gepubliceerd op 17 september 2018
Uittreksel uit arrest nr. 75/2018 van 21 juni 2018 Rolnummers 6463 en 6480 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 17 tot 27 van de wet van 26 december 2015 houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht e Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de rechters (...)
GRONDWETTELIJK HOF
Uittreksel uit arrest nr. 75/2018 van 21 juni 2018 Rolnummers 6463 en 6480 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 17 tot 27 van de
wet van 26 december 2015Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
26/12/2015
pub.
30/12/2015
numac
2015206007
bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
Wet houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht
sluiten houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht en de artikelen 10 tot 17 van de
wet van 16 mei 2016Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
16/05/2016
pub.
23/05/2016
numac
2016202603
bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken
sluiten houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken en het beroep tot vernietiging van de artikelen 17 tot 26 van de voormelde
wet van 26 december 2015Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
26/12/2015
pub.
30/12/2015
numac
2015206007
bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
Wet houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht
sluiten, ingesteld respectievelijk door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Bergen en door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van La Louvière.
Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de rechters L. Lavrysen, T. Merckx-Van Goey, P. Nihoul, F. Daoût en T. Giet, bijgestaan door de griffier F. Meersschaut, onder voorzitterschap van voorzitter J. Spreutels, wijst na beraad het volgende arrest : I. Onderwerp van de beroepen en rechtspleging a. Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 28 juni 2016 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 30 juni 2016, heeft het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Bergen, bijgestaan en vertegenwoordigd door Mr.S. Docquier, advocaat bij de balie te Bergen, beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 17 tot 27 van de wet van 26 december 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/12/2015 pub. 30/12/2015 numac 2015206007 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht sluiten houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht en de artikelen 10 tot 17 van de wet van 16 mei 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2016 pub. 23/05/2016 numac 2016202603 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken (respectievelijk bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 30 december 2015, tweede editie, en van 23 mei 2016). b. Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 30 juni 2016 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 11 juli 2016, heeft het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van La Louvière, bijgestaan en vertegenwoordigd door Mr.M. Uyttendaele, advocaat bij de balie te Brussel, beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 17 tot 26 van de voormelde wet van 26 december 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/12/2015 pub. 30/12/2015 numac 2015206007 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht sluiten.
Die zaken, ingeschreven onder de nummers 6463 en 6480 van de rol van het Hof, werden samengevoegd. (...) II. In rechte (...) Ten aanzien van de bestreden bepalingen B.1. Het beroep tot vernietiging in de zaak nr. 6463 is gericht tegen de artikelen 17 tot 27 van de wet van 26 december 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/12/2015 pub. 30/12/2015 numac 2015206007 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht sluiten « houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht » (hierna : wet van 26 december 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/12/2015 pub. 30/12/2015 numac 2015206007 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht sluiten) en tegen de artikelen 10 tot 17 van de wet van 16 mei 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2016 pub. 23/05/2016 numac 2016202603 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten « houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken » (hierna : de wet van 16 mei 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2016 pub. 23/05/2016 numac 2016202603 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten).
Het beroep tot vernietiging in de zaak nr. 6480 is gericht tegen de artikelen 17 tot 26 van de wet van 26 december 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/12/2015 pub. 30/12/2015 numac 2015206007 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht sluiten.
B.2. De wet van 26 december 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/12/2015 pub. 30/12/2015 numac 2015206007 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht sluiten en de wet van 16 mei 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2016 pub. 23/05/2016 numac 2016202603 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten strekken ertoe de « taksshift » ten uitvoer te leggen, namelijk een verschuiving van de fiscaliteit op arbeid naar andere vormen van inkomsten, ter versterking van jobcreatie, het concurrentievermogen van de Belgische ondernemingen, de buitenlandse investeringen in België en de koopkracht van de werknemers.
De bestreden bepalingen moeten stapsgewijs ten uitvoer worden gelegd, vanaf 1 april 2016.
Ten aanzien van de ontvankelijkheid van de beroepen B.3.1. De Ministerraad betwist de ontvankelijkheid van de beroepen bij ontstentenis van belang en omdat zij niet tijdig zouden zijn ingediend. Hij voert aan dat het door de verzoekende partijen aangeklaagde verschil in behandeling verkeerdelijk ervan uitgaat dat de OCMW's behoren tot de werkgevers die werknemers tewerkstellen die behoren tot categorie 2 van de tewerkstellingen van werknemers gedefinieerd in artikel 330 van de programmawet (I) van 24 december 2002. Hij voegt eraan toe dat de beroepen impliciet zijn gericht tegen artikel 329 van de programmawet (I) van 24 december 2002, dat niet is gewijzigd bij de bestreden bepalingen. B.3.2. Wanneer een exceptie van niet-ontvankelijkheid tevens betrekking heeft op de draagwijdte die aan de bestreden bepalingen dient te worden gegeven, valt het onderzoek van de ontvankelijkheid samen met dat van de grond van de zaak.
B.4. Het Hof beperkt zijn onderzoek tot de bestreden bepalingen waartegen daadwerkelijk grieven zijn gericht.
Geen enkele grief heeft betrekking op het bestreden artikel 27 van de wet van 26 december 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/12/2015 pub. 30/12/2015 numac 2015206007 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht sluiten, dat voorziet in een specifieke maatregel voor de bouwsector.
Het beroep in de zaak nr. 6463 is niet ontvankelijk in zoverre die bepaling daarin wordt beoogd.
Ten aanzien van de ontvankelijkheid van de tussenkomst B.5.1. De Ministerraad betwist de ontvankelijkheid van het verzoekschrift tot tussenkomst om reden dat de tussenkomende partij niet aantoont dat de beslissing om tussen te komen, door het bevoegde orgaan is genomen.
B.5.2. Krachtens artikel 7, derde lid, van de bijzondere wet van 6 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/1989 pub. 18/02/2008 numac 2008000108 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet op het Arbitragehof sluiten op het Grondwettelijk Hof dienen rechtspersonen die tussenkomen in een geding op het eerste verzoek het bewijs voor te leggen van de beslissing om tussen te komen. Die beslissing dient op straffe van niet-ontvankelijkheid te zijn genomen binnen de termijn waarbinnen de in artikel 87, § 2, van de bijzondere wet van 6 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/1989 pub. 18/02/2008 numac 2008000108 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet op het Arbitragehof sluiten bedoelde memorie kan worden ingediend, al kan het bewijs ervan tot aan het sluiten van de debatten worden gegeven.
B.5.3. Uit de stukken die op schriftelijke uitnodiging van de griffie zijn ingediend, blijkt dat aan de vereisten van artikel 7, derde lid, van de bijzondere wet van 6 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/1989 pub. 18/02/2008 numac 2008000108 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet op het Arbitragehof sluiten is voldaan.
De exceptie wordt verworpen.
B.6. De grieven aangevoerd door de vzw « Union des Villes et Communes de Wallonie » kunnen slechts in aanmerking worden genomen in zoverre zij aansluiten bij de in het verzoekschrift geformuleerde middelen.
Artikel 87, § 2, van de bijzondere wet van 6 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/1989 pub. 18/02/2008 numac 2008000108 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet op het Arbitragehof sluiten op het Grondwettelijk Hof staat immers niet toe, in tegenstelling tot artikel 85, dat in een memorie van tussenkomst nieuwe middelen worden geformuleerd.
Ten gronde B.7. Artikel 329 van de programmawet (I) van 24 december 2002 bepaalt : « De werkgevers die werknemers tewerkstellen die onderworpen zijn aan het geheel der regelingen als bedoeld in artikel 21, § 1, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten, kunnen per kwartaal voor elk van deze werknemers een structurele vermindering genieten die overeenstemt met de principes zoals uiteengezet in hetgeen volgt ».
B.8.1. Ingevolge de wijzigingen aangebracht bij de bestreden artikelen 21 en 24 van de wet van 26 december 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/12/2015 pub. 30/12/2015 numac 2015206007 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht sluiten en bij de bestreden artikelen 12 en 15 van de wet van 16 mei 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2016 pub. 23/05/2016 numac 2016202603 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten, bepaalt artikel 330 van de programmawet (I) van 24 december 2002 : « De structurele vermindering heeft betrekking op drie categorieën van tewerkstellingen van werknemers : Categorie 1 : de tewerkstellingen in de hoedanigheid van werknemer onderworpen aan het geheel der regelingen als bedoeld in artikel 21, § 1, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten en die niet in een andere categorie wordt bedoeld en de tewerkstellingen als werknemer in dienst genomen met een arbeidsovereenkomst bij de Koninklijke Muntschouwburg of bij het Paleis voor Schone Kunsten; instellingen van openbaar nut aangehaald in Categorie B van artikel 1 van de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut. Voor deze categorie wordt de bijdrage bedoeld in artikel 38, § 3, eerste lid, 1°, beperkt tot 22,65 % vanaf 1 april 2016 en de bijdrage bedoeld in artikel 38, § 3, eerste lid, 2°, beperkt tot 22,65 % vanaf 1 april 2016. Voor deze categorie wordt de bijdrage bedoeld in artikel 38, § 3, eerste lid, 1°, beperkt tot 19,88 % vanaf 1 januari 2018 en de bijdrage bedoeld in artikel 38, § 3, eerste lid, 2°, beperkt tot 19,88 % vanaf 1 januari 2018. Categorie 2 : de tewerkstellingen in de hoedanigheid van werknemer bij een werkgever van de non-profit sector, als bedoeld in artikel 1, van het koninklijk besluit van 18 juli 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/07/2002 pub. 22/08/2002 numac 2002022549 bron ministerie van tewerkstelling en arbeid en ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de non-profit sector sluiten houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de non-profit sector, met uitzondering van werknemers die worden tewerkgesteld door werkgevers (van de beschutte werkplaatsen) behorende tot het paritair comité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp en door de werkgevers van de beschutte werkplaatsen behorende tot het paritair comité voor de beschutte werkplaatsen en de sociale werkplaatsen.
Categorie 3 : de tewerkstellingen in de hoedanigheid van werknemer bij een werkgever van de beschutte werkplaatsen behorende tot het paritair comité voor de beschutte werkplaatsen en de sociale werkplaatsen.
Binnen deze categorie kan de Koning verschillende berekeningsregels voorzien voor de berekening van de vermindering naargelang voor de werknemer de loonmatigingsbijdrage al dan niet verschuldigd is. Voor deze categorie is de bijdrage voorzien in artikel 38, § 3, eerste lid, 1°, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten, beperkt tot 22,65 % met ingang van 1 april 2016. Voor deze categorie is de bijdrage bedoeld in artikel 38, § 3, eerste lid, 1°, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten, beperkt tot 19,88 % met ingang van 1 januari 2018.
De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, het toepassingsgebied van de categorie 3 uitbreiden met andere werkgevers die door de overheid erkend en gesubsidieerd zijn en die een sociale doelstelling hebben ».
B.8.2. Ingevolge de wijzigingen aangebracht bij het bestreden artikel 22 van de wet van 26 december 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/12/2015 pub. 30/12/2015 numac 2015206007 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht sluiten en bij de bestreden artikelen 13 en 16 van de wet van 16 mei 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2016 pub. 23/05/2016 numac 2016202603 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten bepaalt artikel 331 van de programmawet (I) van 24 december 2002 : « Voor de werknemers voor wie het geheel van de tewerkstellingen bij één en dezelfde werkgever gedurende het kwartaal overeenstemt met volledige kwartaalprestaties, is de structurele vermindering gelijk aan een forfaitair bedrag F per kwartaal. Bij een refertekwartaalloon lager dan een bepaalde loongrens S0 wordt aan F een complement toegevoegd dat lineair met het verschil tussen de loongrens en het refertekwartaalloon stijgt volgens een hellingscoëfficiënt a. Voor categorie 2 wordt bij een kwartaalloon hoger dan een bepaalde loongrens S1 aan F een complement toegevoegd dat lineair met het verschil tussen het kwartaalloon en de loongrens stijgt volgens een hellingscoëfficiënt d.
F bedraagt 452,50 EUR voor een werknemer van categorie 1, met ingang van 1 april 2013. F bedraagt 462,60 EUR voor een werknemer van categorie 1, met ingang van 1 januari 2014. Van 1 april 2016 tot en met 31 december 2017 bedraagt F 438,00 EUR voor een werknemer van categorie 1. Met ingang van 1 januari 2018 bedraagt F 0,00 EUR voor een werknemer van categorie 1.
F bedraagt 0,00 EUR voor een werknemer van categorie 2.
F bedraagt 471,00 EUR voor een werknemer van categorie 3. In de periode van 1 april 2016 tot 31 december 2017 bedraagt F 438,00 EUR voor een werknemer waarvoor de loonmatigingsbijdrage verschuldigd is, behorend tot categorie 3 en 420,00 EUR voor een werknemer waarvoor de loonmatigingsbijdrage niet verschuldigd is, behorend tot categorie 3.
Met ingang van 1 januari 2018 is F gelijk aan 0,00 EUR voor een werknemer waarvoor de loonmatigingsbijdrage verschuldigd is, die behoort tot categorie 3. Van 1 januari 2018 tot 31 december 2018 bedraagt F 260,00 EUR voor een werknemer waarvoor de loonmatigingsbijdrage niet verschuldigd is, behorende tot categorie 3.
Met ingang van 1 januari 2019 bedraagt F 375,00 EUR voor een werknemer waarvoor de loonmatigingsbijdrage niet verschuldigd is, behorende tot categorie 3.
De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, wat moet worden verstaan onder tewerkstelling, onder volledige kwartaalprestaties, onder refertekwartaalloon, onder coëfficiënt a, waarbij deze coëfficiënt kan verschillen volgens de tewerkstellingscategorie, en onder loongrens S0. De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, het forfaitaire bedrag F verhogen De Koning bepaalt eveneens, bij een besluit vastgelegd na overleg in de Ministerraad, wat moet worden verstaan onder kwartaalloon, onder loongrens S1 en onder coëfficient d.
De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de loongrenzen S0 en S1afzonderlijk aanpassen voor categorie 1, 2 en 3 rekening houdend met de evolutie van het indexcijfer van de consumptieprijzen gedurende het voorafgaande jaar.
De Koning kan, bij besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad en na advies van de Nationale Arbeidsraad, de wijze bepalen waarop de loongrens S0 en de loongrens S1 automatisch worden aangepast aan de evolutie van het indexcijfer van de consumptieprijzen.
Voor de toepassing van dit artikel wordt verstaan onder verhoging van de loongrenzen : de verhoging van de loongrenzen bedoeld in artikel 2 van de wet van 20 december 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/12/1999 pub. 26/01/2000 numac 2000022052 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot toekenning van een vermindering van de persoonlijke bijdragen van sociale zekerheid aan werknemers met lage lonen type wet prom. 20/12/1999 pub. 08/06/2012 numac 2012000354 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot toekenning van een werkbonus onder de vorm van een vermindering van de persoonlijke bijdragen van sociale zekerheid aan werknemers met lage lonen en aan sommige werknemers die het slachtoffer waren van een herstructurering. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/12/1999 pub. 14/04/2015 numac 2015000180 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot toekenning van een werkbonus onder de vorm van een vermindering van de persoonlijke bijdragen van sociale zekerheid aan werknemers met lage lonen en aan sommige werknemers die het slachtoffer waren van een herstructurering. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 20/12/1999 pub. 18/04/2013 numac 2013000211 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot toekenning van een werkbonus onder de vorm van een vermindering van de persoonlijke bijdragen van sociale zekerheid aan werknemers met lage lonen en aan sommige werknemers die het slachtoffer waren van een herstructurering. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten tot toekenning van een werkbonus onder de vorm van een vermindering van de persoonlijke bijdragen van sociale zekerheid aan werknemers met lage lonen en aan sommige werknemers die het slachtoffer waren van een herstructurering, ten gevolge van de koppeling aan de index zoals bedoeld in artikel 2, § 2, derde lid, van voornoemde wet, met ingang van het kwartaal dat volgt op het kwartaal waarin deze loongrenzen verhoogd worden of, indien deze verhoging samenvalt met het begin van een kwartaal, met ingang van dat kwartaal ».
B.9.1. Artikel 21, § 1, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten « houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers » (hierna : de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten), waarnaar artikel 329 van de programmawet (I) van 24 december 2002 verwijst, bepaalt : « § 1. De sociale zekerheid der werknemers omvat de hierna volgende takken : 1° de uitkeringen verschuldigd in uitvoering van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen;2° de werkloosheidsuitkeringen;3° de rust- en overlevingspensioenen;4° de uitkeringen uit hoofde van arbeidsongevallen en beroepsziekten;5° de geneeskundige verstrekkingen verschuldigd in uitvoering van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen;6° de gezinsbijslag;7° de jaarlijkse vakantie-uitkeringen ». B.9.2. Artikel 38, § 3, eerste lid, 1°en 2°, van dezelfde wet, waarnaar artikel 330 van de programmawet (I) van 24 december 2002 verwijst, bepaalt : « De bijdragevoeten van de werkgeversbijdragen worden vastgesteld als volgt : 1° Een basiswerkgeversbijdrage van 24,92 % is verschuldigd voor alle werknemers met uitzondering van de werknemers bedoeld in de bepalingen onder 2° en 3° hieronder. Voor de categorieën van werknemers voor wie de toepassing van de wet beperkt is op basis van artikel 2, § 1, 2° van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, wordt de verschuldigde werkgeversbijdrage berekend door voor elke niet toepasselijke regeling de overeenkomstige bijdragevoet opgesomd in de bepaling onder 4° hieronder af te trekken. 2° Voor de werknemers die tewerkgesteld zijn door een private persoon die een instelling voor onderwijs, een dienst voor school- en beroepsoriëntering of een psycho-medisch-sociaal centrum inricht en die niet met eigen middelen worden betaald, of die deel uitmaken van het academisch personeel van een universiteit, of die tewerkgesteld zijn door het Rijk, de Gemeenschappen, de Gewesten, alsmede de instellingen van openbaar nut en de autonome overheidsbedrijven die er van afhangen, met uitzondering van de autonome overheidsbedrijven bedoeld in artikel 1, § 4, van de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, is een basiswerkgeversbijdrage van 24,82 % verschuldigd. Indien zij evenwel vallen onder de toepassing van de artikelen 7, 8, 9 of 11 tot 14 van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, en zij vastbenoemd zijn of in statutair verband werken, is een basiswerkgeversbijdrage verschuldigd van 17,82 % .
Hetzelfde percentage is van toepassing voor de personen die voldoen aan de voorwaarden van artikel 4 van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders.
Voor de categorieën van werknemers voor wie de toepassing van de wet beperkt is op basis van artikel 2, § 1, 2°, van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, wordt de verschuldigde werkgeversbijdrage berekend door voor elke niet toepasselijke regeling de overeenkomstige bijdragevoet opgesomd in de bepaling onder 4° hieronder af te trekken; ».
B.10. De bestreden bepalingen voeren, enerzijds, een geleidelijke vermindering in van het basistarief van de werkgeversbijdragen voor de sociale zekerheid en, anderzijds, een geleidelijke hervorming van het mechanisme van structurele vermindering van de werkgeversbijdragen.
B.11. Op 31 maart 2016, vóór de inwerkingtreding van de bestreden bepalingen van de wet van 26 december 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/12/2015 pub. 30/12/2015 numac 2015206007 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht sluiten, bedroeg het faciaal tarief van de werkgeversbijdragen voor de sociale zekerheid 32,40 pct. van het brutoloon van de werknemer, met een basistarief vastgesteld op 24,92 pct. (artikel 38, § 3, eerste lid, 1°, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten). Het faciaal tarief van de werkgeversbijdragen van 32,40 pct. werd, na toepassing van de structurele vermindering, verlaagd tot een werkelijk tarief tussen 19 en 29 pct. (Parl. St., Kamer, 2015-2016, DOC 54-1520/001, pp. 6-8).
Krachtens artikel 330 van de programmawet (I) van 24 december 2002, zoals gewijzigd bij de bestreden artikelen 21 en 24 van de wet van 26 december 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/12/2015 pub. 30/12/2015 numac 2015206007 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht sluiten en bij de bestreden artikelen 12 en 15 van de wet van 16 mei 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2016 pub. 23/05/2016 numac 2016202603 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten, is het basistarief van de werkgeversbijdragen geleidelijk verlaagd tot 22,65 pct. van het brutoloon van de werknemer (tussen 1 april 2016 en 31 december 2017), vervolgens tot 19,88 pct. (vanaf 1 januari 2018) teneinde, vanaf 1 januari 2018, een faciaal tarief van de werkgeversbijdragen voor de sociale zekerheid van 25 pct. te bereiken (Parl. St., Kamer, 2015-2016, DOC 54-1250/001, p. 7).
De vermindering van het basistarief van de werkgeversbijdragen is van toepassing op de werkgevers die werknemers tewerkstellen die behoren tot categorie 1 of categorie 3 van de tewerkstellingen van werknemers zoals gedefinieerd in artikel 330 van de programmawet (I) van 24 december 2002. Voor de werkgevers die werknemers tewerkstellen die behoren tot categorie 2 van tewerkstellingen van werknemers is in geen enkele vermindering van het basistarief van de werkgeversbijdragen voor de sociale zekerheid voorzien (Parl. St., Kamer, 2015-2016, DOC 54-1520/001, pp. 7-8).
B.12.1. De vermindering van het basistarief van de werkgeversbijdragen bedoeld in B.11 wordt gedeeltelijk gefinancierd door een hervorming van het mechanisme van de structurele vermindering van de werkgeversbijdragen voor de sociale zekerheid (Parl. St., Kamer, 2015-2016, DOC 54-1520/001, p. 7).
B.12.2. De structurele vermindering van de werkgeversbijdragen is een driemaandelijkse forfaitaire vermindering van de werkgeversbijdragen voor de sociale zekerheid die ten goede komt aan de werkgevers die werknemers tewerkstellen die zijn onderworpen aan alle socialezekerheidsstelsels voor werknemers (artikelen 329 en 331 van de programmawet (I) van 24 december 2002).
Het driemaandelijkse forfaitaire basisbedrag van de structurele vermindering, eventueel aangevuld met een bestanddeel « lage lonen » of « hoge lonen », varieert naar gelang van de categorie van tewerkstelling van werknemers, zoals gedefinieerd in artikel 330 van de programmawet (I) van 24 december 2002, waartoe elk van de genoemde werknemers behoort (Parl. St., Kamer, 2002-2003, DOC 50-2124/001, p. 167).
Die maatregel is aangenomen om de werkgelegenheid te bevorderen en is oorspronkelijk ingevoerd in artikel 35 van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten bij artikel 22 van de wet van 26 maart 1999 « betreffende het Belgisch actieplan voor de werkgelegenheid 1998 en houdende diverse bepalingen » (hierna : de wet van 26 maart 1999) teneinde de vroegere mechanismen inzake vermindering van werkgeversbijdragen, de zogenoemde « Maribel » en « lage lonen », te integreren (Parl. St., Kamer, 1998-1999, nr. 1912/1, p. 3). Sinds 1 januari 2004 is de regeling van de structurele vermindering gedefinieerd in de artikelen 329 en volgende van de programmawet (I) van 24 december 2002, die de regelingen inzake vermindering van de socialezekerheidsbijdragen heeft geharmoniseerd en vereenvoudigd.
B.12.3. Krachtens artikel 331, tweede lid, van de programmawet (I) van 24 december 2002, zoals gewijzigd bij het bestreden artikel 22 van de wet van 26 december 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/12/2015 pub. 30/12/2015 numac 2015206007 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en koopkracht sluiten en bij het bestreden artikel 16 van de wet van 16 mei 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2016 pub. 23/05/2016 numac 2016202603 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten is, voor de werknemers die behoren tot categorie 1 van tewerkstellingen van werknemers zoals gedefinieerd in artikel 330 van de programmawet (I) van 24 december 2002, het forfaitaire basisbedrag van de structurele vermindering verlaagd van 462,40 euro tot 438 euro (tussen 1 april 2016 en 31 december 2017). Dat bedrag is vervolgens verlaagd tot 0 euro vanaf 1 januari 2018.
Krachtens artikel 331, vierde lid, van dezelfde wet, zoals gewijzigd bij de bestreden artikelen 13 en 16 van de wet van 16 mei 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2016 pub. 23/05/2016 numac 2016202603 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten, is, voor de werknemers die behoren tot categorie 3, het basisforfait van de structurele vermindering verschillend naargelang de werkgever al dan niet een loonmatigingsbijdrage verschuldigd is. Voor de werknemers die behoren tot categorie 3 voor wie de werkgever de loonmatigingsbijdrage verschuldigd is, is het toepasselijke basisforfait hetzelfde als het forfait waarin is voorzien voor de werknemers die behoren tot categorie 1 (438 euro tussen 1 april 2016 en 31 december 2017 en 0 euro vanaf 1 januari 2018). Voor de werknemers die behoren tot categorie 3 voor wie de werkgever geen loonmatigingsbijdrage verschuldigd is, bedraagt het toepasselijke basisforfait 420 euro (tussen 1 april 2016 en 31 december 2017), 260 euro (tussen 1 januari 2018 en 31 december 2018) en 375 euro vanaf 1 januari 2019.
B.13. Met de bestreden bepalingen heeft de wetgever ervoor gekozen het voordeel van de vermindering van het basistarief van de werkgeversbijdragen voor sociale zekerheid te beperken tot sommige werkgevers die reeds de structurele vermindering genieten.
Door het effect van de wijzigingen aangebracht bij de bestreden bepalingen in artikel 330 van de programmawet (I) van 24 december 2002 komt de begrenzing van het basistarief van de werkgeversbijdragen voor sociale zekerheid tot 22,65 pct. en vervolgens 19,88 pct. ten goede aan de werkgevers die werknemers tewerkstellen die zijn onderworpen aan alle socialezekerheidsstelsels bedoeld in artikel 21, § 1, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten en die behoren tot categorie 1 of categorie 3 van tewerkstellingen van werknemers.
B.14. De verzoekende partijen klagen in hun enig middel aan dat de bestreden bepalingen een onverantwoord verschil in behandeling invoeren tussen de werkgevers die werknemers tewerkstellen die behoren tot categorie 1 van tewerkstellingen van werknemers zoals gedefinieerd in artikel 330 van de programmawet (I) van 24 december 2002 en de werkgevers die werknemers tewerkstellen die behoren tot categorie 2 van tewerkstellingen van werknemers bedoeld in dezelfde bepaling, waaronder de OCMW's, in zoverre de eerstgenoemden de vermindering van het basistarief van de werkgeversbijdragen zoals ingevoerd bij de bestreden bepalingen genieten, in tegenstelling tot de laatstgenoemden.
De verzoekende partij in de zaak nr. 6480 verwijt de bestreden bepalingen bovendien een onverantwoord verschil in behandeling in te voeren, onder de werkgevers die werknemers tewerkstellen die behoren tot categorie 2, tussen de werkgevers van de particuliere non-profitsector en de werkgevers van de openbare non-profitsector, in zoverre alleen de werkgevers van de particuliere non-profitsector de zogenoemde structurele vermindering voor « lage lonen » genieten.
B.15.1. De contractuele personeelsleden van de OCMW's zijn niet onderworpen aan alle socialezekerheidsstelsels bedoeld in artikel 21, § 1, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten. Zij zijn met name niet onderworpen aan het stelsel van de arbeidsongevallen en aan het stelsel van de beroepsziekten die van toepassing zijn op de werknemers (zie met name : artikel 2, § 1, 2°, van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten « tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders » en artikel 10, § 2, van het koninklijk besluit van 28 november 1969 genomen ter uitvoering van de voormelde wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten).
In die zin behoren de OCMW's niet tot de werkgevers die werknemers tewerkstellen die behoren tot categorie 2 van tewerkstellingen van werknemers zoals gedefinieerd in artikel 330 van de programmawet (I) van 24 december 2002.
De door de verzoekende partijen aangeklaagde verschillen in behandeling berusten derhalve op een verkeerde hypothese volgens welke de OCMW's werkgevers zijn die werknemers tewerkstellen die zijn onderworpen aan alle socialezekerheidsstelsels bedoeld in artikel 21, § 1, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten en die behoren tot categorie 2 van tewerkstellingen van werknemers zoals gedefinieerd in artikel 330 van de programmawet (I) van 24 december 2002.
B.15.2. Het enige middel is niet gegrond.
B.16.1. Voor het overige zou het enige middel evenmin gegrond zijn indien het zo zou moeten worden begrepen dat daarin een verschil in behandeling wordt aangeklaagd tussen de werkgevers die werknemers tewerkstellen die zijn onderworpen aan alle takken van de sociale zekerheid voor werknemers bedoeld in artikel 21, § 1, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten en de werkgevers die werknemers tewerkstellen die niet zijn onderworpen aan al die takken, waaronder de OCMW's, in zoverre de eerstgenoemden de vermindering van het basistarief van de werkgeversbijdragen voor sociale zekerheid genieten zoals die door de bestreden bepalingen is ingevoerd, in tegenstelling tot de laatstgenoemden.
B.16.2. Een dergelijk verschil in behandeling berust immers op het criterium van de tewerkstelling van werknemers die al dan niet zijn onderworpen aan alle socialezekerheidsstelsel van de werknemers.
Dat criterium is objectief.
B.16.3. Dat criterium van onderscheid is eveneens relevant ten aanzien van de nagestreefde doelstellingen.
Zoals is vermeld in B.2 beoogt de wetgever, met het aannemen van de bestreden bepalingen, onder meer het concurrentievermogen van de Belgische ondernemingen en de buitenlandse investeringen in België te versterken. Daar de wetgever ervan vermocht uit te gaan dat de vermindering van het faciaal tarief van de werkgeversbijdragen een positieve impact heeft op het concurrentievermogen van de ondernemingen en op de leefbaarheid van het Belgische systeem van sociale bijdragen voor de buitenlandse investeerders, is het relevant om te kiezen voor een vermindering van het basistarief van de werkgeversbijdragen voor sociale zekerheid dat in eerste instantie de werkgevers van de privésector beoogt en ervan uit te gaan dat een identieke maatregel niet vereist is voor de werkgevers van de overheidssector.
B.16.4. De werkgevers van de non-profitsector, waaronder de OCMW's, genieten bovendien een specifiek systeem van verminderde werkgeversbijdragen, de zogenoemde « sociale Maribel », krachtens artikel 35, § 5, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten en van het koninklijk besluit van 18 juli 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/07/2002 pub. 22/08/2002 numac 2002022549 bron ministerie van tewerkstelling en arbeid en ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de non-profit sector sluiten « houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de non-profit sector ».
B.17. In zoverre de verzoekende partij in de zaak nr. 6480 in haar memorie van antwoord aanvoert dat de bestreden bepalingen onverantwoorde verschillen in behandeling met zich meebrengen tussen de OCMW's en de Koninklijke Muntschouwburg en het Paleis voor Schone Kunsten, die zijn opgenomen onder de werkgevers die werknemers tewerkstellen die behoren tot categorie 1, en tussen de OCMW's en de werkgevers van de privésector die de « sociale Maribel » en de bestreden maatregelen genieten, voert zij nieuwe middelen aan die bijgevolg niet ontvankelijk zijn.
Om die redenen, het Hof verwerpt de beroepen.
Aldus gewezen in het Frans, het Nederlands en het Duits, overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/1989 pub. 18/02/2008 numac 2008000108 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet op het Arbitragehof sluiten op het Grondwettelijk Hof, op 21 juni 2018.
De griffier, F. Meersschaut De voorzitter, J. Spreutels