Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 22 juli 2019

Oproep tot kandidaten voor de mandaten van lid van de raad van bestuur van het Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens In het Belgisch Staatsblad van 21 mei 2019 verscheen de wet van 12 mei 2019 tot op Overeenkomstig artikel 11, § 1, van de wet heeft het Instituut een raad van bestuur en een Ove(...)

bron
wetgevende kamers, kamer van volksvertegenwoordigers
numac
2019041426
pub.
22/07/2019
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

WETGEVENDE KAMERS, KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS


Oproep tot kandidaten voor de mandaten van lid van de raad van bestuur van het Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens In het Belgisch Staatsblad van 21 mei 2019 verscheen de wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2019 pub. 21/06/2019 numac 2019012931 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens sluiten tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens.

Overeenkomstig artikel 11, § 1, van de wet heeft het Instituut een raad van bestuur en een Overlegraad.

De leden van de raad van bestuur worden aangewezen door de Kamer van volksvertegenwoordigers.

De plenaire vergadering van de Kamer heeft op 10 juli 2019 beslist over te gaan tot een oproep tot kandidaten in het Belgisch Staatsblad.

Samenstelling van de raad van bestuur De raad van bestuur is samengesteld uit twaalf leden, van wie er maximaal twee derde hetzelfde geslacht hebben en van wie er zes tot de Nederlandse taalrol en zes tot de Franse taalrol behoren.

De taal waarin de kandidatuur is ingediend bepaalt de taalrol.

Ten minste één lid moet het bewijs leveren van de kennis van het Duits.

Het kennisniveau van het Duits werd door de plenaire vergadering van 10 juli 2019 vastgesteld op C1 voor het lezen en B2 voor het spreken.

Behoudens de voorlegging van een taalattest of document dat het gevraagde kennisniveau aantoont, kunnen de kandidaten een taaltest afleggen bij Selor. (zie verder).

De leden van de raad van bestuur worden aangewezen op grond van hun competentie, hun ervaring, hun onafhankelijkheid en hun moreel gezag.

Zij zijn inzonderheid afkomstig uit de academische wereld, de gerechtelijke wereld, het maatschappelijk middenveld en de sociale partners. Deze categorieën dienen vertegenwoordigd te zijn met een maximum van vier leden voor elk van hen.

Elk effectief lid heeft een plaatsvervanger die hem vervangt bij afwezigheid. De plaatsvervangende leden dienen aan dezelfde voorwaarden te voldoen.

Wanneer een effectief lid om welke reden ook zijn mandaat niet kan voleindigen, wordt het lid dat hem vervangt benoemd tot effectief lid voor de resterende duur van het mandaat en wordt een nieuw plaatsvervangend lid benoemd voor de zelfde periode.

De raad van bestuur wordt voorgezeten door een voorzitter en een vicevoorzitter die tot een verschillende taalrol behoren en die van het andere geslacht zijn, aangewezen door de Raad van bestuur voor een periode van twee jaar; een eerste jaar als vicevoorzitter en een tweede jaar als voorzitter.

Het bedrag van de zitpenningen en van de verplaatsingskosten toegekend aan de covoorzitters en aan de werkende en plaatsvervangende leden van de raad van bestuur wordt bepaald door de raad van bestuur, binnen de grenzen van de beschikbare door de Kamer van volksvertegenwoordigers vastgestelde kredieten.

Opdrachten en bevoegdheden De opdrachten van het Mensenrechteninstituut worden beschreven in artikel 5 van de wet.

De raad van bestuur is belast met de volgende taken: - het algemeen beleid van het Instituut bepalen; - de schriftelijke mededelingen bedoeld in artikel 5 goedkeuren; - een ontwerp van begroting goedkeuren, op voorstel van de directeur of van de directrice, binnen het kader van de beschikbare kredieten; - een jaarlijks operationeel plan goedkeuren, op voorstel van de directeur of van de directrice; - het personeelsplan, het organigram en de functieomschrijvingen vastleggen; - beslissen over de vastleggingen en de vastleggingsprocedure, in het kader van de beschikbare kredieten; - beslissen om de gevallen bedoeld in artikel 6, § 4, al dan niet aanhangig te maken bij de Raad van State of het Grondwettelijk Hof; - studies laten uitvoeren in samenhang met de opdrachten van het Instituut.

Duur van het mandaat De leden worden aangewezen voor een duur van zes jaar. Hun mandaat kan eenmaal worden verlengd.

Om de twee jaar wordt een derde van de Raad van bestuur vernieuwd.

Als overgangsbepaling bepaalt artikel 21, § 2, derde lid, van de wet dat het mandaat van een derde van de leden zal worden beperkt tot twee jaar en voor een ander derde tot vier jaar om de alternerende vernieuwing mogelijk te maken. De duur van deze respectievelijke mandaten dient bij loting te worden bepaald.

Onverenigbaarheden Het mandaat van effectief lid of van plaatsvervangend lid is onverenigbaar met: - de hoedanigheid van lid van het Europees Parlement, van een van de federale Kamers, of van een gemeenschaps- of gewestparlement; - de hoedanigheid van lid van de federale regering, van lid van een gemeenschaps- of gewestregering of van een provinciaal of gemeentelijk college; - de hoedanigheid van ambtenaar in functie bij een administratie; - de hoedanigheid van directeur of directrice van het Instituut of van een sectorale instantie voor de bevordering en de bescherming van de rechten van de mens; - de hoedanigheid van lid van een ministerieel kabinet of van een beleidscel.

Kandidaatstelling De kandidaturen, met cv, dienen uiterlijk 15 september 2019 te worden ingediend bij een aangetekende zending tegen ontvangstbewijs gericht aan de Voorzitter van de Kamer van volksvertegenwoordigers, Paleis der Natie, 1008 Brussel.

De kandidaturen dienen te vermelden voor welk mandaat (effectief en/of plaatsvervangend lid) en, in voorkomend geval, voor welke categorie (de academische wereld, de gerechtelijke wereld, het maatschappelijk middenveld, sociale partners) de kandidatuur wordt ingediend.

De kandidaten met kennis van het Duits dienen hiervan het bewijs te leveren of dienen aan te geven dat zij de taaltest Duits wensen af te leggen. De data waarop deze test kan worden afgelegd, zal aan deze kandidaten worden meegedeeld.

Bijkomende inlichtingen kunnen worden bekomen bij het Secretariaat-generaal van de Kamer van volksvertegenwoordigers, tel. : 02/549 84 21, e-mail : secretariaat.generaal@dekamer.be.

De persoonsgegevens van de kandidaten worden verwerkt overeenkomstig de privacyverklaring vermeld op de website van de Kamer. Zie : www.lachambre.be/kvvcr/pdf_sections/declconf/Nominations.pdf.

^