gepubliceerd op 04 februari 2020
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een subsidie van 8.500.000,00 EUR aan de Brusselse gemeenten en OCMW's teneinde de zachte mobiliteit van hun personeelsleden te bevorderen voor het dienstjaar 2019
28 NOVEMBER 2019. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een subsidie van 8.500.000,00 EUR aan de Brusselse gemeenten en OCMW's teneinde de zachte mobiliteit van hun personeelsleden te bevorderen voor het dienstjaar 2019
DE BRUSSELSE HOOFDSTEDELIJKE REGERING, Gelet op de ordonnantie van 21 december 2018 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2019, inzonderheid op het beschikbare krediet ingeschreven op basisallocatie 10.005.27.17.43.22;
Gelet op het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 2 juni 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 02/06/2016 pub. 12/08/2016 numac 2016031519 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 2 juni 2016 tot goedkeuring van het Gewestelijk lucht-klimaat-energieplan sluiten tot goedkeuring van het Gewestelijk lucht-klimaat-energieplan van 2 juni 2016 ;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 12 oktober 2019;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting van 13 november 2019;
Gelet op de Gelijkekansentest van 18 juni 2019;
Overwegende het protocol 2016/01 afgesloten in het comité C van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op 8 maart 2016;
Overwegende dat het nodig is om de gemeenten en OCMW's ondersteuning te bieden bij hun zachte mobiliteitsbeleid door hen financiële steun toe te kennen voor het versterken van de beleidsinstrumenten om de zachte verplaatsingswijzen bij hun personeelsleden aan te moedigen;
Overwegende dat daartoe krachtens het protocol 2016/01 gewestelijke middelen moeten worden vrijgemaakt;
Overwegende dat de personeelsuitgaven belangrijke en terugkerende lasten zijn;
Op de voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijk Regering bevoegd voor de Plaatselijke besturen;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Binnen de grenzen van de begrotingskredieten die hiertoe zijn ingeschreven op de basisallocatie 10.005.27.17.43.22 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het dienstjaar 2019, wordt een subsidie van 8.500.000,00 EUR aan de Brusselse gemeenten en OCMW's toegekend tot dekking van de terugbetaling van de in het kader van de zachte mobiliteit gemaakte kosten.
Art. 2.De subsidie heeft betrekking op de periode van 1 januari 2019 tot 31 december 2019 en is bestemd voor de terugbetaling van de kosten van het woon-werkverkeer aan de personeelsleden van de gemeenten en OCMW's, door de kosten voor de aankoop van MIVB-abonnementen door de gemeenten en OCMW's te dekken en tegelijk hun personeelsleden de mogelijkheid te bieden hun dienstverplaatsingen af te leggen.
Alle personeelsleden die bezoldigd worden door de gemeente of het OCMW komen in aanmerking voor deze subsidie, ongeacht hun statuut, het type arbeidsovereenkomst dat ze hebben of de duur ervan.
Wat de personeelsleden van de OCMW's betreft, dekt de subsidie het personeel dat tewerkgesteld is onder een `artikel 60, § 7'-overeenkomst, ongeacht hun dienstaanwijzing, inclusief het personeel onder een `artikel 60, § 7'-overeenkomst dat werkt in verenigingen die gevormd werden overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk XII van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, waarvan de raad van bestuur is samengesteld uit vertegenwoordigers van de OCMW's en van de openbare ziekenhuizen waarvan de gemeenten het tekort ten laste nemen.
De andere personeelsleden (i.e. die welke niet met een `artikel 60, § 7'-contract tewerkgesteld zijn) van deze instellingen (verenigingen die gevormd werden overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk XII van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, waarvan de raad van bestuur is samengesteld uit vertegenwoordigers van de OCMW's en van de openbare ziekenhuizen waarvan de gemeenten het tekort ten laste nemen en andere verenigingen) komen niet in aanmerking voor deze subsidie.
De mandatarissen van de gemeenten en OCMW's komen evenmin in aanmerking voor de subsidie.
Overeenkomstig artikel 17, 6°, alinea 2, van de ordonnantie van 21 december 2018 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2019 en met het oog op het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, worden de gemeenten en de OCMW's gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 1 januari 2019.
Art. 3.Enkel de onderstaande posten kunnen met de subsidie worden gefinancierd : -de voetgangersvergoedingen, ten belope van 0,23 EUR/km, met een maximum van 390,00 EUR per jaar en per persoon; - de fietsvergoedingen, ten belope van 0,23 EUR/km; - de MIVB-abonnementen in het kader van de derde-betalerovereenkomst die met de MIVB, de gemeenten en de OCMW's tegen het gewestelijk tarief werd gesloten, hetzij ten belope van 291,50 EUR. De subsidie dekt één enkel abonnement per jaar per personeelslid. - de MTB-abonnementen in het kader van de derde-betalerovereenkomst die met de MIVB, de gemeenten en de OCMW's tegen het gewestelijk tarief werd gesloten, hetzij ten belope van de kost van een MIVB-abonnement, 291,50 EUR. De subsidie dekt één enkel abonnement per jaar per personeelslid.
De volgende elementen worden niet gedekt door de subsidie : - de kosten voor het aanmaken van de MOBIB-kaarten; - de administratieve kosten die de MIVB vraagt bij terugbetalingen van abonnementen.
Art. 4.Het MIVB abonnement wordt ter beschikking gesteld voor de woon-werkverplaatsingen en/of de dienstverplaatsingen (professionele verplaatsingen toegestaan door de leidend ambtenaar of zijn afgevaardigde).
De voetgangers- en fietsvergoedingen kunnen enkel gefinancierd worden om de woon-werkverplaatsingen te dekken en zijn niet terugbetaald in het kader van de dienstopdrachten.
Het is toegestaan de voetgangersvergoedingen, de fietsvergoedingen en de MIVB of MTB-abonnementskosten voor de woonwerkverplaatsingen te cumuleren.
Art. 5.§ 1. De betaling van de in artikel 1 bedoelde subsidie gebeurt in een enkele keer : - Na ontvangst en analyse van de in § 3 bedoelde verantwoordingsstukken, ten belope van het bedrag van de uitgaven die gedaan werden tijdens de periode van 01 januari 2019 tot en met 31 december 2019; - Tegen overlegging van een schuldvordering gericht aan de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel volgens de modaliteiten bepaald in § 2, binnen de termijn van 30 dagen nadat de begunstigde het verzoek van de bevoegde ordonnateur heeft ontvangen. § 2. De schuldvordering(en) moet(en) als origineel exemplaar ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Directie Boekhouding - CCN - Lokaal 8.119, Vooruitgangstraat 80, bus 1, 1035 Brussel, of rechtstreeks in pdf-formaat naar invoice@gob.brussels.
De schuldvordering vermeldt : - de reden van de betaling, - het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd, - het nummer van het visum voor de vastlegging, - het bankrekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet worden.
De begunstigde zal uitsluitend de schuldvordering gebruiken die hem door de administratie wordt overgemaakt. Het document moet gedateerd en ondertekend worden door een persoon die gemachtigd is de begunstigde te binden.
De brief met de notificatie van het toegekend bedrag zal bij deze verzending worden toegevoegd.
Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde afzonderlijk verstuurd worden naar volgend adres : Master Data - Brussel Financiën en Begroting CCN - 8ste verdieping (bureau 8.119), Vooruitgangstraat 80, bus 1, te 1035 Brussel. § 3. De verantwoordingsstukken bestaan uit : - De gemeenten en de OCMW's bezorgen de administratieve dienst die de subsidie beheert een door de MIVB opgestelde samenvattende lijst van de fiscale fiches via het Business Portal van de MIVB (periode die aanvangt op 1 december 2018 en afloopt op 30 november 2019).
Om de verantwoordingsstukken gemakkelijker te kunnen analyseren wordt gevraagd om ook een digitale versie (Excelbestand) van de tabel toe te voegen; - Een verklaring op eer ondertekend door de gemeenteontvanger of de ontvanger van het OCMW, waarin staat dat alle MIVB-facturen werden betaald.
De gemeenten en de OCMW's moeten de administratieve dienst die de subsidie beheert de samenvattende lijst van de MIVB en de verklaring op eer betreffende de betaling van de facturen bezorgen. Deze dienst zal de documenten dan onderzoeken en het voor het MIVB-deel van de subsidie verschuldigde bedrag bepalen door zich te baseren op de lijst, de richtlijnen vermeld in dit besluit en in de desbetreffende omzendbrief.
Als er creditnota's werden uitgeschreven voor stopgezette abonnementen, zal het bedrag van de creditnota's in mindering worden gebracht voor elk betrokken personeelslid. Ter herinnering : de administratieve kosten die de MIVB bij terugbetalingen van abonnementen inhoudt, worden niet gedekt door de subsidie.
In geval van een creditnota voor een MTB- abonnement moet het bedrag van de creditnota dat van de subsidie moet worden afgetrokken, berekend worden in verhouding tot het bedrag dat door het Gewest werd terugbetaald, op basis van 291,50 EUR. Het bedrag zal aan de begunstigde voorgesteld worden die de tabel voor echt moet verklaren. Het document moet voor echt verklaard worden, hetzij door de burgemeester, de gemeentesecretaris of -ontvanger, hetzij door de voorzitter van het Vast Bureau, de secretaris of de ontvanger van het OCMW. - Een lijst van de personeelsleden die een tegemoetkoming in de door hen uitgevoerde verplaatsingskosten te voet of met de fiets hebben gekregen (periode van 01 januari 2019 tot en met 31 december 2019), met vermelding van het soort kosten dat in aanmerking werd genomen (voetgangersvergoedingen en/of fietsvergoeding) alsook het terugbetaalde bedrag.
De recapitulatieve tabel wordt met een totaal afgesloten.
Deze lijst moet gecertificeerd zijn door ofwel de Burgemeester, de gemeentesecretaris of de gemeentelijke ontvanger, ofwel door de voorzitter van het Vast bureau, de secretaris van het OCWM of de ontvanger van het OCMW;
Om de verantwoordingsstukken gemakkelijker te kunnen analyseren wordt gevraagd om ook een digitale versie (Excelbestand) van de tabellen toe te voegen; - Een kopie van de verklaringen op eer voor de terugbetaling van de voetgangerspremies ondertekend door de hiërarchische meerdere van het personeelslid.
Op elk attest moet het door het personeelslid afgelegde aantal kilometer duidelijk vermeld worden; - kopie van de verklaringen op eer voor de terugbetaling van de fietspremies ondertekend door de hiërarchische meerdere van het personeelslid.
Op elk attest moet het door het personeelslid afgelegde aantal kilometer duidelijk vermeld worden;
De verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 30 juni 2020 ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Plaatselijke Besturen - Directie Gesubsidieerde Initiatieven - City Center, Kruidtuinlaan 20 te 1035 Brussel.
De elektronische versie (Excel) van de tabellen moet naar het volgende adres verzonden worden : isp@gob.brussels.
Het OCMW en de gemeente moeten hun bewijsstukken niet gelijktijdig indienen.
Het OCMW mag de bewijsstukken rechtstreeks overmaken aan de directie van de gesubsidieerde initiatieven.
De begunstigde moet ervoor zorgen dat alle gevraagde stukken ten laatste op deze twee datums ingediend zijn. Er mag geen enkel document ontbreken.
Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de hierboven vermelde datum.
De verantwoordingsstukken moeten ofwel voor voldaan verklaard zijn, ofwel vergezeld zijn van de betalingsbewijzen (bankrekeninguittreksels of elke andere vorm van betalingsbewijs).
Ze moeten chronologisch genummerd zijn en vooraan moet een lijst zitten.
De lijst moet afgesloten worden met het totale bedrag en moet gedateerd en ondertekend zijn door een persoon die ertoe gemachtigd is de begunstigde te verbinden.
Indien een uitgave gesubsidieerd wordt door meerdere overheden, moet een uitsplitsing volgens subsidiërende overheid mee bezorgd worden.
De controle van deze stukken door de beherende administratieve dienst moet het mogelijk maken uit te maken of de vastgelegde uitgaven werkelijk plaatsvonden voor de verwezenlijking van de acties waarin dit besluit voorziet.
Indien na controle van de bewijsstukken het bedrag van de aanvaarde bewijsstukken lager ligt dan het bedrag van de toegekende subsidie, zal de subsidie slechts uitbetaald worden ten belope van het bedrag van de aanvaarde bewijsstukken.
Nadat voornoemde stukken gecontroleerd zijn, wordt de begunstigde door de bevoegde ordonnateur verzocht een schuldvordering over te maken met vermelding van het eindbedrag dat hem toegekend is op grond van de controle.
Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde, vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen.
De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door de begunstigde uiteengezette middelen.
Art. 6.De begunstigde gemeenten worden ertoe gehouden het aandeel van de subsidie dat toekomt aan het OCMW, onmiddellijk door te storten en het betalingsbewijs te bezorgen aan de directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke Besturen, op het volgende adres : isp@gob.brussels.
Art. 7.De Minister bevoegd voor plaatselijke Besturen of zijn Administratie mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.
Art. 8.De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel plaatselijke Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten.
Art. 9.Dit besluit heeft uitwerking op 1 januari 2019.
Art. 10.De Minister bevoegd voor de Plaatselijke besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 28 november 2019.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : R. VERVOORT, Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering B. CLERFAYT, Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met de plaatselijke Besturen