gepubliceerd op 19 mei 2021
Oproep aan de kandidaten voor de functie van lid van de Raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) om een ontslagnemend lid te vervangen 1. BIPT Het Belgisch Instituut voor postdiensten (...) De opdracht van deze Raad is beschreven in artikel 16 van de BIPT-statuutwet: "De Raad is gema(...)
BELGISCH INSTITUUT VOOR POSTDIENSTEN EN TELECOMMUNICATIE
Oproep aan de kandidaten voor de functie van lid (Franstalige taalrol) van de Raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) om een ontslagnemend lid te vervangen 1. BIPT Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) is opgericht bij
wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
21/03/1991
pub.
09/01/2013
numac
2012000673
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits
type
wet
prom.
21/03/1991
pub.
18/01/2016
numac
2015000792
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen
sluiten als regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector.De
wet van 17 januari 2003Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
17/01/2003
pub.
24/01/2003
numac
2003014009
bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
Wet met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector
sluiten met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector ("de BIPT-statuutwet") heeft het BIPT omgevormd tot een instelling van openbaar nut met een eigen statuut die de onafhankelijkheid van de Raad waarborgt.
De opdracht van deze Raad is beschreven in artikel 16 van de BIPT-statuutwet: "De Raad is gemachtigd om alle nuttige daden te stellen ter uitvoering van de bevoegdheden van het Instituut. Hij oefent zijn bevoegdheden uit op een onpartijdige en transparante manier en op het gepaste moment. Hij vertegenwoordigt het Instituut in rechte en ten aanzien vant derden en kan namens het Instituut overeenkomsten sluiten.".
De Raad is samengesteld uit vier leden, namelijk een voorzitter en drie gewone leden. Elk gewoon lid van de Raad staat aan het hoofd van ten minste één van de diensten van het Instituut. Elk lid van de Raad neemt deel aan de beslissingen van de Raad.
Op voorstel van de minister en bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad worden de leden van de Raad door de Koning benoemd en vervullen zij een mandaat van zes jaar. De leden van de Raad blijven evenwel hun functie uitoefenen na het einde van hun mandaat zolang niet in hun vervanging voorzien is.
Indien een lid dient te worden vervangen voor het einde van zijn mandaat, voltooit zijn vervanger het lopende mandaat.
De modaliteiten van aanstelling, afzetting en vervanging worden bepaald in artikel 17 van de BIPT-statuutwet en in het koninklijk besluit van 11 mei 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/05/2003 pub. 03/06/2003 numac 2003014140 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van het statuut, de bezoldiging en de plichten van de voorzitter en de leden van de Raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie sluiten tot vaststelling van het statuut, de bezoldiging en de plichten van de voorzitter en de leden van de Raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie.
De leden van de Raad worden benoemd op grond van hun bekwaamheid, hun integriteit en hun onafhankelijkheid. Die voorwaarden dienen vervuld te blijven tijdens de hele duur van het mandaat.
De leden van de Raad mogen geen enkel belang hebben in de ondernemingen die actief zijn op de markt van de telecommunicatie en/of de postdiensten, noch direct of indirect, gratis of bezoldigd, voor deze ondernemingen enige functie uitoefenen of enige dienst verrichten. Die voorwaarde dient vervuld te blijven tijdens de hele duur van het mandaat en gedurende één jaar na het einde van dat mandaat.
De leden van de Raad zijn voltijds tewerkgesteld.
De vergoeding van de leden van de Raad wordt vastgesteld in overeenstemming met de gangbare normen in de postsector en de telecommunicatiesector alsmede met deze van de andere toezichthoudende instanties, vergelijkbaar met het BIPT. De opdrachten van het BIPT Het BIPT heeft een reguleringsopdracht in vier bevoegdheidsdomeinen: de elektronische communicatiemarkt, de postmarkt, het elektromagnetische spectrum van de radiofrequenties en tenslotte de radio- en televisieomroep in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad.
Binnen elk van de bevoegdheidsdomeinen heeft de Raad van het BIPT een reeks doelstellingen te vervullen die rechtstreeks voortvloeien uit het Belgische en Europese regelgevingskader, waaronder de concurrentie te bevorderen, bijdragen in de ontwikkeling van de interne markt en waken over de belangen van gebruikers.
Om de doelstellingen te vervullen beschikt de Raad van het BIPT over wettelijke instrumenten: beslissingen nemen, sancties opleggen, raadplegingen en onderzoeken opstarten, bemiddelend optreden of geschillen tussen ondernemingen beslechten.
Bovendien is overleg en consultatie in beide sectoren een essentieel onderdeel van de werking van het Instituut: zowel met de betrokken ondernemingen, als met de gebruikersorganisaties, de instellingen van de gewesten en gemeenschappen en de politieke overheden. 2. Oproep tot kandidaten Bij toepassing van deze bepalingen worden hierbij de kandidaten opgeroepen die wensen een mandaat als lid van de Raad van het BIPT te vervullen. De kandidaten voor de functie van lid van de Raad moeten voldoen aan de algemene toelaatbaarheidsvereisten die vastgelegd zijn in artikel 3 van het voornoemde koninklijk besluit van 11 mei 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/05/2003 pub. 03/06/2003 numac 2003014140 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van het statuut, de bezoldiging en de plichten van de voorzitter en de leden van de Raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie sluiten.
Op de uiterste inschrijvingsdatum moet de kandidaat: 1) onderdaan van een EU-lidstaat zijn of van een ander land behorende tot de Europese Economische Ruimte of Zwitserland;2) een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de beoogde functie;3) de burgerlijke en politieke rechten genieten;4) houder van een universitair of daarmede gelijkgesteld diploma van de tweede cyclus (dat betekent: basisdiploma van de 2e cyclus (bv. licentiaat/master) van universitair onderwijs of van hoger onderwijs van het academisch niveau).
EN ofwel een professionele ervaring van zes jaar in de sector post of telecommunicatie of radiocommunicatie bezitten, ofwel een professionele ervaring in die drie sectoren bezitten die tezamen een minimum van zes jaar bedraagt.
De kandidaturen worden ingediend bij SELOR, Selectiebureau van de Federale Overheid, die de toelaatbaarheid ervan onderzoekt.
De belangstellende personen worden verzocht te solliciteren overeenkomstig de indicaties opgenomen in het selectiereglement ref.
ANE21701 dat u kunt bekomen via de website www.selor.be.
Geïnteresseerde kandidaten kunnen tot 02 juni 2021 solliciteren.
De selectie en de benoeming van de voorzitter en de leden van de Raad worden beschreven in hoofdstuk 2 van het voornoemde koninklijk besluit van 11 mei 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/05/2003 pub. 03/06/2003 numac 2003014140 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van het statuut, de bezoldiging en de plichten van de voorzitter en de leden van de Raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie sluiten.
De Staatssecretaris voor Digitalisering, belast met Administratieve Vereenvoudiging, Privacy en de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de Eerste Minister, M. MICHEL