gepubliceerd op 17 september 2004
Derde oproep tot kandidaten voor mandaten van lid niet-notaris van de benoemingscommissies voor het notariaat Deze oproep is inzonderheid gericht tot : - de Nederlandstalige en Franstalige kan(...) - alsmede tot de Franstalige kandidaten voor het mandaat van werkend of plaatsvervangend lid, die -(...)
WETGEVENDE KAMERS KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
Derde oproep tot kandidaten voor mandaten van lid niet-notaris van de benoemingscommissies voor het notariaat (8 effectieve leden en 8 plaatsvervangende leden) Deze oproep is inzonderheid gericht tot : - de Nederlandstalige en Franstalige kandidaten voor het mandaat van docent/hoogleraar in de rechten in de benoemingscommissies voor het notariaat; - alsmede tot de Franstalige kandidaten voor het mandaat van werkend of plaatsvervangend lid, die - overeenkomstig de artikelen 43, § 13, al. 2 en 43quinquies van de wet van 15 juni 1935 op het gebruik der talen in gerechtszaken, de kennis van de Duitse taal kunnen aantonen.
De personen die zich reeds kandidaat hebben gesteld ingevolge de eerste twee oproepen verschenen in het Belgisch Staatsblad van 2 april 2004 en van 17 mei 2004 dienen hun kandidatuur niet opnieuw in te dienen.
De Kamer zal, overeenkomstig artikel 38 van de wet van 25 ventôse jaar XI op het notarisambt, opnieuw ingevoegd en aangevuld door de wetten van 4 mei 1999, overgaan tot de benoeming van de leden niet-notarissen van de Nederlandstalige benoemingscommissie en de Franstalige benoemingscommissie voor het notariaat.
Samenstelling van de benoemingscommissies : Er wordt een Nederlandstalige en een Franstalige benoemingscommissie opgericht.
Elke commissie bestaat uit acht werkende en acht plaatsvervangende leden van Belgische nationaliteit. De mandaten worden als volgt verdeeld : 1° drie notarissen uit drie verschillende genootschappen;2° één geassocieerd notaris die geen titularis is;3° één magistraat in functie gekozen uit de zittende magistraten van de hoven en rechtbanken en de magistraten bij het openbaar ministerie;4° een docent of hoogleraar in de rechten aan een Faculteit voor rechtsgeleerdheid van een Belgische universiteit, die geen notaris, kandidaat-notaris of geassocieerde notaris is;5° twee externe leden met een voor de opdracht relevante beroepservaring. Voor elk lid wordt een plaatsvervanger aangewezen die aan dezelfde voorwaarden voldoet.
Elk lid wordt volgens zijn taalrol aangewezen voor de ene of andere benoemingscommissie.
Overeenkomstig de wet van 16 juli 2004, gepubliceerd in het Staatsblad op 30 juli 2004, wordt de taalrol voor docenten en hoogleraren bepaald door de taal van de gemeenschap bevoegd inzake onderwijs, van de universiteit waar zij benoemd zijn. Indien deze docenten en hoogleraren benoemd zijn in universiteiten die onder de bevoegdheid vallen van verschillende gemeenschappen, geldt de taal van de gemeenschap waarbij zij hun hoofdopdracht hebben.
Ten minste één lid van de Franstalige benoemingscommissie of een plaatsvervanger, moet het bewijs leveren van de kennis van het Duits overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 43, § 13, tweede lid, en 43quinquies van de wet van 15 juni 1935 op het gebruik der talen in gerechtszaken.
Bevoegdheden en taken van de benoemingscommissies voor het notariaat : De bevoegdheden en taken van elke benoemingscommissie en van de verenigde benoemingscommissies staan beschreven in artikel 38, §§ 2 en 3, van de wet van 25 ventôse jaar XI op het notarisambt.
Benoeming van de leden : De vier leden niet-notaris en hun plaatsvervangers worden afwisselend aangewezen door de Kamer van volksvertegenwoordigers en de Senaat met een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen.
Zij worden deze keer door de Kamer aangewezen.
Duur van het mandaat : De leden van een benoemingscommissie hebben zitting voor een termijn van vier jaar. Een uittredend lid is niet onmiddellijk herkiesbaar.
Niemand mag meer dan twee mandaten uitoefenen.
Benoemingsvoorwaarden voor de leden niet-notarissen : - Belg zijn; - op het ogenblik van de aanstelling de leeftijd van 63 jaar niet bereikt hebben; - ofwel magistraat in functie zijn, of docent of hoogleraar in de rechtsgeleerdheid van een Belgische universiteit (zie hiervoor), of een voor de opdracht relevante beroepservaring hebben.
Onverenigbaarheden : Het mandaat als lid van een benoemingscommissie is onverenigbaar met : 1° een mandaat in de Nationale Kamer van notarissen, in een kamer van notarissen, in een evaluatiecommissie of in een adviescomité;2° de hoedanigheid van procureur des Konings;3° een mandaat in de Hoge Raad voor de Justitie of in de Adviesraad van de magistratuur;4° een bij verkiezing verleend politiek mandaat. Het mandaat houdt van rechtswege op indien : 1° een onverenigbaarheid zoals hierboven bedoeld ontstaat;2° een lid de hoedanigheid verliest om zitting te kunnen hebben in een benoemingscommissie;3° een lid zich kandidaat stelt voor een benoeming tot notaris of kandidaat-notaris. Kandidaatstelling : De kandidaturen moeten, op straffe van verval, binnen een termijn van één maand na deze oproep per aangetekende brief aan de Voorzitter van de Kamer van volksvertegenwoordigers, Paleis der Natie, 1008 Brussel, worden gericht.
De kandidaturen moeten vergezeld zijn van de documenten die bewijzen dat de kandidaten aan de voornoemde voorwaarden voldoen m.n. : - een bewijs van nationaliteit; - een uittreksel uit de geboorteakte; - alle documenten ter staving van de hoedanigheid van magistraat, van docent of hoogleraar aan een faculteit rechtsgeleerdheid van een Belgische universiteit, evenals van de voor de opdracht relevante beroepservaring; - een eensluidend verklaard afschrift van het diploma.
De Franstalige kandidaten met kennis van het Duits dienen hiervan het bewijs te leveren.
In hun brief moeten de kandidaten vermelden in welke hoedanigheid (magistraat, docent/hoogleraar of extern lid) zij hun kandidatuur stellen. Tevens moeten zij uitdrukkelijk vermelden of zij kandidaat zijn voor het mandaat van werkend lid of plaatsvervangend lid, dan wel voor beide.
Inlichtingen : Secretariaat-generaal van de Kamer van volksvertegenwoordigers (tel. 02/549 80 93, e-mail : secretariaat.generaal@dekamer.be).