gepubliceerd op 21 april 2010
Oproep tot kandidaten voor het Beheers- en toezichtscomité van het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht en collectieve schuldenregeling Teneinde aan de gebreken van het thans geldende systeem van de registratie van b De institutionele structuur van het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdrahc(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE
Oproep tot kandidaten voor het Beheers- en toezichtscomité van het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht en collectieve schuldenregeling Teneinde aan de gebreken van het thans geldende systeem van de registratie van beslagberichten te verhelpen en tegemoet te komen aan de ruimere doelstelling om het efficiënter te maken, werd besloten om de berichten van beslag, van delegatie, van overdracht en van collectieve schuldenregeling te centraliseren en dat register te informatiseren. Dit heeft geleid tot de wet van 29 mei 2000 houdende oprichting van een centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht en collectieve schuldenregeling (Belgisch Staatsblad van 9 augustus 2000), gewijzigd bij wet van 27 maart 2003 (Belgisch Staatsblad van 16 juli 2003).
De institutionele structuur van het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdrahct en collectieve schuldenregeling heeft één orgaan, nl. het Beheers- en toezichtscomité.
Binnenkort wordt overgegaan tot toewijzing van de mandaten van voorzitter en zijn plaatsvervanger en van de vaste leden en de plaatsvervangende leden van het Beheers- en toezichtscomité van het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht en collectieve schuldenregeling.
Op grond van artikel 1389bis /8, lid 5, van het Gerechtelijk Wetboek worden benoemd voor een hernieuwbare termijn van vier jaar : - een voorzitter en een plaatsvervangende voorzitter die moet voldoen aan de volgende voorwaarden : beslagrechter of magistraat of emeritus-magistraat zijn met ten minste twee jaar effectieve ervaring inzake beslag, aangewezen door de Minister van Justitie; - een jurist en een plaatsvervanger, die de Minister van Justitie vertegenwoordigt en door hem worden aangewezen; - een informaticus en een plaatsvervanger die de Minister van Justitie vertegenwoordigt en door hem worden aangewezen; - een griffier van de rechtbank van eerste aanleg en een plaatsvervanger die wordt aangewezen door de Minister van Justitie; - een lid van de commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en een plaatsvervanger, aangewezen door de commissie; - een vertegenwoordiger van de Nationale Bank van België en een plaatsvervanger, aangewezen door de gouverneur ervan; - een advocaat en een plaatsvervanger, aangewezen door de Orde van Vlaamse Balies; - een advocaat en een plaatsvervanger, aangewezen door de « Ordre des barreaux francophones et germanophone »; - een notaris en een plaatsvervanger, aangewezen door de Nationale Kamer van Notarissen (opvolger van het College van de voorzitters van de arrondissementele kamers van de Notarissen); - een gerechtsdeurwaarder en een plaatsvervanger, aangewezen door de Nationale Kamer; - een gerechtsdeurwaarder-secretaris en een plaatsvervanger, aangewezen door het directiecomité van de Nationale Kamer; - een bedrijfsrevisor en een plaatsvervanger, aangewezen door de raad van het Instituut van de bedrijfsrevisoren.
Zetel van het Beheers- en toezichtscomité : De zetel van het Beheers- en toezichtscomité is gelegen te 1000 Brussel, FOD Justitie, Waterloolaan 115.
Taken van het Beheers- en toezichtscomité : Ten aanzien van de Minister van Justitie en de Wetgevende kamers brengt het Beheers- en toezichtscomité ieder jaar verslag uit over de vervulling van zijn opdrachten gedurende het afgelopen jaar. Dat verslag bevat suggesties met betrekking tot de wenselijkheid om wijzigingen aan te brengen in het stelsel van openbaarheid dat met het bestand van berichten wordt verwezenlijkt.
Het verslag bevat eveneens een analuse van de inkomsten en de uitgaven verbonden aan het bestand van berichten.
Verder heeft het Beheers- en toezichtscomité de volgende opdrachten : - waken over en bijdragen tot de doeltreffende en veilige werking van het centraal bestand overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk Ibis van de wet van 29 mei 2000; - advies uitbrengen over de uitvoeringsbesluiten bedoeld in de artikelen 1389bis /6 en 1391, § 3, en over de verzoeken bedoeld in artikel 1389 bis /7 van het Gerechtelijk Wetboek; - aan de Minister van Justitie op zijn verzoek een advies uitbrengen inzake elke vraag betreffende het bestand van berichten; - advies verlenen, ambtshalve of na een verzoek overeenkomstig artikel 1389bis /13, over elke moeilijkheid of elk geschil dat kan rijzen betreffende de toepassing van hoofdstuk Ibis van de wet van 29 mei 2000 en de uitvoeringsmaatregelen ervan; - de Nationale Kamer ermee gelasten de individuele toegangscodes tot het bestand van berichten onwerkzaam te maken overeenkomstig artikel 1389bis /14 van het Gerechtelijk Wetboek; - alle inlichtingen verzamelen die nodig zijn voor de uitoefening van zijn taken bedoeld in artikel 1389bis /10, § 1, van het Gerechtelijk Wetboek.
Voorts is er voorzien in werkzaamheden die de op te richten subgroepen van dit Beheers- en toezichtscomité zullen uitoefenen en dit ter voorbereiding van de vergaderingen van het Beheers- en toezichtscomité.
De beheersinstelling waarmee het Beheers- en toezichtscomité overeenkomstig de wetgeving in contact staat, is de Federale Overheidsdienst Justitie.
De voorzitter van het Beheers- en toezichtscomité, zijn plaatsvervanger, de vaste en plaatsvervangende leden hebben recht op presentiegelden.
Alle leden van het Beheers- en toezichtscomité hebben recht op een vergoeding voor de verplaatsings- en verblijfkosten overeenkomstig de bepalingen die van toepassing zijn op het personeel van de federale overheidsdiensten.
De vergoedingen worden gekoppeld aan de mobiliteitsvergoeding die van toepassing is op de bezoldiging van het rijkspersoneel in actieve dienst.
Vacante mandaten : Voor wat de voorzitter en zijn plaatsvervanger van het Beheers- en toezichtcomité en de griffier van de rechtbank van eerste aanleg en zijn plaatsvervanger aangaat, die door de Minister van Justitie worden aangeduid, worden de kandidaten geselecteerd uit de personen die zich aanbieden, op grond van hun kennis van of ervaring in de hiernavolgende expertisegebieden.
Hoewel geen wettelijke vereisten worden opgelegd inzake de deskundigheid van deze leden, is kennis van een of meer van de volgende gebieden een pluspunt voor de kandidaten voor de functie van voorzitter of griffier van de rechtbank van eerste aanleg of lid : - kennis van aan informatica gerelateerd recht; - kennis en beheer van de werking van computernetwerken, meer bepaald databanken; - beheers- en organisatiecapaciteiten.
De kandidaten voor een mandaat van voorzitter of plaatsvervanger-voorzitter of griffier van de rechtbank van eerste aanleg of plaatsvervanger-griffier van de rechtbank van eerste aanleg van het Beheers- en toezichtscomité van het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht en collectieve schuldenregeling moeten hun kandidatuur uiterlijk op 30 april 2010 bij aangetekende brief bezorgen aan de FOD Justitie, ter attentie van de heer Alain Bourlet, Voorzitter van het Directiecomité, Waterloolaan 115, te 1000 Brussel. De kandidaten moeten bij hun kandidatuur een curriculum vitae voegen, evenals een brief waarin zijn hun curriculum vitae toelichten en hun motivatie uiteenzetten.
Meer inlichtingen kunnen worden verkregen bij Geert Waegebaert (tel. : 02-542 65 94; e-mail : geert.waegebaert@just.fgov.be).