gepubliceerd op 28 april 2008
Oproep tot de kandidaten voor een mandaat van lid niet-notaris van de benoemingscommissies voor het notariaat De Senaat zal, overeenkomstig artikel 38 van de wet van 25 ventôse jaar XI op(...) Samenstelling van benoemingsommissies Er wordt een Nederlandstalige en een Franstalige benoeming(...)
WETGEVENDE KAMERS - SENAAT
Oproep tot de kandidaten voor een mandaat van lid niet-notaris van de benoemingscommissies voor het notariaat (8 effectieve leden en 8 plaatsvervangende leden) De Senaat zal, overeenkomstig artikel 38 van de wet van 25 ventôse jaar XI op het notarisambt, opnieuw ingevoegd door de wet van 4 mei 1999 en gewijzigd bij de wetten van 4 mei 1999, 16 juli 2004 en 23 mei 2007, overgaan tot de benoeming van de leden niet-notarissen van de Nederlandstalige benoemingscommissie en de Franstalige benoemingscommissie voor het notariaat.
Samenstelling van benoemingsommissies Er wordt een Nederlandstalige en een Franstalige benoemingscommissie opgericht.
Elke commissie bestaat uit acht werkende en acht plaatsvervangende leden van Belgische nationaliteit. De mandaten worden als volgt verdeeld : 1° drie notarissen, waarvan er één minder dan vijf jaar benoemd is, uit drie verschillende genootschappen;2° één geassocieerd notaris die geen titularis is;3° één magistraat in functie gekozen uit de zittende magistraten van de hoven en rechtbanken en de magistraten bij het openbaar ministerie;4° één docent of hoogleraar in de rechten aan een Faculteit voor rechtsgeleerdheid van een Belgische universiteit, die geen notaris, kandidaat-notaris of geassocieerde notaris is;5° twee externe leden met een voor de opdracht relevante beroepservaring. Voor elk lid wordt een plaatsvervanger aangewezen die aan dezelfde voorwaarden voldoet.
Elk lid wordt volgens zijn taalrol aangewezen voor de ene of andere benoemingscommissie.
Ten minste één lid van de Franstalige benoemingscommissie of een plaatsvervanger, moet het bewijs leveren van de kennis van het Duits overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 43, § 13, tweede lid, en 43quinquies van de wet van 15 juni 1935 op het gebruik der talen in gerechtszaken.
Bevoegdheden en taken van de benoemingscommissie voor het notariaat De bevoegdheden en taken van elke benoemingscommissie en van de verenigde benoemingscommissies zijn beschreven in artikel 38, § 2 en § 3 van de wet van 25 ventôse jaar XI op het notarisambt.
Benoeming van de leden De vier leden niet-notaris en hun plaatsvervangers worden afwisselend aangewezen door de Kamer en de Senaat met een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen.
Duur van het mandaat De leden van een benoemingscommissie hebben zitting voor een termijn van vier jaar. Dit mandaat kan eenmaal hernieuwd worden. Een uittredend lid is niet onmiddellijk herkiesbaar. Niemand mag gedurende meer dan twee termijnen deel uitmaken van de benoemingscommissies.
Benoemingsvoorwaarden voor de leden niet-notarissen - Belg zijn; - op het ogenblik van de kandidaatstelling de leeftijd van 63 jaar niet bereikt hebben; - magistraat zijn of docent of hoogleraar in de rechtsgeleerdheid van een Belgische universiteit zijn of een voor de opdracht relevante beroepservaring hebben.
Onverenigbaarheden Gedurende de uitoefening van het mandaat is het lidmaatschap van een benoemingscommissie onverenigbaar met : 1° een mandaat in de Nationale Kamer van notarissen, in een kamer van notarissen, in een evaluatiecommissie of in een adviescomité;2° de hoedanigheid van procureur des Konings;3° een mandaat in de Hoge Raad voor de Justitie of in de Adviesraad van de magistratuur;4° een bij verkiezing verleend politiek mandaat. Het mandaat houdt van rechtswege op indien : 1° een onverenigbaarheid zoals hierboven bedoeld ontstaat;2° een lid de hoedanigheid verliest om zitting te kunnen hebben in een benoemingscommissie;3° een lid zich kandidaat stelt voor een benoeming tot notaris of kandidaat-notaris. Kandidaatstelling De individuele kandidaturen moeten, op straffe van verval, binnen een termijn van één maand na deze oproep aan de voorzitter van de Senaat worden gericht bij een ter post aangetekende brief, op het volgende adres : De voorzitter van de Senaat, Paleis der Natie, Natieplein 1, 1009 Brussel De kandidaturen moeten vergezeld zijn van de documenten die het bewijs leveren dat de kandidaten aan de voornoemde voorwaarden voldoen. Het betreft volgende documenten : - een bewijs van nationaliteit; - een uittreksel uit de geboorteakte; - een getuigschrift van goed gedrag en zeden uitgereikt na de bekendmaking van de oproep tot de kandidaten; - een curriculum vitae en alle documenten ter staving van de hoedanigheid van magistraat, van docent of hoogleraar aan een faculteit rechtsgeleerdheid van een Belgische universiteit, evenals van de voor de opdracht relevante beroepservaring; - een kopie van het diploma.
De Franstalige kandidaten met kennis van het Duits dienen hiervan het bewijs te leveren.
In hun brief dienen de kandidaten te vermelden in welke hoedanigheid (magistraat, docent/hoogleraar of extern lid) zij hun kandidatuur stellen.