gepubliceerd op 21 november 2003
Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers. - Vacante betrekking van directeur-generaal van de Franse taalrol. - Oproep tot kandidaten Er wordt u meegedeeld dat het Beheerscomité van de R.K.W. een betrekking van directeur-generaal van de Fra Overeenkomstig artikel 10 van het koninklijk besluit van 18 oktober 2001 betreffende de mobiliteit (...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers. - Vacante betrekking van directeur-generaal van de Franse taalrol. - Oproep tot kandidaten Er wordt u meegedeeld dat het Beheerscomité van de R.K.W. een betrekking van directeur-generaal van de Franse taalrol bij het Departement Gezinnen vacant verklaard heeft. Deze betrekking is toegankelijk voor vrouwen en voor mannen.
Overeenkomstig artikel 10 van het koninklijk besluit van 18 oktober 2001 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, is die vacature open voor de personeelsleden bedoeld in artikel 2, § 1, van datzelfde besluit, volgens de voorwaarden en volgens de procedure bepaald door artikel 20quinquies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het, conform artikel 2 van het koninklijk besluit van 24 januari 2003, van toepassing is verklaard op de personeelsleden van de openbare instellingen van sociale zekerheid, door artikel 28ter van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut.
Kunnen zich dan ook kandidaat stellen, de personeelsleden bedoeld in bovengenoemd artikel 2, § 1, die : ofwel titularis zijn van een graad van rang 16; ofwel titularis zijn van een graad van rang 15 en die ten minste één jaar graadanciënniteit tellen.
Er moet aan de bevorderingsvoorwaarden worden voldaan op het ogenblik van de benoeming.
De kandidaturen - met opgave van de aanspraken die de kandidaten menen te kunnen laten gelden en meer bepaald van hun bekwaamheid en ervaring inzake het beheer van een administratie, een openbare dienst en de toepassing van de sociale zekerheid - moeten worden ingediend bij de Voorzitster van het Beheerscomité van de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers, Trierstraat 70, te 1000 Brussel, bij aangetekend schrijven binnen een termijn van twintig dagen, die begint te lopen vanaf de eerste dag die volgt op de bekendmaking van onderhavig bericht in het Belgisch Staatsblad en waarbij de postdatum geldt als bewijs.
De aandacht van de kandidaten wordt gevestigd op het feit dat zowel de Directieraad van de Rijksdienst, die verzocht wordt om over de kandidaturen een advies uit te brengen, als het Beheerscomité van de Rijksdienst, dat verzocht wordt tot de benoeming over te gaan, voor de beoordeling van deze kandidaturen rekening zullen houden met : - het algemeen profiel van een ambtenaar die mee instaat voor de leiding van de R.K.W. en deel uitmaakt van een leidinggevend team, zoals hierna beschreven onder I.; - de functiebeschrijving van de Directeur-generaal verantwoordelijk voor het Departement Gezinnen, zoals hierna beschreven onder II; - de vereiste algemene en opdrachtgebonden competenties, zoals hierna beschreven onder III. De kandidaten worden dus verzocht aan te geven op welk vlak ze in het verleden blijk hebben gegeven van de nodige vaardigheden en competentie zodat ze menen aan de functiebeschrijving te beantwoorden.
De functie van directeur-generaal van het Departement Gezinnen situeert zich in het kader van de bestuursovereenkomst van de Rijksdienst gepubliceerd door het koninklijk besluit van 8 april 2002 (Belgisch Staatsblad van 4 juni 2002) met de volgende doelstellingen : 1. Onder leiding van de administrateur-generaal een strategische visie op de tak kinderbijslag van de sociale zekerheid voorbereiden.2. Onder leiding van de administrateur-generaal en in afstemming met de andere departementsverantwoordelijken meewerken aan het concipiëren, coördineren en realiseren van strategische en operationele programma's/projecten van de Rijksdienst en in het bijzonder van het Departement Gezinnen binnen het raam van de vastgelegde visie. 3. Het leiden van het Departement Gezinnen, in overeenstemming met de administrateur-generaal en binnen de globale visie van de Rijksdienst, en aldus bijdragen tot het realiseren van een efficiënte en effectieve dienstverlening aan de gezinnen betaald door de Rijksdienst, met bijzondere en permanente aandacht voor de effectiviteit van de dienstverlening aan de meest behartigenswaardige gezinnen - de specifieke doelgroep van de R.K.W. I. Profiel van een directeur-generaal die bijdraagt aan de leiding van de Rijksdienst en deelneemt aan het leidinggevende team : 1. een creatieve en permanente bijdrage leveren ter ondersteuning van de administrateur-generaal in de uitoefening van zijn legale opdracht (wet van 25 april 1963 betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg);2. meewerken tot het initiëren van strategische projecten die bijdragen tot : - een optimale afstemming van de regelgeving op de sociologische realiteit; - een efficiënte en effectieve dienstverlening met een minimale belasting voor de gezinnen, door de maximale aanwending van autoriteitsvolle en zo mogelijk gekwalificeerde informatie; - het verhogen van de toegankelijkheid van het stelsel voor de burger via maximale beschikbaarheid (Frontdesk, callcenter, onthaal in regionale bureaus); 3. bijdragen in de schoot van de Directieraad tot het uitwerken van het operationeel plan van het Departement Gezinnen binnen het kader van de globale strategische doelstellingen;4. gerichte inspanningen naar effectiviteit van dienstverlening aan de meest behartigenswaardige gezinnen - de specifieke doelgroep van de Rijksdienst. II. Specifiek profiel van de directeur-generaal verantwoordelijk voor het Departement Gezinnen : 1. organiseren en aansturen van de 24 operationele diensten (9 geregionaliseerde diensten in de provincie gevestigd en 15 diensten in Brussel) van het Departement Gezinnen met het oog op : - het beheer van de 48 000 bij de Rijksdienst aangesloten werkgevers; - het onderzoek van het recht op kinderbijslag van circa 270 000 gezinnen waarvoor de Rijksdienst bevoegd is; - de rechtmatige, snelle, stipte en correcte betaling van de kinderbijslag aan deze gezinnen op een efficiënte, klantvriendelijke en heldere wijze; - een efficiënte, maar sociaal verantwoorde administratieve terugvordering van de ten onrechte uitbetaalde kinderbijslag; - de vaststelling en de inning van de hoofdelijke bijdragen verschuldigd door de betrokken werkgevers; 2. maximaal waken over de financiële integriteit van de betalingen door passende maatregelen van interne controle; 3. coördinatie en permanente evaluatie van de werking van de onderscheiden betalingsdiensten om te komen tot een performante organisatie ervan via (her)structurering, B.P.R. of beschikbaarheid van managementsinformatie via boordtabellen, analytische boekhouding,...; 4. permanente aandacht voor beleidsondersteunende taken via passend gedocumenteerde en weloverwogen voorstellen op basis van de nuttige informatie van de betalingsdiensten om aldus het gevoerde beleid te optimaliseren;5. implementeren in de operationele diensten van het HR-beleid inzake vorming en bijscholing op het technisch vlak, participatie en coaching, teamgeest en evaluatie;6. het door de federale en gefedereerde overheidsdiensten toevertrouwde dossierbeheer optimaliseren en een specifieke klantenrelatie onderhouden; 7. meewerken aan de uitvoering van het I.C.T.-masterplan en de businessopportuniteiten ervan voor het Departement Gezinnen maximaliseren en aanbrengen; 8. meewerken aan de uitvoering van het Copernicusplan voor de opdrachten van het Departement Gezinnen. III. Vereiste competenties.
A. Algemene managementvaardigheden.
Leiderschap en teamgeest - visie en integrerend vermogen; - coachen, motiveren en ontwikkelen van mensen; - aansturen van groepen.
Resultaatgerichtheid - realiseren van doelstellingen; - probleemoplossend vermogen : analytisch vermogen en flexibel en vernieuwend denken; - overtuigen en onderhandelen.
Professionalisme - loyauteit en integriteit; - verantwoordelijkheidszin en initiatief nemen; - mondelinge en schriftelijke communicatie.
Interactie met de omgeving - samenwerken en uitbouwen van netwerken; - gerichtheid op de burger, de interne klanten en de maatschappij.
B. Opdrachtgebonden vaardigheden.
Kennis en begrip van moderne managementtechnieken in een dienstenorganisatie.
Visie kunnen ontwikkelen over de wijze waarop het Departement Gezinnen de missie van de Rijksdienst kan waarmaken.
Kennis en begrip van sociaal en financieel beheer.
In staat zijn complexe werkprocessen met omvangrijke informatiestromen te organiseren en beheersen.
In staat zijn tot het negotiëren, opstarten en organiseren van nieuwe omvangrijke functies en opdrachten, en dit met betrekking tot genormeerde dienstverlening.
Kennis van de maatschappelijke, politieke en juridische context van kinderbijslag binnen de sociale zekerheid.
Inzicht in het politieke besluitvormingsproces.
Goede kennis van werking en structuur van de sociale zekerheid en de federale overheid.
Voldoende talenkennis.