Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 19 februari 2015

Oproep tot kandidaten voor het mandaat van lid van het College van leidinggevenden van de Dienst van de Voorafgaande Beslissingen in Fiscale Zaken Bij toepassing van artikel 26 van de wet van 24 december 2002 tot wijziging van de vennootschapsre Er zijn vier tot zes mandaten te begeven. 1. Beschrijving van de functie en profiel Doel van(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2015003064
pub.
19/02/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Oproep tot kandidaten voor het mandaat van lid van het College van leidinggevenden van de Dienst van de Voorafgaande Beslissingen in Fiscale Zaken Bij toepassing van artikel 26 van de wet van 24 december 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/12/2002 pub. 31/12/2002 numac 2002003520 bron ministerie van financien Wet tot wijziging van de vennootschapsregeling inzake inkomstenbelastingen en tot instelling van een systeem van voorafgaande beslissingen in fiscale zaken sluiten tot wijziging van de vennootschapsregeling inzake inkomstenbelastingen en tot instelling van een systeem van voorafgaande beslissingen in fiscale zaken, vervangen door de wet van 21 juni 2004, en het koninklijk besluit van 13 augustus 2004 houdende oprichting van de dienst "voorafgaande beslissingen in fiscale zaken" bij de Federale Overheidsdienst Financiën, zal de Koning overgaan tot de benoeming van een College van leidinggevenden van de Dienst van de Voorafgaande Beslissingen in Fiscale Zaken, bij in Ministerraad overlegd besluit, na advies van het Directiecomité van de FOD Financiën.

Er zijn vier tot zes mandaten te begeven. 1. Beschrijving van de functie en profiel Doel van de Dienst van de Voorafgaande Beslissingen in Fiscale Zaken De Dienst van de Voorafgaande Beslissingen in Fiscale Zaken is opgericht om de rechtszekerheid van de betrokken belastingplichtigen te vergroten en zo bij te dragen tot een beter investeringsklimaat in België.Deze dienst heeft een wettelijke bevoegdheid en beschikt over een algehele autonomie.

Hij wordt aangestuurd door een College dat in totale hiërarchische onafhankelijkheid kan werken, zowel bij de voorbereiding van de voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (personenbelasting, vennootschapsbelasting, D&A, btw, registratierechten, kadaster,...) als bij het nemen van de beslissingen.

Hij is onder het administratieve gezag van de Voorzitter van het Directiecomité geplaatst en zal regelmatig verslag bij de Minister van Financiën moeten uitbrengen.

De door het College genomen beslissingen verbinden juridisch de FOD Financiën.

Functiecontext De leden van het College van de Dienst van de Voorafgaande Beslissingen in Fiscale Zaken sturen een team van minstens 23 medewerkers aan (momenteel ruim 100).

Naast de fiscale expertise waarover zij beschikken en die ze regelmatig actualiseren, nemen zij volledig deel aan de selectie van het personeel, het dagelijks beheer en de realisatie van de doelstellingen van de dienst.

Om het optimaal functioneren van de dienst te garanderen, staan zij in voor het identificeren van de kritische succesfactoren.

Opdrachten, resultaatsgebieden en verantwoordelijkheden De leden van het College hebben als belangrijkste opdrachten, resultaatsgebieden en verantwoordelijkheden: - het doeltreffend en efficiënt behalen van de vastgestelde doelstellingen, het verzekeren van de coördinatie en de uitvoering van de dienstprestaties en dit in overeenstemming met de globale strategie van de FOD Financiën; - aansturen, motiveren, evalueren en ontwikkelen van de directe medewerkers; - op een autonome manier beslissingen nemen in dossiers die het voorwerp uitmaken van een "voorafgaande beslissing in fiscale zaken"; - beheren en organiseren van het werk teneinde de voorafgaande beslissingen binnen een zo kort mogelijke termijn af te leveren; - binnen de wettelijke bepalingen, maatregelen treffen die het versterken van de rechtszekerheid voor de burger garanderen; - verzekeren van een performant kennisbeheer voor alle materies die tot hun bevoegdheid behoren; - creëren, organiseren en ontwikkelen van de interacties met de andere diensten, pijlers, entiteiten van de FOD Financiën, zowel de operationele als de niet-operationele; - via een goede dienstverlening, bijdragen tot de ontwikkeling en de organisatie van een actieve communicatiepolitiek naar de belastingplichtigen toe; - opstellen van de synergieën en de samenwerking met nationale en/of internationale instellingen (EU, OESO,...), de FOD's (Economie, Buitenlandse zaken, Tewerkstelling,...) en met alle voor de Dienst van de Voorafgaande Beslissingen in Fiscale Zaken interessante diensten van Financiën, zoals de Cel Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen; - verzekeren van een kwaliteitsvolle dienstverlening voor alle economische operatoren (klanten van de dienst); - samenwerken met de verschillende verantwoordelijken (N-1, N-2,...) en experten van de FOD Financiën met het doel de onderworpen dossiers coherent te behandelen.

Functievereisten en functiespecifieke vaardigheden - diploma van de 2e cyclus van universitair onderwijs of van hoger onderwijs van het academisch niveau of titularis van een titel van niveau A; - vijf jaar professionele ervaring hebben in fiscale zaken; - grondige kennis in de juridische en praktische behandeling van complexe dossiers zowel op fiscaal vlak als op economisch en financieel vlak. Alsook kunnen onderhandelen op sociaal, economisch en politiek niveau; - grondige kennis van de Belgische fiscale wetgeving; - basiskennis van de Europese en internationale fiscaliteit; - kennis van de werking en de structuur van de federale openbare diensten; - in een meertalige omgeving kunnen functioneren (Nederlands, Frans, Engels).

Generieke en managementcompetenties - verantwoordelijkheidszin hebben en initiatief nemen; - gegevens kritisch kunnen analyseren en informatie evalueren; - bekwaam zijn om een visie te ontwikkelen en om gegevens van verschillende inhoud te kunnen integreren, alternatieve oplossingen te produceren en coherente conclusies uit te werken; - vermogen hebben tot vernieuwend, creatief en flexibel denken; - bekwaam zijn om proactief concrete en meetbare doelstellingen te definiëren en te realiseren; - bekwaam zijn om in team binnen het College te werken; - coachen, motiveren en ontwikkelen van medewerkers; - aansturen van groepen; - samenwerken en werken binnen netwerken; - vaardig zijn in mondelinge en schriftelijke communicatie; - impact hebben en onderhandelen om tot een win-winsituatie voor beide partijen te komen, evenals een publiek kunnen overtuigen; - gericht zijn op burger, klant en resultaat; - loyaal en integer zijn. 2. Indiening van de kandidaturen De geïnteresseerde ambtenaren dienen hun kandidatuur met een ter post aangetekende brief te richten aan de heer Kurt VAN RAEMDONCK, stafdirecteur P&O, North Galaxy, Koning Albert II-laan 33, bus 80, te 1030 Brussel, en dit binnen een termijn van tien werkdagen volgend op de publicatie van deze oproep tot kandidaten in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs). Aan de akte van kandidatuur moet een gedetailleerd curriculum vitae worden toegevoegd, waarin wordt aangegeven welke bekwaamheden de kandidaat denkt te kunnen laten gelden met betrekking tot het te begeven mandaat.

Er zal een ontvangstmelding worden verzonden aan de kandidaten.

Contact : 02-572 57 60 (Informatiecentrum P&O) De Minister van Financiën, J. VAN OVERTVELDT

^