Etaamb.openjustice.be
Wet van 18 september 2022
gepubliceerd op 08 maart 2023

Wet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord van 17 juli 2019 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest met betrekking tot de eenmaking van de wijze waarop gerefereerd wordt aan adressen en de koppeling van adresgegevens

bron
federale overheidsdienst beleid en ondersteuning
numac
2023015091
pub.
08/03/2023
prom.
18/09/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

18 SEPTEMBER 2022. - Wet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord van 17 juli 2019 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest met betrekking tot de eenmaking van de wijze waarop gerefereerd wordt aan adressen en de koppeling van adresgegevens (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij bekrachtigen, hetgeen volgt :

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 74 van de Grondwet.

Art. 2.Instemming wordt verleend met het samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijke Gewest met betrekking tot de eenmaking van de wijze waarop gerefereerd wordt aan adressen en de koppeling van adresgegevens, afgesloten te Brussel op 17 juli 2019, gevoegd bij deze wet.

Art. 3.Deze wet treedt in werking de dag waarop ze in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met `s Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Gegeven te Brussel, 18 september 2022.

FILIP Van Koningswege : De Eerste Minister, DE CROO De Staatssecretaris voor Digitalisering, belast met Administratieve Vereenvoudiging, Privacy en Regie der gebouwen, toegevoegd aan de Eerste Minister, M. MICHEL Met 's Lands zegel gezegeld : De Minister van Justitie, V. VAN QUICKENBORNE _______ Nota (1) Kamer van volksvertegenwoordigers Stukken 552707/(2021/2022) Integraal verslag : 13 en 14 juli. Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest met betrekking tot de eenmaking van de wijze waarop gerefereerd wordt aan adressen en de koppeling van adresgegevens Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, met name het artikel 92bis;

Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 betreffende de Brusselse Instellingen, met name de artikelen 4 en 42;

Gelet op het samenwerkingsakkoord van 2 april 2010 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest voor de coördinatie van een infrastructuur voor ruimtelijke informatie.

Gelet op het samenwerkingsakkoord van 26 augustus 2013Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 26/08/2013 pub. 08/10/2013 numac 2013204999 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister en federale overheidsdienst informatie- en communicatietechnologie Samenwerkingsakkoord tussen de federale, gewestelijke en gemeenschapsoverheden voor het harmoniseren en uitlijnen van de initiatieven die de realisatie van een geïntegreerd e-government beogen sluiten tussen de federale, gewestelijke en gemeenschapsoverheden voor het harmoniseren en uitlijnen van de initiatieven die de realisatie van een geïntegreerd e-government beogen.

Gelet op het voorbereidende werk dat werd geleverd in de schoot van de werkgroep GeoCoDi en vervolgens in het ambtelijk overlegcomité STRATEGIS. Gelet op de beslissing van het Overlegcomité van 18 februari 2009 houdende goedkeuring van de BeSt Address Scope.

Gelet op de door het Overlegcomité vastgestelde finaliteiten en operationele objectieven, namelijk: Finaliteiten: - De koppeling van allerhande gegevens toelaten op basis van hun adressen; - De inspanningen van de partners van het project m.b.t. de bijwerking van adressen zoveel als mogelijk beperken; - Met zekerheid en op een eenduidige manier elke straat en elk adres kunnen geolokaliseren.

Operationele objectieven: - De eenmaking van de referenties gebruikt voor de adressen, meer bepaald door aanbevelingen te doen over de gegevensmodellen; - Het onderhoud van de referentie van de adressen volgens een Belgische standaard; - De eenmaking van de regels voor de toekenning van adressen.

Overwegende dat een geïntegreerd e-government vereist dat er standaarden worden afgesproken omtrent de eenduidige identificatie van entiteiten en objecten binnen authentieke bronnen en dat het adres een centrale plaats inneemt binnen de gegevenshuishouding van de overheid.

Overwegende dat door de verschillende bij dit akkoord betrokken partijen reeds initiatieven werden genomen inzake de uitbouw van geografische gegevensbronnen en in het bijzonder inzake het beheer van adresgegevens.

Overwegende dat in Hoofdstuk III van het samenwerkingsakkoord van 2 april 2010 betreffende de coördinatie van een infrastructuur voor ruimtelijke informatie reeds een organisatiestructuur werd uitgetekend die ook voor de uitvoering en opvolging van dit akkoord kan gebruikt worden.

Overwegende dat de partners, om hun opdracht te vervullen, steeds rekening moeten houden met het « statistisch geheim » dat, volgens artikel 6, § 1, enig artikel, VI laatste alinea, 10 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de institutionele hervormingen een exclusieve bevoegdheid betreft van de federale overheid;

De Federale Staat, vertegenwoordigd door de Federale Regering, in de persoon van de Eerste Minister en de Minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, belast met Administratieve Vereenvoudiging Het Vlaamse Gewest, vertegenwoordigd door de Vlaamse Regering, in de persoon van de Minister-President en de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding Het Waalse Gewest, vertegenwoordigd door de Waalse Regering, in de persoon van de Minister-President, Het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, vertegenwoordigd door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, in de persoon van de Minister-President, hierna genoemd de Partijen, zijn overeengekomen wat volgt: Samenwerkingsakkoord HOOFDSTUK I. - Doelstellingen, definities en toepassingsgebied

Art. 1.- Doelstelling Dit samenwerkingsakkoord past in de uitvoering van richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad van 14 maart 2007 tot oprichting van een infrastructuur voor ruimtelijke informatie in de Gemeenschap (INSPIRE).

Dit samenwerkingsakkoord heeft tot doel het organisatorisch kader en het minimaal gegevensmodel vast te stellen voor de creatie en het permanent onderhoud, volgens een gemeenschappelijke standaard, van de gegevens gebruikt voor adressen en het opzetten van een informatie-uitwisselingplatform tussen de partijen daarover.

Art. 2.- Definities In dit akkoord wordt verstaan onder: ? "Adres": informatie die toelaat om op een gestructureerde en unieke manier te verwijzen naar een "gebouweenheid", een "ligplaats", een "standplaats" of een "perceel" op basis van de naam van de "gemeente, de "straatnaam" of in sommige gevallen het "adresgebied", het "huisnummer" eventueel aangevuld met een "busnummer" en met een "postcode" overeenkomstig de begrippen gedefinieerd in bijlage 1 van dit samenwerkingsakkoord; ? "Adressenregister": een authentieke bron van adressen; ? "Gegevensuitwisselingsplatform": systeem dat de interoperabiliteit tussen de adressenregisters van de Gewesten mogelijk maakt; ? "Initiator": een overheidsinstantie of derde partij die hetzij door of krachtens dit samenwerkingsakkoord, hetzij door of krachtens een andere wettelijke of decretale bepaling exclusieve eindverantwoordelijkheid heeft gekregen over de levensloop van een of meerdere adresgegevens; ? "Samenwerkingsakkoord INSPIRE": het samenwerkingsakkoord van 2 april 2010 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest voor de coördinatie van een infrastructuur voor ruimtelijke informatie. ? "Overheidsinstantie": a) Iedere openbare dienst, instelling, natuurlijke persoon of rechtspersoon, aan wie taken van openbare dienst of van algemeen belang zijn toevertrouwd;b) een natuurlijke of rechtspersoon die onder toezicht van een persoon bedoeld onder a) belast is met verantwoordelijkheden of functies van algemeen belang. HOOFDSTUK II. - Opbouw van de adressenregisters

Art. 3.Het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest verbinden zich er toe om tegen 30 juni 2019, ieder voor wat betreft hun grondgebied, een adressenregister op te bouwen. HOOFDSTUK III. - Rollen en verantwoordelijkheden

Art. 4.- Beheerders § 1. Het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen, ieder voor wat betreft hun grondgebied, optreden als beheerders van een adressenregister. § 2. De beheerders zijn belast met: - De opbouw en het beheer van het adressenregister op hun grondgebied; - Het uitvaardigen van instructies ten aanzien van de initiatoren; - Het regelmatig bijwerken van de gegevens waarvoor ze geen instructies hebben uitgevaardigd ten aanzien van de initiatoren, o.a. rekening houdende met de gesignaleerde anomalieën; - Het elektronisch ter beschikking stellen van deze gegevens aan alle partijen en partners betrokken bij dit samenwerkingsakkoord; - Het toezicht op de naleving van de bovenvermelde instructies; - Het voorzien van een procedure om eenieder in de mogelijkheid te stellen vastgestelde anomalieën te melden.

Art. 5.- Initiatoren § 1. De gemeenten zullen, ieder voor wat betreft hun grondgebied, optreden als initiator. § 2. De partijen verbinden zich ertoe alle vereiste maatregelen te nemen om toe te laten dat eenduidige instructies aan de initiatoren kunnen worden uitgevaardigd. § 3. De initiatoren zijn belast met het regelmatig bijwerken van de adresgegevens die betrekking hebben op hun grondgebied, o.a. rekening houdende met de nieuw toegekende, gewijzigde of opgeheven adressen en de gesignaleerde anomalieën. § 4. Het Adrescomité, bedoeld in artikel 7, kan voorstellen bijkomende initiatoren aan te duiden.

Art. 6.- Partners § 1. Gelet op hun respectievelijke wettelijke opdrachten en activiteiten worden volgende actoren aangeduid als partner: - Het Nationaal Geografisch Instituut (NGI); - De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD) van de FOD Financiën; - Het Rijksregister (RR) van de FOD Binnenlandse Zaken; - De Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium van de FOD Economie; - De Kruispuntbank van de Ondernemingen (KBO) van de FOD Economie; - De Algemene Directie Veiligheid en Preventie van de FOD Binnenlandse Zaken; - De FOD Beleid en Ondersteuning, directoraat generaal Digital Transformation (BOSA DT); - De Dienst Administratieve Vereenvoudiging (DAV); - De aanbieder van de universele postdienst.

Het Adrescomité, opgericht in uitvoering van artikel 8 van dit samenwerkingsakkoord kan beslissen deze lijst uit te breiden met bijkomende partners. § 2. De partners: - hebben gratis toegang tot de adressen die voorkomen uit de adresregisters - zijn verplicht om gebruik te maken van de adresgegevens uit de adressenregisters; - werken mee aan de uitbouw ervan; - informeren de beheerders over anomalieën in de verkregen adresgegevens.

Art. 7.- Adrescomité § 1. Er wordt een Adrescomité opgericht samengesteld uit: - twee vertegenwoordigers van ieder van de beheerders; - twee vertegenwoordigers van de Vlaamse gemeenten; - twee vertegenwoordigers van de Waalse gemeenten; - een vertegenwoordiger van de Duitstalige gemeenten; - een vertegenwoordiger van de Brusselse gemeenten; - een delegatie van de partners, bestaande uit maximum zes personen.

De Federale regering stelt zijn vertegenwoordigers aan onder de partners.

Het Adrescomité kiest om de drie jaar zijn voorzitter onder de leden bedoeld in paragraaf 1, eerste streepje. § 2. Het Adrescomité : - werkt het adresmodel uit voor de uitwisseling van adresgegevens uit de Adressenregisters om het gemeenschappelijk gebruik van adresgegevens te ondersteunen; - werkt het plan van aanpak uit met betrekking tot de uitvoering van dit samenwerkingsakkoord en keurt dit goed; - waakt over de uitvoering van dit akkoord en het in het tweede streepje vermelde plan van aanpak; - Coördineert de samenwerking tussen beheerders, initiatoren en de partners; - kan technische werkgroepen oprichten ter realisatie van de doelstellingen van dit akkoord; kan, mits unaniem akkoord binnen het comité, de technische bijlage bij dit samenwerkingsakkoord aanpassen; in dit geval wordt de gewijzigde bijlage gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad; - kan voorstellen formuleren tot aanpassing van dit samenwerkingsakkoord.

Het Adrescomité zet een gegevensuitwisselingsplatform op met het oog op: - de koppeling van de adressenregisters; - het ontsluiten van de adresgegevens van de adressenregisters aan de federale overheidsinstanties en aan de partners. § 3. Het Adrescomité brengt op regelmatige tijdstippen verslag uit aan het Coördinatiecomité opgericht in uitvoering van artikel 13 van het samenwerkingsakkoord INSPIRE en aan het Strategisch comité opgericht in uitvoering van het samenwerkingsakkoord van 26 augustus 2013Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 26/08/2013 pub. 08/10/2013 numac 2013204999 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister en federale overheidsdienst informatie- en communicatietechnologie Samenwerkingsakkoord tussen de federale, gewestelijke en gemeenschapsoverheden voor het harmoniseren en uitlijnen van de initiatieven die de realisatie van een geïntegreerd e-government beogen sluiten tussen de federale, gewestelijke en gemeenschapsoverheden voor het harmoniseren en uitlijnen van de initiatieven die de realisatie van een geïntegreerd e-government beogen. § 4. Het secretariaat van het Adrescomité wordt waargenomen door de INSPIRE-cel opgericht in uitvoering van artikel 15 van het samenwerkingsakkoord INSPIRE. HOOFDSTUK IV. - Toegang en gebruik

Art. 8.§ 1. De adressenregisters worden door de beheerders ook ontsloten naar gebruikers via het gemeenschappelijk geoportaal, zoals bedoeld in art. 7, § 1, van het samenwerkingsakkoord INSPIRE, in uitvoering van de richtlijn 2003/98/EG van het Europees parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie gewijzigd door de richtlijn 2013/37/EU van het Europees parlement en de Raad van 26 juni 2013. Het coördinatiecomité van het samenwerkingsakkoord INSPIRE bepaalt, op voorstel van het Adrescomité, de nadere wijze waarop dit gebeurt. § 2. De toegang tot de gegevens uit de adressenregisters voor overheidsinstanties bij de uitvoering van hun taken van algemeen belang is kosteloos. Overheidsinstanties dienen verplicht gebruik te maken van de adressen uit de adresregisters voor wat betreft hun taken van algemeen belang. HOOFDSTUK V. - Financiering

Art. 9.De Partijen zullen, elk binnen hun bevoegdheid, de nodige maatregelen nemen en middelen vrij maken om de taken die hen zijn toegewezen uit te voeren. HOOFDSTUK VI. - Slotbepalingen

Art. 10.- Geschillen De bepalingen van art. 92bis, § 5, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen inzake geschillenbeslechting zijn van toepassing op onderhavig samenwerkingsakkoord.

Art. 11.- Inwerkingtreding § 1. Het centraal secretariaat van het Overlegcomité wordt belast met de bekendmaking van dit samenwerkingsakkoord in het Belgisch Staatsblad.

Dit samenwerkingsakkoord treedt in werking op de dag van de publicatie in het Belgisch Staatsblad van de laatste van de instemmingsdaden van de contracterende partijen. § 2. Vanaf 30 juni 2020 aanvaarden overheidsinstanties voor om het even welke mededeling, verwijzingen naar adressen uit de adressenregisters. Het Adrescomité bepaalt de datum wanneer de overheidsinstanties enkel nog deze adressen gebruiken voor om het even welke mededeling.

Het centraal secretariaat van het Overlegcomité wordt belast met de bekendmaking van die datum in het Belgisch Staatsblad.

Art. 12.- Duur Dit samenwerkingsakkoord wordt afgesloten voor onbepaalde duur.

Bijlage 1 - Begrippenkader "Gebouweenheid": de kleinste eenheid binnen een gebouw die geschikt is voor woon-, bedrijfsmatige, of recreatieve doeleinden en die ontsloten wordt via een eigen afsluitbare toegang vanaf de openbare weg, een erf of een gemeenschappelijke ruimte. Een gebouweenheid is in functioneel opzicht zelfstandig. "Ligplaats": een door het bevoegde gemeentelijke orgaan als zodanig aangewezen plaats in het water al dan niet aangevuld met een op de oever aanwezig terrein of een gedeelte daarvan, die bestemd is voor het permanent afmeren van een voor woon-, bedrijfsmatige of recreatieve doeleinden geschikt vaartuig. "Standplaats": een door het bevoegde gemeentelijke orgaan als zodanig aangewezen terrein of gedeelte daarvan dat bestemd is voor het permanent plaatsen van een niet direct en niet duurzaam met de aarde verbonden en voor woon -, bedrijfsmatige, of recreatieve doeleinden geschikte ruimte. "Gebouw": een gesloten en/of overdekt, bovengronds of ondergronds bouwwerk, dat dient of bestemd is, ofwel om mensen, dieren en voorwerpen onder te brengen, ofwel om economische goederen te vervaardigen of diensten te verstrekken. Een gebouw verwijst naar gelijk welke structuur die op blijvende wijze op een terrein opgetrokken of gebouwd wordt. "Perceel": Een "perceel" is een deel van het grondgebied officieel vastgesteld met een kadastraal of administratief doel. "Postcode": code toegekend door de aanbieder van de universele postdienst voor de identificatie van een onderverdeling van adressen in een geografisch gebied voor postale doeleinden. "Gemeente": Officiële administratieve zone van het Belgisch grondgebied.

De gemeente is het kleinste administratieve deel van het Belgisch grondgebied waarvan de grenzen enkel door de wetgever kunnen worden gewijzigd. "Deel van een gemeente": een deel van een gemeente, zoals een voormalige gemeente (voorafgaand aan de fusie van de gemeenten), of een wijk. "Adresgebied" : de naam van een geografisch gebied of een plaats, waaraan huisnummers kunnen zijn gekoppeld omdat de verschillende straten die er deel van uitmaken geen eigen straatnaam hebben gekregen. "Straatnaam": naam die officieel werd toegekend ofwel aan een straat (baan, doorgang, plein), ofwel aan een gehucht en waaraan "huisnummers" kunnen zijn gekoppeld. "Huisnummer": alfanumerieke code officieel toegekend aan gebouweenheden, ligplaatsen, standplaatsen of percelen. "Busnummer": officieel toegekende alfanumerieke code die wordt toegevoegd aan het huisnummer om meerdere gebouweenheden, standplaatsen, ligplaatsen of percelen te onderscheiden die hetzelfde huisnummer hebben.

Gedaan te Brussel, op 17 juli 2019 in één origineel exemplaar.

Voor de Federale Staat: De Eerste Minister, Ch. MICHEL De Minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, belast met Administratieve Vereenvoudiging, Ph. DE BACKER Voor het Vlaamse Gewest: De Minister-President van de Vlaamse Regering, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding, L. HOMANS Voor het Waalse Gewest: De Minister-President van de Waalse Regering, W. BORSUS Voor het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT

^