gepubliceerd op 10 november 2011
Detachering van personeelsleden van de politiediensten als verbindingsambtenaren bij de provinciegouverneurs Binnen de provincie heeft de gouverneur tot algemene taak te zorgen voor het handhaven van de openbare orde, te weten de openbare rust, a) Vacatures De gouverneurs van de volgende provincies zullen daarom in 2011 overgaan tot de aa(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
Detachering van personeelsleden van de politiediensten als verbindingsambtenaren bij de provinciegouverneurs Binnen de provincie heeft de gouverneur tot algemene taak te zorgen voor het handhaven van de openbare orde, te weten de openbare rust, veiligheid en gezondheid. De medewerking van de politiediensten is daarbij essentieel; daarom is het aangewezen dat de gouverneur hem/haar bij deze opdracht laat bijstaan door één of meer verbindingsambtenaren. a) Vacatures De gouverneurs van de volgende provincies zullen daarom in 2011 overgaan tot de aanwijzing van verbindingsambtenaren voor een hernieuwbare termijn van maximum vijf jaar. Provincie Antwerpen - Aantal beschikbare plaatsen van verbindingsambtenaar : 1 betrekking vacant voor indiensttreding op korte termijn. - Profiel De kandidaat dient te beantwoorden aan het profiel opgenomen als bijlage bij het
koninklijk besluit van 30 november 2001Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
30/11/2001
pub.
13/02/2002
numac
2002000068
bron
ministerie van binnenlandse zaken
Koninklijk besluit houdende vaststelling van het aantal verbindingsambtenaren van de politiediensten bij de provinciegouverneurs en de voorwaarden en modaliteiten van hun aanstelling
sluiten houdende vaststelling van het aantal verbindingsambtenaren van de politiediensten bij de provinciegouverneurs en de voorwaarden en modaliteiten van hun aanstelling (Belgisch Staatsblad van 13 februari 2002). Zie profielbeschrijving, vermeld onder punt b) van deze oproep.
De kandidaat dient bovendien een grondige kennis te hebben van de wet en de regelgeving op nood- en interventieplannen en een zeer goede kennis van de structuur en de regelgeving van de actoren, betrokken bij rampenbeheer.
De kandidaat dient bovendien over de technische expertise en zo mogelijk nuttige ervaring te beschikken om op het strategische en tactische niveau de noodplanning te ondersteunen.
Hij/zij dient te beschikken over de kennis en attitude om volgende taken op zich te nemen : - het uitbouwen, ontwikkelen, oefenen, evalueren, bijsturen en actualiseren van provinciale nood- en interventieplannen voor nucleaire risico's, Sevesobedrijven, pijpleidingen, luchtvaart, spoorweg, Beneden-Zeeschelde, evenementen, gevangenissen, e.d.; - het opvolgen van de monodisciplinaire plannen van en voor de provincie Antwerpen, zoals het provinciale politioneel interventieplan (PIP), het medisch interventieplan (MIP), het psychosociaal interventieplan (PSIP), de nog verder te ontwikkelen monodisciplinaire interventieplannen voor brandweer (BIP), logistiek (LIP) en communicatie (CIP); - het ondersteunen van de gouverneur als die haar coördinerende taak uitoefent in geval van een noodsituatie of een ramp; - het uitwerken van een provinciaal oefenbeleid; - het ondersteunen van bedrijven, instellingen, gemeentelijke en andere overheden in de provincie bij het ontwikkelen van hun nood- en interventieplannen; - het opvolgen van de intergemeentelijke, interprovinciale, Vlaamse, federale en internationale samenwerking in veiligheidsdossiers die leiden tot een beter geïntegreerd veiligheidsbeleid; - het beheer van de zogenaamde Seveso- en nucleaire fondsen en het initiëren, opvolgen en evalueren van projecten die daarmee gefinancierd worden; - het opstarten, verder ontwikkelen en begeleiden van bovenlokale projecten ter bevordering van de civiele en geïntegreerde veiligheid; - het screenen van het civiele en geïntegreerde veiligheidsbeleid binnen en buiten de provincie om daaruit good practices te distilleren; - het uitwerken van een voorstel van meerjarenplan voor het veiligheidsbeleid van de gouverneur in het kader van de noodplanning en de permanente evaluatie ervan in functie van de ontwikkeling van zowel de potentiële risico's als van de tools om die risico's te beheren; - het opvolgen van de performantie van de hulpcentrales 100 en 101 in het kader van de nood- en interventieplannen en de fusie van hun calltaking voor beide centrales in het project '112'.
De kandidaat zal deze taken op zich nemen in de concrete context van de provincie Antwerpen met een belangrijke zeehaven en vele Sevesobedrijven. Kennis van de haven, van haven- en Sevesobedrijven en regelgevingen die erop van toepassing zijn, strekt tot aanbeveling.
De kandidaat is een permanent contactpunt tussen enerzijds de lokale en de federale politiediensten en anderzijds de gouverneur en alle personen en diensten die te maken hebben met rampenplanning.
De kandidaat staat bovendien in voor de uitbouw en het onderhoud van goede contacten met lokale, Vlaamse en federale actoren in het veiligheidsbeleid, onder meer : - de Federale Overheidsdiensten van Justitie, Binnenlandse Zaken, Volksgezondheid en het Ministerie van Landsverdediging; - het provinciaal militair commando; - de lokale brandweerdiensten; - de parketten; - de civiele bescherming; - de burgemeesters; - de gemeentelijke rampenambtenaren; - de gemeentelijke communicatieverantwoordelijken en informatieambtenaren; - de verantwoordelijken voor nood- en interventieplanning in instellingen en bedrijven.
Provincie Vlaams-Brabant - Aantal beschikbare plaatsen van verbindingsambtenaar : 1 betrekking vacant voor indiensttreding op 1 januari 2012. - Profiel De kandidaat dient te beantwoorden aan het profiel opgenomen als bijlage bij het koninklijk besluit van 30 november 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/11/2001 pub. 13/02/2002 numac 2002000068 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende vaststelling van het aantal verbindingsambtenaren van de politiediensten bij de provinciegouverneurs en de voorwaarden en modaliteiten van hun aanstelling sluiten houdende vaststelling van het aantal verbindingsambtenaren van de politiediensten bij de provinciegouverneurs en de voorwaarden en modaliteiten van hun aanstelling (Belgisch Staatsblad van 13 februari 2002). Zie profielbeschrijving, vermeld onder punt b) van deze oproep. - Taken De verbindingsambtenaar ondersteunt de arrondissementscommissaris in het bijzonder bij de volgende opdrachten : - coördinatie en ondersteuning van de politiediensten (voorbereiden, verslaggeving en bijwonen vergaderingen en overlegfora); - initiatieven tot kennisverbreding en ter bevordering van de politie(samen)werking; - provinciale initiatieven op vlak van criminaliteitspreventie en integrale veiligheid. b) Profiel van de verbindingsambtenaren van de politiediensten bij de gouverneurs (bijlage bij het koninklijk besluit van 30 november 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/11/2001 pub. 13/02/2002 numac 2002000068 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende vaststelling van het aantal verbindingsambtenaren van de politiediensten bij de provinciegouverneurs en de voorwaarden en modaliteiten van hun aanstelling sluiten houdende vaststelling van het aantal verbindingsambtenaren van de politiediensten bij de provinciegouverneurs en de voorwaarden en modaliteiten van hun aanstelling (Belgisch Staatsblad van 13 februari 2002).1° Algemene functieomschrijving - Ondersteunen van de gouverneur en de arrondissementscommissaris in hun opdrachten inzake veiligheid en politie. - Leiden, opvolgen, begeleiden en evalueren van projecten. - Het onderhouden van externe relaties zoals het contacteren van en het overleggen met federale, regionale of lokale, gerechtelijke, bestuurlijke of politionele autoriteiten. - Het deelnemen aan werkgroepen en vergaderingen. - Aanwenden van bijzondere gespecialiseerde verantwoordelijkheden vast te stellen door de gouverneur, bijvoorbeeld inzake informatica en telecommunicatie, preventie, politieopleidingen, wapenwetgeving, verkeersbeleid. 2° Specifieke voorwaarden A.Kennis - Grondige kennis van de wettelijke bepalingen m.b.t. het politiewezen. - Grondige kennis van de organisatie, structuren en de verschillende bevoegdheden van de twee niveaus van de geïntegreerde politiedienst, evenals van de externe partners.
B. Vaardigheden - De bekwaamheid om de verschillende opdrachten van de diverse opdrachtgevers op een coherente wijze tot een goed einde te brengen, en dit met de ter beschikking gestelde werkvormen en middelen. - De bekwaamheid tot organiseren : de bekwaamheid een organisatiestructuur te ontwikkelen voor de efficiënte en effectieve uitvoering van de opdrachten. - Zelfstandig beslissingen kunnen nemen : beslissingen kunnen nemen zonder problemen voor zich uit of in de schoenen van anderen te schuiven. - Initiatief durven nemen. - Bekwaamheid tot samenwerken : samen met de medewerkers bijdragen tot een gezamenlijk resultaat. - Over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden beschikken. - Probleemoplossend ingesteld zijn : efficiënt zijn in het opsporen van mogelijke oorzaken van problemen alsook bijdragen tot het zoeken naar oplossingen. - Contactvaardig zijn.
C. Attitudes - Dynamisch en creatief zijn : met de nodige verbeeldingskracht nieuwe denkpistes en begrippen kunnen ontwikkelen. - Duidelijkheid, transparantie : zich helder, duidelijk en bevattelijk kunnen uitdrukken. - Stressbestendig zijn. - Innovatief denken. - In alle omstandigheden blijk geven van een correcte ingesteldheid. - Aanpassingsbereid zijn.
D. Specifieke vereiste Bereid zijn te werken in een permanentiesysteem in het kader van de handhaving van de openbare orde en/of de rampenplanning. c) Voorwaarden tot deelname aan de selectieprocedure Voor de aanwijzing in de functie van verbindingsambtenaar komt uitsluitend in aanmerking een personeelslid van een politiedienst dat : - behoort tot het officierenkader, het middenkader of tot het niveau A van het administratief en logistiek kader en die respectievelijk een kader- of niveauanciënniteit geniet van ten minste vijf jaar op de dag van de bekendmaking van de vacature in het Belgisch Staatsblad. - beantwoordt aan het gevraagde profiel; - geen evaluatie met eindvermelding "onvoldoende" heeft opgelopen in de loop van de vijf jaar voorafgaand aan de bekendmaking van de vacante betrekking in het Belgisch Staatsblad ; - zich bevindt in een administratieve stand waarin het zijn aanspraken op bevordering en baremische loopbaan kan doen gelden. d) Selectieprocedure De kandidaturen worden onderzocht door een selectiecommissie, door de gouverneur samengesteld als volgt : 1° een arrondissementscommissaris van de provincie, voorzitter van de commissie;2° een bestuurlijke directeur-coördinator die zijn functie uitoefent in de provincie;3° een korpschef van een politiezone van de provincie;4° een externe politiedeskundige die geen lid is van een politiedienst, aangeduid door de Minister van Binnenlandse Zaken. De selectiecommissie beslist bij meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.
De voornoemde selectiecommissie onderzoekt de ontvankelijkheid van de kandidaturen.
De kandidaten die in aanmerking genomen worden na afloop van dit onderzoek, worden gehoord door de selectiecommissie. Zij gaat na of de kandidaten met het profiel overeenstemmen. Vervolgens rangschikt de selectiecommissie hen in drie categorieën van geschiktheid voor de uitoefening van de functie van verbindingsambtenaar : zeer geschikt, geschikt en ongeschikt.
De gouverneur wijst de verbindingsambtenaar aan uit de door de selectiecommissie zeer geschikt bevonden kandidaten. Bij gebrek aan zeer geschikte kandidaten, kiest de gouverneur onder de geschikte kandidaten.
De aanwijzing wordt ter kennis gebracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en van de Minister van Justitie. e) Duur aanwijzing De verbindingsambtenaren worden door de gouverneur aangewezen voor een hernieuwbare termijn van maximum vijf jaar. Voor het verloop van elke periode van vijf jaar ononderbroken dienst, wordt de verbindingsambtenaar geëvalueerd door een evaluatiecommissie, samengesteld op dezelfde wijze als de selectiecommissie, supra vermeld.
De gouverneur kan beslissen om de evaluatiecommissie vervroegd bijeen te roepen.
In geval van ongunstige evaluatie kan de verbindingsambtenaar niet voor een nieuwe termijn aangewezen worden, of wordt, in voorkomend geval, een einde gesteld aan zijn aanwijzing.
De termijn van aanwijzing kan vervroegd beëindigd worden : - door de verbindingsambtenaar, indien deze gebruikt wenst te maken van de mobiliteitsregeling of wenst terug te keren naar zijn oorspronkelijk korps of zijn oorspronkelijke eenheid; - door de gouverneur, wanneer de verbindingsambtenaar ongunstig geëvalueerd wordt door de evaluatiecommissie die vervroegd werd bijeengeroepen door de gouverneur. f) Regeling rechtstoestand Het personeelslid dat gedetacheerd wordt, blijft deel uitmaken van zijn korps of eenheid van oorsprong. De kosten verbonden aan de betrekking van verbindingsambtenaar zullen gedragen worden door de provincie overeenkomstig artikel 69, 3°, van de provinciewet, gewijzigd bij artikel 225 van de wet van 7 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/12/1998 pub. 05/01/1999 numac 1998021488 bron diensten van de eerste minister Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus sluiten tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus.
Specifieke bepalingen voor de personeelsleden van de lokale politie : - in voorkomend geval kan de gemeenteraad of de politieraad van de politiezone waartoe de verbindingsambtenaar behoort beslissen om hem in bovental te plaatsen; - na detachering mag het aantal betrekkingen ingenomen in het lokale politiekorps niet lager liggen dan het minimaal effectief van het operationeel personeel van de lokale politie bepaald door de Koning in uitvoering van artikel 38 van de wet van 7 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/12/1998 pub. 05/01/1999 numac 1998021488 bron diensten van de eerste minister Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus sluiten tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus. g) Inschrijving De kandidaturen dienen aangetekend verstuurd te worden naar de gouverneur van de provincie waarvoor men postuleert, binnen een termijn van twintig werkdagen die aanvangt op de dag van de bekendmaking van de vacature in het Belgisch Staatsblad (de kandidaat dient een kopie van de aanvraag te verstrekken aan zijn/haar hiërarchische chef).Aan iedere kandidaat zal een ontvangstbewijs worden toegestuurd.
Met de kandidatuur dienen meegezonden te worden : - een inventaris van de stukken; - een curriculum vitae met vermelding van de titels en verdiensten; - een bondige uiteenzetting van de bekwaamheden waarover hij/zij meent te beschikken; - de motivering van zijn/haar interesse voor de uitoefening van de functie van verbindingsambtenaar; - een document van de korpschef/diensthoofd waaruit blijkt dat hij/zij voldoet aan de voorwaarden zoals supra beschreven in punt c) van deze oproep; - het akkoord of het gemotiveerde bezwaar van de korpschef/diensthoofd van de kandidaat.
Adressen voor overzending van de kandidaturen : Provincie Antwerpen Mevr. Cathy Berx Gouverneur van de provincie Antwerpen Koningin Elisabethlei 22 2018 Antwerpen Bijkomende inlichtingen : De heer Luk Baetens Arrondissementscommissaris e-mail : luk.baetens@acantwerpen.provant.be Tel : 03-240 64 45 Fax : 03-240 64 49 Provincie Vlaams-Brabant De heer Lodewijk De Witte Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant Provincieplein 1 3010 Leuven Bijkomende inlichtingen : De heer Michel Cornelis of Mevr. Kaat Boon - Arrondissementscommissarissen e-mail : dmv.algemeen@vlaamsbrabant.be Tel : 016-26 78 11 h) Deze oproep wordt eveneens gepubliceerd via een oproep tot kandidaatstelling, gepubliceerd door de Directie van de mobiliteit en het personeelsbeheer (Algemene directie van de ondersteuning en het beheer - Federale politie) en kan ook geconsulteerd worden op de sites www.poldoc.be en www.polsupport.be.