gepubliceerd op 02 december 2022
Vacantverklaring van betrekkingen door bevordering naar en mutatie binnen niveau A 1. DOELSTELLING EN CONTEXT Onze FOD is een creatieve, lerende, coherente en verantwoordelijke organisatie die rekent op autonome en competente medewerkers me In dit kader wil het Directiecomité de huidige medewerkers belonen en hen loopbaanmogelijkheden bie(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
Vacantverklaring van betrekkingen door bevordering naar en mutatie binnen niveau A 1. DOELSTELLING EN CONTEXT Onze FOD is een creatieve, lerende, coherente en verantwoordelijke organisatie die rekent op autonome en competente medewerkers met verantwoordelijkheidszin die hun expertise en talenten ontplooien. In dit kader wil het Directiecomité de huidige medewerkers belonen en hen loopbaanmogelijkheden bieden. Deze verklaring heeft als doel om aan het personeel de 29 functies (40 plaatsen) mee te delen die door bevordering naar en mutatie binnen niveau A vacant worden verklaard. 2. WELKE VISIE OP LOOPBAAN BINNEN ONZE FOD ? De visie op loopbaan binnen onze FOD is het onderwerp geweest van een gemeenschappelijke denkoefening, en de duidelijke wens om binnen een loopbaan zowel als leader of als expert promotie te kunnen maken. Wat is binnen deze nieuwe visie een leader? Een leader is nederig en standvastig, is in staat om zijn visie te geven en te communiceren, en de resultaten te sturen (het wat). Hij roept op tot samenwerking en transversale co-creatie door feedback en kennis- en informatiedeling binnen het team te stimuleren. Hij zorgt voor engagement, het nemen van initiatief en responsabilisering. Hij gidst, beschermt en valoriseert. Op relationeel vlak is de leader onzelfzuchtig en nabij. Hij bevordert de cohesie en de ontwikkeling van het team. Hij ondersteunt en begeleidt de medewerker in zijn ontwikkeling door een rol als coach op te nemen. Hij zet aan tot introspectie, luistert met aandacht en bouwt een vertrouwensrelatie op.
Wat is binnen deze visie een expert? Een expert verwerft en ontwikkelt zijn kennis, en biedt uitmuntende diensten aan. Hij analyseert en adviseert interne en externe partners.
Hij deelt zijn expertise en neemt een rol als coach op zich om de competenties van minder ervaren medewerkers te helpen ontwikkelen. Hij verdedigt de standpunten van de FOD op een neutrale en objectieve wijze. Hij kan onderhandelen en heeft invloed op partners en verschillende stakeholders. Hij coördineert dossiers. Op relationeel vlak wordt hij erkend door zijn gelijken, is hij invloedrijk, en mobiliseert en verenigt hij rond een gemeenschappelijke opvatting. 3. VACANTE BETREKKINGEN IN DE KLASSE A2, A3 en A4 (die worden toegekend via bevordering of mutatie) Rekening houdende met onze waarde duurzaamheid, moeten de functiebeschrijvingen betreffende de in te vullen betrekkingen via het intranet worden gedownload: zie rubriek "Jobcenter".Bij gebrek aan toegang, kunnen de functiebeschrijvingen opgevraagd worden per mail via promotions-promoties@health.fgov.be. Omwille van de leesbaarheid gebruiken we de mannelijke vorm in deze functiebeschrijvingen om bepaalde rollen te duiden. Het gebruik van de mannelijke termen "diensthoofd", "teamlead" of "adviseur", bijvoorbeeld, zijn geslachtloos.
Er wordt de kandidaten die voldoen aan de reglementaire voorwaarden (zie hierna) ter kennis gebracht dat de volgende betrekkingen vacant zijn : Klasse A2 - profiel expert (11 functies - 22 plaatsen) :
TITEL VAN DE FUNCTIE
DG/SD
AANTAL VACANTE FUNCTIES
TITRE DE LA FONCTION
DG/SE
NOMBRE DE POSTES VACANTS
Senior Expert Standaarden
DGGS
1
Expert Senior Standards
DGGS
1
Senior Expert Medische Regulatie
DGGS
1
Expert Senior Régulation Médicale
DGGS
1
Senior Expert Financiering van de Ziekenhuizen
DGGS
2
Expert Senior Financement des Hôpitaux
DGGS
2
Senior Expert Juridisch Advies en Reglementering
DGGS
1
Expert Senior Avis Juridique et Réglementation
DGGS
1
Senior Expert Patiëntenrechten
DGGS
1
Expert Senior Droits du Patient
DGGS
1
Senior Wetenschappelijk Expert Chemicals en Biociden
DGEM
5
Expert Senior Scientifique Chemicals et Biocides
DGEM
5
Senior Expert Communicatie Productbeleid en Chemische Stoffen
DGEM
1
Expert Senior Communication Politique de Produits et Substances Chimiques
DGEM
1
Senior Expert Marien Milieu
DGEM
2
Expert Senior Milieu Marin
DGEM
2
Senior Evaluator - Coördinator Gewasbeschermingsmiddelen en Bemestingsproducten
DGAPF
6
Coordinateur - Evaluateur Senior Produits Phytopharmaceutiques et Fertilisants
DGAPF
6
Senior Expert Communicatiebeleid Management Office
DOS
1
Expert Senior Politique de Communication Management Office
DOS
1
Functioneel Analist IT
DOS
1
Analyste Fonctionnel IT
DOS
1
Klasse A2 - profiel leidinggevende (5 functies - 5 plaatsen) :
TITEL VAN DE FUNCTIE
DG/SD
AANTAL VACANTE FUNCTIES
TITRE DE LA FONCTION
DG/SE
NOMBRE DE POSTES VACANTS
Teamlead Data en Beleidsanalyse
DGGS
1
Teamlead Data et Analyse Stratégique
DGGS
1
Senior Expert Internationale Betrekkingen
DGGS
1
Expert Senior Relations Internationales
DGGS
1
Senior Expert Kwaliteit CTR
DGGS
1
Expert Senior Qualité CTR
DGGS
1
Teamlead Pensioen en Re-integratie
MEDEX
1
Teamlead Pension et Réintégration
MEDEX
1
Teamlead HR Partners - Team DVZ & DOS
DOS
1
Teamlead HR Partners - Team SDP & DOS
DOS
1
Klasse A3 - profiel expert (1 functie - 1 plaats) :
TITEL VAN DE FUNCTIE
DG/SD
AANTAL VACANTE FUNCTIES
TITRE DE LA FONCTION
DG/SE
NOMBRE DE POSTES VACANTS
Coördinator Reductieplan van Gewasbeschermingsmiddelen en Bemestingsproducten
DGAPF
1
Coordinateur du Plan de Réduction des Produits Phytopharmaceutiques et Fertilisants
DGAPF
1
Klasse A3 - profiel leidinggevende (10 functies - 10 plaatsen) :
TITEL VAN DE FUNCTIE
DG/SD
AANTAL VACANTE FUNCTIES
TITRE DE LA FONCTION
DG/SE
NOMBRE DE POSTES VACANTS
Teamlead Cel Toegang tot het Beroep
DGGS
1
Teamlead Cellule Accès à la Profession
DGGS
1
Coördinator Administratief Secretariaat
HGR
1
Coordinateur Secrétariat Administratif
CSS
1
Diensthoofd AMSZ
DGEM
1
Chef de Service AMSZ
DGEM
1
Coördinator BeBiodiversity
DGEM
1
Coordinateur BeBiodiversity
DGEM
1
Coördinator Milieu-Evaluatie en Coördinatie
DGEM
1
Coordinateur Evaluation Environnementale et Coordination
DGEM
1
Teamlead Communicatie Leefmilieu
DGEM
1
Teamlead Communication Environnement
DGEM
1
Teamlead Analyse en Werkzaamheid Gewasbeschermingsmiddelen en Bemestingsproducten
DGAPF
1
Teamlead Analyse et Efficacité Produits Phytopharmaceutiques et Fertilisants
DGAPF
1
Teamlead Dierenvoeders, GGO en Tabak
DGAPF
1
Teamlead Aliments pour Animaux, OGM et Tabac
DGAPF
1
Diensthoofd Budget - en Beheerscontrole
DOS
1
Chef de Service Budget et Contrôle de Gestion
DOS
1
Diensthoofd Centrale Communicatiedienst
DOS
1
Chef de Service Communication Centrale
DOS
1
Klasse A4 - profiel leidinggevende (2 functies - 2 plaatsen) :
TITEL VAN DE FUNCTIE
DG/SD
AANTAL VACANTE FUNCTIES
TITRE DE LA FONCTION
DG/SE
NOMBRE DE POSTES VACANTS
Diensthoofd Data en Beleidsinformatie
DGGS
1
Chef de Service Data et Informations Stratégiques
DGGS
1
Diensthoofd Crisisbeheer
DVZ
1
Chef de Service Gestion de Crise
SDP
1
4. PROCEDURE De kandidaten moeten hun kandidatuurstellingsdossier (beschikbaar op intranet) vervolledigen en dit vóór de voorziene deadline doorsturen op de hieronder vermelde manier, ten laatste op woensdag 11 januari 2023.Zie hoe solliciteren? Aangezien het niet gemakkelijk is om via een kandidatuurstellingsdossier aan te tonen dat men over de technische en generieke competenties beschikt die vereist zijn voor de functie, worden de kandidaten aangemoedigd, teneinde over een overzicht van de sterke punten en te verbeteren competenties te beschikken, om elk ander document te bezorgen aan de hand waarvan het mogelijk is om bijkomende informatie hierover te verschaffen.
Het kan bijvoorbeeld gaan om: - een aanbevelingsbrief - de evaluatiecyclus 2021 en/of 2020 - een 180 ° of 270° feedback. De 180° of 270° feedback is een analysemethode die het mogelijk maakt om de (technische en generieke) competenties te evalueren. Deze feedback is gebaseerd op een enquête bij verschillende doelgroepen in de rechtstreekse werkomgeving van de deelnemer (collega's, verantwoordelijke en - voor de 270° - medewerkers). Indien je een dergelijke feedback wil doen en deze bij je kandidatuurstellingsdossier wenst toe te toevoegen, kan je gebruik maken van de "panorama"-tool - je kan hiervoor een aanvraag doen via promotions-promoties@health.fgov.be. Je aanvraag moet uiterlijk woensdag 11 januari 2023 zijn ingediend.
De kandidaten voor de A2 - functies worden uitsluitend beoordeeld op basis van hun kandidatuurstellingsdossier. We benadrukken dat enkel het dossier in aanmerking wordt genomen (en niet het daadwerkelijk functioneren van de persoon in zijn huidige functie). Het dossier moet dus voldoende nauwkeurige verwezenlijkingen weergeven om de vaardigheden en talenten van de kandidaat te benadrukken.
De kandidaten voor de A3 - functies en de A4 - functies zullen op basis van hun kandidatuurstellingsdossier worden geëvalueerd en zullen ook voor een gesprek met een jury worden uitgenodigd om hun motivatie voor de functie, hun visie op de functie en hun actieplan toe te lichten. Afhankelijk van de gezondheidssituatie is het mogelijk dat de gesprekken virtueel worden georganiseerd.
De jury (ongeacht of het in het kader van een analyse van dossiers of in het kader van een gesprek is) zal vervolgens haar advies aan het Directiecomité voorleggen, dat de definitieve beslissing over de bevordering/mutatie zal nemen.
Datum van inwerkingtreding van de bevordering : De bevordering gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de ondertekening van deze vacantverklaring door de Voorzitter, zijnde 1 januari 2023, met inachtneming van het KB van 18/07/1996 betreffende de coördinatie van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken.
Hoe solliciteren? De kandidatuur moet uiterlijk woensdag 11 januari 2023 ingediend worden door een e-mail te sturen naar "promotions-promoties@health.fgov.be". Je dient zeker een ontvangstbevestiging te vragen (open een nieuw bericht, ga naar "opties", zoek binnen de subcategorie "tracering", en vink "vragen om ontvangstbevestiging" aan).
De volgende documenten moeten ingediend worden: - Het kandidatuurstellingsdossier - Optioneel: alle andere documenten die betrekking hebben op nuttige competenties en expertise met betrekking tot de beoogde functie (evaluatiecyclus, aanbevelingsbrief, 180° of 270° feedback, enz.) - Let op: een 180 of 270° feedback rapport (Panoramarapport) kan later ingediend worden. We staan er wel op dat de aanvraag voor feedback uiterlijk op 11 januari 2023 moet ingediend zijn.
NB : een infosessie rond 'Hoe optimaal je kandidatuurstellingsdossier voorbereiden?' is voorzien op vrijdag 9 december 2022 om 13u30 via Teams. Wens je hieraan deel te nemen? Schrijf je dan in via de volgende link: https://gs.digital.belgium.be/trainingaas/#/nl/client/ 11/catalog/10004295/course/11PESIPW01NT (of als deze link problemen oplevert, via het emailadres "promotions-promoties@health.fgov.be").
Als u niet in staat bent de sessie bij te wonen, zal een opname van de sessie enkele dagen later beschikbaar zijn op het intranet, op de pagina "carrière en ontwikkeling > uw carrièremogelijkheden > uw evolutie naar meer verantwoordelijkheden: bevordering naar een hogere graad". 5. REGLEMENTAIRE DEELNAMEVOORWAARDEN De vacante betrekkingen moeten aan alle ambtenaren worden toegekend die voldoen aan de voorwaarden inzake klasse-anciënniteit voor de bevordering of de mutatie, ongeacht hun vakrichting, op de datum van de ondertekening van de voorliggende vacantverklaring van betrekkingen, zijnde 1 december 2022.Conform artikel 75, § 3, van het Koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, moeten alle kandidaten zich in een administratieve stand bevinden waarbij ze hun aanspraken op bevordering kunnen doen gelden. Bovendien mogen ze niet de vermelding "onvoldoende" of "te verbeteren" na afloop van hun evaluatie hebben gekregen. 5.1. Deelnamevoorwaarden voor de bevordering Volgens artikel 41, § 1, 1ste lid, van het Koninklijk Besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel, - moet de ambtenaar, om naar klasse A2 te worden bevorderd, minstens twee jaar anciënniteit in klasse A1 hebben. - moet de ambtenaar, om naar klasse A3 te worden bevorderd, minstens vier jaar anciënniteit in klasse A2 of minstens zes jaar anciënniteit in klasse A1 of minstens zes jaar anciënniteit in de klassen A1 en A2 samen hebben. - moet de ambtenaar A3 zijn om te worden bevorderd naar klasse A4.
De ambtenaar die zich kandidaat stelt, moet vastbenoemd zijn op de datum van de ondertekening van de voorliggende vacantverklaring van betrekkingen, zijnde 1 december 2022. Op deze datum dient hij ook te voldoen aan de voorwaarden inzake klasse-anciënniteit.
De berekening van de klasse-anciënniteit gebeurt conform de bepalingen die opgenomen zijn in de artikelen 64, 65, § 4, 66, 67 en 69 van het Koninklijk Besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, en, in het bijzonder, artikel 65, § 4 van voornoemd besluit. 5.2. Deelnamevoorwaarden voor de mutatie De ambtenaren die geïnteresseerd zijn in een mutatie zijn diegenen die in dienstactiviteit op hun verzoek naar een andere dienst kunnen worden gemuteerd op voorwaarde dat ze voldoen aan de vereisten van de in te vullen functie, conform artikel 49 § 2 van het Koninklijk Besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel.
In geval van een mutatie behouden ze hun weddeschaal die ze in hun klasse hebben.
Datum en ondertekening van de Voorzitter van het Directiecomité