Etaamb.openjustice.be
Wet van 28 maart 2024
gepubliceerd op 22 april 2024

Wet houdende goedkeuring van het Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest inzake slachtofferzorg

bron
federale overheidsdienst justitie
numac
2024003379
pub.
22/04/2024
prom.
28/03/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

28 MAART 2024. - Wet houdende goedkeuring van het Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest inzake slachtofferzorg (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij bekrachtigen, hetgeen volgt :

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 74 van de Grondwet.

Art. 2.Het samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest inzake slachtofferzorg wordt goedgekeurd.

Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Gegeven te Brussel, 28 maart 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Justitie, P. VAN TIGCHELT De Minister van Binnenlandse Zaken, A. VERLINDEN Met 's Lands zegel gezegeld : De Minister van Justitie, P. VAN TIGCHELT _______ Nota (1) Kamer van volksvertegenwoordigers (www.dekamer.be) Stukken : 55 3787 (2023/2024) Integraal Verslag : 21 maart 2024

22 NOVEMBER 2023. - Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest inzake slachtofferzorg Gelet op de artikelen 39, 128, § 1 en 138 van de Grondwet;

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, inzonderheid artikel 92bis, § 1, laatstelijk gewijzigd bij de bijzondere wet van 6 januari 2014;

Gelet op de Richtlijn 2010/64/UE van het Europees Parlement en Raad van 20 oktober 2010 betreffende het recht op vertolking en vertaling in strafprocedures;

Gelet op het Verdrag van de Raad van Europa van 11 mei 2011 inzake het voorkomen en bestrijden van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld;

Gelet op de Richtlijn 2012/29/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 tot vaststelling van minimumnormen voor de rechten, de ondersteuning en de bescherming van slachtoffers van strafbare feiten, en ter vervanging van Kaderbesluit 2001/220/JBZ;

Gelet op de Richtlijn 2017/541 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2017 inzake terrorismebestrijding en ter vervanging van Kaderbesluit 2002/475/JBZ van de Raad en tot wijziging van Besluit 2005/671/JBZ van de Raad;

Gelet op het overleg voorzien in het kader samenwerkingsakkoord van 27 februari 2014Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 27/02/2014 pub. 19/05/2014 numac 2014203119 bron waalse overheidsdienst Kaderakkoord tot samenwerking tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende het inter-Franstalig overleg inzake gezondheid en bijstand aan personen en betreffende gemeenschappelijke principes die op deze laatsten van toepassing zijn sluiten tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende het overleg tussen Franstaligen inzake gezondheidsbeleid en bijstand aan personen en de gemeenschappelijke beginselen die in deze aangelegenheden toepasselijk zijn;

Overwegende dat de bevoegdheden inzake slachtofferzorg verdeeld zijn tussen de Federale staat, de Gemeenschappen en de Gewesten;

Overwegende dat deze versnippering van de bevoegdheden en de verspreiding van het personeel en van de bijhorende materiële en financiële middelen een doeltreffend, effectief, coherent en geïntegreerd slachtofferbeleid kunnen belemmeren;

Overwegende dat een structurele samenwerking tussen de Federale Staat, de Franse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschapscommissie en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie noodzakelijk is om tot een kwaliteitsvolle zorg en dienstverlening aan slachtoffers te komen;

Overwegende dat een optimale en goed ontwikkelde slachtofferzorg secundaire victimisering zo veel mogelijk moet beperken en alle gevolgen van het slachtofferschap in de mate van het mogelijke moet herstellen;

Overwegende dat de Grondwet en de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen de mogelijkheid voorzien dat de vermelde overheden een samenwerkingsakkoord inzake slachtofferzorg sluiten;

De partijen: De Federale Staat, vertegenwoordigd door de federale regering, in de persoon van de minister van Justitie en de minister van Binnenlandse Zaken;

De Franse Gemeenschap, vertegenwoordigd door de regering van de Franse Gemeenschap, in de persoon van de minister-president, de minister van Hulpverlening aan de jeugd en van de Justitiehuizen en de minister van Kind;

Het Waalse Gewest, vertegenwoordigd door de Waalse Regering, in de persoon van de minister-president, de minister van Sociale actie en van Gezondheid, de minister belast met de Verkeersveiligheid;

Zijn overeengekomen wat volgt : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit samenwerkingsakkoord, wordt verstaan onder: 1° het slachtoffer: de natuurlijke persoon, evenals zijn na(ast)bestaanden, die als direct gevolg van handelen of nalaten in strijd met de strafwetgeving schade heeft geleden, met inbegrip van een lichamelijk of geestelijk letsel, een psychisch lijden of een materieel verlies;2° de na(ast)bestaande: de rechthebbende van het rechtstreekse slachtoffer of elke persoon die een bijzondere affectieve band heeft met dit slachtoffer;3° de slachtofferzorg: de hulp- en dienstverlening sensu largo, die vanuit de verschillende sectoren, hetzij politioneel, justitieel, sociaal of medisch, aan slachtoffers wordt geboden;4° het slachtofferbeleid: het geheel van bestuursdaden van de Federale Staat, de Gemeenschappen en de Gewesten in verband met slachtofferzorg;5° de politionele slachtofferbejegening: de bijstand aan slachtoffers door de politie, die bestaat uit het onthaal en de eerste opvang van het slachtoffer, het verstrekken van een goede basisinformatie aan het slachtoffer en het mogelijke doorverwijzen naar de gespecialiseerde diensten en die houdt eveneens het onthaal en de bijstand in van personen die betrokken zijn bij een ongeval, een ramp of een brand;6° de dienst politionele slachtofferbejegening: de dienst binnen de federale of de lokale politie die instaat, enerzijds, voor de sensibilisering en voortgezette vorming van politieambtenaren inzake politionele slachtofferbejegening en, anderzijds, voor het bieden van deze gespecialiseerde slachtofferbejegening, zonder evenwel afbreuk te doen aan de wettelijke verplichtingen inzake slachtofferbejegening van elke politieambtenaar;7° slachtofferonthaal: de informatie en bijstand aan slachtoffers in de verschillende fasen van de gerechtelijke procedure, die wordt verleend door de dienst slachtofferonthaal van justitiehuizen alsook door de magistraten en de personeelsleden van de parketten en de rechtbanken die kan eveneens de informatie en bijstand inhouden van personen die betrokken zijn bij een ongeval, een collectieve noodsituaties of een zelfdoding;8° dienst slachtofferonthaal: de dienst van het justitiehuis, die aan slachtoffers en na(ast)bestaanden, specifieke informatie, ondersteuning, bijstand en een gepaste doorverwijzing aanbiedt tijdens de hele gerechtelijke procedure;9° slachtofferhulp: sociale hulp aan en psychologische begeleiding van slachtoffers die wordt verleend door de diensten slachtofferhulp die kan eveneens de sociale hulp en psychologische begeleiding inhouden van personen die betrokken zijn bij een ongeval, een collectieve noodsituatie of een zelfdoding;10° dienst slachtofferhulp: de diensten erkend door de Franse Gemeenschap die sociale of psychologische hulp verlenen aan slachtoffers;11° opvanghuis: een inrichting, erkend door het Waalse Gewest, die een in de tijd beperkte huisvesting verzekert voor personen in sociale moeilijkheden;12° team "SOS Enfants": de multidisciplinaire dienst, erkend door de Franse Gemeenschap, die gespecialiseerd is in de individuele preventie, de evaluatie of het vaststellen en het behandelen van gevallen van kindermishandeling;13° adviseur "aide à la jeunesse": de onafhankelijke opdrachtgever die in de Franse Gemeenschap belast is om een gespecialiseerde hulp te beiden aan minderjarigen in moeilijkheden of in gevaar door het instellen van een aangepast hulpprogramma.Hij wordt in de uitoefening van zijn bevoegdheden bijgestaan door een dienst "aide à la jeunesse" die hem ter beschikking wordt gesteld; 14° dienst voor geestelijke gezondheidszorg: ambulante zorgstructuur die, via een multidisciplinaire medico-psycho-sociale aanpak en in samenwerking met andere diensten of professionelen van de hulpverlening en zorg, instaat voor de opvang, de diagnose en de behandeling van de personen voor wat betreft hun psychologische moeilijkheden of psychiatrische stoornissen;15° departement Begeleiding van verkeersslachtoffers : de multidisciplinaire dienst van het "Agence wallonne pour la Sécurité routière" die een luisterend oor biedt aan slachtoffers betrokken in een verkeersongeval met lichamelijke schade, die een antwoord biedt op alle psychologische en juridische vragen en die concrete hulp biedt, in het bijzonder inzake verzekeringen, herstel van de schade en het strafrecht, om het goede verloop van de verschillende stappen te bevorderen en de secundaire victimisering zo veel mogelijk te beperken;16° diensten en voorzieningen voor begeleiding van slachtoffers van partnergeweld en gendergerelateerd geweld : structuren die door het Waals Gewest zijn goedgekeurd overeenkomstig de artikelen 149/13 en volgende van de Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid met betrekking tot de goedkeuring van diensten en voorzieningen voor begeleiding voor partnergeweld en gendergerelateerd geweld.Ze verlenen uitgebreide begeleiding aan slachtoffers van partnergeweld of gendergerelateerd geweld door middel van een eerste opvang, informatie, sociale, juridische, administratieve en psychologische hulp. 17° bevoegde overheden: de ministers bevoegd voor Justitie, Binnenlandse Zaken, het Voorzitterschap van de Franse Gemeenschap, Hulpverlening aan de jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, het Voorzitterschap van het Waals Gewest, Volksgezondheid, Sociale Actie en Verkeersveiligheid, krachtens welke de ministers die dit akkoord ondertekenen, het akkoord gesloten hebben in naam van de partijen bij het akkoord.

Art. 2.Dit samenwerkingsakkoord beoogt een structurele samenwerking in het Waalse Gewest op het grondgebied van de gerechtelijke arrondissementen Waals-Brabant, Henegouwen, Luik, Luxemburg en Namen inzake slachtofferzorg tussen de bevoegde diensten van de Federale Staat, de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest alsook de door hen georganiseerde, erkende en gesubsidieerde diensten slachtofferzorg.

Dit samenwerkingsakkoord is alleen van toepassing op het Franstalig grondgebied van het Gewest.

De structurele samenwerking zoals beschreven in dit samenwerkingsakkoord doet geen afbreuk aan de samenwerkingsverbanden tussen bovenvermelde diensten en andere diensten slachtofferzorg. HOOFDSTUK 2. - Bevoegdheden en opdrachten

Art. 3.De Federale Staat is bevoegd voor: 1° het beleid inzake politie en veiligheid met inbegrip van de politionele slachtofferbejegening;2° het strafrechtelijk beleid, met inbegrip van het gerechtelijk slachtofferbeleid. In het eerste lid, 2° waarborgt de federale Staat de rechten van het slachtoffer binnen de gerechtelijke procedure, waaronder het slachtofferonthaal.

Art. 4.De Franse Gemeenschap is bevoegd om: 1° via de diensten slachtofferonthaal, a) de slachtoffers en hun na(ast)bestaanden algemene informatie te verlenen over de gerechtelijke procedure en over de rechten van slachtoffers in dit kader, alsook specifieke informatie over hun dossier en de lopende procedure en dit, tijdens de hele procedure (vanaf de klachtneerlegging tot aan de uitvoering van de straf of de internering);b) de slachtoffers en hun na(ast)bestaanden bijstand (ondersteuning en begeleiding) te verlenen tijdens de gerechtelijke procedure;c) de slachtoffers en hun na(ast)bestaanden naar de bevoegde diensten door te verwijzen in functie van hun noden en de ervaren moeilijkheden zoals een juridisch advies of psychologische hulp.2° via de diensten slachtofferhulp, sociale hulp en psychologische hulp te verlenen aan de personen die geconfronteerd worden met de rechtstreekse en onrechtstreekse gevolgen van het misdrijf en van het slachtofferschap.3° via de adviseurs "aide à la jeunesse" een gespecialiseerde tweedelijns sociale hulp, vervangende hulp, verzekeren aan kinderen in moeilijkheden evenals aan personen die moeilijkheden ondervinden bij de naleving van hun ouderplichten en aan elk kind waarvan de gezondheid, veiligheid of opvoedingsvoorwaarden worden bedreigd door zijn gedrag, dat van zijn gezin of van zijn leefgenoten.4° via de teams "SOS Enfants": a) de individuele preventie en de behandeling van situaties van mishandeling verzekeren, op eigen initiatief of op verzoek van een persoon of een dienst;b) een multidisciplinaire balans op te maken van de situatie van het kind en van de situatie in zijn familiale context;c) zorgen voor een gepaste hulp aan het kind dat slachtoffer werd of dat zich in een risicosituatie van mishandeling bevindt. In het eerste lid, 1°, heeft de betrokken dienst heeft ook als opdracht op een meer structureel niveau op te treden door de moeilijkheden te signaleren waarmee de slachtoffers worden geconfronteerd in hun contacten met de gerechtelijke overheid en door de magistraten en de personeelsleden van de parketten en de rechtbanken te sensibiliseren voor de specifieke noden en rechten van slachtoffers.

In het eerste lid, 2°, wordt onder sociale hulp begrepen elke niet-financiële hulp die het slachtoffer toelaat zijn levensvoorwaarden te behouden, te verbeteren of te herstellen op familiaal-, maatschappelijk, economisch, professioneel, politiek of cultureel vlak.

In het kader van zijn opdracht van sociale hulp, zal de dienst slachtofferhulp: a) het slachtoffer ondersteunen om het hoofd te bieden aan de gevolgen van een misdrijf of feiten die een misdrijf kunnen uitmaken;b) het slachtoffer informeren, doorverwijzen of bijstaan in zijn relaties met de politie en de gerechtelijke instanties;c) voor het slachtoffer de toegang tot de instanties en tot de gespecialiseerde organisaties vergemakkelijken. De dienst steunt het slachtoffer bij zijn actieve re-integratie in de maatschappij door met het slachtoffer een evaluatie te maken van zijn behoeften en middelen en door prioriteiten te bepalen opdat er een nieuw levensevenwicht zou worden bereikt.

Onder psychologische hulp wordt verstaan, elke hulp bestemd om het slachtoffer psychologisch te steunen opdat het een nieuw levensevenwicht zou bereiken.

In het kader van zijn opdracht van psychologische hulp, zal de dienst slachtofferhulp: a) het slachtoffer ondersteunen om het hoofd te bieden aan de rechtstreekse en onrechtstreekse gevolgen van een misdrijf of aan de bijzondere problemen in verband met zijn specifieke situatie;b) het slachtoffer dat schade heeft geleden een gespecialiseerde en persoonlijke therapeutische ondersteuning aanbieden, gericht op de rechtstreekse gevolgen van de traumatiserende gebeurtenis en op de verwerking van de shock. In het eerste lid, 4°, zetten de teams "SOS Enfants" op een meer structureel niveau alle nuttige samenwerkingen op met de actoren van netwerk die werken rond kindermishandeling.

Art. 5.Het Waalse Gewest is bevoegd voor de begeleiding van verkeersslachtoffers door het "Agence wallonne pour la Sécurité routière" en voor de erkenning van de diensten voor geestelijke gezondheidszorg, van de opvanghuizen en van de diensten en voorzieningen voor begeleiding van slachtoffers van partnergeweld en gendergerelateerd geweld. HOOFDSTUK 3. - Verbintenissen

Art. 6.In het kader van de in de artikelen 3 tot en met 5 bedoelde bevoegdheden, verstrekt elke bevoegde overheid aan de contactpersonen bedoelde in artikel 7, 3°, artikel 8, 6°, en artikel 10, 2°, de contactgegevens en relevante informatie betreffende hulplijnen en chatdiensten die informatie, advies en eventuele begeleiding bieden aan eenieder die te maken heeft met fysiek, psychisch of seksueel geweld of met kindermisbruik en kindermishandeling.

Deze contactpersonen delen de lijst met contactgegevens en informatie over hulplijnen en chatdiensten bedoelde in het eerste lid mee aan de bevoegde diensten die slachtoffers bijstaan, doorverwijzen of informeren genoemde in deze samenwerkingsakkoord.

Art. 7.In het kader van zijn bevoegdheid, bedoeld in artikel 3, 1°, en in uitvoering van artikel 46 van de wet van 5 augustus 1992Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/08/1992 pub. 21/10/1999 numac 1999015203 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet houdende instemming met het Protocol houdende wijziging van artikel 81 van het Verdrag tot instelling van de Benelux Economische Unie van 3 februari 1958, opgemaakt te Brussel op 16 februari 1990 sluiten op het politieambt en de daaraan gekoppelde onderrichtingen, zal de Federale Staat: 1° de maatregelen nemen opdat de belangen van het slachtoffer van een misdrijf als volgt worden erkend: a) de geschikte materiële omstandigheden voor het onthaal, de eerste opvang, het infomeren en het verhoor van slachtoffers worden ter beschikking gesteld van de politiediensten;b) de slachtoffers een respectvol onthaal, een dringende en praktische bijstand en informatie aangepast aan hun persoonlijke toestand verlenen;c) erop toezien dat slachtoffers in het proces-verbaal de nodige informatie kunnen laten opnemen over de geleden materiële en immateriële schade en zich benadeelde persoon kunnen verklaren;d) de slachtoffers naar een gepaste dienst slachtofferzorg doorverwijzen, hierbij zo veel mogelijk rekening houdend met de taal waarin het slachtoffer zich wenst uit te drukken en de voertaal van de diensten vermeld in art.1, 8° en 10° tot 16° ; e) de politieambtenaren kunnen in het kader van hun opdracht van slachtofferbejegening worden bijgestaan door een dienst voor politionele slachtofferbejegening.2° een opleiding en een sensibilisering inzake slachtofferzorg ontwikkelen voor alle politieambtenaren, via de dienst politionele slachtofferbejegening bevoegd voor de politiedienst of via de politieacademies;3° een contactpersoon en een plaatsvervanger voorzien op het niveau van de Federale Politie en van de Vaste Commissie voor de lokale politie, om op een structurele manier een permanente dialoog tussen en een samenwerking met andere instanties inzake slachtofferzorg, zowel op federaal, gemeenschaps-, gewest- als lokaal niveau, te bevorderen.

Art. 8.In het kader van zijn bevoegdheid, bedoeld in artikel 3, 2°, en gelet op artikel 3bis van de wet van 17 april 1878 houdende de voorafgaande titel van het Wetboek van Strafvordering, zal de Federale Staat: 1° de nodige maatregelen nemen opdat de belangen van het slachtoffer worden erkend en opdat het slachtoffer partij kan zijn binnen de gerechtelijke procedure;2° een beleid voeren dat streeft naar een zorgvuldige en correcte bejegening van slachtoffers en wordt aan slachtoffers de waarborg gegeven dat zij informatie krijgen over hun positie en hun rechten in de gerechtelijke procedure, het verloop van de strafrechtspleging, de eventuele strafuitvoering door de dader van de feiten en de mogelijkheden om herstel te bekomen van de geleden schade.De magistraten en de personeelsleden van parketten en rechtbanken verstrekken deze informatie; 3° de mogelijkheden optimaliseren die het slachtoffer kan aanwenden om herstel te bekomen van geleden materiële en immateriële schade;4° erop toezien dat een gepaste en voortgezette opleiding inzake slachtofferzorg wordt georganiseerd voor de magistratuur en voor de personeelsleden van rechtbanken en parketten;5° via het College van Procureurs-generaal een uniform slachtofferbeleid binnen de rechterlijke orde bevorderen, waarbij wordt een lid van het College specifiek belast met het gerechtelijk slachtofferbeleid;6° een contactpersoon en een plaatsvervanger voorzien op het niveau van de Federale Overheidsdienst Justitie, binnen het directoraat-generaal wetgeving en fundamentele rechten en vrijheden, om op een structurele manier een permanente dialoog tussen en samenwerking met andere instanties inzake slachtofferzorg, zowel op federaal als op gemeenschaps- en gewest-niveau, te bevorderen.

Art. 9.In het kader van de bevoegdheid, bedoeld in artikel 4, zal de Franse Gemeenschap: 1° de adressen van de door de Franse Gemeenschap aangewezen diensten bedoeld in artikel 1, 8°, 10°, 12° en 13°, bezorgen aan de contactpersonen bedoeld in artikel 7, 3°, artikel 8, 6°, en artikel 10, 2°, evenals elke adreswijziging;2° erop toezien dat een gepaste en voortgezette opleiding inzake slachtofferzorg wordt georganiseerd voor de medewerkers van de diensten bedoeld in artikel 1, 8°, 10°, 12° en 13° ;3° binnen de "Administration générale des Maisons de justice" een contactpersoon en een plaatsvervanger voorzien, om op een structurele manier een permanente dialoog tussen en samenwerking met andere instanties inzake slachtofferzorg, zowel op federaal, gemeenschaps-, gewest- als lokaal niveau, te bevorderen.

Art. 10.In het kader van de bevoegdheid, bedoeld in artikel 5, zal het Waalse Gewest: 1° de adressen van de door het Waalse Gewest aangewezen diensten bedoeld in artikel 1, 11°, 14° en 15°, bezorgen aan de contactpersonen bedoeld in artikel 7, 3°, artikel 8, 6°, en artikel 9, 3°, evenals elke adreswijziging;2° een contactpersoon en een plaatsvervanger voorzien, om op een structurele manier een permanente dialoog tussen en samenwerking met andere instanties inzake slachtofferzorg, zowel op federaal, gemeenschaps-, gewest- als lokaal niveau, te bevorderen.

Art. 11.§ 1. Met behoud van de toepassing van de artikelen 7 tot 10 nemen de partijen, voor wat betreft de samenwerking en de doorverwijzing, de verplichtingen op zich, bedoeld in de volgende paragrafen § 2. De Federale Staat verbindt zich ertoe dat de politiediensten: 1° elk slachtoffer met wie de politie contact heeft informeren over het bestaan van de diensten politionele slachtofferbejegening, de diensten slachtofferonthaal en de diensten slachtofferhulp, hun opdrachten zoals beschreven in artikel 1, 6°, 8° en 10° en in artikel 4, 1° en 2°, en hun contactgegevens;deze informatie wordt gegeven via het attest van klachtneerlegging; 2° zich verzekeren van een kwaliteitsvolle politionele slachtofferbejegening, waarvoor de politieambtenaar beroep kan doen op de gespecialiseerde referentie-politieambtenaar of op de dienst politionele slachtofferbejegening.3° de betrokken slachtoffers de contactgegevens van de in artikel 6 bedoelde telefoon- en chatlijnen verstrekken. In het eerste lid, 2°, de leden van het operationele kader van de politiediensten of de dienst politionele slachtofferbejegening, naar gelang van de noden: 1° verwijzen de slachtoffers die informatie en bijstand wensen in het kader van de gerechtelijke procedure door naar een dienst slachtofferonthaal;2° verwijzen de slachtoffers die sociale hulp of psychosociale hulp wensen door naar een dienst slachtofferhulp, volgens de volgende procedure: a) aan het slachtoffer voorstellen om een verwijsformulier in te vullen, volgens model in bijlage 1 (dat slechts een indicatieve waarde heeft), dat de wens van het slachtoffer uitdrukt om door de dienst slachtofferhulp te worden gecontacteerd;b) het formulier overmaken aan de dienst slachtofferhulp;3° verwijzen de slachtoffers die dit wensen of voor wie men dit aangewezen acht door naar andere personen of diensten.Bijvoorbeeld: a) slachtoffers die onmiddellijk residentiële opvang wensen, bij voorkeur rechtstreeks in contact brengen met een opvanghuis;b) het doorverwijzen van slachtoffers van partnergeweld en gendergerelateerd geweld naar de relevante diensten en voorzieningen voor slachtoffers van partnergeweld en gendergerelateerd geweld of naar de relevante diensten voor slachtofferhulp;c) minderjarige in gevaar of in moeilijkheden doorverwijzen naar de adviseurs "aide à la jeunesse" van het arrondissement;d) minderjarige slachtoffers van mishandeling doorverwijzen naar een team "SOS Enfants";e) alle personen die op rechtstreekse of onrechtstreekse manier betrokken zijn bij een verkeersongeval die ernstige lichamelijke of psychische schade heeft veroorzaakt, informeren over het bestaan van het Departement Begeleiding van verkeersslachtoffers van het "Agence wallonne pour la Sécurité routière". In het eerste lid, 2°, vermeldt de politieambtenaar het aanbod tot doorverwijzing van het slachtoffer in het proces-verbaal of op een andere schriftelijke informatiedrager van de politie. De beslissing van het slachtoffer wordt echter niet vermeld. § 3. De parketmagistraat of de onderzoeksrechter kunnen de dienst slachtofferonthaal vatten voor de uitvoering van hun opdrachten zoals beschreven in artikel 1, 8° en in artikel 4, 1°.

De Federale Staat zal erop toezien dat de slachtoffers die zich rechtstreeks tot de rechterlijke macht wenden, doorverwezen worden naar een gepaste dienst slachtofferzorg wanneer hun specifieke toestand, hun behoeften of hun verwachtingen het vereisen. § 4. De Franse Gemeenschap verbindt zich ertoe dat: 1° de diensten slachtofferhulp : a) zo snel mogelijk contact opnemen met de slachtoffers die vermeld staan op de verwijsformulieren die ze van de politiediensten ontvingen;b) feedback geven aan de politiediensten die rechtstreeks hebben verwezen, overeenkomstig de inhoud van bijlage 2;2° de diensten slachtofferhulp de slachtoffers die informatie en bijstand wensen in het kader van de gerechtelijke procedure naar de diensten slachtofferonthaal doorverwijzen;3° de diensten slachtofferonthaal de slachtoffers die een sociale of een psychologische hulp wensen naar de diensten slachtofferhulp doorverwijzen;4° deze diensten de slachtoffers die het wensen, doorverwijzen naar andere personen of diensten. HOOFDSTUK 4. - Overlegstructuren

Art. 12.§ 1. Er bestaat voor elk gerechtelijk arrondissement en/of afdeling van een gerechtelijk arrondissement een arrondissementele raad voor slachtofferbeleid die minstens één keer per jaar bijeenkomt. § 2. De arrondissementele raad voor slachtofferbeleid heeft als opdracht: 1° de in het samenwerkingsakkoord opgenomen bepalingen te concretiseren en te implementeren in functie van een integrale slachtofferzorg rekening houdend met de specifieke toestand van de regio en met de behoeften van de slachtoffers;2° de samenwerking te ondersteunen en op te volgen tussen de bevoegde diensten en actoren van de Federale Staat, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest, onder andere door de nodige beleidsmaatregelen voor te stellen en te ontwikkelen;3° elk jaar verslag uit te brengen aan de bevoegde overheden over de moeilijkheden die zich voordoen in het kader van het slachtofferbeleid en de mogelijke verbeteringen voor te stellen;4° de voorstellen te onderzoeken die geformuleerd worden door het (de) welzijnsteam(s) bedoeld in artikel 14 om het hoofd te bieden aan problemen en moeilijkheden die zich voordoen binnen het arrondissement. § 3. De arrondissementele raad voor slachtofferbeleid is samengesteld uit : 1° de procureur des Konings of de verbindingsmagistraat slachtofferonthaal;2° een of meerdere vertegenwoordigers van de diensten slachtofferhulp;3° de korpschefs van de politiezones of hun vertegenwoordiger(s), eventueel vergezeld van een vertegenwoordiger van de dienst voor politionele slachtofferbejegening;4° de directeur-coördinator van de federale politie eventueel vergezeld van een vertegenwoordiger van de dienst voor politionele slachtofferbejegening;5° een of meerdere vertegenwoordigers van de balie;6° een of meerdere directeurs van de justitiehuizen;7° een of meerdere justitieassistenten van de diensten slachtofferonthaal;8° de contactpersonen bedoeld in artikel 7, 3°, in artikel 9, 3° en in artikel 10, 2° ;9° een vertegenwoordiger van het "Agence wallonne pour la Sécurité routière" ;10° enige andere dienst, naargelang het onderwerp van de vergadering, uitgenodigd door de voorzitter. § 4. De arrondissementele raad voor slachtofferbeleid wordt voorgezeten door de procureur des Konings of door de verbindingsmagistraat slachtofferonthaal.

Het secretariaat van de arrondissementele raad wordt waargenomen bij beurtrol door de vertegenwoordigers van de diensten waaruit het (de) welzijnsteam(s) bestaat(aan).

Art. 13.§ 1. De arrondissementele raad voor slachtofferbeleid richt één of meer welzijnsteams slachtofferzorg op.

Het welzijnsteam vergadert ten minste vier keer per jaar. § 2. Het welzijnsteam heeft als opdracht: 1° binnen de lijnen van dit samenwerkingsakkoord, de samenwerking en taakverdeling te regelen in tussen de diensten die het welzijnsteam vormen en de samenwerking te ontwikkelen tussen deze diensten en andere diensten en personen die een bijdrage leveren aan de individuele slachtofferzorg binnen het territoriale werkingsgebied van het welzijnsteam;2° de arrondissementele raad te informeren over vragen op de werkvloer en hem bedenkingsthema's voor te stellen. § 3. Het welzijnsteam is minimaal samengesteld uit: 1° een justitieassistent van de dienst slachtofferonthaal;2° een personeelslid van een dienst voor politionele slachtofferbejegening;3° een personeelslid van een dienst slachtofferhulp. § 4. Het voorzitterschap en het secretariaat van het welzijnsteam worden binnen het team georganiseerd. HOOFDSTUK 5. - Budgettaire gevolgen

Art. 14.De budgettaire gevolgen van de opdrachten opgenomen in dit samenwerkingsakkoord vallen ten laste van alle partijen in functie van de verdeling van de bevoegdheden die bepaald worden door de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen en die ondergeschikt zijn aan de Staat van de respectieve begrotingen die jaarlijks gestemd worden door de parlementaire vergaderingen van de partijen. HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen

Art. 15.Het protocolakkoord van 5 juni 2009 tussen de Staat, de Franse Gemeenschap en het Waals Gewest betreffende slachtofferzorg wordt opgeheven.

Art. 16.Het samenwerkingsakkoord treedt in werking bij de inwerkingtreding van de laatste wetgevende akte houdende instemming.

Twee jaar na de inwerkingtreding van het samenwerkingsakkoord en telkens als de partijen dat nodig achten, wordt door de partijen bij het akkoord een evaluatie van zijn toepassing uitgevoerd in de vorm van een verslag dat aan de bevoegde overheden wordt toegezonden.

Elke bevoegde autoriteit kan het samenwerkingsakkoord beëindigen met een opzegtermijn van drie maanden.

Voor de Federale Staat : De Minister van Justitie, P. VAN TIGCHELT De Minister van Binnenlandse Zaken, A. VERLINDEN Voor de Franse Gemeenschap : De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Minister van Hulpverlening aan de jeugd, en van de Justitiehuizen, F. BERTIEAUX De Minister van Kind, B. LINARD Voor het Waals Gewest : De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Sociale Actie en Gezondheid, Ch. MORREALE De Minister van Verkeersveiligheid, V. DE BUE

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^