Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 07 juni 2004

Vacante betrekkingen De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; - info(...)

bron
commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
numac
2004018077
pub.
07/06/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER


Vacante betrekkingen De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van persoonsgegevens, aan de bevoegde instanties; - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; - informeert en verleent bijstand aan de betrokken personen bij de uitoefening van hun rechten en plichten, om bij te dragen tot de evenwichtige vrijwaring van het grondrecht van elkeen op bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de verwerking van persoonsgegevens.

De Commissie is een onafhankelijk orgaan opgericht bij de wet van 8 december 1992 en sedert 26 juni 2003 ingesteld bij de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Zij bestaat uit 8 vaste leden en 8 plaatsvervangende leden. De mandaten van voorzitter en ondervoorzitter zijn voltijdse functies.

Binnen de Commissie kunnen sectorale comités worden opgericht die bevoegd zijn voor specifieke sectoren. Momenteel zijn er vier comités actief of in oprichting : rijksregister, kruispuntbank van de sociale zekerheid, kruispuntbank der ondernemingen, federale overheden.

De Commissie wordt ondersteund door een administratie (secretariaat) waarvan de ambtenaren worden benoemd door de Commissie.

In de loop van het tweede semester van 2004 zal de Commissie overgaan tot de aanwerving van meerdere ambtenaren voor verscheidene functies binnen haar administratie.

De aanwerving gebeurt op basis van de resultaten van een vergelijkend examen. De afdelingshoofden worden aangeworven via een mandaatfunctie voor een hernieuwbare periode van vier jaar. De andere laureaten treden in dienst als stagedoende ambtenaar Aan de benoemingsvoorwaarden moet zijn voldaan op 1 juli 2004.

I. ALGEMENE VEREISTEN Iedere kandidaat moet aan de volgende algemene vereisten voldoen : - onderdaan zijn van een land van de Europese Unie; - van onberispelijk gedrag zijn; - zijn burgerlijke en politieke rechten genieten; - aan de algemene en functiespecifieke competenties voldoen; - aan de bijzondere vereisten voldoen inzake diploma en/of getuigschrift.

II. BIJZONDERE VEREISTEN PER VACANTE BETREKKING De gedetailleerde functiebeschrijvingen met de resultaatgebieden, generieke en functiespecifieke competenties, kunnen aangevraagd worden bij het secretariaat van de Commissie en zijn ook te consulteren op de website van de Commissie, zoals hierna aangegeven.

A. Functies voorbehouden aan ambtenaren behorende tot de Franse taalrol. 1. Afdelingshoofd Studie en Onderzoek (code A/01/FN) Doel van de functie - Leiding en organisatie van de werkzaamheden van de afdeling Studie en Onderzoek. - Optreden als kennis- en documentatiecentrum inzake de problematiek van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer op juridisch en technologisch vlak. - Optreden als deskundig raadgever in alle activiteitsdomeinen van deze laatste. - Beleidsvoorbereidend en ondersteunend optreden t.a.v. de Commissie vanuit een pro-actieve opvolging van het bevoegdheidsdomein. - Assistentie aan de Commissie in externe vertegenwoordiging binnen het bevoegdheidsdomein. - Onder leiding van de administrateur en in afstemming met de andere afdelingshoofden meewerken aan het concipiëren, coördineren en realiseren van de strategische en operationele programma's en projecten binnen het raam van de gemeenschappelijke visie van de Commissie.

Specifieke competenties - 6 jaar managementervaring of 10 jaar nuttige professionele ervaring in juridische aangelegenheden. - Kennis en inzicht in moderne managementtechnieken. - Kennis van de maatschappelijke en politieke context en goede kennis van de reglementering inzake privacybescherming en informatieveiligheid. - Inzicht in de politieke besluitvormingsprocessen. - Begrip van onderhandelingen en beslissingsprocedures. - Visie kunnen ontwikkelen over de wijze waarop de Commissie haar missie kan waarmaken. - Ervaring in het plannen en coördineren van complexe projecten. - Licentiaat of doctor in de rechten. - Wettelijk tweetalig (Selor, Rechterlijke Organisatie, Wetgevende Overheid of proef georganiseerd door de Commissie).

Verloning Weddeschaal A6 : 53.427 - 72.836 EUR (100 %) 2. Afdelingshoofd Externe Betrekkingen (code A/02/FN) Doel van de functie - Leiding en organisatie van de werkzaamheden van de afdeling Externe Betrekkingen. - Uitbouwen en permanent op peil houden van de openbare registers en bestanden van de Commissie. - Uitbouwen en permanent sturen van de eerstelijnsdienstverlening van de Commissie ten behoeve van de verantwoordelijken van de verwerkingen en van de burger. - Onder leiding van de administrateur en in afstemming met de andere afdelingshoofden meewerken aan het concipiëren, coördineren en realiseren van strategische en operationele programma's en projecten binnen het kader van de gemeenschappelijke visie van de organisatie.

Specifieke competenties - 6 jaar managementervaring of 10 jaar nuttige professionele ervaring. - Kennis en inzicht in moderne managementtechnieken. - Kennis van de maatschappelijke, politieke en juridische context inzake privacybescherming en informatieveiligheid. - Begrip van onderhandelingen en beslissingsprocedures. - Visie kunnen ontwikkelen over de wijze waarop de Commissie haar missie kan waarmaken. - Ervaring in het plannen en coördineren van complexe projecten. - Licentiaat of doctor in de rechten. - Wettelijk tweetalig (Selor, Rechterlijke Organisatie, Wetgevende Overheid of proef georganiseerd door de Commissie).

Verloning Weddeschaal A3 : 41.499 - 60.908 EUR (100 %) Na 6 jaar weddeschaal A4 : 43.807 - 64.709 EUR (100 %) 3. Communicatieadviseur (code A/03/FN) Doel van de functie - Het coördineren en verzorgen van de externe en interne communicatie van de Commissie. - Het coördineren en realiseren van het inhoudelijk beheer van de website. - Bewaking van de kwaliteit van het correct taalgebruik binnen de organisatie.

Specifieke competenties - Kennis van de problematiek van de privacybescherming en de informatiebeveiliging. - Kennis van de werking van andere gelijkaardige controlemechanismen en instellingen. - Sterk synthetisch en analytisch vermogen. - Sterk en goed ontwikkelde communicatievaardigheden. - Zin voor autonomie en organisatie. - Functionele kennis van de websitetool Dreamweaver. - Goede kennis van de gangbare bureauticatools, vnl. Word en Powerpoint. - Kennis en ervaring in de overdracht van communicatietechnieken. - Onderlegd in correct taalgebruik in beide landstalen. - Licentiaatsdiploma binnen het studiegebied communicatie-wetenschappen en/of taalkunde. - Wettelijk tweetalig (Selor, Rechterlijke Organisatie, Wetgevende Overheid of proef georganiseerd door de Commissie). - Meertaligheid : Engels.

Verloning Weddeschaal A1 : 28.421 - 41.841 EUR (100 %) Na 6 jaar weddeschaal A2 : 31.723 - 51.243 EUR (100 %) Na 6 jaar weddeschaal A3 : 41.499 - 60.908 EUR (100 %) 4. Personeelsverantwoordelijke (code B/04/F) Doel van de functie - Het op professionele wijze bijstaan van het afdelingshoofd Organisatie en Ressources Management in het managen ervan, meer specifiek m.b.t. het personeelsbeleid teneinde de krachtlijnen in de strategie van de Commissie te helpen vertalen naar een modern en efficiënt personeelsbeleid en de nodige managementinstrumenten te helpen ontwikkelen en te implementeren om de doelstellingen te realiseren. - Het beheer van de personeelsdossiers voeren.

Specifieke competenties - Minimum 6 jaar ervaring m.b.t. de administratieve en begrotingsaangelegenheden inzake personeelsbeheer binnen het openbaar ambt of andere overheidsinstellingen en/of binnen de private sector. - Kennis van de werking van de Federale overheidsstructuur. - In staat zijn nieuwe regelgevingen en aanpassingen van bestaande reglementeringen vlug te assimileren en daadwerkelijk trachten goede oplossingen aan te bieden. - Ervaring hebben in het organiseren van doeltreffende klassementen inzake personeelsdossiers en administratieve aangelegenheden. - Sociale vaardigheden bezitten in de contacten met het personeel. - Sterke zin voor autonomie en zelfstandig handelen. - Vertrouwdheid met de gangbare bureauticatools (Word, Excel) en tools inzake loonadministratie. - Inzicht in de ontwikkeling inzake ressources management. - Kandidaats- of graduaatsdiploma.

Verloning Weddeschaal B 8/1 : 23.785 - 41.742 EUR (100 %) B. Functies voorbehouden aan ambtenaren behorende tot de Nederlandse taalrol. 1. Directieassistent communicatie (code B/05/N) Doel van de functie - Het verzorgen van een veelheid aan taken ter ondersteuning van de verantwoordelijke van de externe en interne communicatie van de Commissie. - Het bijhouden van de website (webmaster) van de Commissie.

Specifieke competenties - Inzicht in de problematiek van de privacybescherming en informatiebeveiliging. - Inzicht over de werking van andere, gelijkaardige controlemechanismen en -instellingen. - Synthetisch en analytisch vermogen. - Goed ontwikkelde communicatievaardigheden. - Zin voor autonomie en organisatie. - Kennis van websitetools (Dreamweaver, ...). - Goede kennis van de gangbare bureauticatools (Word, Powerpoint, Excel) - Kandidaats- of graduaatsdiploma, - Tweetaligheid en meertaligheid gewenst.

Verloning Weddeschaal B 8/1 : 23.785 - 41.742 EUR (100 %) 2. Directieassistent juridische ondersteuning (code B/06/N) Doel van de functie - Het verzorgen van een veelheid aan verschillende administrati eve en rechtskundige taken, en behandeling van dossiers m.b.t. alle materies die de Commissie aanbelangen in het kader van haar auditoraatfunctie of van tweedelijnsbijstand : klachten, verzoeken om informatie, verzoeken om toegang en onrechtstreekse toegang, controledossiers.

Specifieke competenties - Kennis van de regelgeving m.b.t. de persoonlijke levenssfeer. - Synthetisch en analytisch vermogen. - Zin voor autonomie en zelfstandig werken. - Zin voor organisatie en tijdsbeheer - Vermogen tot communicatie. - Relationele bekwaamheid om met medewerkers om te gaan. - Vertrouwdheid met de gangbare bureauticatools (Word, Excel). - Kandidaats - of graduaatsdiploma (opleiding rechtswetenschappen).

Verloning Weddeschaal B8/1 : 23-785 - 41.742 EUR (100 %) III. EXAMENPROCEDURE De vergelijkende examens zullen plaatsvinden eind juni/begin juli of september 2004.

De proeven worden georganiseerd door een examencommissie bestaande uit minstens drie personen.

Ze bestaan uit een kennisproef over de materie en een proef waarbij wordt nagegaan of de kandidaat over de vereiste generieke en specifieke competenties beschikt. In principe zijn alle proeven mondeling. Evenwel, al naar gelang het aantal inschrijvingen kan de kennisproef schriftelijk georganiseerd worden. De (schriftelijke of mondelinge) kennisproef wordt beoordeeld op twintig punten en om te slagen dient de kandidaat 12 punten te behalen. Verder bestaat het examen uit een mondelinge proef waarbij de beoordeling gebeurt door afweging ten overstaan van het vooropgesteld profiel. Er wordt beslist door toekenning van de vermelding « geschikt », « minder geschikt » of « niet geschikt ». Binnen elk van deze 3 categorieën zal de examencommissie een rangschikking opstellen volgens het aantal behaalde punten op de kennisproef.

De taalproef bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte en wordt beoordeeld op twintig punten. Om te slagen moet de kandidaat 12 punten behalen. Er wordt beoordeeld met geslaagd of niet geslaagd.

Op schriftelijk verzoek (brief of E-mail) kan het examenreglement alsook de samenstelling van de examencommissie worden verkregen.

IV. UITERSTE INSCHRIJVINGSDATUM : 24 juni 2004.

De inschrijving gebeurt, op straffe van onontvankelijkheid, enkel door een aangetekende brief aan de Voorzitter van de Commissie, ter attentie van Mevr. Els Biesbrouck, Hallepoortlaan 5-8, 1060 Brussel.

De sollicitatie is maar ontvankelijk wanneer ze is vergezeld van : - een afschrift van de vereiste studiegetuigschriften of diploma's; - een curriculum vitae; - een afzonderlijke nota waarin de motivering voor de geambieerde functie blijkt en de beroepservaring wordt toegelicht.

De datum van poststempel geldt als bewijs.

Voor verdere inlichtingen kan men zich wenden tot Els Biesbrouck, telefoon : 02-542 73 74, e-mail : els.biesbrouck@privacy.fgov.be. De vacante betrekkingen, de functiebeschrijvingen en het examenreglement zijn eveneens te consulteren op de website van de Commissie : www.privacy.fgov.be.

^