gepubliceerd op 24 december 2024
Besluit van de Voorzitter van het Directiecomité tot oprichting van de diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen en tot vaststelling van de bevoegdheden en de zetel van haar operationele diensten
28 NOVEMBER 2024. - Besluit van de Voorzitter van het Directiecomité tot oprichting van de diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen en tot vaststelling van de bevoegdheden en de zetel van haar operationele diensten
De Voorzitter van het Directiecomité, Gelet op het
koninklijk besluit van 15 maart 2010Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
15/03/2010
pub.
31/03/2010
numac
2010003195
bron
gewestelijke ontwikkelingsmaatschappij voor het brusselse hoofdstedelijk gewest
Koninklijk besluit betreffende de oprichting van diensten in de schoot van de Federale Overheidsdienst Financiën, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid
sluiten betreffende de oprichting van diensten binnen de Federale Overheidsdienst Financiën, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;
Gelet op het koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 23/09/2016 numac 2016003323 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel. - Officieuze coördinatie in het Duits type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel sluiten tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel, de artikelen 4 en 6 gewijzigd bij het koninklijk besluit van 6 september 2018;
Gelet op het ministerieel besluit van 23 april 2010Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 23/04/2010 pub. 04/05/2010 numac 2010003273 bron federale overheidsdienst financien Ministerieel besluit waarbij delegatie wordt verleend aan de voorzitter van het directiecomité met betrekking tot de oprichting van diensten, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid sluiten waarbij delegatie wordt verleend aan de voorzitter van het directiecomité met betrekking tot de oprichting van diensten, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;
Gelet op het besluit van de Administrateur-generaal van de Douane en Accijnzen van 19 maart 2015 betreffende de operationalisering van de nieuwe diensten van de Administratie Onderzoek en Opsporing.
Gelet op het besluit van de Voorzitter van het Directiecomité van 26 september 2018 tot oprichting van de diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen en tot intrekking van het besluit van de Voorzitter van het directiecomité van 16 oktober 2014 tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen en het besluit van de Voorzitter van het directiecomité van 27 januari 2015 tot vaststelling van de ambtsgebieden van de hulpkantoren van de Administratie Enig Kantoor - Geïntegreerde Verwerking van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen, en tot wijziging van het besluit van de Voorzitter van het directiecomité tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 18 december 2024;
Gelet op het advies van de Douaneraad van de Belgisch-Luxemburgse Economische Unie, gegeven op 18 december 2024, Besluit :
HOOFDSTUK 1 - Structuur, opdrachten, materiele bevoegdheden en ambtsgebieden Afdeling 1. - Structuur
Artikel 1.De Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen, hierna genoemd AAD&A, bestaat uit: 1° op het niveau van de Administrateur-generaal: de Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning, de Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie en de Dienst van de Administrateur-generaal;2° de Administratie Operaties en de Administratie Opsporing. Afdeling 2. - De diensten op het niveau van de Administrateur-generaal
Art. 2.Op het niveau van de Administrateur-generaal, bevinden zich de volgende diensten: 1° De Dienst van de Administrateur-generaal die verantwoordelijk is: 1) voor het integriteitsbeleid en het klachtenbeheer, tevens staat deze dienst in voor de monitoring waarbij de werking wordt geëvalueerd en wordt nagegaan of het interne controlesysteem effectief is;2) voor de coördinatie inzake de strijd tegen het terrorisme;3) voor de coördinatie en de behandeling van de dossiers met het Europees Parket;4) voor het bepalen van de strategische doelstellingen betreffende het personeel en voor hun omzetting in operationele doelstellingen om een coherent, effectief en efficiënt HR -beleid te garanderen, alsook voor het verstrekken van adviezen en aanbevelingen in HR domeinen;5) voor de coördinatie van alle activiteiten met betrekking tot het personeels-en aanwervingsbeleid, met inbegrip van het beheer van de psychologische geschiktheidsbeoordeling die voor bepaalde functies worden opgelegd;6) voor het opstellen, het beheer en de opvolging van het Globaal Ontwikkelingsplan (GOP) en het organiseren en coördineren van basisopleidingen en het organiseren en coördineren van de technische opleidingen die niet met vaste opleiders worden gegeven;7) voor het garanderen dat de wetgeving betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de gegevensbeveiliging met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens binnen de domeinen die tot de bevoegdheid van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen behoren of waarin zij optreedt, wordt nageleefd;8) voor het implementeren van Beheerscontrole door middel van de redactie van operationele plannen en het opvolgen van de hierin opgenomen kritieke prestatieindicatoren, alsook de uitvoering van een beheerscyclus tot op dienstniveau;9) voor het secretariaat van de Administrateur-generaal. De Administrateur-generaal wordt bijgestaan door een Adviseur-generaal in de hoedanigheid van adjunct van de Administrateur-generaal.
Ingeval van verlof of afwezigheid in de zin van het koninklijk besluit van 19 november 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen, wordt de vervanging van de Administrateur-generaal verzekerd door de Adviseur-generaal belast met de leiding van de dienst Operationele Expertise en Ondersteuning. 2° De Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning die bestaat uit de volgende departementen: a) Het Departement Internationale Relaties dat verantwoordelijk is: 1) voor de internationale en nationale samenwerking met andere autoriteiten/instanties op strategisch niveau;2) voor de coherentie van de AAD&A op internationaal vlak door de standpunten en de vertegenwoordiging op internationale fora te coördineren;3) voor het opvolgen van de prioriteiten op internationaal niveau die een impact kunnen hebben op de AAD&A voor dat ze worden omgezet in wet- of regelgevingsvoorstellen.b) Het Departement Wetgeving dat verantwoordelijk is: 1) voor de nationale en internationale samenwerking met andere autoriteiten/instanties op technisch niveau, onverminderd art.2, 2°, a), 1); 2) voor de coherentie van de wetgeving en de interpretatie en de implementatie ervan op nationaal en internationaal vlak door de vertegenwoordiging op nationale en internationale fora, onverminderd art.2, 2°, a), 2); 3) voor de opmaak van de wettelijke en reglementaire bepalingen waarvoor de AAD&A over een bevoegdheid beschikt;4) voor de uniforme interpretatie van de wettelijke en reglementaire bepalingen, onder meer in de vorm van circulaires, instructies, nota's, bindende tariefinlichtingen, onderwerpingsbeslissingen; 5) voor de behandeling van de prejudiciële vragen voor het Hof van Justitie van de Unie andere dan die bedoeld in art.2, 2°, h), 5); 6) voor de contacten te verzekeren met de Algemene Administratie voor Beleidsexpertise en -Ondersteuning.c) Het Departement Informatiemanagement dat verantwoordelijk is voor het opvolgen van de ontwikkeling en het onderhoud van de IT-toepassingen die door de nationale of door de Europese Unie reglementeringen worden opgelegd en/of die noodzakelijk zijn om de operationele activiteiten te ondersteunen, met inbegrip van het gegevensbeheer, in samenwerking met de Stafdienst Informatie- en communicatietechnologie.d) Het Departement Processen, methodes & Training dat verantwoordelijk is: 1) voor de opmaak van alle werkmethodes op basis van de wettelijke bepalingen en processen;2) voor het opstellen en documenteren van de processen en er de coherentie van te verzekeren;3) voor het geven van bijstand aan de administraties bedoeld in artikel 1, 2°, met name door het organiseren van technische opleidingen, bij de uitvoering van de werkmethodes en processen;4) voor de analyse van de behoeften inzake de technische opleidingen en voor de coördinatie van de activiteiten die hiermee verband houden, onverminderd art.2, 1°, 6); 5) voor de organisatie van de opleidingen bestemd voor de buitenlandse douaneadministraties.e) Het departement Marketing dat verantwoordelijk is: 1) voor het verspreiden en het promoten van de douane- en accijnsregels die afhankelijk van hun respectieve situatie, maximaal zijn aangepast aan de noodwendigheden van de ondernemingen;2) voor de ondersteuning en de begunstiging van de economische en concurrentiële positie van België met het oog op het aantrekken van investeringen.3) voor het secretariaat van het Nationaal Forum.f) Het departement Boekhouding dat verantwoordelijk is: 1) voor de elektronische verwerking van de gegevens voor de inning, de invordering, de terugbetaling, de kwijtschelding van de verschuldigde sommen of de sommen waarvoor de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen belast is om ze te innen, in te vorderen, terug te betalen of kwijt te schelden voor rekening van derden;2) voor de aanvaarding, de opvolging, de intrekking, de wijziging van akten van borgtocht voor de waarborgen die overeenkomstig de wetgeving gesteld moeten worden;3) voor de controle van alle financiële transacties;4) voor het opmaken van de boekhoudkundige staten en het opstellen van de jaarrekeningen. De ambtenaar belast met de leiding van dit departement is rekenplichtige in de zin van de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale staat. g) Het Departement Risicomanagement dat verantwoordelijk is: 1) voor de ontwikkeling van de methodologie van het risicobeheer en het uitvoeren ervan voor zowel de fiscale als de niet-fiscale domeinen;2) voor de vertegenwoordiging van de AAD&A op nationaal en internationaal niveau wat betreft risicobeheer, onverminderd art.2, 2°, a), 1); 3) voor de ontwikkeling van algoritmen en modellen om de risicoanalyse te verrijken met informatie uit instrumentele metingen zoals X-ray-scanbeelden;4) voor de implementatie van de selectieprofielen in het systeem dat de aangiften selecteert voor controle binnen de AAD&A;5) voor de analyse van grote hoeveelheden gegevens om onregelmatigheden op te sporen en nieuwe inzichten te verwerven;6) voor de implementatie van de gemeenschappelijke risicoanalyse op basis van Europese risicoregels.h) Het departement Geschillen en juridische zaken dat verantwoordelijk is: 1) voor het beleid inzake de bestraffing en vervolging van de inbreuken op de Europese en nationale wetgeving inzake douane en accijnzen; 2)- voor de behandeling: - van de administratieve beroepen, - voor de wederzijdse bijstand invordering, - voor het beheer van de schuldendatabank; 3) voor de coördinatie in het algemeen of de behandeling van door deze dienst specifiek geselecteerde dossiers met betrekking tot: - de geschildossiers waarbij is vastgesteld dat de schuld of de schade gelijk of groter is dan 100.000 euro, - de geschils- of invorderingsdossiers die voortvloeien uit onderzoeken die zijn verricht door OLAF, - de door deze dienst geselecteerde geschildossiers met betrekking tot verbods-, controle-, of beperkingsmaatregelen; 4) voor het verstrekken van adviezen inzake vragen van juridische aard met betrekking tot douane en accijnzen en wanneer nodig in samenspraak met de bevoegde wetgevende diensten en de centrale juridische Dienst;5) voor de behandeling van de prejudiciële vragen en beroepen voor het Hof van Justitie van de Unie en het Hof van Cassatie die voortvloeien uit bovengenoemde geschils - en invorderingsdossiers.6) voor de deelname aan Europese en nationale vergaderingen die betrekking hebben op voornoemde bevoegdheden van de dienst, onverminderd art.2, 2°, a), 2). i) Het Departement Financiën, Middelen en Innovatie dat verantwoordelijk is: 1) voor de ontwikkeling van een langetermijnvisie voor de aanschaf van de uitrusting voor alle operationele diensten van de AAD&A;2) om te antwoorden op de materiële behoeften van alle diensten van de AAD&A en ze te ondersteunen met een specifieke technische expertise;3) voor het algemene beleid en voor het beheer van het uniform van de douane ambtenaren;4) voor alle aspecten inzake geweldbeheersing en de technieken en het vormen en trainen van de monitoren;5) voor het beheer van financiële en budgettaire dossiers van de AAD&A en voor de contacten met de Stafdienst Budget en Beheerscontrole van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën. Ieder departement van de dienst is belast met het verstrekken van adviezen en aanbevelingen binnen het kader van de bevoegdheden die hen werden toebedeeld op basis van dit besluit. 3° De Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie die verantwoordelijk is: a) voor het verstrekken van adviezen en aanbevelingen voor de strategische keuzes en voor de ondersteuning bij de uitvoering ervan en bij de analyse van de behaalde resultaten;b) voor het beheer van alle programma's en projecten en voor de opvolging van de implementatie ervan;voor de ondersteuning van het veranderingsbeheer, voor de bijstand aan de programmamanagers, de projectleiders en de projectmedewerkers binnen de AAD&A; c) voor de begeleiding en de omkadering van de communicatie-initiatieven van en voor de AAD&A.Deze dienst bepaalt de communicatiestrategie en verzekert de coherentie van de communicatie, in het bijzonder wat het imago van deze Algemene Administratie betreft; d) voor de coördinatie van de Organisatiebeheersing binnen AAD&A (voor de 4 domeinen gedefinieerd door de FOD Financiën, namelijk, het beheerscontrole, de processen, het risicobeheer (in de zin van interne controle) en het Business Continuity Management);e) voor het ondersteunen van de ontwikkeling en implementatie van het risicobeheer binnen de AAD&A (in de zin van interne controle) in overeenstemming met de toegepaste methodologie van de FOD Financiën;f) voor het ondersteunen van de opzet van het Business Continuity Management binnen de AAD&A in overeenstemming met de toegepaste methodologie van de FOD Financiën;g) voor het ondersteunen van de CISO (Chief Information Security Officer) van de FOD Financiën in het kader van managementsysteem voor informatieveiligheid (ISMS). Afdeling 3. - De Administraties
Art. 3.De Administraties bedoeld in artikel 1, 2°, bestaan uit een centrale component en Buiten-diensten.
De zetel van de centrale component bevindt zich in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Onderafdeling 1. - Administratie Operaties - Buitendiensten
Art. 4.§ 1. Het nationale grondgebied is verdeeld in drie geografische zones: Brussel, Vlaanderen en Wallonië. § 2. De geografische zones zijn verdeeld in zeven regio's: Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven, Luik en Bergen. § 3. Bijlage 1 definieert de ambtsgebieden van de regio's.
Art. 5.Bijlage 2 beschrijft, per standplaats, de diensten die er zijn gevestigd.
Art. 6.§ 1 Met uitzondering van de hulpkantoren, de teams "aangifteopvolging" en de controleregies, zijn de buitendiensten bevoegd voor het volledige ambtsgebied van de regio waarin hun zetel zich bevindt. § 2. De ambtsgebieden en de materiële bevoegdheden van de hulpkantoren zijn opgenomen in bijlage 3. § 3. De ambtsgebieden van de teams "aangifteopvolging" zijn opgenomen in bijlage 4.
Art. 7.§ 1.De hulpkantoren zijn bevoegd, binnen de perken van hun attributen, hun openingsuren en hun ambtsgebied, voor de volgende taken: 1° de behandeling van schriftelijke aangiften inzake douane en accijnzen die aldaar worden ingediend om, met name, door de ambtenaren van de Administratie der douane en accijnzen in het elektronisch aangiftesysteem te worden ingebracht;2° de verwerking van alle aangiften op papier die er worden ingediend alsook van alle elektronische aangiften waarvan ze kantoor van bestemming of kantoor van verzending/uitvoer zijn;3° de manuele verrichtingen die verband houden met de douane- en accijnsregelingen en met de douane- en accijnsprocedures betreffende de in het elektronisch systeem van het enig kantoor ingebrachte aangiften inzake douane en accijnzen;4° de bewaring en de verkoop van in beslag genomen, verbeurdverklaarde, onbeheerde of aan de Schatkist afgestane goederen;5° het ontvangen van betalingen in speciën of daarmee gelijkgestelde betaalmiddelen;6° het verrichten in opdracht van de bevoegde overheid van kleine uitgaven in speciën. § 2. De aanvaarding van de aangifte gebeurt in het hulpkantoor vermeld in de aangifte.
Onderafdeling 2. - Administratie Opsporing - Buitendiensten
Art. 8.Het nationale grondgebied is verdeeld in drie geografische zones: Brussel, Vlaanderen en Wallonië.
Het ambtsgebied van de geografische zone Brussel komt overeen met dat van de regio Brussel zoals bepaald in bijlage 1.
Het ambtsgebied van de geografische zone Vlaanderen komt overeen met dat van de regio's Antwerpen, Gent, Hasselt en Leuven zoals bepaald in bijlage 1.
Het ambtsgebied van de geografische zone Wallonië komt overeen met dat van de regio's Bergen en Luik zoals bepaald in bijlage 1.
Art. 9.Bijlage 5 beschrijft, per standplaats, de diensten die er zijn gevestigd.
Onderafdeling 3. - Opdrachten van de Administraties
Art. 10.Afhankelijk van de door de Administrateur-generaal van de Douane en Accijnzen bepaalde prioriteiten en met naleving van de werkmethodes vastgelegd door de diensten bedoeld in artikel 2, is de Administratie Operaties op operationeel niveau belast met de uitvoering van de taken waarvan de uitvoering door alle wettelijke en reglementaire, nationale en internationale bepalingen is toevertrouwd aan de AAD&A.
Art. 11.Onverminderd de toepassing van artikel 29, 1ste lid van het Wetboek van Strafvordering, staat de Administratie Opsporing in voor het opsporen en vaststellen van de inbreuken en strafbare feiten gepleegd tegen iedere wettelijke en reglementaire, nationale en internationale bepaling waarvoor de AAD&A bevoegd is. Deze opsporing moet worden uitgevoerd afhankelijk van de door de Administrateur-generaal van de Douane en Accijnzen bepaalde prioriteiten en met naleving van de werkmethodes vastgelegd door de diensten bedoeld in artikel 2.
HOOFDSTUK 2. - Opheffingsbepalingen
Art. 12.Worden opgeheven: 1) Het besluit van de Voorzitter van het Directiecomité van 26 september 2018 tot oprichting van de diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen en tot intrekking van het besluit van de Voorzitter van het directiecomité van 16 oktober 2014 tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen en het besluit van de Voorzitter van het directiecomité van 27 januari 2015 tot vaststelling van de ambtsgebieden van de hulpkantoren van de Administratie Enig Kantoor - Geïntegreerde Verwerking van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen, en tot wijziging van het besluit van de Voorzitter van het directiecomité tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen;2) Het besluit van de Administrateur-generaal van de Douane en Accijnzen van 19 maart 2015 betreffende de operationalisering van de nieuwe diensten van de Administratie Onderzoek en Opsporing.
Art. 13.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.
Brussel, 28 november 2024.
F. VAN DE VELDE
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld