductie van uit heb MAATREGEL 38. Investeren in samenwerkings- en flexibiliteitsmechanismen inzake energie, geproduceerd op basis van hernieuwbare bronnen HOOFDLIJN 4. ECONOMIE MAATREGEL 39. Een echt ontwikkelingsprogramma rond circulaire economie opzetten om een goed presterende lokale economie uit te bouwen die binnen de milieudoelstellingen kadert MAATREGEL 40. Goede milieupraktijken integreren in de ondernemingen MAATREGEL 41. Aanpassing van het reglementair kader van de ondernemingen en begeleidingsmaatregelen MAATREGEL 42. Duurzaamheid stimuleren als bedrijfsstrategie HOOFDLIJN 5. STADSPLANNING MAATREGEL 43. De manier evalueren en optimaliseren waarop de vereisten op het vlak van milieu en energie worden opgenomen in de tools voor stadsplanning MAATREGEL 44. De impact op het vlak van "lucht-klimaat-energie" van de belangrijkste investeringen en infrastructuren tot een minimum beperken MAATREGEL 45. Burgerparticipatie en transversale benadering promoten HOOFDLIJN 6. CONSUMPTIEWIJZEN EN GEBRUIK VAN PRODUCTEN MAATREGEL 46. De voorbeeldrol van de overheid op het vlak van duurzame aankopen versterken MAATREGEL 47. DUURZAME PRODUCTEN PROMOTEN HOOFDLIJN 7. AANPASSING AAN DE KLIMAATVERANDERING MAATREGEL 48. Het waterbeheer aanpassen MAATREGEL 49. De infrastructuren aanpassen MAATREGEL 50. Het plantenpatrimonium van het gewest ontwikkelen en aanpassen MAATREGEL 51. Het beheer van het zoniënwoud aanpassen HOOFDLIJN 8. BEWAKING VAN DE LUCHTKWALITEIT MAATREGEL 52. De metingen en de follow-up van de luchtkwaliteit verbeteren maatregel 53. De diensten voor diagnosestelling en remediëring van de binnenluchtvervuiling versterken MAATREGEL 54. Een wetenschappelijke en medische waakzaamheid op het vlak van de milieu-impact van de luchtverontreiniging ontwikkelen en garanderen MAATREGEL 55. De gezondheids- en maatschappelijk werkers sensibiliseren en informeren MAATREGEL 56. De burgers bewust maken van het belang van een goede luchtkwaliteit MAATREGEL 57. De actieplannen op korte termijn herzien bij vervuilingspieken MAATREGEL 58. De impact bestuderen van overvliegende vliegtuigen op de luchtkwaliteit van Brussel HOOFDLIJN 9. Mechanismen voor participatie aan de klimaatdoelstellingen MAATREGEL 59. Het permanent beheer van het brusselse klimaatfonds MAATREGEL 60. Bijdragen aan de financiële steun aan de ontwikkelingslanden MAATREGEL 61. Het gebruik van de flexibiliteitsmechanismen voorbroeikasgasreductie begeleiden HOOFDLIJN 10. SOCIALE DIMENSIE MAATREGEL 62. De kortetermijneffecten van de energiearmoede verzachten MAATREGEL 63. De doelstelling van het plan bereiken zonder schadelijke gevolgen op de werkgelegenheid en de arbeidsomstandigheden van de werknemers MAATREGEL 64. Schenking van herbruikbare voorwerpen, meubels BIJLAGEN

^