Etaamb.openjustice.be
Arrest van 14 december 2018
gepubliceerd op 14 december 2018

Besluit van de Minister-President van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest houdende verbod van enige betoging en tegenbetoging op het gehele grondgebied van de Brusselse Agglomeratie op zondag 16 december 2018

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2018032536
pub.
14/12/2018
prom.
14/12/2018
ELI
eli/besluit/2018/12/14/2018032536/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

14 DECEMBER 2018. - Besluit van de Minister-President van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest houdende verbod van enige betoging en tegenbetoging op het gehele grondgebied van de Brusselse Agglomeratie op zondag 16 december 2018


De Minister-President van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Gelet op artikel 48 van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse Instellingen, gewijzigd door de wet van 6 januari 2014;

Gelet op artikel 128 van de provincie wet van 30 april 1836Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/04/1836 pub. 07/12/2000 numac 2000000913 bron ministerie van binnenlandse zaken Provinciewet. - Duitse vertaling sluiten, ingevoegd bij wet van 7 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/12/1998 pub. 05/01/1999 numac 1998021488 bron diensten van de eerste minister Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus sluiten, en artikel 129 van de provincie wet van 30 april 1836Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/04/1836 pub. 07/12/2000 numac 2000000913 bron ministerie van binnenlandse zaken Provinciewet. - Duitse vertaling sluiten, gewijzigd bij wet van 27 mei 1975;

Gelet op artikel 11 van de wet op het politieambt van 5 augustus 1992, vervangen bij wet van 7 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/12/1998 pub. 05/01/1999 numac 1998021488 bron diensten van de eerste minister Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus sluiten;

Gelet op de wet van 6 maart 1818Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/03/1818 pub. 06/11/2012 numac 2012000631 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet omtrent de straffen tegen de overtreders van algemeene verordeningen uit te spreken of bij provinciale of plaatselijke reglementen vast te stellen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de straffen uit te spreken tegen de overtreders van algemene verordening of te stellen bij provinciale of plaatselijke reglementen, zoals gewijzigd bij wet van 5 juni 1934 en wet van 14 juni 1963;

Gelet op het verslag dat op 12 december 2018 door de lokale politiezone bezorgd werd aan de heer Burgemeester van de Stad Brussel met het voorstel om alle betogingen op 16 december 2018 te verbieden;

Gelet op het advies dat het OCAD (het Orgaan voor de Coördinatie en de Analyse van de Dreiging) op 13 december 2018 verleend heeft met als doel de terroristische/extremistische dreiging in te schatten van de evenementen "Mars tegen Marrakesh" en "Betoging voor Marrakesh" die voorzien zijn op 16 december 2018;

Gelet op het overleg over de opportuniteit van een algemeen verbod op betogingen op het Brusselse gewestelijke grondgebied dat plaatsvond op 11 december 2018 naar aanleiding van de samenkomst van de gewestelijke veiligheidsraad bedoeld in artikel 37bis van de wet van 7 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/12/1998 pub. 05/01/1999 numac 1998021488 bron diensten van de eerste minister Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus sluiten tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus; overwegende dat gelet op de geïdentificeerde risico's, de leden van voormelde raad hun akkoord betuigd hebben om een Brussels gewestelijk verbodsbesluit aan te nemen;

Overwegende dat de politiediensten kennis hebben genomen van verscheidene oproepen op sociale media, meer bepaald op "Facebook", om op zondag 16 december in Brussel te komen betogen tegen het VN-Migratiepact;

Overwegende dat de initiatiefnemers van deze "Facebook"-oproepen door het OCAD werden geïdentificeerd als nationalistische en identitaire groeperingen: - Make Vlaanderen great again - Schild en Vrienden - Réact - KVHV Antwerpen - KVHV Gent -Voorpost - Nationalistische Studenten Vereniging -Vlaams Belang Jongeren -Patria Belgica -Dutch Nation -Nieuw Solidaristisch Alternatief (NSA) -Jongeren Aktief -Identitair Verzet (NL) -Identitair Verzet Vlaanderen Overwegende dat voor de betoging een officiële aanvraag werd ingediend waarin werd vermeld dat de mars zou vertrekken vanuit het Noordstation, omwille van zijn dichte ligging bij het Maximiliaanpark, tot aan Brussel-Zuid en onderweg via de Wetstraat zou passeren; dat deze aanvraag werd ingediend door dhr. Dries Van Langenhove, lid van de beweging "Schild en Vrienden" die een extreemrechts gedachtengoed verdedigt inzake migratiekwesties;

Overwegende dat ook andere oproepen om deel te nemen aan deze mars tegen het Pact van Marrakesch werden geformuleerd, waaruit duidelijk het voornemen blijkt om de migranten en transmigranten in het Maximiliaanpark fysiek te belagen;

Overwegende dat de politie ook gewag maakt van een nieuw "front" van groepen gewelddadige voetbal-"supporters" ("Football Lads") dat zijn leden oproept om deze "mars" te vervoegen en te steunen; dat de bevoegde diensten deze supporters als Hooligans kwalificeren en dat hun optocht langs het Centraal Station zou passeren op hetzelfde ogenblik als de "mars tegen Marrakesh";

Overwegende dat bovendien via andere informatie die verspreid is via de sociale media, opgeroepen wordt om op diezelfde datum een tegenbetoging te houden met een mars "voor Marrakesh"; dat daarvoor een officiële aanvraag werd ingediend door een anarchistisch/communistisch platform, dat eerder al vernielingen heeft aangericht en geweld gebruikt heeft tegen de ordediensten en tegen extreemrechtse aanhangers;

Overwegende dat er uitgaande van het door de lokale politiezone opgemaakte verslag botsingen te verwachten zijn, daar er in het verleden gewelddadige confrontaties met extreemrechtse aanhangers geweest zijn;

Overwegende dat ook andere groepen aangekondigd hebben op verschillende plaatsen in de Brusselse Agglomeratie (Heizel, Centraal Station, Paleis der Natie) te zullen deelnemen aan de marsen op zondag 16 december;

Overwegende dat het OCAD van oordeel is dat hun deelname veeleer ingegeven is vanuit hun vijandigheid tegenover extreemrechtse groepen dan vanuit de verdediging van het VN-Pact "voor veilige, ordelijke en reguliere migratie";

Overwegende dat, bovendien, de "Klimaatcoalitie" oproept om te betogen in het kader van hun specifieke eisen en dat deze betoging aangekondigd is voor zondag 16 december 2018 om 10u00 in de Wetstraat; dat door de politie geen enkele bijkomende informatie kon worden bekomen over deze betoging, zodat het erop lijkt dat de demonstranten, ondanks contacten met de politie, weigeren om een officiële aanvraag in te dienen om te mogen betogen;

Overwegende dat het gebrek aan rechtstreekse en duidelijke informatie vanwege de betrokken partijen en organisatoren van al deze betogingen en tegenbetogingen de taken van de ordediensten inzake de voorbereiding, omkadering en beveiliging buitengewoon complex maakt;

Overwegende dat het OCAD van oordeel is dat een dreiging mogelijk is en de ernst van de dreiging aankondigt door te wijzen op ernstige verstoringen van de openbare orde en aanzienlijke materiële schade evenals gewelddadige confrontaties; dat het dreigingsniveau in dit stadium wordt vastgesteld op "gemiddeld" (niveau 2);

Overwegende dat de taak van de Minister-President erin bestaat om de inwoners te laten genieten van de voordelen van een goede politie, met name van de netheid, gezondheid, veiligheid en openbare rust in de straten, plaatsen en openbare gebouwen;

Overwegende dat in dit geval een gemeenschappelijk en gecoördineerd standpunt op het niveau van het gehele Brussels Hoofdstedelijk Gewest noodzakelijk is; dat deze noodzakelijke coördinatie vereist dat een maatregel moet worden genomen door de overheid die bevoegd is om passende maatregelen te nemen voor het gehele grondgebied van de Agglomeratie;

Overwegende dat artikel 11 van de wet van 5 augustus 1992Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/08/1992 pub. 21/10/1999 numac 1999015203 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet houdende instemming met het Protocol houdende wijziging van artikel 81 van het Verdrag tot instelling van de Benelux Economische Unie van 3 februari 1958, opgemaakt te Brussel op 16 februari 1990 sluiten op het politieambt daarenboven bepaalt dat "Onverminderd de bevoegdheden die hun zijn toegekend door of krachtens de wet, de minister van Binnenlandse Zaken en de gouverneur de bevoegdheden van de burgemeester of van de gemeentelijke instellingen in subsidiaire orde uitoefenen wanneer deze, al dan niet vrijwillig, hun verantwoordelijkheden niet nakomen, wanneer de verstoring van de openbare orde zich uitstrekt over het grondgebied van verscheidene gemeenten of, wanneer, ook al is de gebeurtenis of de situatie slechts in een enkele gemeente gelokaliseerd, het algemeen belang hun tussenkomst vereist";

Overwegende dat gevreesd wordt voor ernstige verstoringen van de openbare orde op het grondgebied van de Stad Brussel en voor het eventuele risico dat deze verstoringen zich zouden uitbreiden of verplaatsen naar andere delen van het grondgebied van de Agglomeratie, meer bepaald op het grondgebied van de gemeenten Schaarbeek (gezien de ligging van het Noordstation en het Maximiliaanpark), Sint-Gillis, Vorst en Anderlecht (gezien de ligging van het Zuidstation); dat de organisatie van de verschillende betogingen, tegenbetogingen en bijeenkomsten de vrees doet ontstaan dat de openbare orde ernstig zal worden verstoord op het hele grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Overwegende dat aangezien het migratiethema de bewegingen die de voornaamste protagonisten en betrokken partijen zullen zijn van de voorgenomen betogingen, tegenbetogingen en bijeenkomsten splijt, het risico op talrijke gewelddadige confrontaties tussen de voormelde bewegingen onderling, met de ordediensten en tegenover de migranten of personen in de buurt van het Maximiliaanpark bijzonder hoog is; dat de scherpe boodschappen die tot nu toe verspreid zijn, blijk geven van de gewelddadige bedoelingen van de betrokken partijen;

Overwegende, ter herinnering, dat het aanzetten tot haat of geweld ten aanzien van een groep, een gemeenschap of hun leden, vanwege de nationaliteit, het vermeende ras, de huidskleur, de afkomst of de nationale of etnische afstamming onderhevig is aan strafrechtelijke veroordeling op grond van artikel 20 van de wet van 30 juli 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/1981 pub. 20/05/2009 numac 2009000343 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden;

Overwegende dat de politie eveneens vreest dat, naast de betrokken partijen die thans onder meer via oproepen op sociale media zijn geïdentificeerd, ook de bevolking die in de buurt van de geplande bijeenkomsten woont mogelijke gewelddadige schermutselingen tussen de betogers en de ordediensten zou ondergaan;

Overwegende inderdaad dat de geviseerde wijken door de ordediensten als gevoelig worden beschouwd, wat het risico op geweld en schade zou vergroten;

Overwegende dat de politie op grond van precedenten die hebben plaatsgevonden in de wijken waar de bijeenkomsten gepland zijn, van mening is dat redelijkerwijze kan worden gevreesd dat de mogelijke incidenten zich over meerdere dagen kunnen spreiden en zich verplaatsen naar naburige gemeenten;

Overwegende dat de voorziene, doch op heden bij gebrek aan officiële aanvraag bij de bevoegde overheden nog niet toegelaten betogingen en bijeenkomsten van de "Gele Hesjes" en de "Klimaatcoalitie" niet enkel een mobilisatie van de ordediensten kunnen teweegbrengen waarvan de omvang onbekend is nu er geen precieze informatie beschikbaar is met betrekking tot deze evenementen, maar tevens gerecupereerd zouden kunnen worden door de andere extremistische bewegingen indien het huidige samenscholingsverbod enkel beperkt zou worden tot extremistische bewegingen die wensen te betogen voor of tegen het migratievraagstuk;

Overwegende dat op vrijdag 30 november 2018 een betoging opgeëist door de "Gele Hesjes"-beweging zonder toelating georganiseerd is op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en dat naar aanleiding hiervan zware incidenten hebben plaatsgevonden met gewonden bij de ordediensten en de betogers en dat schade werd aangericht aan voertuigen van de ordediensten en aan stadsgoederen;

Overwegende dat de betogingen van de "Gele Hesjes" evenwel niet werden verboden, behalve in het huidige geval;

Overwegende evenwel dat dit soort betoging gelet op het geweld en de schermutselingen die eerder hebben plaatsgevonden de mobilisatie van grootschalige politiemiddelen zal vereisen ;

Overwegende dat zoals hierboven reeds werd uiteengezet, gelet op de verschillende mogelijke ontmoetingsplaatsen nu zondag in de Brusselse Agglomeratie (het OCAD identificeert er minstens zeven), het risico bestaat op recuperatie van de ene beweging door de andere en er redelijkerwijze kan worden uitgegaan van een situatie die ontaardt en dat het ernaar uitziet dat de ordediensten het uitzonderlijk moeilijk zullen hebben om een daadwerkelijke bescherming te bewerkstelligen voor personen en goederen op de verschillende ontmoetingsplaatsen en betogingen, zodat het proportioneel lijkt aan de overwogen risico's om alle betogingen, tegenbetogingen en bijeenkomsten te verbieden, ongeacht het thema dat de betrokken partijen aanvoeren en ongeacht de afwezigheid van gewelddadige antecedenten, zoals dit op heden het geval is voor de Klimaatcoalitie;

Overwegende dat het OCAD evenwel vreest dat een verbod van de betogingen Voor of Tegen Marrakesh op 16 december 2018 een versterkte mobilisatie van potentiële deelnemers zou kunnen teweegbrengen;

Overwegende evenwel dat de ordediensten dit risico beter kunnen bevatten indien de andere geplande betogingen ook worden verboden, hetgeen zou toelaten dat de politie zich kan concentreren op de meest radicale bewegingen en de ordediensten beter op de opkomst van betogers kunnen anticiperen en deze beteugelen;

Overwegende dat er een ernstig risico bestaat voor de veiligheid van personen en goederen;

Overwegende dat, om voorspelbare inbreuken op de openbare orde en vrede te vermijden, met name ten koste van de bewoners en voorbijgangers, geschikte maatregelen moeten worden genomen, inzonderheid in het licht van het optreden van de veiligheidsdiensten die momenteel bezig zijn met de bestrijding van terrorisme; dat om deze taak te verzekeren zowel reglementaire als operationele politiemaatregelen genomen moeten worden die nodig zijn voor de handhaving van de veiligheid van de betrokken goederen en personen teneinde deze doelstelling te bereiken, en dit, vooral rekening houdend met de bedreiging van de verstoring van de openbare vrede;

Overwegende bijgevolg dat het nodig en in verhouding tot de dreiging is een politiemaatregel te nemen die het verbod op alle betogingen en bijeenkomsten oplegt Overwegende dat de hogervermelde betogingen en bijeenkomsten op zeer korte termijn zijn aangekondigd en dat een dienstige en snelle reactie van de overheid noodzakelijk is om de handhaving van de openbare vrede te waarborgen;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid, Besluit :

Artikel 1.Elke betoging of tegenbetoging met betrekking tot enige thematiek of eis van enige aard, wordt verboden op zondag 16 december 2018 op het gehele grondgebied van de Brusselse Agglomeratie.

Art. 2.Inbreuken op de bepalingen van dit besluit worden beteugeld met de straffen bepaald door artikel 1 van de wet van 6 maart 1818Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/03/1818 pub. 06/11/2012 numac 2012000631 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet omtrent de straffen tegen de overtreders van algemeene verordeningen uit te spreken of bij provinciale of plaatselijke reglementen vast te stellen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, gewijzigd door de wet van 5 juni 1934 en de wet van 14 juni 1963 betreffende de overtredingen van administratieve reglementen.

Art. 3.De bestuurlijke overheden bevoegd op het grondgebied van de Brusselse Agglomeratie zijn belast met de uitvoering van dit besluit.

De politiediensten hebben als opdracht toe te zien op de naleving van dit besluit, zo nodig door het uitoefenen van dwang en/of macht.

Art. 4.Dit besluit is onmiddellijk van toepassing en zal onder meer door de burgemeesters worden bekendgemaakt via aanplakking op de gebruikelijke aanplakplaats voor de officiële bekendmakingen, alsook via enige andere wijze van bekendmaking met het oog op een zo breed mogelijke verspreiding ervan.

Art. 5.Er kan tegen dit besluit een vernietigings- en/of schorsingsberoep worden ingesteld middels een verzoekschrift bij de Raad van State binnen een termijn van 60 dagen na de betekening of bekendmaking overeenkomstig het besluit van 23 augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Brussel, 14 december 2018.

R. VERVOORT Minister-President van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

^