gepubliceerd op 06 november 2002
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende de criteria en de procedure tot toekenning, hernieuwing, overdracht en intrekking van een leveringsvergunning voor elektriciteit
18 JULI 2002. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende de criteria en de procedure tot toekenning, hernieuwing, overdracht en intrekking van een leveringsvergunning voor elektriciteit
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, inzonderheid op artikelen 21, tweede lid, 31, § 2 en 35, eerste lid;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering over het verzoek aan de Raad van State om advies te geven binnen een termijn van een maand;
Gelet op het advies 32.911/1 van de Raad van State, gegeven op 7 mei 2002, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op voorstel van de Minister belast met Tewerkstelling, Economie, Energie en Huisvesting;
Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Definities
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° « ordonnantie » : « de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest »;2° « vergunning » : « de vergunning, bepaald in artikel 21 van de ordonnantie, waarover elke leverancier moet beschikken om aan de in aanmerking komende afnemers te leveren »;3° « aanvrager » : « de leverancier die een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning heeft ingediend ». HOOFDSTUK II. - Criteria voor de toekenning van een vergunning Afdeling 1. - Algemeen Criterium
Art. 2.De aanvrager dient gevestigd te zijn in één van de staten die deel uitmaken van de Europese Economische Ruimte. Afdeling 2. - Criteria met betrekking tot de professionele ervaring,
de kwaliteit van de organisatie en de technische bekwaamheid van de aanvrager
Art. 3.De aanvrager moet kunnen aantonen dat hij over voldoende professionele ervaring, organisatievermogen en technische bekwaamheid beschikt.
Deze kunnen onder meer aangetoond worden door middel van de volgende elementen : 1° een lijst met de referenties, diploma's en professionele titels van de kaderleden in de onderneming die, in het bijzonder, verbonden zijn met de levering van elektriciteit;2° een gedetailleerde beschrijving van het organigram van zijn diensten;3° een lijst van personeelsleden die taken uitoefenen met betrekking tot de levering van elektriciteit;4° een lijst van de voornaamste werkzaamheden van de aanvrager of, in voorkomend geval, van zijn aandeelhouders waarbij wordt aangetoond dat hij over de voldoende technische bekwaamheid beschikt voor de behoorlijke uitvoering van zijn activiteit van elektriciteitslevering. Afdeling 3. - Criteria met betrekking tot de eerbaarheid
van de aanvrager
Art. 4.De aanvrager voldoet aan de volgende voorwaarden : 1° tijdens de vijf jaar die aan de aanvraag voorafgaan, niet veroordeeld zijn, door een vonnis dat in kracht van gewijsde is getreden, op grond van een misdrijf dat zijn beroepsmoraal aantast; indien de aanvrager een rechtspersoon is, geldt deze voorwaarde ook voor ieder lid van zijn directiecomité en/of van zijn raad van bestuur; 2° voldoen aan de sociale en fiscale verplichtingen opgelegd door de Belgische wetgeving of door de wetgeving van het land waarin hij gevestigd is;3° niet verkeren in een toestand van faillissement zonder eerherstel, van vereffening, van staking van activiteiten of in elke situatie die het resultaat is van een gelijkaardige procedure die van kracht is in een nationale wetgeving of reglementering, evenals van een lopende procedure die tot dit resultaat zou kunnen leiden;4° geen voorwerp uitmaken van een gerechtelijk akkoord of in een overeenstemmende toestand verkeren als gevolg van een gelijkaardige procedure die voorkomt in een nationale wetgeving of reglementering.
Art. 5.§ 1. Het bewijs dat de aanvrager en, in voorkomend geval, de leden van het directiecomité en/of van de raad van bestuur aan de voorwaarde bepaald in artikel 4, 1°, voldoen wordt geleverd door de voorlegging van een uittreksel uit het strafregister of door een evenwaardig document, uitgereikt door de bevoegde administratieve of gerechtelijke overheid. § 2. Het bewijs van de naleving van de andere voorwaarden opgesomd in artikel 4 wordt geleverd door de voorlegging van een document of een certificaat, uitgereikt door de bevoegde administratieve of gerechtelijke overheid.
Wanneer een dergelijk document of getuigschrift niet uitgereikt wordt in het betrokken land, kan het vervangen worden door een verklaring onder eed of een plechtige verklaring van de betrokkene vóór een gerechtelijke of overheidsinstantie, een notaris of een bevoegde beroepsorganisatie van het land van oorsprong of herkomst. Afdeling 4. - Criteria met betrekking tot de financiële en economische
bekwaamheid van de aanvrager
Art. 6.De aanvrager moet kunnen aantonen dat hij over voldoende financiële en economische bekwaamheid beschikt.
Deze kunnen onder meer aangetoond worden door middel van de volgende elementen : 1° de laatst goedgekeurde jaarrekeningen;2° een verklaring van de aanvrager betreffende het totale verwezenlijkte omzetcijfer voor de laatste drie jaren en de ratio's kapitaal/omzetcijfer en omzetcijfer/resultaat of, indien deze gegevens nog niet beschikbaar zijn, zijn ontwikkelingsplan;3° een verklaring van de aanvrager betreffende de omvang van zijn eigen vermogen en zijn schuldenratio. Afdeling 5.- Criterium met betrekking tot de bekwaamheid van de
aanvrager om zijn verbintenissen ten opzichte van zijn klanten na te leven in verband met de elektriciteitslevering
Art. 7.De aanvrager moet in staat zijn om zijn verbintenissen ten opzichte van zijn klanten inzake elektriciteitslevering na te leven.
Deze bekwaamheid wordt onder meer aangetoond door middel van een eigen productie, van afspraken of contracten inzake elektriciteitsverkoop of van alle andere middelen die de continuïteit van de bevoorrading kunnen verzekeren. HOOFDSTUK III. - Procedure voor de toekenning van een vergunning
Art. 8.§ 1. De aanvraag om vergunning wordt, per aangetekende brief, in drie exemplaren aan de Dienst gericht. § 2. De aanvraag bevat : 1° de naam, de voornaam, het beroep, de woonplaats en de nationaliteit van de aanvrager;2° indien de aanvrager een vennootschap is, de firmanaam of de maatschappelijke benaming, de rechtsvorm, de maatschappelijke zetel, haar statuten en de documenten die de machtigingen van de ondertekenaars van de aanvraag bevestigen;3° een dossier met bewijskrachtige documenten en gegevens die de toetsing van de aanvraag aan de toekenningcriteria vermeld in hoofdstuk II en haar beoordeling mogelijk maken. § 3. Vanaf de ontvangst van de aanvraag, licht de Dienst de Minister in en stuurt hij een ontvangstbewijs aan de aanvrager. § 4. De aanvrager informeert de Dienst van iedere wijziging die een invloed heeft op de inhoud van zijn aanvraag.
Art. 9.De Dienst gaat na of de aanvraag volledig is.
Indien de Dienst vaststelt dat een aanvraag onvolledig is, verwittigt hij de aanvrager, per aangetekende brief, binnen één maand volgend op de ontvangst voor deze aanvraag.
De Dienst vermeldt de redenen waarom de aanvraag onvolledig werd bevonden en de termijn waarover de aanvrager beschikt om de ontbrekende inlichtingen of stukken te bezorgen.
Art. 10.Binnen een termijn van één maand te rekenen vanaf de datum van de ontvangst van het volledige aanvraagdossier, maakt de Dienst dit dossier en een gemotiveerd voorstel tot toekenning of weigering van de vergunning over aan de Minister.
Art. 11.§ 1. De Regering beslist over de toekenning of weigering van een vergunning binnen een termijn van twee maanden te rekenen vanaf de ontvangst van het aanvraagdossier en van het gemotiveerde voorstel bedoeld in artikel 10.
De beslissing van de Regering wordt onverwijld en per aangetekende brief aan de aanvrager betekend.
Elke beslissing tot toekenning van een vergunning wordt bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. § 2. De leveringsvergunning wordt toegekend voor een onbepaalde termijn ingaande op de dag van de betekening van de Regeringsbeslissing aan de aanvrager. HOOFDSTUK IV. - Informatieplichten ten laste van de leverancier, houder van een vergunning
Art. 12.Uiterlijk op 31 maart van elk jaar, bezorgt elke leverancier een gedetailleerd verslag aan de Dienst over de wijze waarop hij tijdens het voorbije jaar de in hoofdstuk II bedoelde criteria heeft nageleefd.
Art. 13.Binnen vijftien dagen meldt de leverancier elke wijziging aan zijn statuten per aangetekende brief aan de Dienst, met toevoeging van de notulen van de vergadering die de wijziging(en) doorvoerde.
De Dienst wordt per aangetekend schrijven binnen de drie werkdagen in kennis gesteld van iedere controlewijziging, fusie of splitsing waarbij de leverancier betrokken is, alsook iedere andere gebeurtenis die gevolgen heeft voor de naleving van de criteria bedoeld in hoofdstuk II.
Art. 14.De leverancier verstrekt aan de Dienst, binnen een door deze laatste te bepalen termijn, de gegevens omtrent de geïnstalleerde vermogens en het energieverbruik waarover hij beschikt, voor het opmaken van de jaarlijkse energiebalans van het Gewest. HOOFDSTUK V. - Verzaking aan een vergunning, intrekking, hernieuwing en overdracht van vergunning Afdeling 1. - Verzaking
Art. 15.§ 1. De leverancier kan afstand doen van zijn vergunning.
De verzaking aan een vergunning wordt echter ondergeschikt aan de overdracht van de lopende overeenkomsten aan een leverancier die over een vergunning beschikt en aan het nakomen, door de leverancier die afstand doet van zijn vergunning, van de verplichtingen die hem door de ordonnantie opgelegd worden. § 2. De leverancier deelt zijn aanvraag tot verzaking per aangetekende brief aan de Dienst mee.
In deze brief vermeldt hij nauwkeurig op welke wijze hij de in § 1, tweede lid, bedoelde voorwaarden heeft nageleefd. § 3. De Dienst maakt de aanvraag tot verzaking en een gemotiveerd voorstel tot goedkeuring of weigering, beperkt tot het beoordelen van de naleving van de hoger bedoelde voorwaarden, aan de Minister over, binnen een termijn van één maand te rekenen vanaf de ontvangst van de aanvraag. § 4. De aanvraag tot verzaking wordt goedgekeurd of geweigerd door de Regering binnen een termijn van twee maanden vanaf de ontvangst van de aanvraag tot verzaking en het gemotiveerd voorstel bedoeld in § 3.
De beslissing van de Regering wordt onverwijld en per aangetekende brief aan de leverancier betekend.
De beslissing tot goedkeuring van de aanvraag en de datum waarop deze ingaat worden bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. Afdeling 2. - Intrekking, hernieuwing en overdracht
Art. 16.§ 1. Indien de Dienst, op basis van de recentste inlichtingen waarover hij beschikt, oordeelt dat de vergunninghouder de in hoofdstuk II van dit besluit bedoelde criteria of de artikelen 8 en 9, vierde lid, van de ordonnantie niet meer naleeft, brengt hij deze en de Minister daarvan per aangetekende brief op de hoogte, met vermelding van de redenen.
De Dienst vraagt aan de leverancier om zijn bemerkingen schriftelijk te bezorgen en, in voorkomend geval, om de passende maatregelen te treffen voor het rechtzetten van de toestand, binnen een door de Dienst te bepalen termijn die niet meer dan één maand mag overschrijden. De Dienst hoort de leverancier die erom verzoekt.
Na onderzoek van de overgemaakte bemerkingen en van de maatregelen die de leverancier eventueel heeft getroffen, stelt de Dienst, binnen één maand volgend op het verstrijken van de in § 1, tweede lid, bedoelde termijn, aan de Minister de handhaving of de intrekking van de vergunning voor. § 2. Indien de Minister, op basis van de recentste inlichtingen waarover hij beschikt, oordeelt dat de vergunninghouder de in hoofdstuk II van dit besluit bedoelde criteria of de artikelen 8 en 9, vierde lid, van de ordonnantie niet meer naleeft, vraagt hij de Dienst om een advies uit te brengen.
Daartoe vraagt de Dienst aan de leverancier om zijn bemerkingen schriftelijk over te maken en hoort de leverancier die erom verzoekt.
Binnen een termijn van twee maanden maakt de Dienst zijn advies aan de Regering over met, in voorkomend geval, een voorstel tot intrekking of handhaving van de vergunning of van maatregelen te treffen door de leverancier voor het rechtzetten van de toestand. § 3. De Regering beslist over de handhaving of de intrekking van de vergunning binnen een termijn van twee maanden te rekenen vanaf de dag van het ontvangen van het gemotiveerd voorstel bedoeld in § 1, derde lid, of van het advies bedoeld in § 2.
De beslissing van de Regering wordt onverwijld en per aangetekende brief aan de leverancier betekend. De beslissing tot intrekken en de datum waarop de intrekking ingaat worden bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.
Art. 17.§ 1. Wanneer een controlewijziging, een fusie of een splitsing hem betekend wordt, krachtens artikel 13, tweede lid, onderzoekt de Dienst met spoed de verenigbaarheid van deze gebeurtenis met de handhaving van de vergunning van de betrokken vergunninghouder. § 2. Indien de Dienst oordeelt dat deze gebeurtenis geen gevolgen zal hebben op de naleving van de in hoofdstuk II van dit besluit bedoelde criteria of de artikelen 8 en 9, vierde lid, van de ordonnantie, stelt hij, binnen een termijn van één maand te rekenen vanaf de betekening bedoeld in § 1, aan de Minister de hernieuwing of de overdracht van de vergunning voor.
De Dienst stelt de hernieuwing of de overdracht van de vergunning voor als de leveringen aan de in aanmerking komende afnemers respectievelijk door de oorspronkelijke houder van de vergunning of door een andere rechtspersoon dan de oorspronkelijke vergunninghouder worden uitgeoefend. § 3. Indien de Dienst oordeelt dat de in hoofdstuk II van dit besluit bedoelde criteria of de artikelen 8 en 9, vierde lid, van de ordonnantie, na de controlewijziging, fusie of splitsing, niet meer nageleefd zullen worden, is de procedure bepaald in artikel 16, § 1, van toepassing. § 4. De Regering beslist over de hernieuwing, de overdracht of de intrekking van de vergunning binnen een termijn van twee maanden te rekenen vanaf het ontvangen van het gemotiveerd voorstel van de Dienst.
De Regeringsbeslissing wordt, onverwijld en per aangetekende brief, aan de oorspronkelijke vergunninghouder betekend en, in voorkomend geval, ook aan de nieuwe houder van de vergunning. Deze beslissing en de datum waarop ze ingaat, wordt bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. § 5. Behoudens de gevallen waarin de overdracht krachtens dit artikel toegelaten is, zijn de leveringsvergunningen onoverdraagbaar. HOOFDSTUK VI. - Houden van de vergunningsdossiers
Art. 18.De Dienst bewaart de volledige dossiers van aanvragen, toekenningen, intrekkingen, hernieuwingen en overdrachten van vergunning in zijn kantoren en stelt een voortdurend bijgewerkte lijst van de leveranciers die houder zijn van een leveringsvergunning ter beschikking van het publiek. HOOFDSTUK VII. - Straf-, overgangs- en slotbepalingen
Art. 19.Overtredingen van de bepalingen van hoofdstuk IV worden gestraft met een gevangenisstraf van één tot zes maanden en met een geldboete van euro 1,24 à 495,79, of met één van die straffen alleen.
Art. 20.Elke persoon die, bij de inwerkingtreding van dit besluit, een werkzaamheid van elektriciteitslevering uitvoert, beschikt over een voorlopige leveringsvergunning.
Deze vergunning vervalt de dag waarop de vergunning met onbepaalde termijn bedoeld in artikel 11 ingaat en, in elk geval, ten laatste zes maanden na de inwerkingtreding van dit besluit.
Art. 21.De Minister bevoegd voor het Energiebeleid is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 18 juli 2002.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, F.-X. de DONNEA De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, , belast met Werkgelegenheid, Economie, Energie en Huisvesting, E. TOMAS