Etaamb.openjustice.be
Wet
gepubliceerd op 26 juli 2012

Benoeming van de voorzitter en leden van het Directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas. - Oproep tot kandidaatstellingen Met het oog op de benoeming van de voorzitter en leden van het directiecomité van d De Commissie is een autonoom organisme dat, krachtens de wet van 29 april 1999 betreffende de organ(...)

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2012011288
pub.
26/07/2012
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE


Benoeming van de voorzitter en leden van het Directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas. - Oproep tot kandidaatstellingen Met het oog op de benoeming van de voorzitter en leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas nodigen de Minister van Binnenlandse Zaken en de Staatssecretaris voor Energie de personen die zich voor deze functies kandidaat wensen te stellen uit om hun kandidatuur in te dienen.

De Commissie is een autonoom organisme dat, krachtens de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt en de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van gasachtige producten en andere door middel van leidingen, belast is met een raadgevende taak ten behoeve van de overheid inzake de organisatie en werking van de elektriciteits- en gasmarkt, enerzijds, en met een algemene taak van toezicht en controle op de toepassing van de betreffende wetten en reglementen, anderzijds.

Hoewel de CREG een onafhankelijk organisme is en beschikt over diverse bevoegdheden voor de uitoefening van de aan haar toevertrouwde taken, legt zij verantwoordelijkheid af aan de Kamer van Volksvertegenwoordigers, onder meer door de opstelling van een, via de Elektriciteitswet en Gaswet, verplicht jaarverslag. Een jaarlijkse rapportering wordt eveneens overgemaakt aan het "Agency for the Cooperation of Energy Regulators" (ACER) en aan de Europese Commissie.

De CREG verschaft bovendien een volledige motivering en verantwoording voor haar beslissingen om de jurisdictionele toetsing ervan mogelijk te maken.

Het directiecomité staat in voor het operationeel bestuur van de CREG en stelt alle handelingen die nodig of dienstig zijn voor de uitvoering van haar opdrachten. Het bestaat uit een voorzitter en drie andere leden die worden benoemd bij in Ministerraad overlegd koninklijk besluit voor een eenmaal hernieuwbare termijn van zes jaar.

In afwijking van het voorgaande zijn bij de oprichting van de commissie twee leden benoemd voor een aanvankelijke termijn van drie jaar. Een procedure van evaluatie van de benoeming of van de hernieuwing van het mandaat van voorzitter of lid van het directiecomité dient doorlopen te worden. De voorzitter en de leden van het directiecomité zullen worden gekozen omwille van hun deskundigheid inzonderheid voor de aangelegenheden die onder hun bevoegdheid vallen : de voorzitter voor wat betreft het management van de commissie, de leden voor wat betreft de directies die zij moeten leiden.

De voorzitter van het directiecomité : De voorzitter van het directiecomité is belast met de leiding van de instelling in al zijn aspecten, zonder aan die functie de bevoegdheid over een eigen directie te verbinden. De voorzitter zal worden ondersteund door een beperkte staf en een secretariaat.

Als voorzitter van het directiecomité fungeert hij/zij als eerste aanspreekpunt voor de andere directieleden en is hij/zij in staat om visies vanuit juridische, technische of economische hoek te convergeren naar een sterke geïntegreerde visie via een multidisciplinaire aanpak. De voorzitter geeft leiding aan het directieteam en is daarom een "people manager" die kan delegeren, plannen, begeleiden, motiveren, enz. maar ook ruimte laat voor eigen initiatief. De voorzitter fungeert als gezicht en extern vertegenwoordiger van de organisatie en vormt het aanspreekpunt voor alle actoren op de energiemarkt en de overheden. De voorzitter moet beschikken over de bekwaamheid om consensuele en niet-conflictueuze relaties met deze actoren te onderhouden, waaronder met name de Europese instellingen, de ministers, de nationaal betrokken administraties, waaronder de Algemene Directie Energie, de Raad van de Mededinging, de andere nationale en gewestelijke regulatoren, ACER, enz.

De drie directies zijn de volgende : 1) een directie voor de technische werking van de gasmarkt en de elektriciteitsmarkt. De deskundigheid, vereist voor de aangelegenheden die vallen onder de bevoegdheid van de directie voor de technische werking van de elektriciteit- en gasmarkt, heeft onder meer betrekking op : - advies geven over de vergunningsaanvragen voor de bouw van nieuwe installaties voor elektriciteitsproductie en nieuwe directe lijnen krachtens de artikelen 4 en 17 van de Elektriciteitswet; - advies geven aan de Algemene Directie Energie van de FOD Economie over de prospectieve studies voor gas en elektriciteit; - de bepaling in overleg met de netbeheerder en publicatie op de website van de CREG van de normen en vereisten inzake de kwaliteit van de dienstverlening en levering, rekening houdend met de middelen die worden toegekend via de tariefmechanismen; - controle uitoefenen op de naleving door de netbeheerder en de elektriciteits- en gasbedrijven van de verplichtingen die op hen rusten krachtens de Elektriciteits- en de Gaswet en de uitvoeringsbesluiten ervan, alsook krachtens de overige voor de elektriciteitsmarkt en de gasmarkt toepasselijke wetgevende en reglementaire bepalingen, meer bepaald betreffende de grensoverschrijdende problemen en de materies bedoeld in Verordening (EG) nr. 714/2009; - het controleren van de toepassing van het technisch reglement, de documenten goedkeuren die door dit reglement worden beoogd met name met betrekking tot de voorwaarden voor de aansluiting en de toegang tot het transmissienet evenals de voorwaarden voor de verantwoordelijkheid voor het evenwicht van de regelzone en de prestaties evalueren uit het verleden van de regels van het technisch reglement die de veiligheid en de betrouwbaarheid van het transmissienet regelen; - een advies uitbrengen over het ontwikkelingsplan en het toezicht uitoefenen op de uitvoering van dit plan. De CREG analyseert de samenhang van dit plan met het ontwikkelingsplan van het net in de hele Europese Gemeenschap bedoeld in artikel 8, § 3, punt b) van Verordening nr. 714/2009. In voorkomend geval kan deze analyse aanbevelingen opnemen met het oog op de wijziging van het ontwikkelingsplan opgesteld door de netbeheerder; - de uitvoering van de openbare dienstverplichtingen bedoeld in artikel 21, eerste lid, 1° van de Elektriciteitswet, en, in voorkomend geval, de toepassing van de afwijkingen toegestaan krachtens artikel 21, eerste lid, 2° van de Elektriciteitswet, controleren en evalueren; - advies geven aan de Algemene Directie Energie van de FOD Economie over de aanvragen tot het bekomen van leveringsvergunningen krachtens artikel 15/3 van de Gaswet en controle uitoefenen op de naleving van de voorwaarden van deze vergunningen; een advies verstrekken aan deze directie over de aanvragen tot het bekomen van de vervoersvergunningen krachtens artikel 3 van de Gaswet; - toezicht houden op de naleving door de beheerders van het aardgasvervoersnet, de LNG-installatie en de opslaginstallatie voor aardgas alsook onder meer de aardgasondernemingen van de verplichtingen die hen krachtens de wet en de uitvoeringsbesluiten ervan zijn opgelegd, evenals van de andere voor de aardgasmarkt toepasselijke wettelijke reglementaire bepalingen, onder meer inzake de grensoverschrijdende kwesties en de materies die beoogd worden door Verordening (EG) nr. 715/2009; - de belangrijkste voorwaarden voor de toegang tot de vervoernetten goedkeuren en de toepassing ervan door de vervoerondernemingen in hun respectieve netten controleren; - de uitvoering van de openbare dienstverplichtingen bedoeld in artikel 15/11 van de Gaswet controleren en evalueren; - de toepassing van de bepalingen van artikel 15/7 van de Gaswet controleren en evalueren. 2) een directie voor de controle op de prijzen en de rekeningen op de gasmarkt en de elektriciteitsmarkt. De deskundigheid vereist voor de aangelegenheden die vallen onder de bevoegdheid van de directie voor de controle op de prijzen en de rekeningen op de elektriciteit- en gasmarkt heeft onder meer betrekking op : - de maatregelen vastgesteld in toepassing van artikel 7 van de Elektriciteitswet controleren; - uitoefenen van de tariefbevoegdheden bedoeld in de artikelen 12 tot 12quinquies van de Elektriciteitswet; - erop toezien dat de tarifering voor de levering van elektriciteit gericht is op het algemeen belang en zich in het globale energiebeleid integreert en, in voorkomend geval, de maximumprijzen controleren die toepasselijk zijn op de eindafnemers; - de rekeningen van de ondernemingen van de elektriciteitssector controleren inzonderheid ter verificatie van de naleving van de bepalingen van artikel 22 van de Elektriciteitswet en de afwezigheid van kruissubsidies tussen de productie-, transmissie- en distributieactiviteiten; - de afwezigheid van kruissubsidies tussen transmissie-, distributie- en leveringsactiviteiten controleren; - de afwezigheid van kruissubsidies controleren wanneer de netbeheerder artikel 8, § 2, van de Elektriciteitswet toepast; - erop toezien dat de tarieven voor de levering van aardgas gericht zijn op het algemeen belang en, in voorkomend geval, de maximumprijzen controleren die toepasselijk zijn op eindafnemers; - de tariefbevoegdheden uitoefenen bedoeld in de artikelen 15/5 tot 15/5quinquies van de Gaswet en de toepassing van de tarieven door de vervoersbedrijven wat hun respectievelijke netten betreft controleren; - de boekhouding van de ondernemingen van de gassector controleren, inzonderheid ter verificatie van de naleving van de bepalingen van artikel 15/12 van de Gaswet; - de afwezigheid van kruissubsidies tussen activiteiten van vervoer, distributie, opslag, LNG en levering verifiëren; - uitoefenen van de bevoegdheden in verband met de indexeringsformules, indexeringsparameters en de prijzen van energiecomponenten zoals bedoeld in artikel 20bis van de Elektriciteitswet en artikel 15/10bis van de Gaswet. 3) een administratieve directie. De deskundigheid vereist voor de aangelegenheden die vallen onder de bevoegdheid van de administratieve directie heeft onder meer betrekking op : - het administratief en financieel beheer van de commissie; - de juridische studies, incluis geschillenbehandeling; - de documentatie; - op eigen initiatief of op verzoek van de minister of van een gewestregering onderzoeken en studies uitvoeren; - in voorkomend geval, het beheer van het mechanisme ter financiering van alle of een deel van de netto-lasten die voortvloeien uit de maatregelen van marktorganisatie, waaronder de instelling van een systeem voor de toekenning van groenestroomcertificaten voor elektriciteit geproduceerd overeenkomstig artikel 6 van de Elektriciteitswet en de verplichting van de netbeheerder om groenestroomcertificaten afgeleverd door de federale en gewestelijke overheden aan te kopen tegen een minimumprijs en te verkopen, voor een verzekerde afzet op de markt, tegen een minimumprijs, van een minimumvolume elektriciteit geproduceerd met aanwending van hernieuwbare energiebronnen. De certificaten die worden toegekend aan installaties voor elektriciteitsproductie vanuit wind in de zeegebieden waarover België zijn jurisdictie kan uitoefenen overeenkomstig het internationaal zeerecht en die het voorwerp uitmaken van een domeinconcessie zoals bedoeld bij artikel 6 van de Elektriciteitswet genieten slechts van bovenvermelde verplichting tot aankoop tegen een minimumprijs op voorwaarde dat de elektriciteit die door deze installaties wordt geproduceerd en die het recht heeft verleend op het toekennen van certificaten rechtstreeks op het transmissienet wordt geïnjecteerd; - in voorkomend geval, het beheer van het fonds dat de volledige of een deel van de reële netto-kost van de openbare dienstverplichtingen ten laste neemt, voor zover deze kost een onbillijke last zou vertegenwoordigen voor de ondernemingen die tot deze verplichtingen gehouden zijn; geheel of gedeeltelijk wordt gefinancierd door toeslagen op de tarieven bedoeld in artikel 12 van de Elektriciteitswet of door heffingen op alle of objectief bepaalde categorieën van energieverbruikers of marktoperatoren, volgens de nadere regels bepaald door hetzelfde besluit.

Bij dit alles wordt onder "Elektriciteitswet" verstaan : de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt en onder "Gaswet" : de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van gasachtige producten en andere door middel van leidingen.

Zowel de functie van voorzitter als de directeursfuncties vereisen in hoge mate : - interne en externe sociale vaardigheden; - bekwaamheid met mensen om te gaan; - bekwaamheid tot netwerken; - bekwaamheid om in een zeer heterogene omgeving met actoren met tegengestelde belangen een open relatie aan te knopen, open te staan voor dialoog en in staat te zijn een consensus te bereiken; - luisterbereidheid; - bekwaamheid op het gebied van management en wat betreft evaluatie van personeel; - vermogen tot coördineren en organiseren; - motiverend vermogen; - (bij)sturend vermogen (strategie-bewaking).

Voor de vier functies komen in aanmerking : - houders van een basisdiploma van de 2e cyclus (bv. licentiaat) van universitair onderwijs of van hoger onderwijs van het academisch niveau (lange type); - met, voor wat betreft de kandidaten voor de functies van directeur, een ervaring van minimum 5 jaar inzake, hetzij de gas- en elektriciteitssector, hetzij kostprijscalculatie met betrekking tot productie en/of transport van elektriciteit en/of gas, hetzij financieel en administratief beheer, inclusief juridische ondersteuning van alle afdelingen van de instelling; - met, voor wat betreft de kandidaten voor de functie van voorzitter, een ervaring van minimum 5 jaar inzake het leiden van een team, teambuilding en vertegenwoordiging van de instelling naar de buitenwereld; - bovendien is een basiskennis van de tweede landstaal en een passieve kennis van het Engels vereist.

Krachtens het koninklijk besluit van 3 mei 1999Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/05/1999 pub. 15/06/1999 numac 1999011187 bron ministerie van economische zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels toepasselijk op de voorzitter en de leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas inzake onverenigbaarheden en belangenconflicten sluiten tot vaststelling van de regels toepasselijk op de voorzitter en leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas inzake onverenigbaarheden en belangenconflicten mogen de leden van de Wetgevende Kamers, het Europees Parlement en de Gemeenschaps- en Gewestraden, de Ministers, de Staatssecretarissen, de leden van Gemeenschaps- of Gewestregering, de leden van het kabinet van een lid van de federale Regering of van een Gemeenschaps- of een Gewestregering en de leden van de bestendige deputaties van de provincieraden de functie van voorzitter of lid van het directiecomité niet uitoefenen. De voorzitter en andere leden van het directiecomité mogen bovendien geen enkele functie of activiteit uitoefenen, al dan niet bezoldigd, ten dienste van de netbeheerder, van één van de neteigenaars, van een producent, van een distributeur of van een tussenpersoon, zoals bepaald in artikel 2 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, hierna genoemd "elektriciteitsondernemingen", of van een gasonderneming, zoals bepaald in artikel 1 van de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van gasachtige producten en andere door middel van leidingen. Dit verbod blijft van kracht gedurende één jaar na afloop van het mandaat van de titularis. De titularissen mogen geen aandelen of andere met aandelen gelijk te stellen waardepapieren, uitgegeven door elektriciteitsondernemingen (andere dan zelfopwekkers) of gasondernemingen, bezitten, noch financiële instrumenten die toelaten om dergelijke aandelen of waardepapieren te verwerven of over te dragen, of die aanleiding geven tot een betaling in contanten welke hoofdzakelijk afhankelijk is van de evolutie van de waarde van dergelijke aandelen of waardepapieren.

Het personeel en de personen belast met het beheer van de CREG handelen onafhankelijk van alle commerciële belangen en er wordt op toegezien dat zijn de uitoefening van hun opdrachten met toepassing van artikel 23, § 2, van de Elektriciteitswet en van artikel 15/4, § 2, van de Gaswet geen directe instructies vragen noch aanvaarden van gelijk welke regering of andere openbare of privé-entiteit. Deze vereiste geldt onverminderd een nauw overleg, in voorkomend geval, met alle overige bevoegde overheden, evenals de algemene, door de regering voorgeschreven richtsnoeren.

Bij besluit van de Ministerraad, genomen ingevolge een voorstel dat door de minister is gedaan op basis van het advies van de Tuchtraad volgens de procedure bepaald in de Elektriciteitswet en de Gaswet, kan een einde worden gemaakt aan het mandaat van de voorzitter of van een of van meerdere leden van het directiecomité van de commissie die aansprakelijk zijn voor een van de volgende inbreuken : - schending van de voorwaarden van onafhankelijkheid waarin de Elektriciteitswet en de Gaswet, alsmede de uitvoeringsbesluiten genomen in uitvoering van deze wetten, voorzien; - schending, in de uitoefening van hun mandaten, van elke andere wettelijke of reglementaire bepalingen die van toepassing zijn op de voorzitter en/of de leden van het directiecomité krachtens de Elekriciteitswet en de Gaswet, alsmede de uitvoeringsbesluiten genomen in uitvoering van deze wetten.

De voorzitter en leden van het directiecomité dienen beschikbaar te zijn om binnen een zeer korte termijn (vermoedelijke datum : 1 februari 2013) na hun benoeming hun functie voltijds op te nemen. Aan de functies is een aantrekkelijke en marktconforme verloning verbonden.

De personen die aan alle hogervermelde wettelijke en reglementaire voorwaarden voldoen en zich kandidaat wensen te stellen voor één van de functies binnen het directiecomité, dienen hun kandidatuur, met uitdrukkelijke vermelding van de functie of functies waarvoor zij zich kandidaat stellen, op het daartoe voorziene sollicitatieformulier, dat u kan vinden op www.selor.be, in te dienen.

De kandidatuur mag zowel elektronisch worden ingediend, als schriftelijk worden gericht aan SELOR. De kandidaturen dienen uiterlijk op 21 september 2012 bij Selor, ter attentie van Topteam, Bischoffsheimlaan 15, te 1000 Brussel, topteamnl@selor.be, toe te komen.

Assessement center en selectieproef zullen plaatsgrijpen in de periode van 5 oktober 2012 tot 19 november 2012.

^