Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 december 2000
gepubliceerd op 06 januari 2001

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vervanging van de besluiten van 17 juli 1997, 2 juli 1998 en 17 december 1998 tot vaststelling van de tarifering van de diensten van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2000031490
pub.
06/01/2001
prom.
14/12/2000
ELI
eli/besluit/2000/12/14/2000031490/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

14 DECEMBER 2000. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vervanging van de besluiten van 17 juli 1997, 2 juli 1998 en 17 december 1998 tot vaststelling van de tarifering van de diensten van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 19 juli 1990 houdende oprichting van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid, inzonderheid op de artikelen 4 en 10.3;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën gegeven op 8 december 2000;

Gelet op het akkoord van de Minister van Financiën en Begroting, gegeven op 14 december 2000;

Gelet op de gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1;

Overwegende dat de ordonnantie houdende oprichting van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid van kracht is sinds 31 december 1991;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid, gerechtvaardigd door de kostenverhoging, meer bepaald de loonkosten, de brandstofprijzen en de verwerkingskosten, die onverwijld aan de klanten van « Net Brussel » moet worden doorgerekend;

Op voorstel van de Minister van Leefmilieu en Openbare Netheid, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit stelt de tarifering vast van de diensten van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid, hierna « Net Brussel » genoemd.

Afvalophaling

Art. 2.De afvalophalingen worden aan volgende tarieven onderworpen : § 1. Deze tarifering is niet van toepassing op de afvalophaling bij huishoudens, zoals bepaald in artikel 3 van de Verordening van 15 juli 1993 betreffende de verwijdering van afval door middel van ophalingen, met uitzondering van § 2, 6e lid en § 3 van dit artikel. § 2. De handelscontracten voor andere ophalingen dan die welke bepaald in § 1 worden aan volgende tarieven onderworpen : 1° Afval in zakken of in bulk, voor verwijdering tijdens de gewone ophaling bij de huishoudens : 1,4 BEF/liter.Voor de eerste 150 liter die per week wordt opgehaald, wordt vrijstelling van betaling van de retributie gegeven. De kartonnen verpakkingen die worden aangeboden volgens de instructies van « Net Brussel », worden gratis opgehaald met een maximum van 1 m3 per week. Voor de extra m3` of ophaalbeurten wordt de tarifering toegepast volgens de voorwaarden beschreven in 4° van deze paragraaf.

Bijkomende ophalingen buiten de ophaaluren van de gewone ophaling bij de huishoudens zijn mogelijk. Deze ophalingen worden door « Net Brussel » uitgevoerd op voorwaarde dat het afval in zakken wordt aangeboden. Naast de tarifering op basis van het aantal liter, wordt bij elke ophaling een forfaitair bedrag van 300 BEF aangerekend.

De contractant dient de zakken met het logo van « Net Brussel » te gebruiken; de zakken worden uitsluitend door Net Brussel verdeeld, in verhouding tot het aantal extra aangevraagde liters; de prijs van de zak en de levering ervan zijn in het forfaitair bedrag inbegrepen. 2° Afval in containers (1.100, 770, 660 en 240 liter) : - 150 BEF/lediging en 0,5 BEF/liter berekend op de capaciteit van de container van maandag tot zaterdag. - facturering van de lediging tegen 200 % op zondag en wettelijke feestdagen.

Extra ophaalbeurten zijn mogelijk volgens de bijzondere voorwaarden die in het handelscontract zijn opgenomen. 3° Indien de gemiddelde densiteit van het afval 0,2 overschrijdt of indien de toegangsomstandigheden tot dit afval voor « Net Brussel » extra ophaalkosten meebrengen, kan de tarifering vastgelegd in 1° en 2° worden verhoogd op basis van de extra kosten voor de ophaling, hantering of verwerking.4° Er worden kortingen toegekend indien het afval is gesorteerd.Deze kortingen worden driemaandelijks vastgelegd op basis van de koers van de recycleerbare materialen en zijn afhankelijk van de aard, hoeveelheid, kwaliteit en verpakkingswijze van het gesorteerde afval. 5° In geval van een contract voor grote hoeveelheden, kunnen in dit contract financiële voorwaarden worden opgenomen die rechtstreeks gekoppeld zijn aan de kosten van de gepresteerde dienst.6° Met het oog op de bevordering van de mechanisering van de ophaling kan « Net Brussel », mits een huurprijs wordt betaald, op de plaats van ophaling aangepaste containers ter beschikking stellen.De containers die bestemd zijn voor de selectieve ophalingen worden daarentegen op deze plaatsen gratis ter beschikking gesteld van elke contractant of flatgebouwgerant die hierom vraagt; « Net Brussel » behoudt zich hierbij wel het recht voor deze containers terug te nemen indien ze te weinig worden gebruikt of bij systematische niet-naleving van de sorteerrichtlijnen. 7° De ophaling van gevaarlijk afval en afvaloliën gebeurt op grond van een bestek opgesteld door « Net Brussel » op basis van de specifieke aard en verpakkingswijze van het afval. § 3. Afvalophalingen op aanvraag worden aan de volgende tarifering onderworpen : 1° grofvuil waarvan de ophaling aan huis wordt gevraagd door huishoudens : gratis voor de eerste m3` op basis van een aanvraag om de zes maanden, 650 BEF/m3 voor elke extra m3 ;grofvuil waarvan de ophaling aan huis wordt gevraagd door instellingen die zijn vrijgesteld overeenkomstig art. 5, § 1 : 650 BEF/m; 2° gegroepeerde ophalingen van grofvuil : 6.500 BEF per volgeladen vrachtwagen van 15 m3 , voor 5 huishoudens; 3° grofvuil waarvan de ophaling wordt aangevraagd door een bedrijf, handelszaak, een vrij beroep of een niet-vrijgestelde VZW : 1 500 BEF/m3`;4° ophaling van bouwafval, uitsluitend bij huishoudens, in zakken van maximum 20 kg : 125 BEF/zak ten belope van maximum 15 zakken per ophaling.Indien er meer dan 15 zakken zijn, haalt « Net Brussel » dit bouwafval op in een big-bag met een capaciteit van 1 m3`. Voor de terbeschikkingstelling en de verwijdering van een big-bag wordt 3.000 BEF aangerekend; 5° Ingeval het werk langer dan een halfuur duurt, wordt het bedrag van de retributie voor de ophaling vermeerderd met volgend uurtarief, van maandag tot zaterdag : 3.000 BEF/uur per vrachtwagen (vlakke vrachtwagen, met grijper of laadbak), personeel inbegrepen.

Voor de toepassing van het uurtarief worden alle uurschijven per aangevat halfuur aangerekend.

Ingeval een dringende ophaling wordt aangevraagd, dit wil zeggen een ophaling binnen 24 uur, wordt de in deze paragraaf sub 1° tot 4° vastgelegde tarifering verhoogd met 50 %. § 4. Er kunnen grote containers ter beschikking worden gesteld, met uitzondering van bouw- en sloopwerven, tegen volgend tarief : a) container, geen perscontainer, met niet-gesorteerd afval : 4.600 BEF/ton, 4.000 BEF/vervoer, 200 BEF/dag terbeschikkingstelling; b) container, geen perscontainer, met uitsluitend grofvuil : 4.400 BEF/ton, 4.000 BEF/vervoer, 200 BEF/dag terbeschikkingstelling; c) container, geen perscontainer, met uitsluitend volgens de instructies van « Net Brussel » gesorteerd bouwafval : 1.500 BEF/ton, 4.000 BEF/ vervoer, 200 BEF/dag terbeschikkingstelling; d) perscontainer met uitsluitend verbrandbaar afval: prijs per ton zoals bepaald in artikel 4, § 3 van dit besluit, 4.000 BEF/vervoer, 600 BEF/dag terschikkingstelling. Ingeval van twijfel over de laagste stookwaarde van het afval, zal de tarifering worden vastgelegd op basis van een proef die wordt uitgevoerd door de verbrandingsinstallatie.

Bijzondere voorwaarden met kortingen op basis van de kosten van de verstrekte dienst zijn mogelijk indien het afval gesorteerd is volgens de instructies van « Net Brussel » of indien de verhuur van grote containers deel uitmaakt van een handelscontract.

Aanvoer naar het afvalpark

Art. 3.De aanvoer naar het afvalpark van Net Brussel wordt strikt beperkt tot het afval dat in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt voortgebracht en dat door voertuigen met een nuttig laadvermogen van minder dan 3,5 ton wordt aangevoerd. De volgende tarifering is van toepassing : 1) aanvoer door particulieren woonachtig in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van hun eigen afval dat in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is voortgebracht : gratis voor alle afval dat voortvloeit uit de normale activiteiten van een huishouden.Bouw-; renovatie- en sloopafval daarentegen moet worden aangevoerd in zakken van 25 kg waarvoor het tarief wordt vastgesteld op 50 BEF/zak ; raamlijsten, sanitaire installaties en gootstenen hoeven niet in een zak te worden aangevoerd en worden aanvaard tegen 100 BEF/stuk. 2) Overige aanvoer : Het volgend gesorteerd afval : papier, karton, glazen voedingsbokalen, ferro en non-ferrometalen, plastic verpakkingen, tetrabriks : gratis ; Gesorteerd groenafval : forfait van 3.000 BEF/lossing ;

Bouw-, renovatie- en sloopafval, uitsluitend in zakken van 25 kg : 150 BEF/zak. Bulkafval wordt niet aanvaard. Enkel raamlijsten, sanitaire installaties en gootstenen hoeven niet in een zak te worden aangevoerd en worden aanvaard tegen 100 BEF/stuk ;

Gevaarlijk afval en afvaloliën : dit afval wordt aanvaard op basis van een bestek en mits volledige naleving van de voorwaarden inzake de toegang, storting en tarifering die vooraf door Net Brussel zijn bepaald ;

Gesorteerd grofvuil : 4.000 BEF/lossing ;

Van hun velgen gehaalde banden : 100 BEF/stuk ;

Asbestafval, gasflessen, LPG-tanks, boomstronken en -stammen worden niet aanvaard.

In geval van twijfel over de oorsprong van het afval is het personeel van Net Brussel ertoe gemachtigd om zich hiervan te vergewissen volgens een administratieve procedure die door Net Brussel is vastgesteld en om indien nodig het overeenkomstig tarief toe te passen. Elke gratis aanvaarding die door een later onderzoek van Net Brussel wordt tegengesproken, zal worden vervangen door een naar behoren gemotiveerde facturatie ten laste van de aanvoerder van het afval.

In geval van regelmatige aanvoer kan er een korting worden toegekend mits ondertekening van een contract waarin de aard, de frequentie en de hoeveelheid aangevoerd afval vermeld worden.

Verbranding

Art. 4.De verbranding van het afval dat rechtstreeks naar de verbrandingsinstallatie aan de L. Monnoyerkaai wordt gebracht, wordt gefactureerd op basis van een minimumhoeveelheid van 1 ton, tegen volgend tarief : 1° afval dat rechtstreeks in de vultrechter van de verbrandinginstallatie moet worden gestort, met afgifte van een vernietigingsbewijs : 11.000 BEF/ton; 2° afval dat door de aanvoerder in de vuilnisput wordt gestort, met bijzonder toezicht op de oveninvoer en de afgifte van een vernietigingsbewijs : 7.000 BEF/ton; 3° afval in bulk dat in de vuilnisput wordt gestort, volgens volgende categorieën : a) afval met een laagste stookwaarde van maximum 2.200, zoals huishoudelijk en gelijkgesteld afval, organisch afval inbegrepen : 3.605 BEF/ton; b) afval met een laagste stookwaarde tussen 2.200 en 2.500, zoals gewoon industrieel en gelijkgesteld afval, zonder organisch afval : 3.900 BEF/ton; c) afval met een laagste stookwaarde tussen 2.500 en 3.000, zoals industrieel afval en gedesinfecteerd, niet-pathologisch ziekenhuis-afval : 4.300 BEF/ton; d) bijzonder afval met een hoge laagste stookwaarde (meer dan 3.000) : 4.500 BEF/ton.

Ingeval van twijfel over de laagste stookwaarde van het afval, zal de tarifering worden vastgelegd op basis van een proef uitgevoerd door de verbrandingsinstallatie. Voor het afval waarvoor specifieke voorbehandelingen nodig zijn alvorens het in de oven kan worden gebracht, zal een bijzondere tarifering worden toegepast. 4° het onder 3° a) bedoelde tarief wordt vastgelegd op 2.500 BEF/ton voor de in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelegen gemeenten, O.C.M.W's en instellingen die zijn vrijgesteld volgens de voorwaarden vermeld in artikel 5 van dit besluit.

Dit tarief is van toepassing op voorwaarde dat dit afval voorafgaandelijk is gesorteerd volgens de instructies van Net Brussel.

Vrijstellingen

Art. 5.§ 1. Kunnen worden vrijgesteld van betaling van de retributie voor de verwijdering en verwerking van hun huisvuil en gelijkgesteld afval, organisch afval inbegrepen : a) de door de overheid gesubsidieerde officiële of vrije onderwijsinstellingen;b) de door de gemeenschapsinstellingen erkende instellingen die als opdracht hebben om sociaal collectief onderdak te verschaffen, zonder winstoogmerk, aan wezen, jongeren, gehandicapten en/of bejaarden;c) de door de gemeenschapsinstellingen erkende instellingen die belast zijn met sociale inschakeling van gehandicapten. Deze vrijstelling is beperkt tot een wekelijkse hoeveelheid die overeenstemt met 8 containers van 1.100 liter of, voor afval in zakken, tot 4.000 liter en dit, ten belope van maximum twee ophalingen per week. Bij overschrijding van deze hoeveelheden en van de twee wekelijkse ophalingen, wordt de tarifering toegepast die vastgelegd is in artikel 2, § 2 van dit besluit.

Evenwel, deze vrijstelling is maar van toepassing indien er zich tussen het opgehaalde afval geen afval meer bevindt dat bestemd is voor de selectieve ophalingen van « Net Brussel » en indien de bovengenoemde instellingen containers hebben geplaatst die bestemd zijn voor de selectieve ophalingen overeenkomstig de instructies van « Net Brussel ». Ingeval van niet-naleving van de sorteerrichtlijnen en na een ingebrekestelling door « Net Brussel », waarna de instelling 15 dagen heeft om zich te richten naar de instructies, past « Net Brussel » het tarief toe dat is vastgelegd in artikel 2, § 2 van dit besluit. § 2. De aanvraag tot vrijstelling en de bewijsstukken hiervoor moeten bij « Net Brussel » worden ingediend.

Art. 6.Ingeval van niet-betaling op de in het contract of de factuur vastgelegde vervaldag, en na een eerste herinnering zonder kosten, zal zonder enige ingebrekestelling een intrest van 10 % worden aangerekend vanaf de vervaldag van de facturen.

Bovendien zal een bedrag gelijk aan 15 % van de op de vervaldag verschuldigde bedragen worden aangerekend als forfaitaire vergoeding voor de administratiekosten. Dit bedrag bedraagt alleszins minimum 500 BEF.

Art. 7.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2001.

Art. 8.Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 17 juli 1997 ter vervanging van het besluit van 16 juni 1994 tot vaststelling van de tarifering van de diensten van het Agentschap voor Netheid wordt opgeheven.

De Minister-Voorzitter, F.-X. DE DONNEA De Minister van Leefmilieu, D. GOSUIN

^