Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 07 mei 2015
gepubliceerd op 20 november 2015

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een perimeter van voorkoop `Kleine Zenne' op het grondgebied van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2015031763
pub.
20/11/2015
prom.
07/05/2015
ELI
eli/besluit/2015/05/07/2015031763/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

7 MEI 2015. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een perimeter van voorkoop `Kleine Zenne' op het grondgebied van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de artikelen 1 en 258 tot 274 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO), zoals gewijzigd door de ordonnantie van 19 maart 2009 tot wijziging van titel VII en titel X van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening betreffende het voorkooprecht;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 september 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 11/09/2003 pub. 05/11/2003 numac 2003031495 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het voorkooprecht sluiten houdende het voorkooprecht;

Overwegende dat het krachtens het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening mogelijk is om een voorkooprecht tot stand te brengen ten gunste van verschillende overheden, instellingen van openbaar nut en vennootschappen die van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest afhangen;

Overwegende dat de aan het voorkooprecht onderhevige perimeter bepaald kan worden uit eigen beweging of op aanvraag van een van de voorkooprechthebbende overheden bedoeld in artikel 262 van het BWRO;

Overwegende dat overeenkomstig artikel 259, 1°, 2°, 3° 4° en 5° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening het voorkooprecht uitgeoefend wordt in het algemeen belang met het oog op : - de realisatie van voorzieningen van collectief belang en van openbaar nut die onder de bevoegdheden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vallen; - de bestrijding van de leegstand en de onbewoonbaarheid van gebouwen; - het behoud of de opwaardering van het op de bewaarlijst ingeschreven of beschermde erfgoed; - de realisatie van sociale of middelgrote woningen; - de realisatie van het maatschappelijk doel en de opdrachten van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Overwegende dat de perimeter `Kleine Zenne' gekenmerkt wordt door: - een sterk gemengd karakter vastgelegd door het Gewestelijk Bestemmingsplan (GBP); - de aanwezigheid van de bedding van de Kleine Zenne die de wijk doorkruist; - de aanwezigheid van een beschermd gebouw, namelijk een herenhuis gelegen in de Liverpoolstraat 33-35; - de aanwezigheid van verlaten of onbewoonbare gebouwen; - de dominante aanwezigheid van een activiteit van wagenexport en de hieraan verbonden geluidsoverlast en verhoogde verkeersintensiteit voor de omliggende woningen; - een tekort aan woningbouw; - een tekort aan openbare infrastructuur bestemd voor de woningen; - een ontoereikende benutting van het bebouwingspotentieel van de grond; - de nabijheid van verscheidene percelen die toebehoren aan de GOMB en de gemeente Sint-Jans-Molenbeek en die mogelijkheden bieden voor de ontwikkeling van huisvesting en bijbehorende openbare voorzieningen; - de aanwezigheid van meerdere percelen die in de industriële inventaris Overwegende dat de vastlegging van een perimeter van voorkoop het mogelijk maakt om de zone via een aantal coherente vastgoedoperaties tot een duurzame wijk voor de bewoners ervan om te bouwen, met renovatiewerken van verschillende schaalgrootte en in het bijzonder de omvorming en verandering van de kanaalzone;

Overwegende dat de perimeter van het Duurzame Wijkcontract "Kleine Zenne" een belangrijk deel van de perimeter van voorkoop omvat;

Overwegende dat de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op 12/12/2013 beslist heeft om de gemeente Sint-Jans-Molenbeek een duurzaam wijkcontract toe te kennen (5de reeks 2014-2018/2020) genaamd "Duurzaam Wijkcontract Kleine Zenne" waarvan de perimeter zich uitspreidt rond de kanaalzone ter hoogte van de Heyvaertwijk. Die grenst aan de perimeter van het wijkcontract Compas in Anderlecht en strekt zich uit naar de Birminghamstraat, de Ninoofsesteenweg en de Zwart Paardstraat. Die perimeter biedt interessante mogelijkheden op het vlak van reconversie van oude industriële sites - waar vaak autobedrijven zijn gevestigd - met een groot potentieel voor de creatie van woningen, voorzieningen en groene ruimtes. In dat opzicht vormt de aanwezigheid van de oude Zennebedding die de wijk doorkruist een grote troef om deze dynamiek van stedelijke herconfiguratie te ondersteunen.

Overwegende dat de gemeente de goedkeuring van het duurzame wijkcontract "Kleine Zenne" had geëist van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering naar aanleiding van de goedkeuring van het vierjarige programma door de gemeenteraad tijdens diens zitting van 22 oktober 2014;

Overwegende dat de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op 18/12/2014 beslist heeft om het duurzame wijkcontract "Kleine Zenne" goed te keuren ;

Overwegende dat het de bedoeling is van dit wijkcontract om de perimeter rond het kanaal - Heyvaertwijk/Kleine Zenne te herstructureren om zijn stedelijke, economische, sociale en milieufuncties te herstellen door collectieve voorzieningen te ontwikkelen en te strijden tegen leegstaande of onbewoonbare gebouwen, door woningen te bouwen voor lage en middeninkomens en door openbare ruimtes te ontwikkelen die dicht bij de mensen staan, alsook productie-, economische en handelsruimtes in de buurt;

Overwegende dat de beoogde doelstellingen kunnen worden behaald door het instellen van een perimeter die gebaseerd is op de diagnose van de wijk "Kleine Zenne" rekening houdend met het vierjarige actieprogramma met het oog op het bevorderen van de stedelijke vernieuwing van deze perimeter;

Overwegende dat de gemeente alle nodige instrumenten en middelen moeten aanwenden voor het behalen van de doelstellingen van dit programma en dat de invoering van een perimeter van voorkoop het behalen ervan mogelijk maakt;

Overwegende dat de studie betreffende de uitwerking van het programma, met name de diagnosefase (in het bijzonder wat betreft de hoofdstukken die verband houden met het industriële erfgoed, met de locatie van de autohandel en de industrie met vermelding van de data van de exploitatievergunningen, met de quasi-afwezigheid van openbare nutsvoorzieningen, met de staat van de gebouwen en de gronddynamiek) prioritaire hoofdlijnen voor interventie heeft opgeleverd alsook een reeks acties die moeten worden uitgevoerd m.b.t. openbare en privégoederen, binnen de regelgevende termijnen van de acties voor stedelijke herwaardering;

Overwegende dat de perimeter van voorkoop, die kleiner is dan de perimeter van het wijkcontract "Kleine Zenne" het best overeenstemt met de intenties van het vierjarige programma en met de conclusies uit de voorafgaande studie en de diagnose en in het bijzonder de acties 1A tot 10 van het "project 1 - Grote Hal" in het bouwblok "Nijverheidskaai/ Gosseliestraat/Heyvaertstraat/Liverpoolstraat" (speerpuntproject van het wijkcontract) & van het "project 3" dat de bouwblokken tussen de Bonnestraat en de Liverpoolstraat omvat alsook het kanaal en de site van de oude Belle-Vue brouwerij;

Overwegende dat de perimeter bijgevolg werd afgebakend op basis van de volgende parameters: o Verwezenlijken van de prioritaire en reserveacties van het programma dat door de gemeenteraad werd goedgekeurd op 22 oktober 2014; o Begeleiding van lopende of toekomstige herwaarderingsacties die binnen het kader passen van het gewestelijke beleid van ruimtelijke ordening; o Aanwezigheid van een lint voor handelskernen;

Overwegende dat de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tijdens haar zitting van 26 september 2013 akte heeft genomen van het tussentijdse verslag "Kanaalplan", de principes van de ontwikkeling van het grondgebied van het kanaal heeft goedgekeurd, een lijst heeft opgesteld van voorbeeldprojecten waarvan de uitvoering geacht wordt het grondgebied van het kanaal gunstig en duurzaam te beïnvloeden en dat ze de selectie heeft goedgekeurd van 6 voorbeeldprojecten die prioritair moeten worden uitgevoerd om de effectiviteit van de uitvoering van het Kanaalplan te verzekeren;

Overwegende dat een van die prioritaire voorbeeldprojecten het "proefproject 04 - Heyvaertwijk, bouwblok van de Libelcohal" is, en dat dat wordt omschreven als "vanaf het emblematische gebouw van de oude industriehal "Libelco" de geleidelijke verandering en opwaardering van de wijk starten, met behoud van de economische activiteit en de gemengdheid van deze bruisende wijk (naast elkaar bestaan van activiteiten, huisvesting, ateliers, groene ruimtes, overdekte doorgangen), met respect voor het bestaande industriële weefsel en rekening houdend met de configuratie van elk perceel en door verbanden met het kanaal te leggen;

Overwegende dat dit prioritaire gewestelijke voorbeeldproject helemaal compatibel is met de doelstellingen en acties die in hetzelfde bouwblok waren gepland in het duurzame wijkcontract "Kleine Zenne";

Overwegende dat de Kleine Zenne zou kunnen worden gevaloriseerd en ingericht als groene wandeling;

Overwegende dat de verlaten of onbewoonbare gebouwen in de zone zouden kunnen worden aangekocht om er een versnelde renovatie te laten plaatsvinden;

Overwegende dat de aankoop van de overige gebouwen die naast de percelen van de GOMB liggen het mogelijk zou maken om herkavelingen te realiseren met het oog op de ontwikkeling van huisvesting;

Overwegende dat die verschillende aankopen het bovendien mogelijk zouden maken om in bijkomende openbare voorzieningen voor die gecreëerde woningen te voorzien;

Overwegende dat het beschermde gebouw in de Liverpoolstraat 33-35 en de daarbij behorende beschermingszone hierdoor tot hun recht zouden kunnen komen;

Overwegende dat het voorkooprecht op de percelen van de zone op die manier tot een versnelling van het bouw- en renovatieproces van de wijk zou leiden, ten gunste van sociale of middelgrote woningen, dat de wijk hierdoor van een dichtere bebouwing zou worden voorzien en dat hiermee aan een behoefte van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zou worden voldaan;

Overwegende dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat voor eigen rekening optreedt of voor een gewestelijke instelling van openbaar nut die van het gewest afhangt de voorkooprechthebbende overheid is die het best in staat is om voorzieningen van collectief belang en van openbaar nut te realiseren die onder de bevoegdheden vallen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, om de bestrijding aan te gaan van leegstaande en onbewoonbare gebouwen, om te zorgen voor het behoud of de opwaardering van het op de bewaarlijst ingeschreven of beschermde erfgoed, om sociale of middelgrote woningen te realiseren;

Overwegende dat in bijkomende orde de gemeente Sint-Jans-Molenbeek de doelstellingen van haar opdracht kan verwezenlijken wat betreft de uitvoering van de acties van haar duurzaam wijkcontract "Kleine Zenne" door bepaalde gebouwen en terreinen aan te kopen om ze te bestemmen voor sociale of middelgrote woningen of voor handelszaken en productieateliers of ze in te richten als collectieve voorzieningen of openbare ruimtes voor de buurt;

Overwegende dat in bijkomende orde de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die doelstellingen zou kunnen behalen in het kader van haar stadsvernieuwingsopdracht; overwegende dat haar bevoegdheden er immers in bestaan woningen en gebouwen op te richten in zones waar een tekort aan woningbouw wordt vastgesteld en die gekenmerkt zijn, hetzij door een sterk verval van het gebouwenerfgoed, hetzij door de aanwezigheid van onbebouwde gronden die herverkaveld moeten worden of bouwrijp moeten worden gemaakt;

Overwegende dat in bijkomende orde de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM) en het Woningfonds van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gezien hun maatschappelijke doel, dezelfde acties zouden kunnen uitvoeren;

Overwegende dat de maximumtermijn van 7 jaar vastgelegd in artikel 261 van het BWRO in een expansieproject van deze omvang een vereiste is;

Op voorstel van de minister belast met Stadsvernieuwing, Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De aan voorkoop onderhevige perimeter op het grondgebied van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek wordt afgebakend door de volgende kadastrale percelen, of het geweest: -> Afdeling 21522, wijk B 465G3, 462H6, 462/02 (huizenblokken van de Ninoofse Poort, gelegen tussen de August Smetsstraat, de Nijverheidskaai en de gemeentegrens, inbegrepen de Ninoofse Steenweg en de Rechthoekstraat) ; -> Afdeling 21523, wijk B 956C, 940N, 953F7, 953B6, 953K7, 953L7, 953G7, 953L5, 953K5, 953M7, 953E7, 953W6, 953N6, 953V6, 940M, 465G3, 462H6, 462/02 (huizenblokken van de Ninoofse Poort, gelegen tussen de August Smetsstraat, de Nijverheidskaai en de gemeentegrens, inbegrepen de Ninoofse Steenweg en de Rechthoekstraat) ; 950W9, 950L12, 950N12, 950P12, 950F10, 950G9, 950D12, 950X12, 950W11, 950G12, 950S10, 950H12, 950P10, 950F12, 950R11, 950C12, 950W7, 950Z10, 950S12, 950Y12, 950/02B, 950W12 (Heyvaertstraat 16 tot 52 langs de even kant en de Nijverheidskaai 5 tot 5B) ; 950P11, 948G7, 948H7, 948K7, 948P5, 948A7, 948X6, 947T4 (Nijverheidskaai 7 tot 59 langs de oneven kant + Nijverheidslaan 30 en 28); 946K14, 946X6, 946Y6, 946L14, 946E14, 946W11, 946W9, 946G13, 946H13, 946X11, 946K3, 946N11, 946E3 (Gosseliesstraat 8 tot 32 langs de even kant) ; 950K12, 950S5, 950N11, 950L10, 950M10, 950W10, 950Y4, 948G7, 948K7, 946K13, 946G11, 946T11, 946F14, 946P13, 946C4, 946V4, 946D13, 946B13, 946Y11, 946E11 (Heyvaertstraat 13 tot 73 langs de oneven kant) ; 946M14, 946N14, 946R12, 946B14, 946S12, 946M13 (Heyvaertstraat 114 tot 122 langs de even kant) ; 946L13, 946Z13, 946R10, 946S10, 946W7, 946N13, 946A14, 946D14 (Liverpoolstraat 46A tot 54 langs de even kant) ; 947G4, 947F4, 947V3, 947H3, 947X2, 947S4, 943N26, 943K30, 943H30, 943B26, 943Y23, 943Z21, 943X32 (Nijverheidskaai 63 tot 99) ; 943B28, 943M24, 943L24, 943X24, 943H27, 943C30, 943B30, 943Y30, 943F32, 943G32, 943H32, 943M23, 943W7, 943X7, 943Z7, 943Y25, 943D11 (Liverpoolstraat 6 tot 46 langs de even kant) ; 946C14, 946H7, 946C8, 946D8, 946S13, 946R13, 946T13, 943X29, 943D28, 943Y32, 943Z32, 943W26, 943X31, 943K32, 943P23, 943R5, 943X25 (Heyvaertstraat 75 tot 119 langs de oneven kant) ; 947H4, 947P4, 947S3, 947Z3, 947R3, 947X13, 946G14, 946R11, 946F13, 946W13, 946W12, 946V12, 946B12, 946A13 (Gosseliesstraat 3 tot 31 langs de oneven kant) ; 945H5, 945R3, 945R5, 945V3, 945P3, 945C5, 945H3, 945T3, 944R3, 944N3, 944F4, 944V3, 944H4, 944A4, 944G2, 944F2, 944C4, 944Y (Heyvaertstraat 122A tot 144 langs de even kant); 945H5, 945K5, 945M5, 945P5, 945N4, 945T2, 944N4, 944D4, 944L4, 944M4, 944/02B (Liverpoolstraat 33 tot 43B oneven kant) ; 943Y26, 943A27, 943B27, 943V32, 943C31, 943P31 (Nijverheidskaai 101 tot 127 aan de oneven kant) ; 943K31, 943L31, 943T31, 943S31, 943R31, 943P22, 943B32, 943R30, 943A32, 943V31, 943V29, 943N28, 943K27, 943M18, 943T32 (Schipstraat 10 tot 44 even kant) ; 945N2, 945E5, 945L5, 945M3, 945F5, 945P4, 945D5, 945B5, 943V32, 944M3, 944E4, 944P3, 943N32, 943B29, 943W32, 943G18, 943H18, 943T29, 943P28, 943E26, 943D26, 943L27, 943S32 (Heyvaertstraat 121 tot 195 oneven kant) ; 943L4, 943Z26, 943M4, 943K4, 943Z27, 943A30, 943V24, 943W29, 943D27, 943P32, 943V32, 943Z31, 945A5 (Liverpoolstraat 3 tot 29 oneven kant) ; 943D32,943E32 (Nijverheidskaai 153 en 155 de gemeentegrens volgend) ; 943E32, 943M29, 943N29, 943P29, 943V26, 943R20, 943K22, 943M25, 943L22, 943L25, 943G30, 943W28, 934V28, 945S30, 943E24 (Schipstraat 1 tot 41 oneven kant) ; 943F29, 943N31, 943F30, 943Y14 (Heyvaertstraat 211 tot 217 de gemeentegrens volgend ; 939K95, 939E96, 939B101, 939Y100, 939L90, 939H94 (Mariemontkaai 31 tot 40) ; 939B68, 939P87, 939D99, 939T38, 939Y103, 939Z87, 939Y20, 939E99, 939C99, 939W104, 939L99, 939M78, 939N67, 939C102, 939P90, 939M43, 939N43 (Manchesterstraat 2 tot 34 aan de even kant) ; 939W90, 939C92, 939T104, 939M105, 939L105, 939K105, 939H105, 939N96, 939A102 (Mariemontkaai 41 tot 57) ; 939Z81, 939N97, 939V99, 939V101, 939R78, 939M102, 939B100, 939X100, 939W100 (Manchesterstraat 1 tot 21 oneven kant) ; 939Y95, 939P103, 939V105, 939W105, 939G99, 939B63, 939K101, 939W91, 939K97, 939G88, 939L92, 939T100, 939S100, 939E97, 939W94, 939B106, 939C106 (Birminghamstraat 22 tot 68 even kant).

Het plan dat deze perimeter vastlegt is aan het besluit toegevoegd en maakt er integraal deel van uit.

Art. 2.De in artikel 1 bedoelde percelen zullen het statuut krijgen van aan het voorkooprecht onderhevige perimeter op het grondgebied van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek en dat voor een duur van zeven jaar.

Art. 3.De voorkooprechthebbende overheden die in dit kader in orde van prioriteit aangeduid worden, zijn: - Het Brussels Hoofdstedelijk gewest, handelend voor eigen rekening of voor een gewestelijke instelling van openbaar nut die van het gewest afhangt - De gemeente Sint-Jans-Molenbeek. - Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; - De Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij, handelend voor eigen rekening, voor rekening van een openbare vastgoedmaatschappij bedoeld in de ordonnantie van 9 september 1993 ter wijziging van de Wooncode voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en aangaande de sector van de sociale woningen of voor rekening van het Woningfonds van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Art. 4.De minister-voorzitter, die bevoegd is voor de Grondregie, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 7 mei 2015.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-voorzitter bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Territoriale Ontwikkeling, Stedelijk Beleid, Monumenten en landschappen, Studentenaangelegenheden, Toerisme, Openbaar Ambt, Wetenschappelijk Onderzoek en Openbare Netheid, Rudi VERVOORT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^