gepubliceerd op 26 maart 1999
Mandaten van Commissaris-generaal voor de administratieve vereenvoudiging en van Adjunct-commissaris-generaal voor de administratieve vereenvoudiging. - Oproep tot kandidaten De belangstellenden worden in kennis gesteld van de te begeven mandate Beide mandaten worden vervuld binnen de Dienst voor de administratieve vereenvoudiging. Zij staan o(...)
DIENSTEN VAN DE EERSTE MINISTER
Mandaten van Commissaris-generaal voor de administratieve vereenvoudiging en van Adjunct-commissaris-generaal voor de administratieve vereenvoudiging. - Oproep tot kandidaten De belangstellenden worden in kennis gesteld van de te begeven mandaten van Commissaris-generaal voor de administratieve vereenvoudiging en Adjunct-commissaris-generaal voor de administratieve vereenvoudiging.
Beide mandaten worden vervuld binnen de Dienst voor de administratieve vereenvoudiging. Zij staan open voor zowel mannen als vrouwen. De Commissaris-generaal en de Adjunct-commissaris-generaal voor de administratieve vereenvoudiging behoren tot een verschillende taalrol.
De Commissaris-generaal en de Adjunct-commissaris-generaal voor de administratieve vereenvoudiging, die de rang van adviseur-generaal van een ministerie hebben, worden benoemd voor een mandaat van vijf jaar.
Dit mandaat is hernieuwbaar voor periodes van gelijke duur.
Organisatie van de Dienst voor de administratieve vereenvoudiging Bij de programmawet van 10 februari 1998 tot bevordering van het zelfstandig ondernemerschap (Belgisch Staatsblad, 21 februari 1998), werd de Dienst voor de administratieve vereenvoudiging opgericht bij de Diensten van de Eerste Minister. Het koninklijk besluit van 23 december 1998 betreffende de Dienst voor de administratieve vereenvoudiging (Belgisch Staatsblad, 8 januari 1999) regelt zijn samenstelling, zijn werking en de voorwaarden voor de uitvoering van de opdrachten die hem bij of krachtens de wet toevertrouwd zijn.
De Dienst beschikt over volgende personeelsleden : - 1 Commissaris-generaal voor de administratieve vereenvoudiging; - 1 Adjunct-commissaris-generaal voor de administratieve vereenvoudiging; - 12 overige personeelsleden.
Daarnaast werd eveneens een Sturingscomité opgericht, dat bestaat uit zestien leden en dat paritair wordt samengesteld uit vertegenwoordigers van de overheid en van de sociale partners.
De mandaten van Commissaris-generaal voor de administratieve vereenvoudiging en Adjunct-commissaris-generaal voor de administratieve vereenvoudiging Beschrijving van de uit te oefenen functies 1° het leiden van de werking en het personeel van de Dienst voor de administratieve vereenvoudiging;2° het organiseren van de volgende algemene en specifieke opdrachten die aan de Dienst voor de administratieve vereenvoudiging worden toevertrouwd, met medewerking van het Sturingscomité : Algemene opdrachten onder het gezag van de Eerste Minister : - het aanmoedigen en voorstellen, ook op het vlak van de coördinatie, van initiatieven voor administratieve vereenvoudiging binnen de federale administraties; - het voorstellen van een methodologie om de kost van de administratieve last te verminderen; - het organiseren, met dit doel, van de samenwerking tussen de federale, de Gemeenschaps- en de Gewestadministraties; - het opstellen en het toepassen van een methode die moet toelaten de kost van de administratieve last te berekenen die door de administraties aan de ondernemingen wordt opgelegd.
Specifieke opdrachten onder het gezag van de Minister bevoegd voor de Kleine en Middelgrote Ondernemingen : - de « Administratieve Impactfiche » opstellen en de gebruiksmodaliteiten ervan vaststellen; - een geïnformatiseerd en universeel toegankelijk « KMO-loket » oprichten in nauwe samenwerking met de KMO-sector en de toepassingsmodaliteiten en het gebruik ervan vaststellen; - een inventaris opstellen van de definities van KMO's in de federale wetgeving en concrete voorstellen formuleren voor het algemeen gebruik van een uniforme definitie om het specifieke beleid ten voordele van de KMO's beter te kunnen richten.
Profiel : A. Benoemingsvoorwaarden : 1° houder zijn van een diploma, uitgereikt na een volledige opleidingscyclus door een universiteit uit een Lid-Staat van de Europese Unie;2° ten minste dertig jaar oud zijn;3° gedurende ten minste 5 jaar een relevante beroepservaring hebben;4° vertrouwd zijn met het bedrijfsleven;5° vertrouwd zijn met de werking van de openbare diensten. B. Vereiste vaardigheden en kennis : 1° managements- en sociale vaardigheden hebben, zoals aanleg voor leidinggeven en motiveren van een ploeg, organiseren, vastleggen van doelstellingen en prioriteiten, beoordelen van resultaten;2° kunnen samenwerken, overleg plegen en onderhandelen met vertegenwoordigers van diverse overheden;3° praktische ervaring hebben met de nieuwe informatie- en communicatietechnologieën;4° een goede algemene kennis hebben van de structuur van de overheidsdiensten en hun bevoegdheden;5° een goede algemene kennis hebben van de economische en sociale regelgeving;6° ervaring hebben met de kwantitatieve verwerking van gegevens. Bezoldiging Indien de Commissaris-generaal of de Adjunct-commissaris-generaal reeds de hoedanigheid van vastbenoemde ambtenaar in een federale openbare dienst bezitten, worden zij er ambtshalve geplaatst met een opdracht van algemeen belang voor de duur van hun mandaat. In dit geval genieten zij een jaarlijkse toelage van 260 813 frank, gekoppeld aan het spilindexcijfer 138,01.
Indien de hiervoor vermelde toestand niet op hen van toepassing is, genieten zij de wedde vastgesteld in de weddeschaal 15A, zoals bepaald in het koninklijk besluit van 10 april 1995 tot vaststelling van de weddeschalen der aan verscheidene ministeries gemene graden (bedrag : 1 562 569 tot 2 156 173 frank, gekoppeld aan het spilindexcijfer 138,01). De prestaties die erkend worden om te voldoen aan de voorwaarde, bepaald onder A. 3° van het profiel (relevante beroepservaring) zullen in aanmerking genomen worden bij het vaststellen van de geldelijke anciënniteit.
Indiening van de kandidaturen De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur per ter post aangetekende brief te richten aan de heer J. van Overbeke, Directeur-generaal van de Kanselarij van de Eerste Minister, Wetstraat 16, 1000 Brussel, binnen een termijn van 10 werkdagen vanaf de bekendmaking van deze oproep in het Belgisch Staatsblad. De datum van de poststempel geldt als indieningsdatum.
Indien de kandidaat reeds een vastbenoemd ambtenaar van een federale openbare dienst is, dient in de kandidatuur de graad en de openbare dienst waarvan hij afhangt, vermeld te worden.
Bovendien moet elke kandidatuur vergezeld zijn van een curriculum vitae met een gedetailleerde beschrijving van de verworven ervaring, waarbij duidelijk aangegeven wordt op welke wijze de kandidaat voldoet aan de voorwaarde van de relevante beroepservaring, alsmede de algemene kennis van het bedrijfsleven en van de werking van de openbare diensten. Bij de kandidatuur dient ook een getuigschrift van goed zedelijk gedrag voor de kandidaten die geen vastbenoemd ambtenaar zijn van een federale openbare dienst.
Voor bijkomende inlichtingen omtrent deze beide functies kan men zich richten tot de heer J. van Overbeke, Directeur-generaal van de Kanselarij van de Eerste Minister, tel. : 02/501 02 11.