gepubliceerd op 16 mei 2022
Oproep tot kandidaatstelling . - Vacante betrekking van directeur/directrice-generaal (A5) bij Brussel Economie en Werkgelegenheid in de Nederlandstalige en de Franstalige taalrollen Brussel Economie en Werkgelegenheid is onderworpen aan(...) ? Directeur/directrice-generaal (A5) bij Brussel Economie en Werkgelegenheid Overeenkomstig arti(...)
GEWESTELIJKE OVERHEIDSDIENST BRUSSEL OPENBAAR AMBT
Oproep tot kandidaatstelling (m/v/x). - Vacante betrekking van directeur/directrice-generaal (A5) bij Brussel Economie en Werkgelegenheid in de Nederlandstalige en de Franstalige taalrollen Brussel Economie en Werkgelegenheid is onderworpen aan de bepalingen van het
besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten
type
besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering
prom.
21/03/2018
pub.
30/03/2018
numac
2018011463
bron
brussels hoofdstedelijk gewest
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel
sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel.
Met toepassing van boek IV van voornoemd besluit verklaart de Brusselse Hoofdstedelijke Regering de hierna beschreven betrekking vacant en gaat ze over tot de publieke oproep tot kandidaatstelling voor deze betrekking. De in te vullen betrekking is de volgende: ? Directeur/directrice-generaal (A5) bij Brussel Economie en Werkgelegenheid Overeenkomstig artikel 454 van voornoemd besluit zal de mandaathouder worden aangeduid door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering.
De duur van het mandaat is vastgesteld op 5 jaar. De mandaathouder zal worden geëvalueerd tijdens de uitoefening en na afloop van zijn/haar mandaat.
Brussel Economie en Werkgelegenheid heeft als doel een duurzame economie en werkgelegenheid te ontwikkelen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het is een van de acht besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel. Onze diensten zijn hoofdzakelijk bedoeld voor bedrijven en werknemers.
Onze voornaamste opdrachten zijn: ? de economie ontwikkelen: duurzame economische ontwikkeling aanmoedigen, rekening houdend met de specifieke eigenschappen van het Brusselse economische weefsel en ook een controlebeleid invoeren; ? ontwikkelen van de toegang tot en het behoud van werk, ontwikkeling van bevoegdheden en intensivering van het controlebeleid.
Brussel Economie en Werkgelegenheid biedt diensten aan kandidaat-ondernemers, zelfstandigen en ondernemingen: premies, financiering van projectoproepen, financiering van erkende bedrijven, opleidingssteun (betaald educatief verlof, opleidingsfonds voor de dienstenchequebedrijven), voedingsanalyses... Het bestuur organiseert ook de examens van de Centrale Examencommissie voor bedrijfsbeheer en voor de toegang tot het beroep.
Bedrijven moeten bepaalde vergunningen aanvragen bij Brussel Economie en Werkgelegenheid: arbeidsvergunningen om een niet-Europese staatsburger te mogen in dienst nemen of om een reisagentschap te mogen oprichten, erkenningen voor uitzendkantoren en dienstenchequebedrijven, registratie van toeristische logies...
Het bestuur telt ongeveer 250 medewerkers. Het is opgedeeld in drie polen : de dienst Economie, de dienst Werkgelegenheid en de directie Coördinatie en Financiën voor de overkoepelende aspecten (HR, juridische zaken...).
De directeur/directrice-generaal leidt en coördineert het geheel van de activiteiten van zijn/haar bestuur teneinde: ? een pertinente, efficiënte en coherente bijdrage te leveren voor de voorbereiding van de beleidsinitiatieven; ? een loyale en correcte uitvoering te garanderen van het beleid beslist door de Regering van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest; ? een kwaliteitsservice aan de klanten te geven: de inwoners en de Regering.
De betrekking is geopend in de Nederlandstalige en de Franstalige taalrollen.
De kandidaten moeten voldoen aan de algemene toelatingsvoorwaarden bepaald in artikel 36 van voornoemd besluit, namelijk: 1. gedrag vertonen in overeenstemming met de eisen van de beoogde betrekking;2. de burgerlijke en politieke rechten genieten;3. houder zijn van een diploma van niveau A of houder zijn van een getuigschrift afgeleverd door de Gemeenschappen of de instellingen erkend door deze laatste en die toegang verlenen tot de functie waarvoor de selectie georganiseerd wordt. Bovendien moeten de kandidaten, zoals vereist in artikel 442 van voornoemd besluit, zich minstens op één van de onderstaande titels en verdiensten kunnen beroepen: ? minstens negen jaar anciënniteit in een functie van niveau A of in een functie die slechts toegankelijk is voor de houders van een diploma die toegang geeft tot het niveau A in een organieke openbare dienst; ? minstens zes jaar leidinggevende ervaring hebben. Onder leidinggevende ervaring wordt verstaan ervaring inzake het beheer in een overheidsdienst of in een organisatie uit de privésector.
Iedere kandidatuur moet de volgende elementen bevatten: ? een uiteenzetting van de titels en verdiensten die de kandidaat/kandidate voorlegt om te solliciteren voor de betrekking, met gebruik van het gestandaardiseerd cv zoals bepaald in artikel 445 § 3 van voornoemd besluit en waarvan het model werd vastgelegd door de Minister.
De kandidaten van wie de kandidatuur door de selectiecommissie ontvankelijk verklaard werd, worden uitgenodigd voor een assessment en een interview met de commissie, zoals bepaald door artikel 445 van voornoemd besluit.
Het assessment bestaat uit een geheel van simulatie-oefeningen die bedoeld zijn om na te gaan of iemand beschikt over de vereiste vaardigheden en capaciteiten voor een specifieke betrekking.
Na afloop van het interview met de commissie brengt de selectiecommissie voor elke kandidaat/kandidate een gemotiveerd advies uit rekening houdend met: ? de overeenstemming van het profiel van de kandidaat/kandidate met de functiebeschrijving, getoetst na voornoemd gesprek; ? de titels en verdiensten die de kandidaat/kandidate laat gelden; ? het resultaat van het assessment.
Na afloop van de selectie en na analyse van hun kandidatuur, worden de kandidaten bij gemotiveerde beslissing ingeschreven in hetzij groep A "geschikt", hetzij groep B "niet geschikt". In groep A worden de kandidaten gerangschikt.
Overeenkomstig artikel 454 van voornoemd besluit duidt de Brusselse Hoofdstedelijke Regering de mandaathouder aan onder de kandidaten van groep A. Op straffe van nietigheid moet de kandidatuur binnen een termijn van 35 dagen aangetekend verstuurd worden naar "talent.brussels, secretariaat van de mandaten, Emile Jacqmainlaan 20, 1000 Brussel".
Deze termijn gaat in op de dag na de publicatie van deze oproep tot kandidaatstelling in het Belgisch Staatsblad. De envelop met uw kandidatuur moet in een tweede envelop zitten (elke envelop moet enkel het opschrift "kandidatuur directeur/directrice-generaal (A5) bij Brussel Economie en Werkgelegenheid" - "vertrouwelijk: niet openen" vermelden). De kandidaten moeten hun kandidatuur ook via e-mail versturen naar het volgende adres: mandats@talent.brussels binnen de voornoemde termijn.
De functiebeschrijving, de te bereiken doelstellingen, het gestandaardiseerde curriculum vitae en inlichtingen betreffende de procedure kunnen worden verkregen bij het secretariaat van de mandaten van talent.brussels - via onze website https://www.talent.brussels/nl/mandatarissen