Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juni 2008
gepubliceerd op 02 juli 2008

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de erkenning van de EPB-adviseurs

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2008031343
pub.
02/07/2008
prom.
19/06/2008
ELI
eli/besluit/2008/06/19/2008031343/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

19 JUNI 2008. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de erkenning van de EPB-adviseurs


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 7 juni 2007 houdende de energieprestatie en het binnenklimaat van gebouwen, de artikelen 22, § 3, tweede lid, en 24.

Gelet op het advies van de Raad voor het Leefmilieu van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 9 april 2008;

Gelet op het advies van de Economische en Sociale Raad van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 20 maart 2008;

Gelet op het advies 44.531/3 van de Raad van State, gegeven op 3 juni 2008, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : - Instituut : het Brussels Instituut voor Milieubeheer. - Minister : de Minister van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die bevoegd is voor Energie. - Ordonnantie : de ordonnantie van 7 juni 2007 betreffende de energieprestatie en het binnenklimaat van gebouwen.

Art. 2.Dit besluit is van toepassing op de EPB-adviseur die is gedefinieerd in artikel 3, 16°, van de ordonnantie. HOOFDSTUK II. - De erkenning van de EPB-adviseur Deel 1. - De erkenningsvoorwaarden

Art. 3.§ 1. De erkenning als EPB-adviseur wordt toegekend aan natuurlijke personen die voldoen aan de volgende voorwaarden : ze moeten : 1° onderdaan zijn van België of van een andere lidstaat van de Europese Unie;2° overeenkomstig artikel 22, § 1, van de ordonnantie in het bezit zijn van een diploma van architect, burgerlijk ingenieur-architect, burgerlijk ingenieur, industrieel ingenieur of een als gelijkwaardig erkend buitenlands diploma;3° beschikken over de nodige informaticamiddelen om hun verplichtingen na te komen;4° in het bezit zijn van een opleidingsgetuigschrift van EPB-adviseur zoals bedoeld in artikel 4 van dit besluit; § 2. De erkenning als EPB-adviseur wordt toegekend aan rechtspersonen die voldoen aan de volgende voorwaarden. Ze moeten : 1° opgericht zijn overeenkomstig de Belgische wetgeving of de wetgeving van een andere lidstaat van de Europese Unie;2° overeenkomstig artikel 22, § 1, van de ordonnantie op elk moment, in het kader van een arbeidscontract van onbepaalde duur of een samenwerkings- of associatieovereenkomst, een natuurlijke persoon tewerkstellen die erkend is als EPB-adviseur;3° beschikken over de nodige informaticamiddelen om hun verplichtingen na te komen.

Art. 4.Het opleidingsgetuigschrift van EPB-adviseur wordt afgeleverd na een krachtens hoofdstuk III van dit besluit erkend opleiding te hebben gevolgd.

Art. 5.De erkenning als EPB-adviseur is geldig voor een periode van vijf jaar.

Art. 6.De EPB-adviseur, rechtspersoon, dient jaarlijks een activiteitenrapport in bij het Instituut waarin hij een overzicht geeft van de natuurlijke personen die hij als EPB-adviseurs in dienst heeft in overeenstemming met artikel 3, § 2, 2°.

Deel 2. - De erkenningsprocedure

Art. 7.De aanvraag tot erkenning wordt per aangetekend schrijven verstuurd naar het Instituut in twee exemplaren.

Art. 8.§ 1 Het instituut verstuurt een ontvangstbewijs van volledig of onvolledig dossier binnen de tien werkdagen na ontvangst van de aanvraag tot erkenning.

Indien het dossier onvolledig is, stelt het Instituut de aanvrager op de hoogte van de ontbrekende documenten en gegevens.

Binnen de tien werkdagen na ontvangst van de ontbrekende documenten verstuurt het Instituut een ontvangstbewijs van volledig of onvolledig dossier. § 2 Het Instituut levert de erkenning af rekening houdend met de elementen in het volledig verklaard dossier.

Het Instituut betekent zijn beslissing aan de aanvrager binnen de dertig werkdagen na de datum van verzending van het ontvangstbewijs van het volledig verklaard dossier. § 3 Bij gebrek aan een beslissing van het Instituut binnen de termijn, kan de aanvrager een herinnering sturen, vanaf dewelke het Instituut vijftien aanvullende werkdagen heeft om zijn beslissing te betekenen.

Bij gebrek aan de kennisgeving van de beslissing van het Instituut binnen deze termijn, wordt de aanvraag vermoed geweigerd te zijn.

Art. 9.De erkenning wordt bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en op het onlineportaal van het Instituut.

Alle handelingen die worden gesteld in het kader van de activiteit waarvoor de persoon erkend is, moeten het nummer van de erkenning vermelden.

Art. 10.Bij de aanvraag tot erkenning van de EPB-adviseur moeten de volgende documenten worden verstrekt : 1°. Indien het gaat om een natuurlijke persoon : a) de naam, voornaam en woonplaats van de aanvrager;b) een nota, met bewijsstukken die het volgende beschrijvende aangepaste informaticamiddelen die worden bedoeld in artikel 3, § 1, 3° waarover de aanvrager beschikt;c) een kopie van de diploma's die worden bedoeld in artikel 3, § 1, 2°;d) een kopie van het geldige opleidingsgetuigschrift;e) de erkenning die eventueel werd toegekend door de bevoegde autoriteiten van een ander Gewest of een ander land voor een identieke of gelijkaardige functie;f) een kopie van het bewijs van betaling van de dossierrechten die worden bedoeld in artikel 28 van de ordonnantie. 2°. Indien het gaat om een rechtspersoon : a) de juridische vorm, de naam of handelsnaam, de maatschappelijke zetel en de hoedanigheid van de ondertekenaar van de aanvraag;b) een kopie van de publicatie van de statuten van de rechtspersoon en van de laatste benoemingsaktes van de bestuurders, of een kopie van de aanvraag tot publicatie van de statuten;c) een kopie van het arbeidscontract of van de samenwerkings- of associatieovereenkomst tussen de rechtspersoon en de natuurlijke persoon die erkend is als EPB-adviseur;d) een nota met een beschrijving van de in artikel 3, § 2, 3°, bedoelde aangepaste informaticamiddelen waarover de aanvrager beschikt;e) een kopie van het bewijs van betaling van de dossierrechten die worden bedoeld in artikel 28 van de ordonnantie. Deel 3. - De vernieuwing van de erkenning

Art. 11.De EPB-adviseurs mogen hun erkenning vernieuwen indien ze in het bezit zijn van een getuigschrift voor een bijscholing, die wordt georganiseerd over de materie, en volgens de modaliteiten die zijn vastgelegd door de Minister.

De aanvraag tot vernieuwing van de erkenning wordt ingediend bij het Instituut en wordt onderzocht volgens de procedure die wordt beschreven in artikelen 7 tot 10 van dit besluit.

Deel 4. - De opschorting en de intrekking van de erkenning

Art. 12.§ 1 Indien de houder van de erkenning zijn functie niet langer op een bevredigende manier uitoefent, dan kan het Instituut de erkenning schorsen.

Bij de houder van de erkenning die het voorwerp heeft uitgemaakt van achtereenvolgende schorsingen kan het Instituut de erkenning intrekken. § 2. Indien de houder van de erkenning niet langer voldoet aan de erkenningvoorwaarden die worden bedoeld in dit besluit, dan laat hij dat binnen een termijn van vijftien dagen aan het Instituut weten.

Het Instituut kan de erkenning schorsen indien de houder van de erkenning zijn situatie niet heeft hersteld.

Bij de houder van de erkenning die het voorwerp heeft uitgemaakt van achtereenvolgende schorsingen kan het Instituut de erkenning intrekken.

Art. 13.Elke beslissing tot opschorting of intrekking wordt genomen nadat de houder van de erkenning hierover ten minste één waarschuwing heeft ontvangen, en nadat hij de mogelijkheid heeft gekregen om zijn opmerkingen mee te delen, mondeling of schriftelijk.

De beslissing tot opschorting of intrekking wordt betekend aan de houder van de erkenning. Ze wordt bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en op het onlineportaal van het Instituut, zodra alle rechtsmiddelen uit hoofde van de ordonnantie zijn uitgeput.

Art. 14.De EPB-adviseur wiens erkenning werd opgeschort of ingetrokken, dient zijn klanten ervan op de hoogte te stellen dat hij niet langer erkend is, zodra alle rechtsmiddelen uit hoofde van de ordonnantie zijn uitgeput.

Deel 5. - De beroepsprocedure

Art. 15.§ 1. In uitvoering van artikel 24 van de ordonnantie alle personen van wie een erkenning werd geweigerd, opgeschort, ingetrokken of die geen beslissing binnen het in artikel 8, § 3, bedoelde termijn hebben verkregen, kunnen een beroep bij de Milieucollege indienen. § 2. De beroepstermijn van dertig dagen loopt vanaf de datum van kennisgeving van de in het eerste lid bedoelde beslissing of vanaf de datum van het verstrijken van de in artikel 8, § 3, bedoelde termijn. § 3. Binnen de vijf dagen vanaf de datum van ontvangst van het beroep richt de raad een kopie ervan aan het Instituut. § 4. Het Instituut bezorgt de Milieucollege een kopie van het dossier binnen de tien dagen na de datum van ontvangst van de kopie van het beroep. § 5. De verzoeker of zijn raadsman en het Instituut of zijn afgevaardigde worden, op hun verzoek, gehoord door de Milieucollege.

Wanneer een van de partijen vraagt om gehoord te worden, worden ook de andere partijen uitgenodigd. HOOFDSTUK III. - De erkenning van de opleiding voor EPB-adviseurs

Art. 16.De erkenning van de opleiding voor EPB-adviseurs wordt toegekend aan de opleidingen die aan de volgende voorwaarden voldoen : 1° Ze bestaat uit de twee volgende modules : a) een module die betrekking heeft op de kennis van de ordonnantie en de uitvoeringsbesluiten ervan, hierna de reglementaire module genoemd;b) een module die betrekking heeft op de technische kennis, hierna de technische module genoemd. De minimuminhoud van de reglementaire module en van de technische module is vastgelegd in bijlage 1 van dit besluit. 2° De opleiding is gegeven in een geschikte infrastructuur voor de organisatie van de opleiding.3° De opleiding is gegeven door lesgevers die over professionele ervaring in de betreffende materie beschikken. § 2. Ieder opleidingsinstelling levert een opleidingsgetuigschrift van EPB-adviseur zoals bedoeld in artikel 4 van dit besluit af indien de opleiding door het Instituut erkend is. § 3. Het Instituut is bevoegd voor de erkenning van de gelijkwaardige opleidingen aan de technische module die na 1 juli 2005 gegeven zijn Het Instituut informeert de opleidingsinstellingen van de gelijkwaardige opleidingen, laat hen toe om iedere natuurlijke persoon die een deelnamegetuigschrift voor die gelijkwaardige opleiding levert van de technische module vrij te stellen. § 4. Gedurende twee jaar na de inwerkingtreding van dit besluit, zijn de opleidingen van EPB-adviseur die door het Instituut georganiseerd worden en overeenkomstig de inhoud van bijlage 1 zijn erkend.

Art. 17.De aanvraag tot erkenning van de opleiding voor EPB-adviseur wordt ingediend en onderzocht volgens de procedure die wordt beschreven in artikelen 7 tot 9 van dit besluit.

De aanvraag tot erkenning van de opleiding voor EPB-adviseurs bevat tenminste de gegevens die op het formulier staan in overeenstemming met bijlage 2 en wordt aangevuld met de documenten die in deze bijlage worden vermeld.

Art. 18.De erkenning van de opleiding voor EPB-adviseurs is geldig voor een periode van vijf jaar.

Art. 19.§ 1. De opleidingsinstelling bezorgt het Instituut jaarlijks een activiteitenrapport waarin ze de georganiseerde erkend opleidingen beschrijft en evalueert, een overzicht geeft van de afgeleverde opleidingsgetuigschriften, en verklaart dat de opleiding nog altijd voldoet aan de erkenningsvoorwaarden. § 2. De opleidingsinstelling bezorgt het Instituut op verzoek de pedagogische hulpmiddelen voor de erkend opleidingen voor EPB-adviseur, waarover het Instituut advies uitbrengt binnen de tien werkdagen na ontvangst van de documenten. De opleidingsinstelling volgt het gegeven advies. Indien ze geen advies ontvangt binnen de voorziene termijn, wordt het advies geacht gunstig te zijn.

Art. 20.De bepalingen betreffende de vernieuwing, de opschorting en de intrekking die voorzien zijn in artikelen 11 tot 14 en in de beroepsprocedure die wordt bedoeld in artikel 15, zijn van toepassing op dit hoofdstuk.

Art. 21.Dit besluit treedt in werking op 2 juli 2008.

De Minister is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 19 juni 2008.

De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Ch. PICQUE De Minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, Mevr. E. HUYTEBROECK

Bijlage 1 Minimuminhoud van de reglementaire module en van de technische module van de opleiding voor EPB-adviseurs Reglementaire module : - Het toepassingsgebied van de ordonnantie, - de procedures : - nieuw gebouw - zware renovatie, - eenvoudige renovatie, - de actoren (taken en verantwoordelijkheden) : - de projectindeling (principes, voorbeelden en oefeningen), - de EPB-eisen : - overzicht van de twaalf eisen, - verband tussen elke eis en het E-niveau, in voorkomend geval, - het gebruik van de software, - het invullen van de formulieren, - de haalbaarheidsstudies.

Technische module : - energiewinst en -verlies : - de evenwichtsprincipes, - verschillende types van winst en verlies, - de thermische isolatie : - theoretische herhalingen en definities van waarden, - de migratie van waterdamp, - de luchtdichtheid, - thermische bruggen, - de specifieke eigenschappen van de vier bouwelementen (muren, dak, vloeren, ramen) - de ventilatie : - redenen om te verluchten, - de basisprincipes, - de verschillen tussen residentieel en niet-residentieel, - de vier ABCD-systemen, - de normen, goede praktijken en debieten (de dimensioneringsprincipes), - de technische aandachtspunten (zoals leidingen, uitlopen) - de bescherming tegen oververhitting : - actieve bescherming (uitrustingen) : - berekening van de behoeften in de residentiële sector, - berekening van de behoeften in de niet-residentiële sector, - passieve bescherming (principes), - de warmteproductie : - de theorie : - de basisprincipes, - de energiebronnen, - de rendementen, - de conversiefactor van fossiele energie, - sanitair warm water, - de uitrustingen (zoals types van verwarmingsketels) - de verlichting.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 19 juni 2008.

De Minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Ch. PICQUE De Minister voor Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, Mevr. E. HUYTEBROECK

Bijlage 2 Model van aanvraag tot erkenning van een opleiding voor EPB-adviseurs Aanvraag tot erkenning van een opleidings voor EPB-adviseurs Waarvoor dient dit formulier ? Met dit formulier kan u een aanvraag indienen tot erkenning van een opleidingsinstelling voor EPB-adviseurs.

Hoe verstuurt u dit formulier ? Verstuur het formulier in 1 exemplaar en per aangetekend schrijven naar het onderstaande adres : Brussels Instituut voor Milieubeheer - Leefmilieu Brussel Departement technologieën en gereedschap EPB Gulledelle 100 1200 Brussel Administratieve gegevens van de opleidingsinstelling 1. Vul hieronder de gegevens van de opleidingsinstelling in. Officiële naam van de opleidingsinstelling . . . . .

Straat en nummer . . . . .

Postcode/Gemeente . . . . .

Telefoonnummer . . . . .

Faxnummer . . . . .

E-mailadres . . . . .

Internetsite . . . . .

Naam en voornaam van de directeur . . . . .

Naam en voornaam van de verantwoordelijke voor de opleiding . . . . . 2. De volgende bewijsstukken moeten bij het formulier worden gevoegd. - een kopie van de publicatie van de statuten van de rechtspersoon en van de laatste benoemingsaktes van de bestuurders, of een kopie van de aanvraag tot publicatie van de statuten; - een lijst met de namen van de bestuurders, beheerders of personen die de rechtspersoon waarvoor de aanvraag tot erkenning werd ingediend, kunnen verbinden; - de erkenningen die eventueel werden toegekend door de bevoegde overheden van een ander gewest of land; - een kopie van het bewijs van betaling van de dossierkosten.

Infrastructuur Een beschrijvingsnota van de technische infrastructuur met het oog op de organisatie van de opleiding : Ze vermeld o.a : - de plaats van de opleidingen; - een beschrijving van de lokalen en uitrustingen; - het type van pedagogische hulpmidddelen.

Lesgevers en pedagogische omkadering - een lijst van de lesgevers met hun naam, voornaam, titels en diploma's; - het curriculum vitae van de lesgevers; - een kopie van de diploma's en titels van de lesgevers; - een nota met een beschrijving van de gebruikte middelen om de pedagogische en wetenschappelijke kwaliteit van de opleiding te waarborgen, evenals de evaluatiemethode van de opleiding.

Opleidingsprogramma - het gedetailleerde programma van de betreffende materie voor een type opleidingscyclus (met inbegrip van de twee reglementaire en technische modules) onder de vorm van een tabel die de volgende gegevens vermeldt : - de titel van de cursus; - het aantal besteedde lesuren; - de naam van de overeenkomstige lesgevers - Praktische organisatie van de opleidingen : - het kalenderontwerp van de opleidingscycli voor een type jaar; - het maximaal aantal van toegelaten deelnemers per opleidingscyclus; - de taal per opleidingscyclus; - de inschrijvingskosten - een beschrijving van de eventuele toelatingscriteria voor de cursisten. - een beschrijving van de afleveringscriteria van het opleidingsgetuigschrift.

Handtekening Ik verklaar dat de gegevens op dit formulier correct zijn.

Plaats Datum (dd/mm/jjjj) Handtekening Naam/voornaam . . . . .

Hoedanigheid . . . . .

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 19 juni 2008 betreffende de erkenning van de EPB-adviseurs.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Ch. PICQUE De Minister voor Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, Mevr. E. HUYTEBROECK

^