Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 12 december 2002

Vacante betrekking van auditeur-generaal van financiën bij de Administratie van fiscale zaken van het Ministerie van Financiën. - Oproep tot kandidaten Een betrekking van auditeur-generaal van financiën bij de Administratie van fiscale(...) Kunnen benoemd worden tot die graad : - de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van (...)

bron
ministerie van financien
numac
2002003307
pub.
12/12/2002
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN FINANCIEN


Vacante betrekking van auditeur-generaal van financiën (rang 15) bij de Administratie van fiscale zaken van het Ministerie van Financiën. - Oproep tot kandidaten Een betrekking van auditeur-generaal van financiën bij de Administratie van fiscale zaken van het Ministerie van Financiën is te begeven.

Kunnen benoemd worden tot die graad : - de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15; - de ambtenaren van het ministerie waar de betrekking te begeven is, die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen.

De ambtenaren die een graad van rang 15 van de instellingen van openbaar nut bekleden waarop het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten van toepassing werd verklaard, kunnen eveneens benoemd worden in de vacante betrekking.

De vereiste voorwaarden om zich kandidaat te stellen moeten vervuld zijn op datum van 1 juni 2002.

Beschrijving van de functie : 1. Bevoegdheid van de Administratie van fiscale zaken. De Administratie van fiscale zaken vervult de volgende opdrachten : 1° prospectieve studies van de fiscaliteit in het raam van de richtlijnen van de Minister van Financiën;2° samen met de Studie- en documentatiedienst van het Algemeen Secretariaat, de studie van de invloed van de fiscaliteit op de algemene economie en in sommige bepaalde economische sectoren;3° de studie van de sociale aspecten van de fiscaliteit;4° de harmonisering van de fiscale stelsels op nationaal en internationaal vlak;5° de coördinatie van de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake fiscaliteit en van de algemene toepassingsmaatregelen;6° het bijstaan van de Minister en van de fiscale administraties in de contacten naar buiten uit op het fiscaal vlak, onder meer in het raam van de parlementaire werkzaamheden, de betrekkingen met de sociale partners en de beroepsorganisaties en, meer algemeen, in alle publieke relaties. Een protocol m.b.t. de centralisatie van het fiscaal wetgevend werk bij de Administratie van fiscale zaken en tot vastlegging van de regels voor de samenwerking tussen de Administratie van fiscale zaken en de fiscale uitvoeringsadministraties is in voege getreden op 1 november 1998.

In overeenstemming met haar basisopdracht oefent de Administratie van fiscale zaken haar wetgevende taak uit en doet zulks in nauw overleg met de fiscale uitvoeringsadministraties.

Tot de bevoegdheden en de verantwoordelijkheid van de Administratie van fiscale zaken behoren inzonderheid de inhoudelijke aspecten en de vorm van voorontwerpen van de wet, wetsontwerpen en wetsvoorstellen, het opvolgen van de parlementaire werkzaamheden, de onderhandelingen van overeenkomsten, verdragen en akkoorden, de voorstellen van richtlijn, de werkzaamheden met betrekking tot de fiscale wetgevingen en de niet-fiscale wetgevingen met fiscale gevolgen. 2. Bevoegdheid van de adjunct-administrateur-generaal van de belastingen. Behalve zijn functies van bestuur van de Administratie van fiscale zaken, wordt de adjunct-administrateur-generaal van de belastingen door het organiek reglement belast met de coördinatie van de strijd tegen de fiscale fraude. In het kader van deze opdracht : - zit hij het Vast Comité voor de Strijd tegen de Fiscale Faude voor; - coördineert hij de werkmethoden, de strategieën en de acties van de fiscale administraties; - coördineert hij de vestiging en de invordering van de belastingen op het vlak van de internationale samenwerking; - hoort en raadpleegt hij het personeel en de representatieve vakorganisaties van bedoeld personeel indien hij zulks nodig acht; - is hij belast met de interne en de externe communicatie.

Hij beschikt verder over een Task Force met als opdracht de voorbereiding en coördinatie van gerichte acties op het vlak van de strijd tegen de fiscale fraude. 3. Bevoegdheid van de te benoemen auditeur-generaal van financiën. De auditeur-generaal van financiën, te benoemen in de vacante betrekking, zal worden belast met de leiding binnen de dienst III Directe belastingen, van de Directie 3/3 « Vennootschapsbelasting ». 4. Beschrijving van de functie en gewenste eigenschappen van de kandidaten. 4.1. De auditeur-generaal van financiën staat de adjunct-administrateur-generaal van de belastingen bij in de strijd tegen de fiscale fraude en in de coördinatie van de werkmethoden, de strategieën en de acties van de fiscale administraties. Hij of zij volgt tevens de niet-fiscale wetgevingen van zeer nabij teneinde tijdig met de weerslag ervan op de inkomstenbelastingen rekening te kunnen houden. 4.2. De kandidaten moeten : - voldoende vertrouwd zijn met het wetgevend werk in al zijn facetten, met de werking en de doelstellingen van het Vast Comité voor de Strijd tegen de Fiscale Fraude en met de samenwerking met ambtenaren van andere administraties en departementen; - een globaal inzicht hebben in de fiscaliteit in het algemeen en ruime belangstelling voor informatisering en moderne beheersmethoden; - degelijk inzicht hebben in de grote ontwikkelingen waarmee de belastingadministraties worden geconfronteerd en in de krachtlijnen van de herstructurering van de fiscale administraties in het bijzonder; - degelijke kennis hebben van de structuur, de organisatie en de werking van de fiscale administraties en inzonderheid een uitgebreide kennis inzake de materies en procedures eigen aan de administraties die tussenkomen in of instaan voor de vestiging van de inkomstenbelastingen. 4.3. Bovendien moeten de kandidaten getuigen van : - verantwoordelijkheidszin en zin voor initiatief, aangescherpt met een kritische geest; - positieve ingesteldheid tegenover veranderingen in het algemeen en tegenover wijzigingen binnen de werkomgeving (andere werkmethodes, interne en externe audit) in het bijzonder; - zin voor overleg en communicatie, zowel met de onmiddellijke medewerkers als met andere administraties en departementen, om goede en kwaliteitsvolle contacten te kunnen onderhouden; - een werkelijke beschikbaarheid, gezien de aard van het werk, vergaderingen, seminaries, enz.; - aanleg voor management (over gezag en overtuigingskracht beschikken, leiding kunnen geven, beslissingen kunnen nemen, beoordelingsvermogen bezitten) en voor beheer (te bereiken doelstellingen en resultaten bepalen, prioriteiten vastleggen en gedragslijn uittekenen, resultaten beoordelen), organisatie- en coördinatievermogen (duidelijke richtlijnen kunnen uitvaardigen en impulsen kunnen geven); - een goede motivatie om : * als leidinggevend ambtenaar nieuwe werkmethodes te ontwikkelen die vooral gericht zijn op kwaliteitsverbetering; * werkgroepen te animeren op een dynamische manier; * permanente bijscholing te ontwikkelen op diverse gebieden; - intern en extern communicatietalent en organisatietalent om : * conceptueel en strategisch te kunnen denken; * de genomen beslissingen efficiënt te kunnen implementeren; * een groepsgeest te ontwikkelen; * als vertegenwoordiger van de administratie in diverse fora te beschikken over een constructieve en creatieve geest. 4.4. Onder het gezag van de adjunct-administrateur-generaal van de belastingen oefent de Directie 3/3 - Vennootschapsbelasting inzonderheid de volgende functies uit : - opstellen van ontwerpteksten en het opvolgen van de diverse projecten inzake de vennootschapsbelasting, de rechtspersonenbelasting, de belasting van niet-inwoners/vennootschappen, de roerende voorheffing alsmede de procedureregels betreffende de vestiging van die belastingen, en zulks zowel t.a.v. de fiscaal-technische aspecten, als de legistieke aspecten; - adviezen verstrekken aan het kabinet van de Minister van Financiën m.b.t. geschillen over de wetgeving inzake vennootschapsbelasting bij de Raad van State, het Arbitragehof, de Europese Commissie en het Europees Hof van Justitie; - initiatieven nemen tot het verbeteren van de fiscale wetgeving inzake vennootschapsbelasting en rapportering daarover aan de Minister van Financiën; - het maken van budgettaire berekeningen m.b.t. wetgevende initiatieven op het vlak van de vennootschapsbelasting; - deelnemen aan allerlei vergaderingen, seminaries, enz. omtrent vennootschapsbelasting, boekhoudwetgeving, vennootschapswetgeving, financiële wetgeving; - organiseren van contactvergaderingen tussen de Administratie en de privé-sector voor onderwerpen inzake vennootschapsbelasting waarvoor de inbreng van de privé-sector onontbeerlijk is; - samenwerken met de uitvoeringsadministraties zowel bij het opstellen van nieuwe wettelijke en reglementaire bepalingen als op het vlak van de toepassing van die bepalingen; - beantwoorden van vragen vanwege derden (binnen of buiten het departement) omtrent de vennootschapsbelasting; - beantwoorden van mondelinge en schriftelijke parlementaire vragen in verband met vennootschapsbelasting; - meewerken aan allerhande publicaties inzake de vennootschapsbelasting,de boekhoudwetgeving en de vennootschapswetgeving ten behoeve van zowel de ambtenaren als het publiek; - bijstaan van de adjunct-administrateur-generaal in zijn functie als hoofd van de fraudebestrijding en coördinator van de werkmethoden, strategieën en acties van de fiscale administraties (voornamelijk ondersteuning op fiscaal-technisch vlak in het kader van bepaalde fraudetechnieken en hoogtechnologische ontwijkingsmanoeuvres); - bijstaan van de Minister van Financiën tijdens de parlementaire werkzaamheden met betrekking tot wetsontwerpen en wetsvoorstellen aangaande de vennootschapsbelasting; - vertegenwoordigen van de Minister van Financiën of van de administratie ten overstaan van bepaalde instanties zowel nationaal als internationaal, inzonderheid op het vlak van de transfer-price-problematiek en grensoverschrijdende financiële handelingen (OESO - EU); - opvolgen van niet-fiscale wetgevingen teneinde tijdig met de weerslag ervan op de inkomstenbelastingen rekening te kunnen houden : boekhoudwetgeving - vennootschapswetgeving - financiële wetgeving; - voorleggen aan de Koning van diverse fiscale uitvoerings- en erkenningsbesluiten; - verstrekken van adviezen inzake belangrijke herstructureringen, inzonderheid herstructureringen van belangrijke groepen en/of binnen bepaalde sectoren (financiële sector - energiesector); - bijstaan en advies geven met betrekking tot princiepskwesties inzake de transfer-price-problematiek; 4.5. Gewenste eigenschappen.

Van de auditeur-generaal van financiën, leidinggevend ambtenaar van de Directie 3/3 - Vennootschapsbelasting bij de Administratie van fiscale zaken, wordt verwacht : - een algemene kennis, zowel van de institutionele structuur van de Belgische federale staat als van bepaalde internationale organisaties (OESO - EU) aan wiens werkzaamheden de Directie 3/3 deelneemt op fiscaal vlak; - een degelijke kennis zowel van de algemene economische tendens als van de economische en sociale problemen die met de fiscaliteit verband houden; - een algemene kennis van de budgettaire en financiële probleemstelling; - een zowel algemene als grondige kennis van de nationale directe fiscaliteit; inzonderheid een zeer uitgebreide kennis van de vennootschapsbelasting, de rechtspersonenbelasting, de belasting van niet-inwoners/vennootschappen, de roerende voorheffing en de boekhoudwetgeving; tevens is een gedegen kennis nodig van de vennootschapswetgeving, de financiële wetgeving en de OESO-reglementering : immers gelet op de hoge graad van complexiteit van de te behandelen dossiers (herstructurering van groepen - beurssector - banksector - energiesector - internationale fiscaliteit - OESO-reglementering - boekhoudwetgeving - vennootschapswetgeving) is een uitstekende ervaring binnen het werkdomein onontbeerlijk, temeer daar dikwijls de tijd ontbreekt om de problematiek tijdig voor te bereiden en in te studeren (o.m. discussie in parlement, in interkabinettenwerkgroep en in kabinetsvergaderingen, werkgroepen met vertegenwoordigers van belangrijke sectoren, mondelinge parlementaire vragen); - een uitstekende ondervinding met betrekking tot de conceptie en redactie van de wettelijke en reglementaire bepalingen op vlak van directe belastingen, evenals van de commentaar terzake; - de bekwaamheid om de werkzaamheden van de medewerkers van de Directie 3/3 - Vennootschapsbelasting te leiden, te stimuleren en te coördineren; - het vermogen om onderhandelingen te leiden, evenals het vermogen om harmonieuze contacten te leggen, te ontwikkelen en te stimuleren met andere federale departementen, met de Belgische fiscale administraties en met bepaalde internationale organisaties (OESO - EU); - zin voor initiatief, de wilskracht en het vermogen om diverse fiscale aspecten van eenzelfde probleemstelling te coördineren, teneinde tot een geschikte oplossing te komen; - rekening te houden met de aard van het werk : een grote flexibiliteit ten aanzien van de werktijd; deelneming aan internationale vergaderingen.

De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidaatstelling per ter post aangetekende brief te richten aan het Algemeen Secretariaat van het Ministerie van Financiën, Wetstraat 14, te 1000 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

In de sollicitatiebrief moeten worden vermeld : de datum, de naam, voornamen en graad van de gegadigde, en het Ministerie of de Instelling van openbaar nut waaronder hij ressorteert.

Ontvangst zal gemeld worden van de kandidaatstellingen.

De Minister van Financiën, D. REYNDERS

^