Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 17 november 2006

Vacante betrekking van adviseur bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën. - Oproep tot kandidaten Bij toepassing van artikel 6bis, § 2 van het koninklijk besluit van 2 okto(...) Mogen zich kandidaat stellen voor deze betrekking : de ambtenaren van de Federale Overheidsdienst F(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2006003534
pub.
17/11/2006
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Vacante betrekking van adviseur (klasse A3) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën. - Oproep tot kandidaten Bij toepassing van artikel 6bis, § 2 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, wordt een betrekking vacant verklaard van adviseur bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën, op datum van 1 november 2006.

Mogen zich kandidaat stellen voor deze betrekking : de ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die denken te beantwoorden aan de voorwaarden bepaald in de functiebeschrijving en die op datum van 1 november 2006 : - hetzij geldelijk gekanteld zijn in de klasse A3; - hetzij geldelijk gekanteld zijn in de klasse A2 en ten minste vier jaar anciënniteit hebben in de klasse A2 (toepassing van artikel 41, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel); - hetzij geldelijk gekanteld zijn in de klasse A1 of A2 en een klasseanciënniteit hebben van zes jaar die volgt uit de anciënniteit die ze in de klassen A1 en A2 hebben verworven, alsook de graadanciënniteit die ze telden op 1 december 2004 in de graad waarvan ze titularis waren of in een andere graad van hetzelfde niveau en van dezelfde rang (toepassing van artikelen 226 en 216, § 2, van het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van niveau A van het rijkspersoneel).

De voorkeur zal worden gegeven aan de kandidaat die het best beantwoordt aan de inhoud van de hierna volgende functiebeschrijving.

Functiebeschrijving.

Functiecontext : De functie situeert zich binnen de dienst FinPress.

Deze dienst centraliseert alle drukactiviteiten van de FOD Financiën, met uitzondering van de drukactiviteiten verricht bij de Administratie der thesaurie. Hiertoe wordt gebruik gemaakt van twee drukprocédés, met name een offsetprocédé (klassiek drukkerijproces) en een datagestuurd procédé (ICT-gestuurd drukproces). De dienst FinPress bevindt zich op de Diamant Boart site, Luttrebruglaan 74, 1190 Brussel. De functie is de hoogste leidinggevende functie van FinPress.

De functie staat onder het hiërarchisch gezag van het hoofd van de dienst die alle activiteiten op het vlak van secretariaat en logistiek voor het Algemeen Secretariaat en alle andere administraties van de FOD Financiën groepeert, hierna genoemd "directeur van de stafdienst Secretariaat en Logistiek (S&L)". De functie heeft de leiding over ongeveer 130 medewerkers (niveaus A, B, C en D).

Functiebenaming : Afdelingshoofd FinPress.

Doel van de functie : ? Opstellen van een strategisch plan op lange termijn in overleg met de directeur van de stafdienst S&L. ? Vertalen van het lange termijn strategisch plan naar een concreet, korte termijn jaarlijks actieplan in overeenstemming met de beleidsprioriteiten van de directeur van de stafdienst S&L. ? Beheren en instaan voor de verwezenlijking van de doelstellingen en beleidsparameters van FinPress, zoals gedefinieerd in het jaarlijks actieplan. ? Leiding geven en eindverantwoordelijkheid nemen over FinPress, teneinde de doelstellingen op effectieve en efficiënte wijze en met respect voor de medewerkers te realiseren.

Relaties binnen het werkdomein van het afdelingshoofd FinPress : ? rapporteert aan de directeur van de stafdienst S&L; ? geeft leiding aan de teamchefs van FinPress en hun medewerkers; ? organiseert regelmatige contacten met het management van de lijn- en stafdiensten - de stakeholders en klanten van FinPress - teneinde een optimaal FinPress-beleid te verwezenlijken; ? werkt een dienstverleningsmodel uit voor de overige FOD's, in samenwerking met de directeur van de stafdienst S&L; ? coördineert de relaties met externe leveranciers van werken, leveringen en diensten voor wat betreft de contracten die specifiek zijn voor FinPress; ? werkt samen met de stafdiensten P&O, B&B, S&L en ICT. Taken en resultaatsgebieden : ? opstellen van een jaarlijks actieplan met concrete doelstellingen en beleidsparameters en, in samenspraak met de teamchefs, de uitvoering ervan verdelen onder de teams; ? de uitvoeringsverantwoordelijkheid van de teamchefs verduidelijken en concretiseren, zodat de acties goed en volledig worden uitgevoerd; ? in functie van de beschikbare middelen en het operationele kader, de werkzaamheden van FinPress organiseren, teneinde de vastgelegde doelstellingen te bereiken; ? motiveren, responsabiliseren, evalueren en eventueel bijsturen van de teamchefs en hun medewerkers opdat ze optimaal betrokken zouden zijn bij de werkzaamheden van FinPress en hun vaardigheden verder zouden kunnen ontwikkelen; ? stimuleren van het werken in verscheidene teams, polyvalentie opbouwen om een flexibele werking van FinPress te garanderen; ? samenwerken met en raadplegen van de teamchefs en hun medewerkers bij het nemen van belangrijke beslissingen; ? identificeren van risico's, knelpunten of conflicten en hun oplossingen formuleren, opvolgen en begeleiden; ? op regelmatige tijdstippen peilen naar de bereikte resultaten in vergelijking met het jaarlijkse actieplan met het oog op het bijsturen van de acties; ? op regelmatige tijdstippen informeren en overleggen met de directeur van de stafdienst S&L over de bereikte doelstellingen en de voornaamste knelpunten en aandachtspunten met inbegrip van toekomstgerichte voorstellen over strategische doelstellingen of innovatieve voorstellen; ? met het oog op de goede werking en de voortdurende vernieuwing van FinPress en om op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen, de nodige formele en informele, interne en externe contacten leggen; ? resultaatgericht communiceren met stakeholders en klanten uit de lijn- en stafdiensten; ? analyseren en in overeenstemming met de directeur van de stafdienst S&L aanpassen van de organisatie en het operationele kader van FinPress met het oog op het optimaal realiseren van het strategisch plan; ? initiëren van of actief participeren aan investeringsprojecten voor FinPress, zoals bv. de vernieuwing van het machinepark of uitbreidingen aan bestaande machines.

Functievereisten en functiespecifieke vaardigheden : ? ervaring : minstens zeven jaar in een functie van niveau A die verband houdt met het beheer van een logistieke dienst of een ervaring van minstens zeven jaar in een gelijkaardige functie met een betekenisvolle medewerking aan werkzaamheden inzake logistiek beheer; ? in het bezit zijn van een basisdiploma van de tweede cyclus van het universitair onderwijs of van het hoger onderwijs van het lange type, of titularis zijn van een functie van niveau A; ? het volgen van gesprekken in de tweede landstaal en het voeren van basiscommunicatie in deze taal (voornamelijk wat betreft frequent voorkomende begrippen in de drukkerijsector en de logistieke behandeling) is een pluspunt.

Technische competenties : ? kennis druktechnieken (offsetprocedé en datagestuurd procedé) : - algemene kennis van het productieproces (pre-press, press, post-press); - kennis van de principes en procedures van de offsetprocedé- en datagestuurd procedé-aanpak; ? kennis inzake logistiek beheer (verzending en opslag) : kunnen formuleren, analyseren en oplossen van logistieke problemen; ? kennis financieel beheer (o.a. boekhoudtechnieken, rijkscomptabiliteit, aankoopbeheer, publieke aanbestedingsprocedure,...) teneinde investeringen inzake personeels- en materiële middelen accuraat in te schatten, op te volgen en te evalueren ten opzichte van de te realiseren doelstellingen); ? kennis inzake het opmaken van een planning (prioriteiten in functie van de organisatie, van de beschikbare menselijke en materiële middelen, de belangrijkheid van de opdracht,...); ? kennis inzake communicatietechnieken en relatiebeheer wat betreft : - mondeling en schriftelijk communiceren : hij/zij begrijpt zijn/haar gesprekspartners correct, zijn/haar boodschappen komen helder over; - reflectie over interpersoonlijke relaties teneinde het eigen gedrag optimaal aan te passen aan wisselende omstandigheden; - streven naar een kwaliteitsvolle taakuitvoering rekening houdende met de wisselende eisen van de opdrachtgevers.

Generieke competenties : ? visie en organisatietalent; ? verantwoordelijkheidszin en ambitie voor het verwezenlijken van concrete doelstellingen; ? pro-actief; ? leidinggevend in acties en beslissingen; ? oog voor vernieuwing; ? vergaderingen en werkgroepen voorzitten en tot een evenwichtig besluit en actieplan komen bij het einde van elke vergadering en elke missie; ? zin voor efficiënt middelenbeheer (financiële en personeelsmiddelen); ? analytisch en cijfermatig, nauwgezette opvolging van de resultaten van de dienst, de teams, de individuele medewerkers; ? evenwichtig toepassen van ratio en empathie bij het evalueren en opvolgen van medewerkers met het oog op de ontwikkeling van hun competenties; ? aandachtig zijn voor het bevorderen van teamwerk, het oplossen van conflicten en het ontwikkelen van een teamcultuur; ? professioneel omgaan met een heterogene groep aan contacten binnen en buiten de dienst; ? centraal contactpersoon voor deskundig advies omtrent alle actiedomeinen van de dienst.

Arbeidsvoorwaarden : Klasse A3. Weddeschaal A31 (32.380-44.860 gekoppeld aan de spilindex 138,01, ofwel 45.338,48-62.812,97 na toepassing van de indexatiecoëfficiënt 1,4002).

Procedure.

De belangstellende kandidaten worden verzocht om hun sollicitatie te verrichten door middel van het gestandaardiseerde sollicitatieformulier, dat op volgend adres te vinden is : - http://finesse/aspfiles/finselect/index.asp?taal=1; - of via Intranet, door rechts op het scherm in de kolom "Links en toepassingen" te klikken op "P&O" en daarna op "Nieuwe Coperfinfuncties"; - of via Intranet, door in de middelste kolom "Mededelingen" op het scherm te klikken op "Openstelling van de nieuwe Coperfinfunctie - Afdelingshoofd FinPress".

In geval van problemen bij het solliciteren via Intranet en indien geen andere oplossing wordt voorgesteld, en alleen na uitdrukkelijke vraag van de ambtenaar, mag de sollicitatie schriftelijk gebeuren. Het sollicitatieformulier moet worden aangevraagd bij de stafdienst Personeel en Organisatie, ter attentie van de h. Rudi Rondou, Personeelsdienst Algemeen Secretariaat, North Galaxy, Koning Albert II-laan 33, bus 86, 1030 Brussel, 0257/68131 en daarna ingevuld per aangetekend schrijven worden teruggestuurd naar hetzelfde adres.

De uiterlijke datum van sollicitatie is in beide gevallen binnen de tien werkdagen volgend op de publicatie van deze bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.

Ontvangst zal gemeld worden van de kandidaatstellingen.

Vertegenwoordigers van de stafdienst P&O zullen in een persoonlijk onderhoud met de kandidaten de elementen van het sollicitatieformulier alsook hun motivatie nagaan. Hiervan zal dan een selectieverslag opgesteld worden.

De kandidaatstellingen zullen worden onderzocht door een selectiecomité, samengesteld uit zowel Nederlands- als Franstalige vertegenwoordigers van de administraties van de FOD Financiën. Dit comité onderzoekt de sollicitaties per functie op basis van het curriculum vitae, het selectieverslag en het persoonlijk dossier, en doet een voorstel, rekening houdend met : - de rangschikkingsregels zoals bepaald in het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en loopbaan van het rijkspersoneel; - de overeenkomst tussen de vaardigheden en kennis van het personeelslid met de vereisten van de gesolliciteerde functie.

Onverminderd de bevoegdheden van het Directiecomité, dat zal instaan voor de eindvoorstellen aan de bevoegde overheid, deelt het selectiecomité zijn voorstellen mee aan de personeelsleden die hun kandidaatstelling hebben ingediend.

Er valt op te merken dat, indien er toepassing wordt gemaakt van artikel 6bis, § 2, alinea's 2, 3 of 4 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel, een kandidaat die werd uitgesloten in een fase van de procedure, uitgesloten blijft voor de verdere fases.

^