Etaamb.openjustice.be
Arrest van 14 maart 2022
gepubliceerd op 23 mei 2022

Besluit van de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD FINANCIEN betreffende het verlenen van permanente delegatie voor de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2022040743
pub.
23/05/2022
prom.
14/03/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

14 MAART 2022. - Besluit van de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD FINANCIEN betreffende het verlenen van permanente delegatie voor de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten


De Voorzitter van het Directiecomité, Gelet op het ministerieel besluit van 21 februari 2022Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 21/02/2022 pub. 23/05/2022 numac 2022040742 bron federale overheidsdienst financien Ministerieel besluit betreffende de delegatie van bevoegdheid inzake de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, inzake uitvoering van de begroting en inzake begrotingsboekhouding en algemene boekhouding sluiten betreffende de overdracht van bevoegdheid inzake de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, inzake uitvoering van de begroting, en inzake begrotingsboekhouding en algemene boekhouding, en meer bepaald artikel 9, krachtens hetwelk de Voorzitter van het Directiecomité zijn bevoegdheid kan delegeren binnen de perken die hij vaststelt;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën met referentie IF-2020-0391, gegeven op 15 april 2020.

Besluit : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.§ 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° "Aankoopgroep": een kredietbeheerder die ertoe gemachtigd is bestelbonnen of uitgaven binnen beperkte aankoopdomeinen ter goedkeuring voor te leggen;2° "Administrateurs-generaal": - de Administrateur-generaal van de Fiscaliteit; - de Administrateur-generaal van de Douane en Accijnzen; - de Administrateur-generaal van de Inning en de Invordering; - de Administrateur-generaal van de Bijzondere Belastinginspectie; - de Administrateur-generaal van de Patrimoniumdocumentatie; - de Administrateur-generaal van de Thesaurie; - de Administrateur-generaal voor Beleidsexpertise en -ondersteuning. 3° "Administrateur Patrimoniumdiensten": de Administrateur van de Patrimoniumdiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie;4° "algemene uitvoeringsregels": de bepalingen voorzien door het koninklijk besluit van 14 januari 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/01/2013 pub. 14/02/2013 numac 2013021005 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken sluiten en voor de uitvoering van overheidsopdrachten, de toepassing van deze algemene uitvoeringsregels;5° "concessiewet": de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten betreffende de concessieovereenkomsten;6° "Directeur B&B": de Directeur van de Stafdienst Begroting en Beheerscontrole;7° "Directeurs van de stafdiensten": - de Directeur van de stafdienst Personeel en Organisatie; - de Directeur van de stafdienst Informatie- en Communicatietechnologie. 8° "diverse uitgaven": de uitgaven, met uitzondering van deze die vallen onder de definitie van overheidsopdrachten of concessieovereenkomsten, die betrekking hebben op verbintenissen die voortvloeien uit een verbruiksprogramma en die noodzakelijk zijn voor de werking van een stafdienst of algemene administratie zoals onder andere de zendingen naar het buitenland, de representatiekosten, de vervolgings- en gedingskosten...; 9° "FOD Financiën": de Federale Overheidsdienst Financiën;10° "KB Uitvoering": koninklijk besluit van 14 januari 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/01/2013 pub. 14/02/2013 numac 2013021005 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken sluiten tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;11° "KB Plaatsing": koninklijk besluit van 18 april 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/04/2017 pub. 07/05/2018 numac 2018011794 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren type koninklijk besluit prom. 18/04/2017 pub. 09/05/2017 numac 2017020322 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren sluiten plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren;12° "KB Concessies": koninklijk besluit van 25 juni 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/06/2017 pub. 29/06/2017 numac 2017203461 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende de plaatsing en de algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten type koninklijk besluit prom. 25/06/2017 pub. 07/11/2019 numac 2019042238 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende de plaatsing en de algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de plaatsing en de algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten;13° "Opstarten en plaatsen van de gunningsprocedure": procedure voor het uitschrijven van een overheidsopdracht, die in voorkomend geval de volgende aspecten omvat: de voorafgaande marktconsultatie en de bekendmaking of elke andere wijze om de opdracht zonder voorafgaande bekendmaking aan de marktdeelnemers ter kennis te brengen;14° "selectie van kandidaten": de toetsing van de kandidaten aan de selectiecriteria en uitsluitingsgronden en het nemen van de selectiebeslissing ;15° "gunning van de opdracht": de beslissing van de aanbesteder om de gekozen inschrijver aan te wijzen ;16° "sluiting van de opdracht": de totstandkoming van de contractuele band tussen de aanbesteder en de opdrachtnemer;17° "Stafdienst B&B": Stafdienst Begroting en Beheerscontrole;18° "Voorzitter van het Directiecomité": de Voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Financiën;19° "Wet overheidsopdrachten": de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten inzake overheidsopdrachten. HOOFDSTUK 2. - Overdracht van bevoegdheid inzake overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten in de klassieke sectoren en op defensie- en veiligheidsgebied Afdeling 1. - Opstarten en plaatsen van de gunningsprocedure, het

voorleggen van het dossier aan de extern controlerende instanties, selectie van kandidaten, gunning van de opdracht en sluiting van de opdracht

Art. 2.§ 1. Delegatie wordt verleend om de gunningswijze van de opdracht te bepalen, de overheidsopdracht-, prijsvraag- of concessiedocumenten vast te stellen en de procedure in te zetten, het dossier voor te leggen aan de extern controlerende instanties, de kandidaten te selecteren, de opdracht te gunnen en te sluiten, ongeacht de gekozen gunningsprocedure, aan: 1° de Directeur B&B, voor overheidsopdrachten waarvan het (geraamd) bedrag lager ligt dan de in artikel 11, 2° van het KB Plaatsing bepaalde grens voor Europese bekendmaking; 2° de ambtenaar belast met de leiding van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie (ADBA) Fedorest, voor overheidsopdrachten betreffende de behoeften van Fedorest en waarvan het (geraamd) bedrag lager ligt dan 5.500 euro; 3° de Administrateurs-generaal, voor overheidsopdrachten die behoren tot de bevoegdheid van hun aankoopgroep en waarvan het (geraamd) bedrag lager ligt dan 5.500 euro; 4° de Directeurs van de stafdiensten, voor overheidsopdrachten die behoren tot de bevoegdheid van hun aankoopgroep en waarvan het (geraamd) bedrag lager ligt dan 5.500 euro; 5° de ambtenaar van de diensten van de Voorzitter belast met de leiding van de dienst Strategische Coördinatie en Communicatie, voor de overheidsopdrachten die behoren tot de bevoegdheid van zijn aankoopgroep en waarvan het (geraamd) bedrag lager ligt dan 5.500 euro; 6° het afdelingshoofd van de logistieke divisie van de Stafdienst B&B, voor de overheidsopdrachten die behoren tot de bevoegdheid van zijn aankoopgroep en waarvan het (geraamd) bedrag lager ligt dan 30.000 euro; 7° het afdelingshoofd van de Stafdienst B&B belast met de leiding van `Mobiliteit', voor overheidsopdrachten die behoren tot de bevoegdheid van zijn aankoopgroep en waarvan het (geraamd) bedrag lager ligt dan 5.500 euro; 8° de ambtenaren van de Stafdienst B&B belast met de leiding van het team `Financieel Beheer' en het team `Bestellingen' voor de overheidsopdrachten die behoren tot de bevoegdheid van de aankoopgroep logistiek en waarvan het (geraamd) bedrag lager ligt dan 5.500 euro; § 2. Voor de overeenkomsten met betrekking tot de onroerende onderhoudswerkzaamheden van de huisvestingen van "SHAPE-village" te 7010 SHAPE, wordt delegatie verleend: 1° aan de Administrateur Patrimoniumdiensten, voor overheidsopdrachten die behoren tot de bevoegdheid van zijn aankoopgroep en waarvan het (geraamd) bedrag lager ligt dan 30.000 euro: om de gunningsprocedure op te starten en te plaatsen, de kandidaten te selecteren, de opdracht te gunnen en te sluiten, ongeacht de gekozen gunningsprocedure; 2° aan de verantwoordelijke van het beheer van de onroerende goederen binnen het kantoor SHAPE - Domeinen van de Administratie van de Patrimoniumdiensten, en bij zijn afwezigheid aan zijn vervanger, voor overheidsopdrachten waarvan het (geraamd) bedrag lager ligt dan 5.500 euro: om de uitgaven goed te keuren en de bestellingen te plaatsen. § 3. De §§ 1 en 2 zijn ook van toepassing op de raamovereenkomst. Afdeling 2. - Uitvoering van overheidsopdrachten en raamovereenkomsten

Art. 3.Aan de Directeur B&B wordt delegatie verleend om: § 1. ongeacht de waarde van de opdrachten, en ongeacht de gunningswijze: 1° de bepalingen inzake de borgtocht toe te passen vermeld in het bestek en waarvan sprake in de artikelen 25 tot 33, 93, 133 en 158 van het KB Uitvoering;2° de bepalingen inzake de intresten voor achterstallige betalingen toe te passen omschreven in artikel 69 van het KB Uitvoering;3° de bepalingen inzake prijsherzieningen toe passen zoals omschreven in artikel 38/7 van het KB Uitvoering. § 2. om inzake wijzigingen tot een bedrag dat lager ligt dan de grens voor Europese bekendmaking, ongeacht de gunningswijze, elke beslissing te nemen in het kader van de uitvoering van de overheidsopdracht of van de raamovereenkomst, gebaseerd op de algemene uitvoeringsregels, en het wijzigen van opdrachten en raamovereenkomsten zonder nieuwe plaatsingsprocedure, in de gevallen voorzien door afdeling 5 van het KB Uitvoering, uitgezonderd de prijsherziening zoals omschreven in artikel 38/7 van het KB Uitvoering. § 3. om elke beslissing te nemen die gebaseerd is op afdeling 7 (actiemiddelen van de aanbesteder) van het KB Uitvoering. § 4 om dadingen te sluiten tot een bedrag van 10% van de oorspronkelijke waarde voor de opdrachten van leveringen en diensten en tot een bedrag van 15% van de oorspronkelijke waarde voor opdrachten van werken, voor zover het bedrag lager ligt dan de grens voor Europese bekendmaking.

Art. 4.Delegatie wordt verleend om de originele bestelbonnen te ondertekenen die in het kader van de uitvoering van een overheidsopdracht of van een raamovereenkomst aan de opdrachtnemer worden verzonden, ongeacht het bedrag, en tot 5.500 euro voor de ambtenaren vermeld onder 9° en 10°, alsook om de leidend ambtenaar aan te wijzen in het kader van de uitvoering van een overheidsopdracht waarvoor zij de gunningsprocedure hebben opgestart, aan: 1° de Directeur B&B;2° de ambtenaar belast met de leiding van de ADBA Fedorest;3° de Administrateurs-generaal, voor opdrachten waarvan de bevoegdheid behoort tot hun aankoopgroep;4° de Directeurs van de stafdiensten, voor opdrachten waarvan de bevoegdheid behoort tot hun aankoopgroep;5° de ambtenaar van de diensten van de Voorzitter belast met de leiding van de dienst Strategische Coördinatie en Communicatie, voor opdrachten waarvan de bevoegdheid behoort tot zijn aankoopgroep;6° het afdelingshoofd van de logistieke divisie van de Stafdienst B&B, voor opdrachten waarvan de bevoegdheid behoort tot zijn aankoopgroep;7° het afdelingshoofd van de Stafdienst B&B belast met de leiding van `Mobiliteit', voor opdrachten waarvan de bevoegdheid behoort tot zijn aankoopgroep;8° de Administrateur van de Patrimoniumdiensten, voor opdrachten waarvan de bevoegdheid behoort tot zijn aankoopgroep;9° de ambtenaren bedoeld in artikel 2 § 1,8°, van de Stafdienst B&B, voor opdrachten waarvan de bevoegdheid behoort tot de aankoopgroep logistiek;10° de ambtenaar bedoeld in art artikel 2 § 2, 2° voor de uitgaven in het kader van de onderhoudswerkzaamheden van de huisvestingen gelegen te "SHAPE village"; HOOFDSTUK 3. - Overdracht van bevoegdheid inzake diverse uitgaven

Art. 5.Delegatie wordt verleend om de diverse uitgaven goed te keuren en vast te leggen, die noodzakelijk zijn voor de werking van de diensten van de FOD Financiën, en de uitgaven die de tegenprestatie vormen van werken, leveringen of diensten die niet onder de regelgeving inzake overheidsopdrachten vallen, maar die het voorwerp uitmaken van overeenkomsten gesloten onder bezwarende titel door de FOD Financiën, alsook voor het sluiten van dadingen aan: 1° de Directeur B&B, voor zover het bedrag van de uitgave inclusief btw lager ligt dan de in artikel 11, 2° van het KB Plaatsing bepaalde grens voor Europese bekendmaking; 2° de ambtenaar belast met de leiding van de ADBA Fedorest betreffende de behoeften van Fedorest, voor zover het bedrag van de uitgave lager ligt dan 5.500 euro inclusief btw; 3° de Administrateurs-generaal, voor zover het bedrag van de uitgave lager ligt dan 5.500 euro inclusief btw en de uitgave behoort tot de bevoegdheid van hun aankoopgroep; 4° de Directeurs van de stafdiensten, voor zover het bedrag van de uitgave lager ligt dan 5.500 euro inclusief btw en de uitgave behoort tot de bevoegdheid van hun aankoopgroep; 5° de ambtenaar van de diensten van de Voorzitter belast met de leiding van de dienst Strategische Coördinatie en Communicatie, voor zover het bedrag van de uitgave lager ligt dan 5.500 euro inclusief btw en de uitgave behoort tot de bevoegdheid van zijn aankoopgroep; 6° het afdelingshoofd van de logistieke divisie de Stafdienst B&B, voor zover het bedrag van de uitgave lager ligt dan 30.000 euro inclusief btw en de uitgave behoort tot de bevoegdheid van zijn aankoopgroep; 7° het afdelingshoofd van de Stafdienst B&B belast met de leiding van `Mobiliteit', voor zover het bedrag van de uitgave lager ligt dan 5.500 euro inclusief btw en de uitgave behoort tot de bevoegdheid van zijn aankoopgroep; 8° de Administrateur van de Patrimoniumdiensten, voor zover het bedrag van de uitgave lager ligt dan 30.000 euro inclusief btw en de uitgave behoort tot de bevoegdheid van zijn aankoopgroep; 9° de ambtenaren van de Stafdienst B&B belast met de leiding van het team `Financieel Beheer' en het team `Bestellingen' voor de uitgaven die behoren tot de bevoegdheid van de aankoopgroep logistiek en waarvan het (geraamd) bedrag lager ligt dan 5.500 euro inclusief btw; HOOFDSTUK 4. - Diverse bepalingen

Art. 6.De Directeur B&B kan, binnen de perken die hij vaststelt, zijn bevoegdheid met betrekking tot art. 3 § 1 subdelegeren. Deze subdelegaties van bevoegdheden dienen niet te worden gerechtvaardigd ten aanzien van derden.

Art. 7.Ingeval van afwezigheid of verhindering van een titularis van ambt, zoals bedoeld in hoofdstukken 2 en 3 van deze beslissing, worden de bevoegdheden die aan hem zijn overgedragen, verleend aan de door hem aangewezen vervanger, voor de duur van de afwezigheid of verhindering.

Art. 8.Voor de toepassing van deze beslissing wordt het bedrag van de overheidsopdrachten, prijsvragen of concessies voor openbare werken geraamd volgens de regels vastgesteld door artikel 7 van het KB Plaatsing.

Art. 9.Tenzij anders vermeld, is elk bedrag vermeld in dit besluit een bedrag zonder belasting over de toegevoegde waarde. HOOFDSTUK 5. - Opheffingsbepalingen

Art. 10.Worden opgeheven : - de Beslissing van 25 augustus 2011 van de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD Financiën betreffende het verlenen van permanente subdelegatie voor de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten; - de Beslissing van 7 juni 2019 van de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD Financiën betreffende het verlenen van permanente subdelegatie voor de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten;

Brussel, 14 maart 2022.

H. D'HONDT

^