Etaamb.openjustice.be
Arrest van 15 juni 2018
gepubliceerd op 20 juni 2018

Besluit van de Voorzitter van het directiecomité van de FOD Financiën tot vaststelling van de taken waarmee de Administratie Rechtszekerheid is belast en tot vaststelling van de bevoegdheden en de zetel van haar operationele diensten

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2018012683
pub.
20/06/2018
prom.
15/06/2018
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 JUNI 2018. - Besluit van de Voorzitter van het directiecomité van de FOD Financiën tot vaststelling van de taken waarmee de Administratie Rechtszekerheid is belast en tot vaststelling van de bevoegdheden en de zetel van haar operationele diensten


De Voorzitter van het directiecomité, Gelet op koninklijk besluit van 3 december 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/12/2009 pub. 09/12/2009 numac 2009003415 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit houdende regeling van de operationele diensten van de Federale Overheidsdienst Financiën type koninklijk besluit prom. 03/12/2009 pub. 09/12/2009 numac 2009003416 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit houdende regeling van de diensten andere dan operationele van de Federale Overheidsdienst Financiën sluiten houdende regeling van de operationele diensten van de Federale Overheidsdienst Financiën, artikel 1, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 23/09/2016 numac 2016003323 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten en artikel 6, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 4 april 2014 en van 2 december 2015;

Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/2010 pub. 31/03/2010 numac 2010003195 bron gewestelijke ontwikkelingsmaatschappij voor het brusselse hoofdstedelijk gewest Koninklijk besluit betreffende de oprichting van diensten in de schoot van de Federale Overheidsdienst Financiën, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid sluiten betreffende de oprichting van diensten in de schoot van de Federale Overheidsdienst Financiën, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;

Gelet op het koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 23/09/2016 numac 2016003323 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel, artikelen 3 en 7;

Gelet op het ministerieel besluit van 23 april 2010Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 23/04/2010 pub. 04/05/2010 numac 2010003273 bron federale overheidsdienst financien Ministerieel besluit waarbij delegatie wordt verleend aan de voorzitter van het directiecomité met betrekking tot de oprichting van diensten, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid sluiten waarbij delegatie wordt verleend aan de Voorzitter van het directiecomité met betrekking tot de oprichting van diensten, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;

Gelet op het besluit van 18 december 2014 van de Voorzitter van het directiecomité van de FOD Financiën tot vaststelling van de taken waarmee de Administratie Rechtszekerheid is belast en tot vaststelling van de bevoegdheden en de zetel van haar operationele diensten;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 28 mei 2018;

Overwegende dat het aangewezen is met het oog op de continuïteit van de openbare dienstverlening, in afwachting dat de functie van hypotheekbewaarder wettelijk wordt afgeschaft, reeds gestalte te geven aan de verdere integratie van de hypothecaire formaliteiten in de organisatiestructuur van de Administratie Rechtszekerheid;

Overwegende dat het om redenen van een efficiënt beheer past om, benevens de af te schaffen hypotheekkantoren, ook de bestaande registratie- en successiekantoren te laten opgaan in een zelfde kantoor, het kantoor Rechtszekerheid, Besluit :

Artikel 1.Binnen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie is de Administratie Rechtszekerheid belast met: 1° de uitvoering van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, het Wetboek der successierechten, uitgezonderd Boek IIbis, het Wetboek diverse rechten en taksen, uitgezonderd Boek II en van hun uitvoeringsbesluiten.Uitzondering hierop vormen de taken waarmee de Administratie Opmetingen en Waarderingen of de Administratie Informatieverzameling en -uitwisseling in het bijzonder zijn belast.

Zij verzekert, voor elk gewest, de dienst van de belastingen beoogd in artikel 3, eerste lid, 4°, 6°, 7° en 8° van de bijzondere wet van 16 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/01/1989 pub. 06/11/2008 numac 2008000907 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de financiering van de Gemeenschappen en Gewesten, voor zover deze dienst niet werd overgenomen door het betrokken gewest; 2° de uitvoering van de wetgeving met betrekking tot het aanleggen, de bijwerking en de bewaring van de documentatie betreffende het patrimonium, zowel wat betreft de roerende als de onroerende bestanddelen, hieronder begrepen: a) het bijhouden van de opeenvolgende zakenrechtelijke eigendomstoestanden van in België gelegen onroerende goederen, ook als onderdeel van de kadastrale documentatie;b) het aanleggen en het bijhouden van een gegevensbestand van de geregistreerde huurcontracten;c) de dienst van de openbaarmaking van de akten en stukken en de bewaring van de hypotheken (hypotheekwet van 16 december 1851);d) de dienst van de bewaring van het Nationaal Pandregister ( wet van 11 juli 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013009377 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek wat de zakelijke zekerheden op roerende goederen betreft en tot opheffingvan diverse bepalingen ter zake type wet prom. 11/07/2013 pub. 14/08/2014 numac 2014000367 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek wat de zakelijke zekerheden op roerende goederen betreft en tot opheffing van diverse bepalingen ter zake. - Duitse vertaling sluiten);e) bij wijze van overgangsregel: de formaliteiten met betrekking tot het in pand geven van handelszaken, het disconto en het in pand geven van de factuur ( wet van 25 oktober 1919Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/10/1919 pub. 18/10/2011 numac 2011000641 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende het in pand geven van de handelszaak, het disconto en het in pand geven van de factuur, alsmede de aanvaarding en de keuring van de rechtstreeks voor het verbruik gedane leveringen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten), en dit tot uiterlijk 31 december 2018;3° het afleveren van attesten van erfopvolging (art.1240bis B.W.); 4° de vestiging en invordering van de belasting van niet-inwoners op meerwaarden op onroerende goederen (Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, artikel 301 en het uitvoeringsbesluit van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992, hoofdstuk III, afdeling 7, artikel 177);5° de inning van de bedrijfsvoorheffing op de meerwaarden gerealiseerd op onroerende inkomsten door niet-verblijfhouders in het kader van hun beroepswerkzaamheid (Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992, artikel 412bis en het uitvoeringsbesluit van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992, hoofdstuk III, afdeling 13bis, artikel 210bis en 210ter);6° de inning van de rechten en van de bijdrage juridische tweedelijnsbijstand met betrekking tot de rechtspleging voor de Raad van State (artikelen 71 en 72 van het besluit van de Regent van 23 augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State).

Art. 2.De Administratie Rechtszekerheid bevat, op het niveau van de administrateur, de volgende diensten: 1° het Secretariaat van de administrateur;2° de Dienst Strategische en Operationele Ondersteuning;3° de Dienst Juridische Expertise en Fiscaliteit.

Art. 3.Bij de Administratie Rechtszekerheid bestaan volgende operationele diensten: 1° 10 centra Rechtszekerheid;2° 48 kantoren Rechtszekerheid. De benaming, de territoriale bevoegdheid en de zetel van deze centra en kantoren, zijn bepaald in de tabel in bijlage bij dit besluit.

Art. 4.§ 1. Een centrum Rechtszekerheid is op regionaal niveau direct of indirect belast met alle bevoegdheden die krachtens dit besluit, een wettelijke of reglementaire bepaling, zijn toevertrouwd aan de Administratie Rechtszekerheid.

Een centrum Rechtszekerheid is belast met: 1° de hoge leiding, de ondersteuning, het management, de coördinatie en de controle op de organisatie en op de werking van de kantoren Rechtszekerheid die er van afhangen;2° de juridische en procedurele ondersteuning van deze kantoren;3° het toezicht op de boekhouding en het rekenplichtig beheer in de zin van de wet op de comptabiliteit van de federale Staat;4° de controle en het toezicht op de griffies van hoven en rechtbanken wat betreft de heffingen en de inning van de griffierechten en de bijdrage juridische tweedelijnsbijstand. § 2. De adviseur-generaal Centrumdirecteur is belast met de taken bedoeld in paragraaf 1, tweede lid, 1° van dit artikel. § 3. De adviseur-generaal Juridische Expertise is belast met de taken bedoeld in paragraaf 1, tweede lid 2°, 3° en 4° van dit artikel. § 4. Voor de toepassing van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, het Wetboek der successierechten, het Wetboek diverse rechten en taksen en van hun uitvoeringsbesluiten, als bedoeld in artikel 1, 1° van dit besluit, wordt verstaan onder 'de bevoegde adviseur-generaal': de 'adviseur-generaal Juridische Expertise van het bevoegde centrum Rechtszekerheid'.

Art. 5.§ 1. Het kantoor Rechtszekerheid met als ambtsgebied gemeenten van het Vlaams Gewest, is belast met: 1° het vervullen van de hypothecaire formaliteiten en de inning en invordering van de uit hoofde ervan verschuldigde retributies;2° het afleveren van inlichtingen uit de hypothecaire documentatie en de inning en invordering van de uit hoofde ervan verschuldigde retributies;3° bij wijze van overgangsregel: het vervullen van de formaliteiten en het afleveren van inlichtingen in uitvoering van de wetgeving op het in pand geven van de handelszaak, het disconto en het in pand geven van de factuur, volgens de bevoegdheidsverdeling vastgesteld in de tabel in bijlage bij dit besluit, en dit tot uiterlijk 31 december 2018, alsmede de inning en invordering van de uit hoofde ervan verschuldigde retributies;4° de registratie van de notariële, administratieve, onderhandse en in het buitenland verleden akten en geschriften, evenals van de gerechtelijke akten en van de exploten en processen-verbaal van gerechtsdeurwaarders;5° de registratie van de akten bedoeld in artikel 39, 7° van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten;6° de registratie van de verklaringen bedoeld in artikel 31 van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten;7° de heffing, inning en invordering van het federaal registratie- en hypotheekrecht;8° de heffing, inning en invordering van het regionaal registratierecht voor rekening van het gewest waarvoor de dienst van de belastingen wordt verzekerd;9° de heffing, inning en invordering van het registratierecht op de procedures tot verkrijging van de Belgische nationaliteit en op de vergunningen tot verandering van naam of van voornamen;10° het viseren van de repertoria van de notarissen en gerechtsdeurwaarders met standplaats gevestigd in zijn ambtsgebied;11° de heffing, inning en invordering van het recht op geschriften op de akten vermeld in deze repertoria en op de geschriften bedoeld in artikel 10 van het Wetboek diverse rechten en taksen;12° de heffing, inning en invordering van de griffierechten;13° de heffing, inning en invordering van de jaarlijkse taks tot vergoeding van de successierechten;14° de behandeling van aanvragen tot teruggave van gedane ontvangsten;15° de ontvangst van de kennisgevingen inzake openbare verkopen van lichamelijke roerende goederen;16° de ontvangst van de beroepsverklaring voorgeschreven door artikel 631 van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten en de controle van het statuut van de beroepspersonen met domicilie of maatschappelijke zetel in het ambtsgebied, voor de verrichtingen onderworpen aan een regionaal registratierecht waarvoor de federale Staat de dienst van de belastingen verzekert;17° het verstrekken van inlichtingen in uitvoering van de bepalingen van Hoofdstuk XVII van Titel I van het Wetboek de registratie-, hypotheek- en griffierechten en de inning en invordering van de uit hoofde ervan verschuldigde retributies;18° het verstrekken van inlichtingen in uitvoering van de bepalingen van Hoofdstuk XVII en van artikel 160 van het Wetboek der successierechten en de inning en invordering van de uit hoofde ervan verschuldigde retributies;19° het afleveren van attesten van erfopvolging. § 2. In het kantoor Rechtszekerheid bedoeld in paragraaf 1 hiervoor, is de ontvanger "rechtszekerheid" belast met het rekenplichtig beheer van alle ontvangsten en teruggaven waarvoor het kantoor bevoegd is, onverminderd de in artikel 14 van dit besluit bij wijze van overgangsbepaling bepaalde bevoegdheden van de hypotheekbewaarder.

Art. 6.§ 1. Het kantoor Rechtszekerheid met als ambtsgebied gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of het Waals Gewest is belast met: 1° het takenpakket bedoeld in artikel 5, § 1;2° de heffing, inning en invordering van het successierecht en het recht van overgang bij overlijden voor rekening van het gewest waarvoor de dienst van de belastingen wordt verzekerd, alsmede de behandeling van aanvragen tot teruggave met betrekking tot deze ontvangsten. § 2. Binnen het kantoor Rechtszekerheid bedoeld in paragraaf 1 hiervoor, is de ontvanger "successierechten" belast met het rekenplichtig beheer van de ontvangsten en teruggaven inzake de successierechten, het recht van overgang bij overlijden, de jaarlijkse taks tot vergoeding van de successierechten. § 3. Binnen het kantoor Rechtszekerheid bedoeld in paragraaf 1 hierboven, is de ontvanger "rechtszekerheid" belast met het rekenplichtig beheer van alle ontvangsten en teruggaven van het kantoor die niet worden bedoeld in paragraaf 2 hiervoor, onverminderd de in artikel 14 van dit besluit bij wijze van overgangsbepaling bepaalde bevoegdheden van de hypotheekbewaarder.

Art. 7.Bijzondere bepalingen met betrekking tot de Kantoren Rechtszekerheid Antwerpen 1, Antwerpen 2 en Antwerpen 3 § 1. De volgende taken worden onttrokken aan het takenpakket van de Kantoren Rechtszekerheid Antwerpen 2 en 3: 1° de registratie van de gerechtelijke akten en van de exploten en processen-verbaal van gerechtsdeurwaarders;2° de heffing, inning en invordering van het federaal registratierecht op deze akten;3° de heffing, inning en invordering van het regionaal registratierecht op deze akten voor rekening van het gewest waarvoor de dienst van de belastingen wordt verzekerd;4° de heffing, inning en invordering van het registratierecht op de procedures tot verkrijging van de Belgische nationaliteit en op de vergunningen tot verandering van naam of van voornamen;5° het viseren van de repertoria van de gerechtsdeurwaarders met standplaats in hun ambtsgebied;6° de heffing, inning en invordering van het recht op geschriften op de akten vermeld in deze repertoria;7° de heffing, inning en invordering van de griffierechten;8° de behandeling van teruggaven met betrekking tot deze ontvangsten;9° de ontvangst van kennisgevingen inzake openbare verkopen van lichamelijke roerende goederen. Deze taken worden voor het ambtsgebied van de Kantoren Rechtszekerheid Antwerpen 1, Antwerpen 2 en Antwerpen 3 gecentraliseerd op het Kantoor Rechtszekerheid Antwerpen 1. § 2. De volgende taken worden onttrokken aan het takenpakket van de Kantoren Rechtszekerheid Antwerpen 1 en Antwerpen 3: 1° de registratie van de onderhandse en in het buitenland verleden akten andere dan de akten houdende vestiging, overdracht of aanwijzing van onroerende zakelijke rechten, behoudens toepassing van artikel 39, 3° van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten;2° de heffing, inning en invordering van het federaal registratierecht op deze akten en in voorkomend geval van het regionaal registratierecht voor rekening van het gewest waarvoor de dienst van de belasting wordt verzekerd;3° de behandeling van teruggaven met betrekking tot deze ontvangsten. Deze taken worden voor het ambtsgebied van de Kantoren Rechtszekerheid Antwerpen 1, Antwerpen 2 en Antwerpen 3 gecentraliseerd op het Kantoor Rechtszekerheid Antwerpen 2.

Art. 8.Bijzondere bepalingen met betrekking tot de Kantoren Rechtszekerheid Gent 1 en Gent 2 § 1. De volgende taken worden onttrokken aan het takenpakket van het Kantoor Rechtszekerheid Gent 2: 1° de registratie van de gerechtelijke akten en van de exploten en processen-verbaal van gerechtsdeurwaarders;2° de heffing, inning en invordering van het federaal registratierecht op deze akten;3° de heffing, inning en invordering van het regionaal registratierecht op deze akten voor rekening van het gewest waarvoor de dienst van de belastingen wordt verzekerd;4° de heffing, inning en invordering van het registratierecht op de procedures tot verkrijging van de Belgische nationaliteit en op de vergunningen tot verandering van naam of van voornamen;5° het viseren van de repertoria van de gerechtsdeurwaarders met standplaats in zijn ambtsgebied;6° de heffing, inning en invordering van het recht op geschriften op de akten vermeld in deze repertoria;7° de heffing, inning en invordering van de griffierechten;8° de behandeling van teruggaven met betrekking tot deze ontvangsten;9° de ontvangst van kennisgevingen inzake openbare verkopen van lichamelijke roerende goederen. Deze taken worden voor het ambtsgebied van de Kantoren Rechtszekerheid Gent 1 en Gent 2 gecentraliseerd op het Kantoor Rechtszekerheid Gent 1. § 2. De volgende taken worden onttrokken aan het takenpakket van het Kantoor Rechtszekerheid Gent 1: 1° de registratie van de onderhandse en in het buitenland verleden akten andere dan de akten houdende vestiging, overdracht of aanwijzing van onroerende zakelijke rechten, behoudens toepassing van artikel 39, 3° van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten;2° de heffing, inning en invordering van het federaal registratierecht op deze akten en in voorkomend geval van het regionaal registratierecht voor rekening van het gewest waarvoor de dienst van de belasting wordt verzekerd;3° de behandeling van teruggaven met betrekking tot deze ontvangsten. Deze taken worden voor het ambtsgebied van de kantoren Rechtszekerheid Gent 1 en Gent 2 gecentraliseerd op het Kantoor Rechtszekerheid Gent 2.

Art. 9.Bijzondere bepalingen met betrekking tot de Kantoren Rechtszekerheid Brussel 1, Brussel 2, Brussel 3 en Brussel 5 § 1. De volgende bevoegdheden worden onttrokken aan het takenpakket van de Kantoren Rechtszekerheid Brussel 2, Brussel 3 en Brussel 5: 1° de registratie van de gerechtelijke akten en van de exploten en processen-verbaal van gerechtsdeurwaarders;2° de heffing, inning en invordering van het federaal registratierecht op deze akten;3° de heffing, inning en invordering van het regionaal registratierecht op deze akten voor rekening van het gewest waarvoor de dienst van de belastingen wordt verzekerd;4° de heffing, inning en invordering van het registratierecht op de procedures tot verkrijging van de Belgische nationaliteit en op de vergunningen tot verandering van naam of van voornamen;5° het viseren van de repertoria van de gerechtsdeurwaarders met standplaats in hun ambtsgebied;6° de heffing, inning en invordering van het recht op geschriften op de akten vermeld in deze repertoria;7° de heffing, inning en invordering van de griffierechten;8° de behandeling van teruggaven met betrekking tot deze ontvangsten;9° de ontvangst van de kennisgevingen inzake openbare verkopen van lichamelijke roerende goederen;10° de ontvangst van de beroepsverklaring voorgeschreven door artikel 631 van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten en de controle van het statuut van de beroepspersonen in geval deze geen domicilie, maatschappelijke zetel of zetel van verrichtingen heeft in België en voor zover de verrichtingen onderworpen zijn aan een regionaal registratierecht waarvoor de federale staat de dienst van de belastingen verzekert. Deze taken worden voor het ambtsgebied van de Kantoren Rechtszekerheid Brussel 1, Brussel 2, Brussel 3 en Brussel 5 gecentraliseerd op het Kantoor Rechtszekerheid Brussel 1. § 2. Bovendien is het Kantoor Rechtszekerheid Brussel 1 exclusief bevoegd voor: 1° de heffing, inning en invordering van het recht op geschriften bedoeld in het Hoofdstuk III - Bankgeschriften van Boek I, Titel II van het Wetboek diverse rechten en taksen, voor het grondgebied van België;2° de heffing, inning en invordering van de registratie- en kanselarijrechten op de open brieven van adeldom en familiewapens voor personen gedomicilieerd in België of in het buitenland;3° de inning van de rechten en van de bijdrage juridische tweedelijnsbijstand met betrekking tot de rechtspleging voor de Raad van State (besluit van de Regent van 23 augustus 1948, artikel 71 en 72);4° de heffing, inning en invordering van het registratierecht op de vergunning tot verandering van naam of van voornamen voor de personen zonder gekend domicilie in België;5° de behandeling van teruggaven met betrekking tot deze ontvangsten. § 3. De volgende bevoegdheden worden onttrokken aan het takenpakket van de Kantoren Rechtszekerheid Brussel 1, Brussel 3 en Brussel 5: 1° de registratie van de onderhandse en in het buitenland verleden akten andere dan de akten houdende vestiging, overdracht of aanwijzing van onroerende zakelijke rechten, behoudens toepassing van artikel 39, 3° van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten;2° de heffing, inning en invordering van het federaal registratierecht op deze akten en in voorkomend geval van het regionaal registratierecht voor rekening van het gewest waarvoor de dienst van de belasting wordt verzekerd;3° de behandeling van teruggaven met betrekking tot deze ontvangsten. Deze taken worden voor het ambtsgebied van de Kantoren Rechtszekerheid Brussel 1, Brussel 2, Brussel 3 en Brussel 5 gecentraliseerd op het kantoor Rechtszekerheid Brussel 2. § 4. In afwijking op de territoriale bevoegdheid van het Kantoor Rechtszekerheid Brussel 1 wordt de standplaats van de volgende notarissen-titularissen en van hun opvolgers geacht te zijn gelegen binnen het ambtsgebied: 1° van het Kantoor Rechtszekerheid Brussel 2: Dekegel Daisy, Geradin Marie-Pierre, Guillemyn Carole, Hatert Catherine, Lemmerling Alexis, Marcelis Louis-Philippe, Ockerman Carl, Rousseau Lorette, Spruyt Eric, Van Melkebeke Peter;2° van het Kantoor Rechtszekerheid Brussel 3: Cleenewerck de Crayencour Dimitri, Francois Cécile, Indekeu Gerard, Joye Stijn, Maquet Sophie;3° van het Kantoor Rechtszekerheid Brussel 5: de Clippele Olivier, Derynck Mathieu, Hisette Damien, Michaux Bruno, Roggeman Katrin. Deze uitzondering geldt ook voor de akten van de geassocieerde notarissen die worden ingeschreven in het repertorium dat door een van de voormelde notarissen wordt bewaard.

Art. 10.Bijzondere bepalingen met betrekking tot de Kantoren Rechtszekerheid Luik 1, Luik 2 en Luik 3 De volgende taken worden onttrokken aan het takenpakket van de Kantoren Rechtszekerheid Luik 2 en Luik 3: 1° de registratie van de gerechtelijke akten en van de exploten en processen-verbaal van gerechtsdeurwaarders;2° de heffing, inning en invordering van het federaal registratierecht op deze akten;3° de heffing, inning en invordering van het regionaal registratierecht op deze akten voor rekening van het gewest waarvoor de dienst van de belastingen wordt verzekerd;4° de heffing, inning en invordering van het registratierecht op de procedures tot verkrijging van de Belgische nationaliteit en op de vergunningen tot verandering van naam of van voornamen;5° het viseren van de repertoria van de gerechtsdeurwaarders met standplaats gevestigd in hun ambtsgebied;6° de heffing, inning en invordering van het recht op geschriften op de akten vermeld in deze repertoria;7° de heffing, inning en invordering van de griffierechten;8° de behandeling van de aanvragen tot teruggave met betrekking tot deze ontvangsten;9° de ontvangst van kennisgevingen inzake openbare verkopen van lichamelijke roerende goederen. Deze taken worden voor het ambtsgebied van de kantoren Rechtszekerheid Luik1, Luik 2 en Luik 3 gecentraliseerd op het kantoor Rechtszekerheid Luik 1.

Art. 11.Bijzondere bepalingen met betrekking tot de Kantoren Rechtszekerheid Charleroi 1 en Charleroi 2 De volgende taken worden onttrokken aan het takenpakket van het kantoor Rechtszekerheid Charleroi 2: 1° de registratie van de gerechtelijke akten en op de exploten en processen-verbaal van gerechtsdeurwaarders;2° de heffing, inning en invordering van het federaal registratierecht op deze akten;3° de heffing, inning en invordering van het regionaal registratierecht op deze akten voor rekening van het gewest waarvoor de dienst van de belastingen wordt verzekerd;4° de heffing, inning en invordering van het registratierecht op de procedures tot verkrijging van de Belgische nationaliteit en op de vergunningen tot verandering van naam of van voornamen;5° het viseren van de repertoria van de gerechtsdeurwaarders met standplaats gevestigd in zijn ambtsgebied;6° de heffing, inning en invordering van het recht op geschriften op de akten vermeld in deze repertoria;7° de heffing, inning en invordering van de griffierechten;8° de behandeling van de aanvragen tot teruggave met betrekking tot deze ontvangsten;9° de ontvangst van kennisgevingen inzake openbare verkopen van lichamelijke roerende goederen. Deze taken worden voor het grondgebied van de Kantoren Rechtszekerheid Charleroi 1 en Charleroi 2 gecentraliseerd op het kantoor Rechtszekerheid Charleroi 1.

Art. 12.Bijzondere bepalingen inzake de hypothecaire openbaarmaking § 1. In geval het ambtsgebied van een kantoor Rechtszekerheid (voorheen hypotheekkantoor) wordt gewijzigd, rust het verrichten van de doorhalingen en de meldingen betreffende de hypothecaire formaliteiten die werden vervuld op dit kantoor met betrekking tot de onroerende goederen gelegen in het afgestane ambtsgebied: 1° betreffende de periode tot 31 december 2000, op het vóór de wijziging bevoegde kantoor en, ingeval van latere afschaffing van dat kantoor, op het daartoe aangeduide kantoor;2° vanaf 1 januari 2001, op het kantoor dat ingevolge de wijziging of de opeenvolgende wijzigingen bevoegd is geworden voor het overgedragen ambtsgebied. § 2. In geval het ambtsgebied van een kantoor Rechtszekerheid (voorheen hypotheekkantoor) wordt gewijzigd, rust de aflevering van de inlichtingen, getuigschriften en andere documenten met betrekking tot de onroerende goederen in het afgestane ambtsgebied: 1° betreffende de periode tot 31 december 2000, op het kantoor dat ingevolge de wijziging van het ambtsgebied bevoegd is geworden, indien de betrokken kantoren gevestigd zijn in dezelfde lokaliteit;2° betreffende de periode tot 31 december 2000, op het vóór de wijziging van het ambtsgebied bevoegde kantoor, indien de betrokken kantoren gevestigd zijn in een verschillende lokaliteit en, in geval van latere afschaffing van dat kantoor, op het daartoe aangeduide kantoor;3° vanaf 1 januari 2001, op het kantoor dat ingevolge de wijziging of de opeenvolgende wijzigingen van ambtsgebied bevoegd is geworden voor het overgedragen ambtsgebied.

Art. 13.Bijzondere bepalingen met betrekking tot het Kantoor Rechtszekerheid Eupen en het Kantoor Rechtszekerheid Verviers In afwijking van artikel 12, § 1 van dit besluit, rust het verrichten van de doorhalingen en de meldingen betreffende de formaliteiten die werden vervuld met betrekking tot de onroerende goederen gelegen in de gemeenten Malmedy en Weismes: 1° voor de periode tot 30 april 2017, op het Kantoor Rechtszekerheid Eupen;2° vanaf 1 mei 2017, op het Kantoor Rechtszekerheid Verviers. In afwijking van artikel 12, § 2, 2° en 3° van dit besluit, rust de aflevering van inlichtingen, getuigschriften en andere documenten met betrekking tot de onroerende goederen gelegen in de gemeenten Malmedy en Weismes, ongeacht de periode waarop deze betrekking hebben, op het Kantoor Rechtszekerheid Verviers.

Art. 14.Overgangsbepaling met betrekking tot de functie van hypotheekbewaarder Zolang de functie van hypotheekbewaarder niet is afgeschaft, blijft de hypotheekbewaarder wettelijk bevoegd voor: 1° de taken bedoeld in artikel 5, § 1, 1°, 2° en 3° ;2° de heffing, inning en invordering van het hypotheekrecht bedoeld in Titel 2 van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten;3° de heffing, inning en invordering van het recht op geschriften bedoeld in artikel 10 van het Wetboek diverse rechten en taksen.4° de behandeling van de aanvragen tot teruggave met betrekking tot deze ontvangsten.

Art. 15.Het besluit van de Voorzitter van het directiecomité van de FOD Financiën van 18 december 2014 tot vaststelling van de taken waarmee de Administratie Rechtszekerheid is belast en tot vaststelling van de bevoegdheden en de zetel van haar operationele diensten, wordt opgeheven.

Art. 16.Dit besluit treedt in werking op 1 mei 2018.

Brussel, 15 juni 2018.

H. D'HONDT

Bijlage bij het besluit van 15 juni 2018 van de Voorzitter van de FOD Financiën tot vaststelling van de taken waarmee de Administratie Rechtszekerheid is belast en tot vaststelling van de bevoegdheden en de zetel van haar operationele diensten

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld * Deze bevoegdheid houdt op 31 december 2018.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van 15 juni 2018 van de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD Financiën tot vaststelling van de taken waarmee de Administratie Rechtszekerheid is belast en tot vaststelling van de bevoegdheden en de zetel van haar operationele diensten.

Brussel, 15 juni 2018.

De Voorzitter van het Directiecomité, H. D'HONDT

^