Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 10 juni 1999
gepubliceerd op 17 augustus 1999

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de toekenning van toelagen voor stadsvernieuwing van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
1999031305
pub.
17/08/1999
prom.
10/06/1999
ELI
eli/besluit/1999/06/10/1999031305/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

10 JUNI 1999. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de toekenning van toelagen voor stadsvernieuwing van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 20 mei 1999 betreffende de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen door de wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat dit besluit zonder verwijl moet worden aangenomen omdat de wijze waarop de toelagen toegekend worden in overeenstemming dient te worden gebracht met de ordonnantie van 20 mei 1999 betreffende de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, welke sinds 31 mei 1999 in werking is getreden;

Op voorstel van de Minister van Stadsvernieuwing, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1. G.O.M.B. : de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; 2. De Regering : de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;3. De Minister : de Minister tot wiens bevoegdheid stadsvernieuwing behoort;4. De Ordonnantie : de ordonnantie van 20 mei 1999 betreffende de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;5. Per vierkante meter woonruimte : de m2 berekend vanaf de as van de muren van de gemeenschappelijke gedeelten tot de onbeklede buitenkant van de geveldraagmuur.Wat de bewoonbare zolderkamers betreft, wordt enkel rekening gehouden met dit gedeelte van de oppervlakte waarvan de hoogte berekend wordt vanaf de onderste kant van de plankenvloer tot het dak hoger dan een meter. 6. "Kopers investeerders" : de rechtspersonen alsmede de natuurlijke personen die verklaren de verworven woning(en) niet zelf te willen betrekken en dus niet aan de voorwaarden dienen te voldoen die van toepassing zijn op de kopers-bewoners.

Art. 2.Binnen de grenzen van de kredieten die hiervoor in de Gewestbegroting worden voorzien en krachtens de voorwaarden en toepassingswijze die in dit besluit worden vastgelegd, is de Regering ertoe gemachtigd toelagen aan de GOMB toe te kennen om haar stadsvernieuwingsopdracht te kunnen volbrengen, meer bepaald door het verschaffen van woningen met het oog op hetzij, de verkoop van die woningen tegen een prijs die niet hoger dan 35.000 BEF/ netto bewoonbare m2 is hetzij, als tweede instantie met het oog op de verhuring ervan tegen een prijs (lasten niet inbegrepen) die jaarlijks niet hoger dan 6,5 % mag zijn op basis van de gesubsidieerde verkoopprijs van desbetreffende woning, evenwel met koppeling aan de index.

De Regering is ertoe gemachtigd om op een met bijzondere redenen omkleed voorstel van de Raad van Bestuur van de GOMB, de verkoopprijs van woningen in bepaalde projecten tot 40.000 BEF per vierkante meter op te trekken. Deze afwijking kan worden toegestaan indien kan worden uitgemaakt dat de betrokken woningen het voorwerp kunnen maken van koopaanvragen die in hetzelfde tijdperk opvallend hoger zijn dan meeste woningen die door de GOMB worden verschaft. Door voormelde afwijking wordt de toepassing van de mogelijkheid om een verhoogd inkomen te genieten als bedoeld in artikel 4, § 5, uitgesloten.

De woningen dienen bij voorkeur te worden verschaft binnen de perimeter voor versterkte ontwikkeling van de huisvesting zoals vastgelegd door het besluit van de Brusselse Hoofstedelijke Regering van 3 maart 1995 tot vaststelling van het gewestelijk ontwikkelingsplan. HOOFDSTUK II. - Verschaffingsvoorwaarden Voorwaarden waaraan de kopers "investeerders" moeten voldoen

Art. 3.Wanneer de GOMB woningen aan kopers "investeerders" verkoopt, moet zij van die kopers eisen dat ze zich ertoe verbinden om de hierna respectievelijk in artikelen 4 en 6 gestelde voorwaarden door hun eigen verwervers of huurders gedurende een termijn van 10 jaar te doen nakomen.

Gedurende voormelde termijn van 10 jaar moet de GOMB van de kopers "investeerders" de nakoming van de volgende voorwaarden eisen : 1° de kopers mogen de woning(en) niet voor een hogere prijs doorverkopen dan de prijs die de GOMB krachtens artikel 2, eerste of tweede lid heeft toegestaan, vermeerderd met de interesten op grond van de wettelijke rentevoet berekend vanaf de datum van de eerste authentieke koopakte tot de nieuwe akte;2° de kopers kunnen van hun huurders geen huurprijs (lasten niet inbegrepen) vragen die op jaarbasis hoger ligt dan 6,5 % aangepast aan de index vanaf de datum van de eerste authentieke koopakte en berekend op de gesubsidieerde verkoopprijs (aktekosten, BTW en registratie inbegrepen) van desbetreffende woning. Voorwaarden waaraan de kopers "bewoners" moeten voldoen

Art. 4.§ 1. De GOMB mag uitsluitend een woning aan verwervers verkopen die op hun erewoord voor waar zullen verklaren dat zij de hierna vermelde voorwaarden integraal zullen vervullen en er de nodige bewijsstukken voor zullen leveren.

De afgifte uiterlijk op de dag van de authentieke akte, van een getuigschrift van de registratie en van een afschrift van het aanslagbiljet die respectievelijk conform zijn de hieropvolgende punten sub 1, 2 en 3, vormt een voorwaarde die bij niet-uitvoering ervan opschorting van de verkoop tot gevolg heeft.

Mogen enkel een woning kopen de verwervers-bewoners die : 1° op het ogenblik van de aankoop in België over geen onroerende goederen beschikken waarvan het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen hoger ligt dan 30.000 BEF; 2° in België onderworpen zijn aan de personenbelasting; 3° geen netto belastbaar inkomen hebben genoten dat hoger ligt dan 1.500.000 BEF, vermeerderd met 140.000 BEF voor de eerste persoon en, met 70.000 BEF voor elke persoon ten laste vanaf de tweede, voor het voorlaatste jaar dat de aankoop voorafgaat; deze bedragen zijn gekoppeld aan het indexcijfer van de consumptieprijzen dat voor de maand november 1990 is bekendgemaakt; 4° er zich toe verbinden zich binnen zes maanden na het ondertekenen van de koopakte in het aangekochte pand te domiciliëren en er gedurende een termijn van 10 jaar na ondertekening van deze akte te verblijven, of dit volgens de modaliteiten die in punt 5° van dit artikel zijn vastgelegd door te verkopen;5° er zich toe verbinden, wanneer hij het pand binnen 10 jaar na de authentieke koopakte doorverkoopt, om hetzij het goed bij voorrang aan de GOMB aan te bieden, welke gedurende 60 werkdagen in de mogelijkheid wordt gesteld om dit te kopen voor een prijs die gelijk is aan de gesubsidieerde koopprijs (kosten voor de koopakte, BTW en registratie inbegrepen), vermeerderd met de interesten op wettelijke rentevoet, en indien de GOMB niet ingaat op deze mogelijkheid, om het goed tegen de in artikel 3, lid 2, sub 1, gestelde prijs door te verkopen aan een koper investeerder of bewoner volgens de in de artikelen 3 en 4 gestelde voorwaarden; § 2. De kopers bewoners die hierom vragen bij een met redenen omkleed schrijven kunnen van de GOMB de toelating krijgen om de woning die zij hebben verworven te verhuren vóóraleer de termijn van 10 jaar verstreken is, mits nakoming van dezelfde voorwaarden als die welke zijn vastgelegd in artikel 3, tweede lid, sub 2, en artikel 6. § 3. Wanneer de GOMB binnen zes maanden na de datum waarop de voltooiing van de ruwbouw werd vastgesteld, geen voldoende kopers heeft gevonden, kan de Regering, op een met bijzondere redenen omkleed voorstel van de raad van bestuur van de GOMB het in § 1, derde lid, bedoelde inkomen met 100.000 BEF verhogen. Wanneer er zich na een nieuwe termijn van 3 maanden evenmin kandidaat-kopers hebben voorgedaan, kan de Regering op een met bijzondere redenen omkleed voorstel van de raad van bestuur van de GOMB opnieuw een verhoging van 50.000 BEF toestaan. De verhoging kan mits naleving van dezelfde voorwaarden worden verlengd, totdat de woningenbevoorrading niet meer strekt. § 4. Voor zover het voormelde derde lid niet wordt toegepast, kan de raad van bestuur van de GOMB in verband met de voorwaarden als hierboven in §1, sub 1 en 3 gesteld een afwijking toestaan : het betreft evenwel dat gedeelte in een woningenproject welk niet meer dan 10 % van het geheel van de woningen mag bedragen.

Termijn van 10 jaar

Art. 5.Wanneer het om woningen gaat die afgewerkt zijn, gaat de termijn van tien jaar als gesteld in de artikelen 3, 4, 7, 8 en 9 in vanaf de dag van ondertekening van de authentieke koopakte door de GOMB. Wanneer de woningen op plan of in aanbouw worden verkocht, dan gaat de termijn van tien jaar in vanaf de datum van voorlopige oplevering der privatieve gedeelten van desbetreffende woning (overhandiging van de sleutels).

Wanneer een woning gedurende de termijn van 10 jaar wordt doorverkocht, dient de nieuwe koper de gestelde voorwaarden enkel gedurende het verloop van die termijn na te komen.

Art. 6.Voorwaarden waaraan de huurders moeten voldoen De GOMB wordt ertoe gehouden enkel woningen te verhuren aan huurders die op hun erewoord voor waar zullen verklaren dat zij de hierna gestelde voorwaarden in hun geheel zullen vervullen en er de nodige bewijsstukken voor zullen leveren.

Mogen een woning huren enkel de huurders die : 1° in België onderworpen zijn aan de personenbelasting; 2° voor het voorlaatste jaar dat de huurovereenkomst voorafgaat, geen netto belastbaar inkomen hebben genoten dat hoger ligt dan 1.500.000 BEF, vermeerderd met 140.000 BEF voor de eerste persoon ten laste en met 70.000 BEF voor elke persoon ten laste vanaf de tweede; deze bedragen zijn gekoppeld aan het indexcijfer van de consumptieprijzen dat voor de maand november 1990 is bekendgemaakt; 3° zich ertoe verbinden zich binnen een maand na inwerkingtreding van hun huurovereenkomst op het gehuurde pand te domiciliëren en er te verblijven.

Art. 7.De GOMB zal in haar verkoopakten een clausule moeten invoegen volgens welke de koper, vooraleer de termijn van 10 jaar vanaf de eerste authentieke koopakte verstreken is, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een bedrag verschuldigd is ten belope van 30 % van de aan de GOMB betaalde prijs vermeederd met de wettelijke rentevoet en overeenkomend met het deel van zijn woning dat gesubsidieerd werd, indien hij : 1° de woning(en) aan kopers verkoopt die de in artikel 4 gestelde voorwaarden niet vervullen of de woning(en) aan huurders verhuurt die de in artikel 6 gestelde voorwaarden niet vervullen;2° de prijsvoorwaarden voor het verkopen of het huren zoals vastgesteld in artikel 3, derde lid, niet nakomt.

Art. 8.Gedurende de termijn van 10 jaar dienen de in hoofdstuk II gestelde voorwaarden naargelang het geval, in de verkoopcontracten, authentieke akten of huurovereenkomsten voor te komen.

Voornoemde documenten vermelden eveneens dat de gesubsidieerde koopprijs van de woningen gefinancierd wordt door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Art. 9.Controle op de nakoming van de toegangsvoorwaarden De GOMB moet van de kopers eisen dat zij zich ertoe verbinden de bij contract bepaalde voorwaarden na te komen, met name : § 1. In geval van doorverkoop Iedere koper is verplicht zijn notaris erom te verzoeken de GOMB in kennis te stellen van het voornemen een gesubsidieerde woning te verkopen, wanneer dit zou gebeuren vooraleer de aldus herbepaalde termijn van 10 jaar verstreken is. § 2. Uit hoofde van de koper/bewoner De koper/bewoner is verplicht, en dit uiterlijk bij de ondertekening van de koopakte, om aan de GOMB een afschrift van zijn aanslagbiljet en een getuigschrift van de registratie over te maken. « De koper/bewoner moet aan de GOMB een woonplaatsattest overmaken binnen zes maanden te rekenen vanaf ingang van de voormelde termijn van 10 jaar of ingeval van doorverkoop, binnen 6 maanden na ondertekening van de nieuwe authentieke koopakte. Deze verplichting wordt op aanvraag van de GOMB jaar na jaar hernieuwd ».

De koper/ bewoner die van de GOMB de toestemming heeft gekregen om zijn woning conform artikel 4, § 2, te verhuren, is verplicht zich te schikken naar de bepalingen zoals vermeld in § 3. § 3. Uit hoofde van de koper/investeerder Voor de dag van ondertekening van de huurovereenkomst dient de koper/investeerder een afschrift van het aanslagbiljet van de huurder op te eisen. Binnen één maand na ondertekening ervan dient hij dit dokument alsook een afschrift van de huurovereenkomst naar de GOMB te versturen.

De koper/investeerder dient zijn huurder ertoe te verplichten om binnen een maand na ingang van de huurovereenkomst een woonplaatsattest aan de GOMB door te geven. Deze verplichting wordt « op aanvraag van de GOMB » jaarlijks hernieuwd.

De koper/investeerder wordt ervan verwittigd dat de GOMB zich het recht voorbehoudt om rechtstreeks bij de huurders na te gaan of de maximaal toegestane huurprijs wel geëerbiedigd wordt. HOOFDSTUK III. - Het meerjarenplan

Art. 10.§ 1. De investeringsprojecten die mogelijks gesubsidieerd kunnen worden, omvatten : Alle operaties die nodig zijn voor de renovatie, de bouw en de verhoogde aantrekkelijkheid en bewoonbaarheid van een stedelijk gebied dat door de Regering wordt afgebakend met de bedoeling dit grotendeels voor bewoning door mensen met een middelgroot inkomen, meer bepaald, krachtens artikelen 2 tot en met 9 beschikbaar te maken.

De investering bestaat uit drie opeenvolgende stadia : 1° de voorafgaande studies, met name, de studies nodig voor het opmaken van een project waarbij woningen verschaft worden, meer bepaald stedenbouwkundige studies en erkennings-, haalbaarheids-, rendabiliteits-, marketing-, begeleidings- en omkaderingsstudies;2° de verwervingen, met name de verwervingen en vestiging van zakelijke rechten onder bezwarende titel met betrekking tot bebouwde of onbebouwde terreinen, handelingen om de gebouwen te beschermen, maatregelen die het gebouw in stand houden door het te ondersteunen en te schoren, handelingen tegen parasieten, bescherming tegen de vochtigheid alsook de onroerende voorheffing, de schadeloosstelling voor contractbreuk, de heffingen en verzekeringen en de kapitaaldeelneming in gemengde bedrijven.Deze verwervingen of vestigingen moeten worden voorafgegaan door een raming van de aankoopkosten alsook door een plan van vastgoedrealisatie waarbij de weerslag van de grondprijs wordt bepaald, meer bepaald een grondprijsplafond (verhouding bruto koopprijs van het terrein/m2 met het gebouwde) op grond van de minimale en maximale mogelijkheden van de site, namelijk op grond van het vereiste programma om het project rendabel te maken en van het toegelaten vastgoedprogramma op de site; voor de woningen mag de grondprijs niet hoger liggen dan 5.000 BEF/m2; de Regering mag door een met bijzondere en wezenlijke redenen omklede beslissing van dit plafond afwijken; 3° de verwezenlijkingen met ingang na verloop van de volgende stadia van voorafgaande studies en verwerving of vestiging van zakelijke rechten onder bezwarende titel, namelijk : a) de renovatie, het slopen, het bouwen van gebouwen; b) de aanleg van de aan de gebouwen aangrenzende openbare ruimte en de werken die hier technisch mee verbonden zijn (parkeerterreinen, stoepen, riolering, leidingen, vloerbedekking,...); c) collectieve voorzieningen waarbij de aantrekkelijkheid en de bewoonbaarheid wordt verhoogd voor zover deze voorzieningen niet betoelaagd worden door een andere wets- of verordeningsbepaling;d) de studies, bodemmonsternemingen, verscheidene erkenningen vereist voor de voormelde werken;e) de omkadering, de maatschappelijke begeleiding en de promotiekosten, inclusief de voorlichting en de bewustmaking van de inwoners over de renovatie van hun goederen en over de overheidsteun terzake binnen de perimeter van optreden van de GOMB, voor zover deze kosten niet door de werkingsbegroting van de GOMB worden gedragen. « § 2. Teneinde als een vennootschap te worden beschouwd die binnen de grenzen van artikel 20, § 2, van de ordonnantie is erkend, moet een handelsmaatschappij in het Brussels Hoofdstedelijk zijn gevestigd en haar oogmerk maakt het mogelijk mee te werken aan de opdracht van de GOMB zoals nader bepaald in artikel 5 van de ordonnantie.

De statuten dienen globaal overeen te stemmen met de type-statuten die door de GOMB bezorgd worden.

De handelsmaatschappij dient zich bovendien te verbinden tot : het nakomen en doen nakomen van dezelfde toegangsvoorwaarden als die welke de GOMB er krachtens hoofdstuk II van dit besluit toe gedwongen is na te leven; die gedeelten van het project niet te bevorderen die niet gesubsidieerd zijn ten nadele van de gedeelten die wel gesubsidieerd zijn; het nakomen van de verplichtingen van hiernavermeld artikel 15.

Worden ambtelijk als erkende vennootschappen beschouwd de handelsmaatschappijen die na inwerkingtreding van de ordonnantie en van dit besluit, krachtens artikel 21 van de ordonnantie zijn gesticht.

Kunnen als erkende vennootschappen worden beschouwd de maatschappijen die de GOMB voordien gesticht had en de voormelde voorwaarden vervullen alsook en die in artikel 30 van de ordonnantie gestelde verslag hebben voorgelegd ». § 3. Iedere aanvraag tot wijziging van het « meerjarenplan » wordt door de raad van bestuur van de GOMB aan de minister gericht en gerechtvaardigd.

De wijzigingen gebonden aan de vervaltermijn voor de verwezenlijking van een project moeten door de minister worden goedgekeurd. De overige wijzigingen moeten door de Regering worden goedgekeurd. De uitgaven waarvoor de raad van bestuur tot een subsidiëringsaanvraag zou overgaan kunnen door de GOMB enkel aangewend worden na vormelijke invoeging ervan in het « meerjarenplan ». § 4. De leden van de overlegcommissies opgericht krachtens artikel 11 van de ordonnantie van 29 augustus 1991 houdende organisatie van de planning en de stedebouw waarover de Regering een hierarchische controle of een controle van toezicht uitoefent en de overheid die zich over een aanvraag tot een milieuattest of-vergunning of tot een stedenbouwkundig attest of stedenbouwkundige vergunning uitspreken, kunnen aan de bouwheer van een door het Gewest gesubsidieerd woningbouwproject van de GOMB, die voorwaarden opleggen die de elementen zouden kunnen wijzigen die gebruikt werden om het bedrag van de toegekende toelage te berekenen.

Indien in voorkomend geval trouwens het begrotingsevenwicht van het project in het gedrang wordt gebracht of indien de verwezenlijking van andere projecten opgenomen in het meerjarenplan hierdoor getroffen wordt, dan kan het project door de Regering opgegeven worden en uit het meerjarenplan geschrapt. « In voorkomend geval, zullen alle kosten die de GOMB voor de verwezenlijking van dit project had aangegaan op grond van dit besluit tegen 100 % worden terugbetaald. HOOFDSTUK IV. - Betalingswijze van de toelagen

Art. 11.De studies die het project voorafgaan zijn 100 % betoelaagbaar Het bedrag van de toegekende toelage voor deze studies wordt evenwel afgetrokken van de globale toelage met betrekking tot desbetreffend project.

Door de goedkeuring van het « meerjaren » investeringsplan alsmede de budgettaire vastlegging van het toelagebedrag dat jaarlijks voorzien wordt voor de in dit meerjarenplan opgenomen projecten, wordt de minister in staat gesteld de toelage, zo nodig geleidelijk per schijf, te ordonnanceren en dit op voorstelling van de verklaringen van schuldvorderingen en bewijsstukken voor de te vereffenen uitgaven.

De storting van de toelage ten belope van het naar behoren gerechtvaardigd bedrag heeft niet voor gevolg dat er uit hoofde van de GOMB een onvoorwaardelijk recht op toekenning van de toelage wordt geschapen, aangezien elke storting geacht wordt gestort te zijn als dekkingsfonds.

Art. 12.De verwervingen en vestigingen van zakelijke rechten ten bezwarende titel die in het raam van een project worden uitgevoerd zijn tegen 100 % betoelaagbaar. Het toelagebedrag voor deze verwervingen en oprichtingen van zakelijke rechten ten bezwarende titel wordt trouwens afgetrokken van de globale toelage met betrekking tot desbetreffend project.

Door goedkeuring van het « meerjaren » investeringsplan evenals de budgettaire vastlegging van het toelagebedrag dat jaarlijks voorzien wordt voor de in dit « meerjarenplan » opgenomen projecten wordt de minister in staat gesteld om de toelage, zonodig geleidelijk per schijf, te ordonnanceren, op voorstelling van de verklaringen van schuldvordering en de bewijsstukken van de te vereffenen uitgaven.

De storting van de toelage ten belope van het naar behoren gerechtvaardigde bedrag heeft niet voor gevolg dat er uit hoofde van de GOMB een onvoorwaardelijk recht op de toelage wordt geschapen, aangezien elke storting geacht wordt gestort te zijn als dekkingsfonds.

Art. 13.In de dossiers voor de aanvraag van subsidies voor de verwezenlijkingen wordt het realisatieprogramma opgenomen evenals de volledige uitsplitsing van de voorziene uitgaven alsook een financieel plan waarin de verdeling van de investeringen tussen de openbare en de privé-sector worden vermeld, evenals het hierbij behorende vervalboek.

Het aandeel van de openbare investeringen wordt onderworpen aan geordonnanceerde vooruitzichten.

Door goedkeuring van het « meerjaren » investeringsplan evenals de budgettaire vastlegging van het toelagebedrag dat jaarlijks wordt voorzien voor de in dit meerjarenplan opgenomen projecten wordt de minister in staat gesteld om de toelage, zo nodig geleidelijk per schijf te ordonnanceren, op voorstelling van de verklaringen van schuldvordering en van de bewijsstukken voor de te vereffenen uitgaven.

De storting van de toelage ten belope van het naar behoren gerechtvaardigd bedrag heeft niet voor gevolg dat er uit hoofde van de GOMB een onvoorwaardelijk recht op toekenning van de toelage wordt geschapen, aangezien elke storting geacht wordt gestort te zijn als dekkingsfonds.

Art. 14.Voor elk project apart houdt de GOMB een boekhouding bij.

Een toelage met betrekking tot een stadium van een project (voorafgaande studies, verwerving en vestiging van zakelijke rechten onder bezwarende titel of verwezenlijkingen) of een toelageschijf mag enkel worden uitbetaald indien de bewijsstukken voor de aanwending van de toelage of de toelageschijf die reeds werd vereffend en op hetzelfde project slaat, door de minister of door de hiertoe gemachtigde ambtenaar werden goedgekeurd.

Per project mogen alle toelagen met betrekking tot de verschillende stadia niet hoger liggen dan 30 % van de geraamde kosten op de hele verschaffing van geconventioneerde woningen. De Regering is ertoe gemachtigd, mits een met redenen omklede beslissing en naargelang het vestigingsgebied van de woningen, om van dit percentage af te wijken, zonder hiervoor het toelagebedrag met 50 % te overschrijden.

Art. 15.« De handelsmaatschappijen die door de GOMB werden geïnitieerd houden voor elk project apart een boekhouding bij waarin een onderscheid wordt gemaakt tussen enerzijds, de verschaffing van woningen krachtens artikel 20, § 2 van de ordonnantie en anderzijds, de eventuele verschaffing van andere gebouwen.

Ze worden ertoe gehouden om op zijn minst om de zes maanden een activiteitenverslag aan de GOMB te bezorgen over de gesubsidieerde projecten (met inbegrip van het niet-gesubsidieerde gedeelte), door het overleggen van een afschrift van de binnen- en buitenkomende boekhoudkundige stukken.

Art. 16.§ 1. Wanneer een project voltooid is legt de GOMB een eindverslag voor van alle gevoerde operaties met zo nodig een voorstel van de terugbetaling van een gedeelte of het geheel van de toegekende toelage : deze wordt opnieuw aangewend voor gelijksoortige operaties die door de Regering zijn goedgekeurd.

De Regering beslist over het voorstel van terugbetaling op voorstel van de minister en op grond van het eindverslag van de GOMB. § 2. Indien het werk op de bouwplaats niet werd aangevat binnen een termijn van vijf jaar te rekenen vanaf de toekenning der toelagen zoals bedoeld in artikel 12, dan vervallen de verworven goederen en de zakelijke rechten gevestigd onder bezwarende titel om niet aan het Gewest, behoudens in geval van overmacht.

Art. 17.De opbrengst van de verkochte goederen die in het raam van dit besluit een subsidiëring hebben genoten, alsook de opbrengst geboekt door de GOMB middels de oprichting van gemengde bedrijven » maken het voorwerp uit van een specifieke inschrijving in de boekhouding van de GOMB. De heraanwending van de bedragen in gelijksoortige operaties wordt door de Regering goedgekeurd.

Art. 18.Naast de wets- en verordeningsbepalingen met betrekking tot de controle, de toekenning en de aanwending van toelagen, maakt de GOMB jaarlijks een verslag op over de verwezenlijking en de vorderingsstaat van elk project.

Dit verslag wordt aan de Minister overgemaakt die dit aan de Brusselse Hoofdstedelijke Regering doorgeeft.

Het Rekenhof oefent zijn toezicht geval per geval uit.

Indien de GOMB verzuimt de verplichtingen na te komen die haar werden opgelegd, vordert het Gewest van rechtswege de toegekende toelagen terug en dit voor elk project.

Art. 19.Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 december 1997 betreffende de toekenning van toelagen voor stadsvernieuwing van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het arrondissement Brussel-Hoofdstad, wordt opgeheven.

Brussel, 10 juni 1999.

Minister-Voorzitter, Ch. PICQUE Minister van Renovatie, D. GOSUIN

^