gepubliceerd op 06 juni 2007
Niveau A : vacante betrekking in de vakklasse A3 Oproep tot kandidaten van de Franse taalrol In toepassing van artikel 6bis, § 2, lid 2, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het stat(...) Vakrichting Informatie- en Communicatietechnologie Informatica Ingenieur (klasse A3) (Staf(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER
Niveau A : vacante betrekking in de vakklasse A3 (toekenbaar via federale mobiliteit) Oproep tot kandidaten van de Franse taalrol In toepassing van artikel 6bis, § 2, lid 2, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, wordt het de geïnteresseerde ambtenaren ter kennis gebracht dat één betrekking van adviseur, voorzien in het personeelsplan 2006 van de Federale Overheidsdienst Kanselarij van de Eertse Minister, wordt ingevuld via mobiliteit met het oog op het uitoefenen van de volgende functie : Vakrichting Informatie- en Communicatietechnologie Informatica Ingenieur (klasse A3) (Stafdienst ICT) 1 betrekking Deze betrekking is toegankelijk voor zowel vrouwen als mannen.
De FOD Kanselarij van de Eerste Minister hecht veel belang aan diversiteit.
Titel : De houder van de functie wordt bekleed met de titel van adviseur.
Weddeschaal : A31 : 32.380,00 - 44.860,00 in de klasse A3 gekoppeld aan de spilindex 138,01; of, naargelang het geval, behoud van een gunstiger weddeschaal.
Algemene voorwaarden : In toepassing van de bepalingen van het koninklijk besluit van 15 januari 2007 betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt, is deze oproep gericht : tot elke federale statutaire ambtenaar m.a.w. elk personeelslid van een federale dienst dat vastbenoemd is volgens het statuut dat van toepassing is op die federale dienst en die : 1° zich in een administratieve stand bevindt waarin hij zijn aanspraken op bevordering kan laten gelden;2° a) ofwel dezelfde klasse als die waartoe de vacante betrekking behoort, bekleedt;b) ofwel een klasse bekleedt die een bevordering naar de klasse waartoe de vacante betrekking behoort, mogelijk maakt. Voor de bevordering : - hetzij ten minste vier jaar anciënniteit in de klasse A2 hebben, in toepassing van artikel 41, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel; - hetzij op 1 december 2004 geïntegreerd is in klasse A1 of A2 en een klasseanciënniteit van zes jaar hebben die volgt uit de anciënniteit die hij/zij in de klassen A1 en A2 heeft verworven, alsook de graadanciënniteit die hij/zij telt op 1 december 2004 in de graad waarvan hij/zij titularis was (in toepassing van artikelen 226 en 216, § 2, van het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van niveau A van het Rijkspersoneel).
Functiebeschrijving : Informatica Ingenieur (klasse A3); (Stafdienst ICT); 1 betrekking.
Context : De Federale Overheidsdienst (FOD) Kanselarij van de Eerste Minister staat de Eerste Minister bij in de coördinatie van het regeringswerk.
De Kanselarij is verantwoordelijk voor de voorbereiding en de uitvoering van de reglementaire bevoegdheid van de Eerste Minister, meer bepaald op het gebied van de overheidsopdrachten. De Kanselarij staat tevens in voor de logistieke steun van de Eerste Minister en vervult meer en meer de rol van verkeersknooppunt tussen de Federale Staat en de deelstaten enerzijds, en de Europese Unie anderzijds.
De stafdienst ICT heeft vier strategische doelstellingen : - De levering, conform de aangegane verbintenissen en binnen de budgettaire mogelijkheden, van het geheel van operationele ICT-diensten die zijn klanten, op de Kanselarij en de andere diensten van het ICT-netwerk, nodig hebben om hun respectieve opdrachten efficiënt te vervullen; - Het beheer en de terbeschikkingstelling van de optimale ICT-resources en-infrastructuur die de klanten nodig hebben om hun respectieve opdrachten te vervullen. - De zorg voor een optimale operationele veiligheid en de bescherming van de opgezette infrastructuur en van de informatiesystemen die aan de stafdienst toevertrouwd zijn, met inachtneming van de beschikbare budgettaire middelen. - De ondersteuning van het management bij het optimaliseren van de verschillende processen, inzonderheid de geïntegreerde werking van de Directie Secretariaat en Overleg.
Doel van de functie : De Kanselarij speelt al jarenlang een voortrekkersrol inzake de informatisering van de overheidsactiviteiten. Een team van ICT-specialisten wordt belast met de levering, het beheer, de beveiliging en de bescherming van de ICT-infrastructuur en met de ondersteuning van de verschillende processen.
De bescherming en de beschikbaarheid van de ICT-architectuur, 24 u./24 en 7 dagen/7, zijn van cruciaal belang. Alle toepassingen moeten geraadpleegd kunnen worden buiten de normale kantooruren en gegevens mogen in geen enkel geval verloren raken. De verwezenlijking en de exploitatie van de architectuur vereisen bijzondere expertise in verschillende domeinen van de informatica.
Als ingenieur informatica A3 moet de kandidaat : Overeenkomsten inzake het niveau van de dienstverlening (zowel met de klanten als met de leveranciers) kunnen opmaken, onderhandelen en opvolgen op het vlak van de informatie- en communicatietechnologieën, met het oog op de afstemming van de kwaliteit van de ICT-dienstverlening op reële behoeften van de klant, en laatste steeds te verbeteren (de beheerder van dienstverlening is verantwoordelijk voor deze dienstverlening en wordt binnen de grote organisaties door de senior beheerder van dienstverleningen begeleid; wat de grootschalige/zeer complexe projecten betreft, biedt de beheerder van dienstverlening ondersteuning aan de senior beheerder van dienstverlening).
Alle aspecten inzake capaciteit, beschikbaarheid en herstelling van de geleverde ICT-dienstverlening kunnen plannen, implementeren, meten en aanpassen, om efficiënt de huidige en toekomstige overeenstemmende niveaus van dienstverlening te bereiken op basis van de activiteitseisen (de senior beheerder van dienstverlening is verantwoordelijk voor deze dienstverlening voor grootschalige en complexe projecten).
Permanente resultaatgebieden : Als verantwoordelijke voor het beheer betreffende het niveau van dienstverlening : Een constante cyclus van overeenkomsten, monitoring en rapportage uitvoeren, de verleende diensten opnieuw herzien en het aanvangen van acties bevorderen om de kwaliteit van de verleende ICT-diensten in overeenstemming met de organisatie te houden en voortdurend te verbeteren.
Mogelijke taken : - Onderhandelingen voeren en een overeenkomst met de klant bereiken over de behoeften betreffende de dienstverlening en de specifieke karakters van de gevraagde diensten (nl. het SLA - « service level agreement »). - De bereikte niveaus van dienstverlening meten en rapporteren ten opzichte van de doeleinden, de gebruikte hulpbronnen en de beschikbare middelen. - De niveaus van dienstverlening die met de processen van de organisatie in overeenstemming komen via een verbeteringsprogramma van de diensten constant verbeteren. - De andere ondersteuningsfuncties en het dienstbeheer coördineren, incl. wat de externe leveranciers betreft. - De SLA's opnieuw aanpassen om in de ontwikkelingsbehoeften te kunnen voorzien en de lijst van diensten te leveren, herzien en verzekeren.
Als verantwoordelijke voor het beheer van de systeemcontinuïteit : Het herstel van de noodzakelijke ICT-hulpmiddelen in spoedgevallen binnen een afgesproken termijn verzekeren om de organisatie van de algemene continuïteit van de organisatie te ondersteunen.
Mogelijke taken : - De meest geschikte oplossing kiezen, op basis van de kennis van de verschillende opties op het gebied van continuïteit van de ICT-dienstverlening. - De correcte opvolging van het proces in spoedgevallen verzekeren, d.w.z. dat de rollen en verantwoordelijkheden geïdentificeerd, bevestigd en meegedeeld moeten zijn. - De plannen betreffende continuïteit op ICT-vlak met de plannen van de organisatie in overeenstemming brengen, alsook deze regelmatig opnieuw herzien, aanpassen en testen Als verantwoordelijke voor het capaciteitsbeheer : De huidige en toekomstige afgesproken niveaus van dienstverlening via het meeste efficiënte gebruik van de bestaande capaciteit bereiken om de beschikbaarheid van de noodzakelijke middelen op het geschikte moment en juiste plaats te verzekeren.
Mogelijke taken : - De analyse, planning en implementatie van de toekomstige ICT-behoeften betreffende de activiteiten op het geschikte moment verzekeren. - De prestaties van de voor klanten bestemde ICT-diensten opvolgen en beheren. - De diensten monitoren en meten zoals in de SLA's afgesproken. - De informatie op het gebied van capaciteit verzamelen, registreren, analyseren en rapporteren. - De bestanddelen van de ICT-infrastructuur beheren en het monitoren en meten van al de middelen betreffende deze infrastructuur verzekeren.
Als verantwoordelijke van het beheer betreffende beschikbaarheid : De capaciteit van de ICT-infrastructuur en de organisatie op het gebied van ondersteuning optimaliseren om een continue en efficiënt niveau van beschikbaarheid te bereiken.
Mogelijke taken : - De beschikbaarheid optimaliseren en al de sleutelfactoren op het gebied van beschikbaarheid rapporteren en de vereisten op het gebied van beschikbaarheid in termen van activiteiten bepalen. - In de te bereiken niveaus van beschikbaarheid en veiligheid voorzien en deze uitwerken, alsook het plan betreffende beschikbaarheid uitwerken. - Gegevens op het gebied van beschikbaarheid verzamelen, analyseren en verzorgen. - De naleving van het niveau van dienstverlening verzekeren via het toezicht op de beschikbaarheid in termen van SLA's, op de OLA (« operation level agreement ») doeleinden en op de dienstverlening van de externe leveranciers. - De beschikbaarheid voortdurend opnieuw herzien en verbeteren.
Als coach : De individuele begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers verzekeren en zijn/haar kennis binnen de dienst doorgeven om de kwaliteit van de dienstverlening, de expertise en de autonomie van de medewerkers te verhogen.
Mogelijke taken : - Individuele gespreken met de medewerkers voeren : een feedback op hun functioneren opleveren, zowel positief als negatief. - De medewerkers in hun ontwikkeling begeleiden : de huidige competenties en de te ontwikkelen competenties bepalen. - Oplossingen voor persoonlijke situaties formuleren. - Kennis op het gebied van ontwikkelingen in de materie/methoden/processen ter beschikking stellen. - Behoeften op het gebied van opleidingen schatten, een formele opleiding aan de medewerkers geven en de on-the-job training van nieuwe medewerkers verzekeren.
Als coördinator : De activiteiten van de medewerkers coördineren en beheren om de operationele doeleinden betreffende de ICT-dienstverlening te bereiken.
Mogelijke taken : - Duidelijke richtlijnen en doeleinden aan de medewerkers geven. - De activiteiten verdelen en coördineren. - Teamvergaderingen bijeenroepen.
Als kennisbeheerder : De ontwikkelingen binnen het domein opvolgen om geschikte oplossingen voor problemen te kunnen voorstellen en om de nieuwe mogelijkheden maximaal te kunnen exploiteren, volgens de vereisten van de organisatie.
Mogelijke taken : - Leveranciers ontmoeten om van de vernieuwingen binnen het betrokken domein op de hoogte te blijven. - Van de wetenschappelijke literatuur en de vakliteratuur kennis nemen om zijn/haar kennisniveau op peil te houden. - Aan congressen en opleidingen deelnemen. - De mogelijke leveranciers kennen, alsook hun specifieke karakters betreffende procedures die geen aanbesteding vereisen. - Presentaties voor mogelijke gebruikers organiseren.
Competenties : Technische competenties : - Uitstekende kennis van de algemene structuur van het ICT-systeem. - Uitgebreide kennis van de dienstverlening in een ICT-omgeving. - Uitgebreide kennis van de processen en de in ITIL vastgelegde materies. - Uitstekende kennis van de technologische begrippen inzake ICT. - Uitgebreide administratieve ervaring en bijbehorende kennis van de structuur en de algemene beginselen van de overheid en federale administraties, kennis van het aankoopbeleid van de Staat en de uitvoeringsregels van een federale begroting. - Goede redactionele vaardigheden.
Generieke competenties : - U hebt uitstekende communicatievaardigheden, u bent in staat gesprekken en onderhandelingen te voeren in de twee landstalen, zowel in het kader van uw contacten met de hiërarchie als met uw collega's van hetzelfde niveau of met ondergeschikten. - U hebt organisatietalent, u hebt een methodische geest en geeft blijk van procesgerichtheid en nauwkeurigheid bij het uitvoeren van uw taken en opdrachten. - U werkt proactief en u bent een initiatiefnemer in het zoeken naar en het implementeren van gepaste oplossingen voor de problemen waarmee u geconfronteerd wordt. - U bent klantgericht en zorgt ervoor kwaliteitsvolle dienstverlening te bieden aan interne en externe klanten die zich tot u richten. - U staat open voor veranderingen, u hebt aanpassingsvermogen en u geeft blijk van flexibiliteit. - U bent loyaal en voldoet aan het integriteitsprincipe. - U vereenzelvigt zich met het team en werkt actief mee aan de verwezenlijking van de doelstellingen van de groep. - U bent in staat volstrekt autonoom te werken - U beschikt over sociale vaardigheden en voelt zich comfortabel in alle omstandigheden.
Taalkundigheden : De grondige kennis van de andere landstaal is een belangrijke troef.
De kennis van het Engels is ook een troef.
De functiehouder werkt in een tweetalige omgeving en moet daarin gesprekken, vergaderingen en onderhandelingen kunnen voeren.
Inlichtingen : www.selor.be Vacatures : Oriëntatieopdrachten.
Indienen van de kandidaturen : De geïnteresseerde kandidaten wordt gevraagd hun kandidatuur ten laatste tegen 13 juni 2007 via aangetekend schrijven te sturen naar : De heer Wouter Gabriëls, Voorzitter van het Directiecomité, Federale Overheidsdienst Kanselarij van de Eerste Minister, Wetstraat 16, 1000 Brussel.
De kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de titel, de vakklasse en de dienst van de kandida(a)t(e) vermelden, en een opsomming van de titels die hij/zij kan laten gelden.
Daarom is het wenselijk het daartoe voorziene standaardcurriculum (cfr. www.selor.be : Vacatures/Oriëntatie-opdrachten) in te vullen en bij te voegen, teneinde een gedetailleerde beschrijving te geven van de verworven kennis en ervaring, waarmee de geschiktheid van het profiel voor de functie in kwestie wordt aangetoond.
De kandidaten moeten een voor eensluidend verklaard afschrift indienen, afgeleverd door de personeelsdienst van hun organisatie, met daarin de titel en de klasse die ze momenteel bekleden en waarin de datum van de benoeming in die klasse wordt vermeld, alsook het aantal jaren, op het ogenblik van het opstellen van voornoemd document, dat in aanmerking komt voor het berekenen van de klasseanciënniteit.
Procedure : De kandidaten waarvan de kandidatuur niet voldoet aan bovenvermelde algemene voorwaarden of niet werd ingediend in de hierboven omschreven vorm of termijn, zullen ambtshalve worden uitgesloten van de verdere procedure.
Voor de weerhouden kandidaturen : De selectieprocedure voorziet in een interview met het Directiecomité of met een vertegenwoordiging ervan.
Tijdens dit interview zal gepeild worden naar de motivatie, de technische en generieke competenties et de afstemming tussen de kandidaat en de functievereisten.
De Voorzitter van het Directiecomité, Wouter Gabriëls