Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 november 2001
gepubliceerd op 01 januari 2002

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de tarifering van de prestaties van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2001031507
pub.
01/01/2002
prom.
15/11/2001
ELI
eli/besluit/2001/11/15/2001031507/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

15 NOVEMBER 2001. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de tarifering van de prestaties van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de Europese verordening (EG) nr. 1103/97 van de Raad van 17 juni 1997 over enkele bepalingen betreffende de invoering van de euro, inzonderheid op de artikelen 3 tot 5;

Gelet op de Europese verordening (EG) nr. 974/98 van de Raad van 3 mei 1998 over de invoering van de euro;

Gelet op de ordonnantie van 11 maart 1999 betreffende de euro, gewijzigd door de ordonnantie van 19 juli 2001;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 23 maart 2000 tot uitvoering van de ordonnantie betreffende de euro inzake de communicatie van administratieve gegevens aan de burger tijdens de overgangsfase;

Gelet op de ordonnantie van 19 juli 1990 houdende oprichting van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid, inzonderheid op artikelen 4 en 10.3;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 8 november 2001;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Financiën en Begroting, gegeven op 15 november 2001;

Gelet op de gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, zoals gewijzigd bij de wet van 4 juli 1989;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat de regelgevende overheid de in BEF uitgedrukte bedragen die in de Brusselse regelgeving voorkomen niet zal hoeven te vervangen door hun equivalent in euro maar dat krachtens het beginsel van juridische continuïteit vervat in de Europese verordening nr. 974/98 van de Raad van 3 mei 1998, de verwijzingen naar nationale munteenheden die in de bestaande juridische instrumenten voorkomen gelezen moeten worden als verwijzingen naar de euro-eenheid met toepassing van de specifieke omrekeningskoersen;

Overwegende dat bedragen die voorkomen in ordonnanties, besluiten, verordeningen en omzendbrieven die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van kracht zijn, opnieuw in het Belgisch Staatsblad moeten worden gepubliceerd als hun omzetting niet volgens de gebruikelijke omrekeningsformule gebeurt;

Overwegende dat om redenen van transparantie de Raad van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest via een ordonnantie beslist heeft om de conversieregels toe te passen die vervat zijn in het document « Krachtlijnen voor de overgang van de overheidsbesturen naar de euro » dat ter advies werd voorgelegd aan het College van Secretarissen-generaal en waarin ook vertegenwoordigers van de Gemeenschappen en Gewesten zijn opgenomen;

Overwegende dat hieruit volgt dat de omzetting van Belgische frank naar euro in sommige Brusselse regelgevingen met betrekking tot het Leefmilieu zeer dringend dient geregeld te worden om deze transparantie te behouden;

Op voorstel van de Minister van Leefmilieu en van Openbare Netheid, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit stelt de tarifering vast van de prestaties van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid, hierna « Net Brussel » genoemd.

Afvalophaling

Art. 2.De afvalophalingen worden aan volgende tarieven onderworpen : § 1. Deze tarifering is niet van toepassing op de afvalophaling bij gezinnen, zoals vastgelegd in artikel 3 van de Verordening betreffende de verwijdering van afval door middel van ophalingen van 15 juli 1993, met uitzondering van § 2, zesde lid en van § 3 van dit artikel. § 2. De handelscontracten voor andere ophalingen dan die welke bepaald in § 1 worden aan volgende tarieven onderworpen : 1° afval in zakken of bulkafval, voor verwijdering tijdens de gewone ophaling bij de gezinnen : 3,50 euro /100 liter.Voor de eerste 150 liter die per week wordt opgehaald, wordt vrijstelling van betaling van de retributie gegeven, op voorwaarde dat de contractant gedomicilieerd is op de plaats waar het op te halen afval is voortgebracht. De kartonnen verpakkingen, die worden aangeboden volgens de instructies van « Net Brussel », worden gratis opgehaald naar rato van maximum één m3 per week. Voor de extra m3 of ophaalbeurten wordt de tarifering toegepast volgens de voorwaarden beschreven in 4° van deze paragraaf.

Bijkomende ophalingen buiten de ophaaluren van de gewone ophaling bij de gezinnen zijn mogelijk. Deze ophalingen worden door « Net Brussel » uitgevoerd op voorwaarde dat het afval in zakken wordt aangeboden.

Naast de tarifering op basis van het aantal liter, wordt bij elke ophaling een forfaitair bedrag van 7,40 euro aangerekend.

De contractant dient de zakken met het logo van « Net Brussel » te gebruiken; de zakken worden uitsluitend door Net Brussel verdeeld, in verhouding tot het extra aantal aangevraagde liter; de prijs van de zak en de levering ervan zijn in het forfaitair bedrag inbegrepen. 2° afval in containers (1 100, 770, 660 en 240 liter) : - 240 liter : 6,70 euro - 660 liter : 11,90 euro - 770 liter : 13,30 euro - 1 100 liter : 17,40 euro - In geval van lediging op zondag en wettelijke feestdagen worden deze tarieven verdubbeld. Extra ophaalbeurten zijn mogelijk volgens bijzondere voorwaarden die in het handelscontract zijn opgenomen. 3° indien de gemiddelde densiteit van het afval 0,2 overschrijdt of indien de toegangsomstandigheden tot dit afval voor « Net Brussel » extra ophaalkosten meebrengen, kan de tarifering vastgelegd sub 1° en 2° worden verhoogd op basis van de extra kosten voor de ophaling, hantering of verwerking.4° er worden kortingen toegekend indien het afval is gesorteerd.Deze kortingen worden driemaandelijks vastgelegd op basis van de koers van de recycleerbare materialen en zijn afhankelijk van de aard, hoeveelheid, kwaliteit en verpakkingswijze van het gesorteerde afval. 5° in geval van een contract voor grote hoeveelheden, kunnen in dit contract financiële voorwaarden worden voorzien die rechtstreeks gekoppeld zijn aan de kosten van de gepresteerde dienst.6° met het oog op de bevordering van de mechanisering van de ophaling kan « Net Brussel », mits een huurprijs wordt betaald, op de plaats van ophaling aangepaste containers ter beschikking stellen.De containers die voor selectieve ophalingen zijn bestemd, worden op die plaatsen echter gratis ter beschikking gesteld van elke geabonneerde of flatgebouwgerant die hierom vraagt; « Net Brussel » behoudt zich hierbij wel het recht voor deze containers terug te nemen indien ze te weinig worden gebruikt of bij systematische niet-naleving van de sorteerrichtlijnen. 7° de ophaling van gevaarlijk afval en afvaloliën gebeurt op grond van een bestek opgesteld door « Net Brussel » op basis van de specifieke aard en verpakkingswijze van het afval.8° in geval van domiciliëring van de facturen geeft « Net Brussel » een korting van 2 % op de gefactureerde bedragen. § 3. Afvalophalingen op aanvraag worden aan de volgende tarifering onderworpen : 1° grofvuil waarvan de ophaling aan huis wordt gevraagd door gezinnen : gratis voor de eerste m3, op basis van één aanvraag om de zes maanden, 16 euro /m3 voor elke extra m3;grofvuil waarvan de ophaling wordt gevraagd door instellingen die zijn vrijgesteld overeenkomstig art. 5, § 1 : 16 euro /m3; 2° gegroepeerde ophalingen van grofvuil : 160 euro /volgeladen vrachtwagen, voor 5 gezinnen;3° grofvuil waarvan de ophaling wordt gevraagd door een bedrijf, handelszaak, een vrij beroep of een niet-vrijgestelde VZW : 37 euro /m3;4° ophaling van bouwafval, uitsluitend bij huishoudens, in zakken van maximum 20 kg : 3 euro /zak ten belope van maximum 15 zakken per ophaling.Indien er meer dan 15 zakken zijn, haalt « Net Brussel » dit bouwafval op in een big-bag met een capaciteit van één m3. Voor de terbeschikkingstelling en de verwijdering van een big-bag wordt 75 euro aangerekend; 5° in geval het werk langer dan een halfuur duurt, wordt het bedrag van de retributie voor de ophaling vermeerderd met volgend uurtarief, van maandag tot zaterdag : 80 euro /uur per vrachtwagen (vlakke vrachtwagen, met grijper of laadbak), personeel inbegrepen. Voor de toepassing van het uurtarief worden alle uurschijven per aangevat halfuur aangerekend.

Ingeval een dringende ophaling wordt aangevraagd, dit wil zeggen ophaling binnen 24 uur, wordt de in deze paragraaf van 1° tot 4° vastgelegde tarifering verhoogd met 50 %. § 4. Er kunnen grote containers ter beschikking worden gesteld, behalve op bouw- en sloopwerven, tegen volgend tarief : a) container, geen perscontainer, met niet-gesorteerd afval : 120 euro /ton, 100 euro /vervoer, 5 euro /dag terbeschikkingstelling;b) container, geen perscontainer, met uitsluitend grofvuil : 115 euro /ton, 100 euro /vervoer, 5 euro /dag terbeschikkingstelling;c) container, geen perscontainer, met uitsluitend volgens de instructies van « Net Brussel » gesorteerd bouwafval : 37 euro /ton, 100 euro /vervoer, 5 euro /dag terbeschikkingstelling;d) perscontainer met uitsluitend brandbaar afval : prijs per ton zoals bepaald in artikel 4, § 3 van dit besluit.In geval van twijfel over de lagere stookwaarde van het afval, zal de tarifering worden vastgelegd op basis van een proef die wordt uitgevoerd door de verbrandingsinstallatie.

Bijzondere voorwaarden met kortingen op basis van de kosten van de verstrekte dienst zijn mogelijk indien het afval is gesorteerd volgens de instructies van « Net Brussel » of indien de verhuur van grote containers deel uitmaakt van een handelscontract.

Aanvoer naar de afvalverwerkingsinrichting

Art. 3.De aanvoer naar het containerpark van « Net Brussel » wordt strikt beperkt tot het afval dat in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt voortgebracht en dat door voertuigen met een nuttig laadvermogen van minder dan 3,5 ton wordt aangevoerd. De volgende tarifering is van toepassing : 1) aanvoer door particulieren woonachtig in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van hun eigen afval dat in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is voortgebracht : gratis voor alle afval dat voortvloeit uit de normale activiteiten van een huishouden.Bouw-, renovatie- en sloopafval daarentegen moet worden aangevoerd in zakken van maximum 60 liter waarvoor het tarief wordt vastgesteld op 1,20 euro /zak; raamlijsten, sanitaire installaties en gootstenen hoeven niet in een zak te worden aangevoerd en worden aanvaard tegen 2,50 euro /stuk; 2) overige aanvoer : Volgende gesorteerde afvalstoffen : papier, karton, glazen voedingsbokalen, ferro en non-ferrometalen, plastic verpakkingen, tetrabriks : gratis; Gesorteerd groenafval wordt enkel aanvaard op basis van een voorafgaandelijk door « Net Brussel » vastgesteld bestek;

Bouw-, renovatie- en sloopafval, uitsluitend in zakken van maximum 60 liter : 3,70 euro /zak. Bulkafval wordt niet aanvaard. Enkel raamlijsten, sanitaire installaties en gootstenen hoeven niet in een zak te worden aangevoerd en worden aanvaard tegen 2,50 euro /stuk;

Gevaarlijk afval en afvaloliën : dit afval wordt niet aanvaard.

Gesorteerd grofvuil : 100 euro /lossing;

Banden zonder velgen : 2,50 euro /stuk Asbestafval, gasflessen, LPG-tanks, boomstronken en -stammen worden niet aanvaard.

In geval van twijfel over de herkomst van het afval is het personeel van « Net Brussel » ertoe gemachtigd om deze na te gaan volgens een administratieve procedure die door « Net Brussel » is vastgesteld en om, indien nodig, het overeenkomstig tarief toe te passen. Elke gratis aanvaarding die door een later onderzoek van « Net Brussel » wordt tegengesproken, zal worden vervangen door een naar behoren gemotiveerde facturatie ten laste van de aanvoerder van het afval.

In geval van regelmatige aanvoer kan er een korting worden toegekend mits ondertekening van een contract waarin de aard, de frequentie en de hoeveelheid aangevoerd afval wordt vermeld.

Verbranding

Art. 4.De verbranding van het afval dat rechtstreeks naar de verbrandingsinstallatie gelegen aan de L. Monnoyerkaai wordt gebracht, wordt gefactureerd op basis van een minimumhoeveelheid van één ton, tegen volgend tarief : 1° afval dat rechtstreeks in de vultrechter van de verbrandingsinstallatie moet worden gestort, met afgifte van een vernietigingsbewijs : 270 euro /ton;2° afval dat door de aanvoerder in de stortbunker wordt gestort, met bijzonder toezicht op de oveninvoer en de afgifte van een vernietigingsbewijs : 170 euro /ton;3° afval in bulk dat in de stortbunker wordt gestort, volgens volgende categorieën : a) Afval met een lagere stookwaarde van maximum 2 500 kcal/kg, zoals huishoudelijk en gelijkgesteld afval, organisch afval inbegrepen, alsmede gewoon industrieel afval en gelijkgesteld afval : 97 euro /ton;b) Afval met een lagere stookwaarde tussen 2 500 en 3 000, zoals gewoon industrieel en gedesinfecteerd en niet-pathologisch ziekenhuisafval : 107 euro /ton;c) Bijzonder afval met een hoog lagere stookwaarde (meer dan 3 000) : 112 euro /ton. In geval van twijfel over de lagere stookwaarde van het afval, zal de tarifering worden vastgelegd op basis van een proef uitgevoerd door de verbrandingsinstallatie. Voor het afval waarvoor specifieke voorbehandelingen nodig zijn alvorens het in de oven kan worden gebracht, zal een bijzondere tarifering worden toegepast. 4° het onder 3° a) bedoelde tarief wordt vastgelegd op 62 euro /ton voor de in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelegen gemeenten, O.C.M.W's en instellingen die zijn vrijgesteld volgens de voorwaarden voorzien in artikel 5 van dit besluit.

Dit tarief is van toepassing op voorwaarde dat dit afval voorafgaandelijk is gesorteerd volgens de instructies van « Net Brussel ».

Vrijstellingen

Art. 5.§ 1. Kunnen worden vrijgesteld van betaling van de retributie voor de verwijdering en verwerking van hun huisvuil en gelijkgesteld afval, organisch afval inbegrepen : a) de door de overheid gesubsidieerde officiële of vrije onderwijsinstellingen;b) de door de gemeenschapsinstellingen erkende instellingen die als opdracht hebben sociaal collectief onderdak, zonder winstoogmerk, te verschaffen aan wezen, jongeren, gehandicapten en/of bejaarden;c) de door de gemeenschapsinstellingen erkende instellingen die belast zijn met sociale inschakeling van gehandicapten;d) de liefdadigheidsinstellingen bedoeld in artikel 104, 3°, e, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en die voldoen aan de erkenningsvoorwaarden en -modaliteiten vastgelegd in artikel 110 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen. Deze vrijstelling is beperkt tot een wekelijkse hoeveelheid die overeenstemt met 8 containers van 1 100 liter of, voor afval in zakken, tot 4 000 liter en dit, ten belope van maximum twee ophalingen per week. Bij overschrijding van deze hoeveelheden en van de twee ophalingen per week, wordt de tarifering toegepast die vastgelegd is in artikel 2, § 2 van dit besluit.

Deze vrijstelling is evenwel enkel van toepassing indien er zich tussen het opgehaalde afval geen afval meer bevindt dat bestemd is voor de selectieve ophalingen van « Net Brussel » en indien de bovengenoemde instellingen containers hebben geplaatst die bestemd zijn voor de selectieve ophalingen overeenkomstig de instructies van « Net Brussel ». In geval van niet-naleving van de sorteerrichtlijnen en na een ingebrekestelling door « Net Brussel », waarna de instelling 15 dagen heeft om zich te richten naar de instructies, past « Net Brussel » het tarief toe dat is vastgelegd in artikel 2, § 2 van dit besluit. § 2. De aanvraag tot vrijstelling en de bewijsstukken hiervoor moeten bij « Net Brussel » worden ingediend.

Art. 6.In geval van niet-betaling op de in de contract of factuur vastgelegde vervaldag en, na een eerste rappel zonder kosten, zal zonder enige ingebrekestelling een intrest van 10 % worden aangerekend vanaf de vervaldag van de facturen en dit als forfaitaire deelname in de administratieve kosten. Het minimumbedrag van deze deelname is in ieder geval 10 euro . Bovendien, indien gerechtelijke stappen worden ondernomen voor de inning zal een interest, berekend volgens het wettelijk tarief, in rekening worden gebracht, vanaf de vervaldatum van de facturen.

Art. 7.Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 december 2000 tot vaststelling van de tarifering van de prestaties van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid, gewijzigd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 10 mei 2001, wordt opgeheven.

Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2002.

F.-X. de DONNEA, Minister-Voorzitter D. GOSUIN, Minister van Leefmilieu

^